15:00 Istungi rakendamine
Esimees Ene Ergma
Tere päevast, lugupeetud Riigikogu! Tere päevast, austatud peaminister! Alustame Riigikogu täiskogu VII istungjärgu üheksanda töönädala esmaspäevast istungit. Nüüd on aeg eelnõusid ja arupärimisi üle anda. Ma palun kõnepulti Vabariigi Valitsuse esindaja Heili Tõnissoni!
Valitsuse esindaja Heili Tõnisson
Austatud proua esimees! Hea Riigikogu! Vabariigi Valitsus algatab täna kolm seaduseelnõu ja esitab ühe Riigikogu otsuse eelnõu: omandireformiga seonduvate seaduste muutmise seaduse eelnõu, seaduseelnõu menetlemisel Riigikogus esindab Vabariigi Valitsust rahandusminister Jürgen Ligi; kaugkütteseaduse § 17 muutmise seaduse eelnõu, seaduseelnõu menetlemisel Riigikogus esindab Vabariigi Valitsust majandus- ja kommunikatsiooniminister Juhan Parts; karistusseadustiku, kriminaalmenetluse seadustiku, psühhiaatrilise abi seaduse, karistusregistri seaduse, kriminaalhooldusseaduse ja tervishoiuteenuste korraldamise seaduse muutmise seaduse eelnõu, seaduseelnõu menetlemisel Riigikogus esindab Vabariigi Valitsust justiitsminister Rein Lang; Riigikogu otsuse "Eesti julgeolekupoliitika alused" eelnõu, eelnõu menetlemisel Riigikogus esindab Vabariigi Valitsust välisminister Urmas Paet. Aitäh!
Esimees Ene Ergma
Juhatuse nimel olen vastu võtnud neli seaduseelnõu. Kui seaduseelnõud vastavad Riigikogu kodu- ja töökorra seadusele, siis otsustab juhatus nende menetlusse võtmise kolme tööpäeva jooksul.
Lugupeetud kolleegid! Nüüd mõned teated. Riigikogu juhatus on võtnud menetlusse järgmised eelnõud ja on määranud juhtivkomisjonid: Eesti Keskerakonna fraktsiooni s.a 17. märtsil algatatud käibemaksuseaduse muutmise seaduse eelnõu, juhtivkomisjon on rahanduskomisjon; maaelukomisjoni s.a 17. märtsil algatatud riigivaraseaduse § 102 muutmise seaduse eelnõu, juhtivkomisjon on maaelukomisjon; sotsiaalkomisjoni s.a 18. märtsil algatatud ravimiseaduse muutmise seaduse eelnõu, juhtivkomisjon on sotsiaalkomisjon.
Olen edastanud üheksa Riigikogu liikme arupärimise regionaalminister Siim Valmar Kiislerile.
Lugupeetud kolleegid! Palun teeme kohaloleku kontrolli!
Kohaloleku kontroll
Kohalolijaks registreerus 90 Riigikogu liiget, puudub 11.
Läheme selle nädala päevakorra kinnitamise juurde. Palun veel kord tähelepanu! Kultuurikomisjon teeb juhtivkomisjonina ettepaneku jätta selle nädala teisipäevasest päevakorrast välja punkt 4, eelnõu 669 esimene lugemine. Juhatus nõustus selle ettepanekuga.
Lugupeetud kolleegid! Koos selle parandusega panen selle nädala päevakorra kinnitamise hääletusele. Palun hääletada!
Hääletustulemused
Päevakorra kinnitamise poolt hääletas 91 Riigikogu liiget, vastuolijaid ega erapooletuid ei olnud. Päevakord on kinnitatud.
