Lugupeetud Riigikogu! Mul on väga hea meel, et laste vaesuse teema on võetud päevakorda ja te olete valmis sellel teemal arutlema. Nagu ikka, alustab üks teadlane sellest, kuidas nimetatud nähtust määratleda. Mis on vaesus? Seda me käsitleme nii ühiskonnast kui ka indiviidist lähtuvalt. Ikka tähendab see ühte ja sama: ühiskonnas elavad indiviidid üksikuna või kollektiivselt võetult on jäetud ilma selles ühiskonnas normaalseks peetavast elustiilist ja võimalustest seda arendada.
Nüüd on aga minul küsimus teile: kas laps saab üldse olla vaene? Vaesust mõõdetakse selle järgi, kui suur on sissetulek. Lapsel sissetulekut ei ole, ta ei loo ka materiaalseid hüvesid. Laps teeb tööd, ta teeb palju tööd ja see töö on õppimine, see on enesearendamine. Tasu selle eest saab ta diakroonselt, ajaliselt lahus, see tähendab, et seda saab ta alles siis, kui ta kunagi ise tööle hakkab. See, kui hästi tema potentsiaal on saanud välja arendatud, määrab suures osas järgmise põlvkonna jätkusuutlikkuse. Seega, siis, kui laps sünnib, ei saa me öelda, et ta on vaene. Ta sünnib võib-olla vaesesse perekonda, aga ise sünnib ta rikkana. Ta sünnib rikkana, täis arengupotentsiaali. Siinkohal on täiskasvanute kohustus võtta vastutus selle eest, et see potentsiaal saaks võimalikult hästi välja arendatud ja et lapsel oleks hea selles ühiskonnas elada. Mõni aasta tagasi tehti uurimus, kui palju laps perele maksma läheb. Siin on kaks kõige markantsemat joonist välja toodud. Sinine joon näitab seda, kui palju kulutab keskmine täiskasvanu. See on võetud perekonna eelarve ja kulutuste uuringust, mis oli Statistikaameti riiklik uuring kuni 2007. aastani, praegu on uuringu tegemises väike vahe sees. Lapsele minevaid kulutusi on hinnatud leibkondades keskmisena eri vanusegruppides. Tuleb välja nii, et harrastuskulutuste puhul tehakse lapsele kulutusi keskmiselt rohkem kui täiskasvanule. Garderoobikulutusi (jalanõud, riided) tehakse lapsele umbes 80% keskmise täiskasvanu kulutustest juba eelkoolieelses vanuses ja edaspidi, kui laps saab 15–16-aastaseks, on nende kulutuste suurus keskmise täiskasvanu kulutustega võrreldes poolteisekordne. Seega, ühelt poolt ei saa laps vaene olla, teiselt poolt on ta vaene siis, kui me räägime kulutustest. Kui võrrelda alumist ja ülemist tulugruppi, kui me jagame kõik kümme tulugruppi kaheks, alumiseks viieks ja ülemiseks viieks ja vaatame nii, siis tuleb välja, et alumine tulugrupp kulutab lastele keskeltläbi kaks korda vähem kui ülemine. See tähendab seda, et alumisse tulugruppi kuuluvate perede lapsed on jäetud ilma paljudest võimalustest, sealhulgas huvihariduse ja koolivälise tegevuse mõttes. Siin on vahe isegi üle kolme korra, umbes 3,2 korda.
Lapse vaesus (nagu ma ütlesin, laps ise ei saa olla vaene) kujuneb, esiteks, leibkonna kontekstis. Siin on mitmesuguseid riske. Kõigepealt, elamine lasterikkas peres, teiseks, elamine üksikvanemaperes. Olgu öeldud, et 82%-l juhtudest on üksikvanemaks ema, ja kui arvestada seda, et meeste ja naiste sissetulekute vahe on umbes 30%, siis need riskid omavahel kumuleeruvad. 18% lastest elab üksikvanemaperes või on neil üksikhooldaja, näiteks vanaema. Vanema või vanemate töötus, iseäranis pikaajaline töötus on väga tõsine ja väga suur keskkonnast tulenev lapse vaesusrisk. Umbes 60% töötuperes elavatest lastest elavad üksikvanemaperes. Nii et siia tuleb veel üks risk juurde. Vanema või vanemate töövõimetus tähendab, et vanem sooviks töötada, aga ta ei ole võimeline, ta on krooniliselt haige või ta on puudega inimene. Ka sellise pere lapsel on risk elada vaesuses. Samuti põhjustab vaesusriski kasvamine hooldaja juures või institutsioonis, näiteks asenduskodus. Eestile on iseloomulik ka töine vaesus. See tähendab seda, et inimene käib küll tööl, aga tema sissetulek ikkagi ei küüni vaesuspiirist ülespoole ja ta vajab ühiskonna abi. 2007. aastal oli suhteline vaesuspiir 4340 krooni, palga alammäär oli 4350 krooni.
