Väga lugupeetud juhataja! Austatud Riigikogu liikmed! Ütlen alustuseks, nagu ma ikka alustan, et loomulikult on tegemist väga hea eelnõuga ja sedapuhku ka väga suurt tähelepanu pälvinud eelnõuga. Olgu algatuseks öeldud, et eelnõul on kaks eesmärki. Soovitakse viimaks ometi seaduse tasemel reguleerida Eestis ajakirjanduslikku allikakaitset ja teiseks anda kohtule rohkem võimalusi isikute mittevaraliste õiguste kaitsmiseks.
Allikakaitsest. Kõigepealt tuleb vaadata kehtivat õigust. Praegu on allikakaitse reguleeritud ainult ringhäälinguseaduses, mis aga ei laiene formaal-juriidiliselt kõigile ajakirjanduslikul eesmärgil informatsiooni töötlevatele isikutele. Sellest formaal-juriidilisest probleemist saaksime ju üle, kasutades seaduse analoogia printsiipi, kuid see ei lahenda tegelikult midagi. Sest isegi kui ringhäälinguseaduses sisalduvat, ainult ringhäälingujaamadele ja nende ajakirjanikele laienevat seadust rakendada kõigile, ei ole ajakirjanikul tegelikult mingit õigust keelduda kohtumenetluses ütluste andmisest ning teda saab keeldumise eest ka karistada. Asjaolu, et seda siiani juhtunud pole, ei kujuta endast mingit tagatist, et seda tulevikus juhtuda ei võiks.
Olgu kohe öeldud, et õigusselgust on Justiitsministeeriumilt õigus oodata mitte ainult ajakirjanikel, vaid ka politseil, prokuratuuril ja kohtul, kelle huvides on samuti mängureeglite täpne kehtestamine. Tavadega ei reguleerita kohtumenetlust, kaugeltki mitte aga kriminaalmenetlust. Kriminaalmenetlus tsiviliseeritud demokraatlikus riigis toimub avaldatud, kirjapandud ja üheselt arusaadava seaduse alusel, mitte lähtuvalt revolutsioonilisest või muust südametunnistusest.
Seda, et ajakirjandusliku allikakaitse seisukohalt on Eestis tegemist seaduseauguga, on teatud juba enam kui kümme aastat. Selle täitmiseks aga senised valitsused midagi ette võtnud ei ole. Justiitsministeeriumis moodustati 2008. aastal töögrupp, kes asus olukorda kaardistama ning analüüsima, ka teiste riikide regulatsioone läbi töötades. Jah, see ülesanne kirjutati ministeeriumi tööplaani ministri suunisel. Töörühma ülesanne oli analüüsida isikute õiguslikku seisundit mittevaralise kahju hüvitamise nõuete osas ja leida parim lahendus õigusselguse saavutamiseks allikakaitse vallas. Selle töögrupi tegevuse tulemusena on valminud täna siin saalis käsitletav eelnõu.
Pean vajalikuks veel kord kinnitada, et selle eelnõu valmimisel ei olnud mingit rolli nn viisaskandaalil, nagu ühe suure ajalehe peatoimetaja on püüdnud avalikkusele korduvalt serveerida. Tegemist on pikalt ja põhjalikult ette valmistatud eelnõuga, mis ei ole vähimalgi moel seotud päevapoliitiliste skandaalide või intriigidega.
Allikakaitse reguleerimise eesmärk on tagada ajakirjanduslikul eesmärgil informatsiooni töötlevale isikule õigus keelduda tunnistajana ütluste andmisest. Just nimelt kõigile isikutele, kes töötlevad informatsiooni ajakirjanduslikul eesmärgil. Sellistena ei tule käsitada mitte üksnes traditsiooniliste ajalehtede-ajakirjade väljaandjaid või töötajaid, vaid ka kogu seda sfääri, mida nimetatakse online-meediaks kõigi oma portaalide, kõigile avatud blogide ja keskkondadega.
Palju on räägitud eraldi ajakirjandusseaduse väljatöötamisest. Mitmed tunnustatud juristid on esinenud väidetega, et eriõigused keelduda tunnistamast saaksid laieneda ikka üksnes klassikalisele ajakirjandusele, mitte meelelahutuslikule meediatööstusele. Probleem on aga selles, kuidas tõmmata nende vahele piiri. Väidan, et just selle piiri tõmbamine on ühiskondades, kus tänapäevane kommunikatsioonitehnoloogia on laialdases kasutuses, üsna keeruline. Keegi peaks selle piiri ju tõmbama. Tuleb olla väga ettevaatlik, kehtestamaks mingeid kriteeriume, mille alusel riigiorganid hakkavad registreerima isikuid, kes tahaksid saada ajakirjaniku või väljaande austavat nimetust koos sellest tulenevate õigustega.
Mina ei toeta ajakirjandusseaduse tegemist. Selle vastu räägib ka kehtiva avaliku teabe seaduse loogika, mis lähtub alusprintsiibist, et avaliku võimu tegevusena tekkinud teave on ühtemoodi kättesaadav igaühele võrdsetel alustel ja selle teabe kättesaamiseks ei pea isik omama ühiskonnas mingit eristaatust.
Allikakaitsel on kaks poolt. Ühelt poolt peab menetlusseadusest tulenema isiku õigus keelduda oma allikate kohta ütlusi andmast. Kuid ka allikal peab olema seadusest tulenev õigus oodata, et see, kellele ta üllastel eesmärkidel on teavet andnud, tema andmeid n-ö turule ei too. Iga õigusega korrespondeerub ka kohustus ja vastutus. Just seda, tundub mulle, meie ajakirjanikud ja väljaandjad pahatihti ei taha tunnistada. Absoluutsed õigused ilma vastutuse ja kohustuseta on tavaliselt vaid isevalitsejatel, kelle võim on tuletatud jumalast. Mina ei arva, et ajakirjanduse võim on tuletatud jumalast. Tegemist on ikka päris maise asjaga ja sellepärast on demokraatlikus riigis ka seadusandjal õigus kehtestada selle võimu rakendamisele teiste isikute õigusi ja vabadusi silmas pidades väga selged piirid.
Loomulikult ei ole allikakaitse piirangud eelnõusse kirjutatud selleks, et karistada ajakirjanikke. Neid on vaja selleks, et oleks võimalik menetleda kuritegusid, mida ilma ajakirjaniku ütlusteta ei oleks võimalik menetleda. Karistusõigus ei tohi olla pelgalt deklaratiivne, vaid ta peab olema ka reaalses elus rakendatav. Ühiskonnal on õigus oodata, et võim võtab vastutusele need, kes panevad toime kuritegusid. Selleks on riik kehtestanud seadused, mis annavad õiguskaitseorganitele volitused kuritegusid uurida, et selgitada välja süüdlased ja tuvastada nende süü. Seadusandja ei tohiks siin lähtuda pelgalt ajakirjandusliku informatsiooni töötleja õigustest, vaid peaks vaatama tervikpilti.
Mitte kuskil maailmas ei ole allikakaitse absoluutne. Riikidel on õigus kehtestada piiranguid selle õiguse kasutamisele ja seda omaenda sotsiaalseid vajadusi arvestades. Need vajadused võivad olla ühiskonniti väga erinevad. Ei ole trafaretseid ega universaalseid lahendusi.
Valitsuse eelnõu pakub välja järgmise lahenduse. Õigus keelduda tunnistuste andmisest ei kehti, kui menetletakse kuritegu, mille eest saab karistusena mõista vähemalt kuni kaheksa aastat vangistust. Seega ei oleks tegu ka mitte kõigi esimese astme kuritegudega. Analoogselt on see küsimus lahendatud Soomes, kus piiriks on kuus aastat vangistust. Meie eelnõu näeb ette veel kaks lisatingimust, millal kohtunikul on õigus nõuda ütlusi ajakirjanduslike allikate kohta. Esiteks peab ütluste andmiseks esinema ülekaalukas avalik huvi. Teiseks, muude menetlustoimingutega peab tõendite kogumine olema kas välistatud või vähemalt oluliselt raskendatud. Seega ei oleks ka kohtuniku kaalutlusõigus selles küsimuses absoluutne, vaid ka sellele oleksid seatud piirid.