Teiseks, lapse vaesus kujuneb laiema sotsiaalse keskkonna kontekstis. See, mis toimub laiemalt keskkonnas, mõjutab ka lapse igapäevast elu. Näiteks, kui laps kasvab sellises piirkonnas või sellises ühiskonnas, kus on palju töötust, siis see kahtlemata mõjutab otseselt ka last. Kuid oluline on ka perestruktuuride kirevus, kui palju on ühiskonnas üksikvanemaperesid, kus lapse vaesusrisk on suurem, millised on võimalused, et laps saab ka teiselt vanemalt toetust, kui suur see on ja kui palju ühiskond laiemalt abi annab. Täiskasvanud pereliikme lahkumine ja kahtlemata ka riigi majandusliku seisu halvenemine kasvatavad olulisel määral lapse vaesusriski. Otseselt saame me rääkida praegu majandusliku seisu mõjust lastele, st perede sissetulekute kahanemise mõjust, st ühiskonna ressursside, mida saab lastele jagada, kahanemise mõjust ja, kahtlemata, süveneva töötuse mõjust. Kuigi täna hommikul kuulsin, et vist Saaremaal juba nenditi väikest töötuse kahanemist, mis on iseenesest väga hea.
Nii et lapse puhul on oluline see, et vaesusriskid kuhjuvad tulenevalt nii leibkonnast kui ka ühiskonnast laiemalt. Ongi niimoodi, et kui me võrdleme täiskasvanutega, siis lapsed kannatavad keskkonnatingimuste halvenemise korral suhteliselt rohkem. Ka on selge see, et lapsed ei pruugi majanduskasvu aegadel võita. Siin oleneb palju sellest, kui tubli on see pere, kus ta kasvab, ja missugused on ühiskonna sotsiaalpoliitilised otsused.
Kolmandaks, lapse vaesust mõjutavad sotsiaalpoliitilised otsused. Oluline on kõigepealt ühiskonna abi efektiivsus ja sihitus, st toetused ja teenused ja see, kui palju need jõuavad lapseni, tähendab, kas need on suunatud perele või on need suunatud otse lapsele. Sellise laiema poliitilise kontekstina mängib siin omakorda kaasa solidaarsus eri poliitiliste huvigruppide vahel. Üks risk lapse jaoks on vananev ühiskond, kui lapsi on vähe ja nad sünnivad suhteliselt lühikese perioodi jooksul ning kui huvigrupp, kes otseselt kasvatab lapsi, on ülejäänud huvigruppidega võrreldes küllaltki väike ja laste vajadusi on esindamas väike grupp.
Nüüd poliitilistest valikutest. Esimene valik on valik pronatalismi (meetmed, mis toetavad sünde) ja lapse heaolu vahel. Teiselt poolt on oluline see, kui tasakaalus on sünde toetavad meetmed või need ressursid, mis lähevad sündide toetamisele, sellega, kuidas toetatakse lapsi edaspidi, eri vanusegruppides. Te nägite ka, et eri vanusegruppides on laste vajadused erinevad või vähemalt on need muutlikud.
Teine dilemma poliitiliste valikute puhul on valik passiivsete ja aktiivsete poliitikameetmete vahel. Passiivsed meetmed võiksid põhimõtteliselt olla suhteliselt lühiajalised, näiteks toimetulekutoetus, kuigi meil see niimoodi ei ole. Aktiivsed poliitikameetmed on sellised, mis pigem tõukavad inimese aktiivsust tagant ja aitavad ühiskonna jätkusuutlikkusele kaasa. Kolmas dilemma on meetmete jaotamise printsiip, see, kas need on universaalsed või ümberjagatavad, kas ühiskonna ressursse jagatakse enam-vähem ühtlaselt kõikidele või jagatakse nendele, kellel on abi rohkem vaja. Meil on lastetoetused toetused laste kulutuste kompenseerimise mõttes, need ei ole toetused vaesuse leevendamise mõttes. Ainukene ümberjagav meede on toimetulekutoetus, samas on see hästi madal ega toimi eriti hästi. Kuid ei ole eriti mõttekas selle põhimõtteid muuta, sest võib tekkida probleem seoses sellega, kas inimene tahab tööle naasta.
Kui me vaatame, milline on senine olukord olnud, siis Andres Võrk ja Alari Paulus on teinud analüüsi ja on leidnud, et riiklikud peretoetused, vanemahüvitis ja täiendav maksuvaba tulu laste arvu järgi on toiminud suhteliselt hästi, see on vähendanud aastatel 2000–2007 suhtelisest vaesuspiirist allpool elavate laste osakaalu umbes kolmandiku võrra (see on puudutanud umbes 20 000 last) ja kõige suurem mõju on olnud siin paljulapselistele peredele. Nii et laste järgi on see jagamine toimunud ja see on olnud hästi sihitud.