Algselt oli eelnõus loetletud kuus karistusseadustiku paragrahvi, milles toodud kuritegude eest ei saaks küll mõista kuni kaheksa aasta pikkust vangistust, kuid mille puhul süüdlaste väljaselgitamine ja süüdimõistmine on Justiitsministeeriumi arvates seotud sedavõrd suure avaliku huviga, et kohtunikule tuleks ka nende menetlemisel anda võimalus kaaluda allikakaitse murdmist. Tegu on nn lekitamiskuritegudega.
Just need kuus kuritegu on Eesti Ajalehtede Liidu arvates sellised, kus ajakirjandusliku allika kaitse on hädavajalik. Sellest seisukohast võib väga hästi aru saada. Kuid seadusandja peab mõistma, et delikaatsete isikuandmete tahtliku, loata avaldamise või riigisaladuse, mille hulka kuulub ka kriminaalasjades jälitustoimingutega saadud teave, lekitamise puhul on nende juhtumite uurimine ilma tunnistajate ütlusteta enamasti üldse võimatu. Välistades seadusega nende ütluste saamise, mööndakse ka seda, et kõikvõimalikud lekitajad, kelle näol on enamasti tegemist ebaausate riigiametnikega, jäävad tuvastamata ja ka karistamata.
Siin ongi seadusandjal kaalumise koht. Eelnõuga tegelnud töörühm pidas vajalikuks need kuus kuriteokoosseisu eelnõu vastavast kataloogist välja arvata ja Justiitsministeerium nõustub sellega. Kuid me loodame, et Riigikogu lõplik valik, milliste kuritegude puhul võib riik nõuda ajakirjanike tunnistusi ja milliste puhul mitte, tehakse emotsioonivabalt ja kogu meie käsutuses oleva informatsiooni baasil. Ka mina leian, et sõnavabadus ja sellest tuletatav ajakirjanduse õigus oma allikaid mitte avaldada on väga olulised väärtused, ent samaväärsed väärtused on ka isikute õigus süütuse presumptsioonile, isikliku ja perekonnaelu puutumatusele ja õiglasele kohtupidamisele. Ka need õigused on meie põhiseaduses loetletud ja riigil lasub kohustus need õigused reaalses elus tagada.
Aga nüüd täpsemalt muudatustest, mida kehtivasse õiguskorda soovitakse sisse viia. Võtame esiteks käsitluse alla ringhäälinguseaduse. Selles seaduses luuakse allikakaitse üldine materiaalõiguslik alus, muudetakse ringhäälinguseaduse kohaldamisala ning lisatakse täpsustus, et ringhäälinguseadus kohaldub ka teistele ajakirjanduslikul eesmärgil informatsiooni töötlevatele isikutele selles osas, mis puudutab allikakaitse põhimõtet. Ringhäälinguseaduse § 7 muudetaks ja täiendataks ühelt poolt ajakirjanduslikul eesmärgil informatsiooni töötleva isiku õigusega mitte avaldada talle informatsiooni andnud isikut ning teiselt poolt isiku kohustusega mitte avaldada teavet andnud isikut, kui see isik ise seda ei soovi. Kui allikat tahetakse avaldada, peab selleks olema allika nõusolek. Nõusolekule kohaldatakse tsiviilseadustiku üldosa seaduse sätteid. Sellest on eelnõus ka üks erand ette nähtud. Kui nn allikas on teadvalt ajakirjanikule valeinformatsiooni andnud ehk eesti keeles öeldes valetanud, siis võib tema andmed avaldada. Samuti lisatakse ringhäälinguseadusesse säte, mille kohaselt laienevad eelnevalt kirjeldatud õigus ja kohustus ka ajakirjanduslikul eesmärgil informatsiooni töötleva isikuga ametialaselt seotud isikutele. Täienduse eesmärk on välistada, et informatsiooni andnud isiku identiteeti puudutav teave võiks avalikuks tulla teiste asjaga kokku puutunud isikute käest. Veel täiendatakse ringhäälinguseaduse § 7 põhimõttega, mille järgi on keelatud ajakirjanduslikul eesmärgil informatsiooni töötleva isiku või temaga ametialaselt seotud isiku otsene või kaudne mõjutamine informatsiooni allika tuvastamiseks.
Teiseks võtame vaatluse alla kriminaalmenetluse seadustiku. Selles tehakse kolm muudatust. Esmalt täiendatakse kriminaalmenetluse seadustiku § 72 lõiget 1 ja seda selliselt, et ka ajakirjanduslikul eesmärgil informatsiooni töötleval isikul oleks õigus keelduda talle informatsiooni andnud isikut tuvastada võiva teabe avaldamisest. See erand ei kehti, kui kriminaalmenetluse esemeks on kuritegu, mille eest on karistusena ette nähtud vähemalt kuni kaheksa aastat vangistust. Seda erandit saab kohaldada ainult siis, kui muude menetlustoimingutega on tõendite kogumine välistatud või oluliselt raskendatud. Teiseks täiendatakse seadustikku § 72 lõikega 21, mille kohaselt on ütluste andmisest keeldumisele võimalik tugineda ka isikul, kes puutub ametialaselt kokku ajakirjanduslikul eesmärgil informatsiooni töötlevale isikule informatsiooni andnud isikut tuvastada võivate asjaoludega. See põhimõte sarnaneb ringhäälinguseaduse täiendusega (§ 7 lõige 3). Sellega soovitakse tagada, et teavet andnud isikut puudutavat informatsiooni ei oleks võimalik kätte saada muude allikate kaudu. Kolmandaks täiendatakse kriminaalmenetluse seadustiku § 91 lõiget 2, mille kohaselt ajakirjanduslikul eesmärgil informatsiooni töötleva isiku juures toimetatakse läbiotsimist eeluurimiskohtuniku määruse või kohtumääruse alusel. See täiendus peab tagama ajakirjanduslikul eesmärgil informatsiooni töötlevale isikule parema kaitse, samamoodi nagu on sätestatud advokaadi- või notaribüroo läbiotsimise puhul. Selleks on vajalik sätestada objektiivne lisakontroll läbiotsimise vajalikkuse ning põhjendatuse üle, mida peab tegema eeluurimiskohtunik.
Järgnevalt võtame vaatluse alla tsiviilkohtumenetluse seadustiku. Selles soovib valitsus teha kaks muudatust. Esmalt täiendatakse seadustiku § 257 lõikega 4, mille kohaselt on ajakirjanduslikul eesmärgil informatsiooni töötleval isikul õigus keelduda ütluste andmisest asjaolu kohta, mis võimaldab tuvastada teavet andnud isiku. Selle muudatuse eesmärk on tagada allikakaitse instituudi toimimine ka tsiviilkohtumenetluses. Erinevalt kriminaalmenetlusest on see õigus sätestatud absoluutsena. Selle põhjus on asjaolu, et olulised põhiõiguste riived on kaitstud läbi kriminaalmenetluse. Ehk juhul, kui kriminaalmenetluse käigus on ajakirjanduslikul eesmärgil andmeid töötlev isik kohustatud oma allika isiku avaldama, saab seda tõendina kasutada vajaduse korral ka tsiviilkohtumenetluses. Lisaks täiendatakse § 257 lõikega 5, millega kehtestatakse, et ajakirjanduslikul eesmärgil informatsiooni töötleva isikuga ametialaselt kokkupuutuvale isikule laieneb samuti õigus keelduda ütluste andmisest asjaolu kohta, mis võimaldab tuvastada teavet andnud isikut.