Nüüd laste vaesuse ulatusest. Kuni 18-aastaseks saamiseni elab hinnanguliselt 43 000 last alla vaesuspiiri, s.o 17% lastest, kusjuures riigi üldine keskmine on 19%. Tekib kahtlane tunne, et kuidas, et laste vaesus peaks ju olema suurem. See on ekvivalentskaalu ehk mõõtmismeetodi küsimus. Selle kriteeriumi järgi elab 39% üksikvanemaperedest, 21% paljulapselistest peredest ja 89% töötute vanematega leibkondadest alla vaesuspiiri, kusjuures kumbki vanem ei töötanud 7% laste puhul. See on mul siin punasega märgitud, see on märgutuli. Oleks võinud ka järgmise rea punaseks joonida, mis näitab, et 9% täistööajaga töötavate vanemate leibkondadest elavad töises vaesuses.
Vaesuse järgi saame me hinnata ühiskonnas olevat ebavõrdsust. Absoluutne vaesus on see, mis määratleb elatusmiinimumi ja mis arvutatakse välja konkreetsest sotsiaal-majanduslikust olukorrast tulenevalt. Sel juhul on ka mõõtmise skaala veidi teistsugune. Selle järgi tuleb välja, et alla 10% on lapsi (20 000 ringis), kes elavad alla elatusmiinimumi elavates peredes. Vaesusriskis elavaid, neid, kes on pisut sellest vaesuspiirist ülevalpool, aga kui mingi ekstrakulutus tuleb, siis nad kukuvad kohe sellest allapoole, on 5,7% ehk 6% veel lisaks. Kui me võrdleme kõikide leibkondadega, siis tuleb välja, et lapsi elab vaesuses umbes 3 protsendipunkti võrra rohkem ja eakaid oluliselt vähem. Kuigi eakate vaesusriskiprotsent on küllaltki kõrge, on laste puhul see siiski kõige kõrgem.
Püsivaesus on lapse arengu seisukohalt kõige ohtlikum. Tegime analüüsi, kus vaatasime, kui palju perestruktuure ja missugused perestruktuurid käisid kolme aasta jooksul vaesusest läbi ehk elasid vähemalt ühe aasta jooksul vaesuses või püsisid seal kaks või kolm aastat. Tuli välja, et 65% üksikvanemaga leibkondadest olid vähemalt korra, tähendab, ühe aasta jooksul ressursitasemelt alla vaesuspiiri ja 53% paljulapselistest peredest käis ka sealt läbi. Siin on toodud see suhtarv, mis juhtub, kui pere puruneb, kui üks leivateenija lahkub perest. Siis kukub 39% lastega peredest alla vaesuspiiri ja kolme aasta jooksul ainult umbes viiendik nendest suudab oma ressursitaset selliselt taastada, et sinna piirile tagasi saada. Kokku võttes: töökaotus viib vaesusriski, kuid pikaajaline töötus hoiab püsivaesuses. See on see tarkus selle lehe pealt.
Järgmiselt slaidilt on näha, et Eesti ei ole laste vaesuse seisukohalt mitte väga hästi toimivate maade grupis, vaid on grupis B, mis pole küll väga hull, mis on suhteliselt hea, aga mitte väga hea. Siit te näete, et töötamine hoiab veidikene vaesuspiirist ülevalpool, samas aga on sotsiaaltoetuste, sotsiaalsete siirete mõju suhteliselt kehvakene ega aita vaesusest välja. Eriti ohtlik on vaesus sellistes peredes, kus on töötud leibkonnaliikmed. Lapse vaesusriski väljunditest, kuidas see lapsele mõjub, pole mul aega teile täpsemalt rääkida. See mõju on halb. Siit kokkuvõte: laste vaesusriske tuleb võtta täie tõsidusega, tuleb arutada ja vaadata, missuguseid lahendusi on siin võimalik leida.
Eesti jaoks, tuli välja, on probleemiks töötu vanemaga pered, ka siirete mõju vaesuse leevendamisele on meil Euroopa Liidu keskmisest madalam. Eestis moodustavad sotsiaalkulutused (pensionid on siit välja jäetud) 13%, Euroopa Liidu keskmine on 27%, nii et oleme üsnagi kasinad. Töötu abiraha ja toimetulekutoetus on Eestis samamoodi madalad. Toimetulekutoetus on ka õiguskantsleri tähelepanu all.
Siin on joonis selle kohta, kuidas osaajaga töötamine ei kindlusta vaesusest pääsemist, vaid oluline on, et saaks täistööajaga tööd. Siin on näha pisikene maade grupikene (Eesti, Läti, Leedu, Rumeenia, Bulgaaria), kellel kõigil on sotsiaalpoliitika võimalused hästi väikesed, tulenevalt sellest, et sotsiaalkulude osakaal SKT-s ja sotsiaalkulud ühe elaniku kohta on väikesed.
Kokkuvõtlikult mõned soovitused (kolm minutit on mul veel jäänud, ma näen). Ilmselt on ikkagi asjalik mõelda poliitiliste meetmete kompleksi peale. See tähendab aktiivseid tööturumeetmeid, töövõimaluste loomist, perepoliitikat ja hoolekandepoliitikat koos. Võib-olla saaks mõelda näiteks mingisugusele töötute üksikvanemate tööleaitamise riiklikule programmile.