Veel kord: tsiviil- ja halduskohtumenetluses on erinevalt praegusest õiguskorrast eelnõu kohaselt allikakaitse õigus absoluutne, mis tähendab, et mingeid erandjuhte ei ole ja ajakirjanikul on igal juhul õigus allikakaitsele tugineda.
Ma võiksin rääkida vist tundide kaupa sellest allikakaitsest, ka sellest, milliseid kohtumisi on toimunud ja millal, aga kuna aeg surub peale, siis tõmban selle teema kokku ja räägin ka eelnõu teisest eesmärgist. See on võlaõigusseaduse muudatus, mis puudutab kahjuhüvitisi.
Olgu kohe ette ära öeldud, et see puudutab kahjuhüvitisi, mis rakenduvad siis, kui õigusvastane käitumine on juba aset leidnud. Põhiseaduse § 25 järgi on igaühel õigus talle õigusvastaselt tekitatud moraalse ja materiaalse kahju hüvitamisele. Kui näiteks lõhutud mobiiltelefoni puhul on selge, et hüvitada tuleb selle maksumus, siis mittevaralise kahju korral on hüvitamine praegu võimalik üksnes juhul, kui rikkumise raskus seda õigustab. Nii on kirjas võlaõigusseaduse §-s 134. Justiitsministeeriumi hinnangul on see aga põhiseadusvastane olukord, sest põhiseadus ei anna niisuguse piirangu seadmiseks alust. Probleem on ka selles, et kehtiv võlaõigus nõuab moraalse kahju kindlaksmääramiseks selle hagejapoolset lahtiseletamist. Enamasti ei soovi inimesed oma üleelamisi eksponeerida ega neile rahalist hinnet anda. Seetõttu on väljamõistetud kahjutasud tavaliselt üsna tagasihoidlikud.
Preventiivne ehk ennetav kahjuhüvitis on juba Rooma õigusest tuntud õigusinstrument. Kuigi seda rakendatakse ennekõike USA-s ja teistes angloameerika õigussüsteemiga maades, on see kiirelt levinud ka teistesse õigussüsteemidesse. Tuntuim kaasus selles osas on Saksa kohtu tehtud lahend, mis mõistis Monaco printsessi Caroline'i juhtumis välja otsest kahju ületava n-ö tõrjuva hüvitise, et vältida eraelu puutumatuse rikkumist kasuminäljas paparatsode poolt.
Võlaõigusseaduses soovitakse teha kolm muudatust. Esmalt täiendatakse võlaõigusseaduse § 127 lõiget 1 teise lausega ja selliselt, et seaduses sätestatud juhul on kahju hüvitamise eesmärk ka mõjutada kahju tekitajat hoiduma edasisest kahju tekitamisest. See põhimõte ei loo uut iseseisvat kahju hüvitamise nõuet ehk see ei võimalda nõuda kahju hüvitamist reaalse kahju olemasoluta. Muudatuse eesmärk on kahju tekitaja mõjutamine, seega ei saa ennetavat hüvitist nõuda mitte alati ja igas olukorras, vaid üksnes siis, kui vastavasisuline võimalus on seaduses sõnaselgelt ette nähtud. Võlaõigusseaduse teise muudatusega tunnistatakse kehtetuks sellesama seaduse § 130 lõige 2, kuna selle sisu tuuakse mittevaralise kahju väljamõistmise ühe alusena üle võlaõigusseaduse § 134 lõike 2 esimesse lausesse. Võlaõigusseaduse kolmanda muudatusega täiendatakse sama seaduse § 134 lõiget 2. Ennetava kahjuhüvitise nõudmise õigus seotakse eelnõu kohaselt üksnes teatud kindlate õigushüvede rikkumisega, milleks on elu, tervis ja kehaline puutumatus, isikuvabadus ning nn ...