Head kolleegid! Riigikogu juhatusele on laekunud Isamaa ja Res Publica Liidu fraktsiooni ning Eesti Reformierakonna fraktsiooni ettepanek, et juhul kui eelnõu 652 teise lugemise arutelu jääb homsel istungil istungi aja lõppemise tõttu pooleli, siis kutsuks Riigikogu esimees homseks, s.a 23. märtsiks kella 18-ks kokku Riigikogu täiskogu täiendava istungi, mille päevakorras oleks eelnõu 652 teise lugemise arutelu jätkamine. Riigikogu juhatus ettepaneku suhtes konsensust ei saavutanud. Seega panen Riigikogu kodu- ja töökorra seaduse § 16 lõike 4 kohaselt selle küsimuse täiskogus hääletusele. Palun, kolleeg Ain Seppik!
Ain Seppik
Aitäh, lugupeetud esimees! Loomulikult on seoses sellega küsimusi. Esimene küsimus on see, et põhjus ei ole väga veenev. Mis alust on juhatusel kahelda, et me ei suuda teist lugemist homme lõpetada? Te panite selle eelnõu möödunud nädalal päevakorda ja järelikult pidite sellega arvestama. Mis siis vahepeal juhtunud on?
Esimees Ene Ergma
Lugupeetud kolleeg Ain Seppik! See on tingimuslik. Mis on põhjus? Riigikogu juhatust on teavitatud ja ma tean, et see on väga tõsine küsimus, mida tahavad väga põhjalikult arutada nii opositsiooni kui ka koalitsiooni kuuluvad Riigikogu liikmed. Kui me vaatame, kui palju on muudatusettepanekuid, siis näeme, et selle punkti aruteluks on ilmselt vaja küllaltki palju lisaaega. Palun, Ain Seppik!
Ain Seppik
Aitäh, lugupeetud esimees! See teeb muidugi rõõmu, et te tahate koos koalitsiooniga siin õhtutundidel seda asja arutada, sest varem on see võimatu, kuna komisjonid peavad homme töötama ilma lõpptähtaega määramata, aega läheb nii palju, kui läheb. Kuid nüüd selle etteteatamise kohta. Te teadsite, et ma seda küsin, sest ma küsin seda alati. Kodu- ja töökorra seaduse § 49 lõige 3 näeb ette, et teatatakse massiteabevahendite kaudu vähemalt kolm päeva enne täiendava istungi toimumist. Muidugi, kaalukate põhjuste olemasolu korral võite te seda tähtaega lühendada. Kas te võiksite ka seekord nende kaalukate põhjuste kohta meile selgitusi anda, sest siin peavad olema väga kaalukad põhjused?
Esimees Ene Ergma
Ma annan teile selgituse. Tõepoolest, selle seaduseelnõu arutelu nõuab väga põhjalikku arutelu ja väga pikka aega, muidu ei jõua me ... Oot-oot-oot, üks moment! Vaadake edasi! Muidu ei jõua me läbi selle nädala päevakorda. Pealekauba, ma ütlen veel üks kord: kuna juhatuses me ei jõudnud konsensusele, siis otsustab seda praegu Riigikogu. Palun, kolleeg Ain Seppik!
Ain Seppik
Tegelikult seaduse järgi Riigikogu ei otsusta, kas kutsuda kokku täiendavat istungit või mitte, seda otsustate teie ametiisikuna üksinda. Riigikogu juhatus võib päevakorraküsimuses otsustada midagi, mida hakkame ka meie siin otsustama. Meie tegelikult ei saa siin midagi öelda, kas te kutsute kokku või mitte, see on teie prerogatiiv. Kuid te ütlesite, et äärmise kiirustamise kaalukas põhjus on see, et seda eelnõu peab põhjalikult arutama. Need kaks asja ju välistavad teineteist. Miks me ei võiks järgmisel kuul, minu poolest kas või terve kuu õhtuti seda küsimust põhjalikult arutada, et te jõuaksite meile kolm päeva ette teatada? Millest niisugune kiirus või on siin midagi sellist, mida te juhatuse liikmena püüate Riigikogu liikmete eest varjata tegelike põhjuste kohta, miks sedavõrd kiiresti peab selle seaduse läbi vaatama? Vaadake, põhjalik arutelu küll, aga teisipäeval, homme, on teine lugemine ja kolmapäeval kohe kolmas lugemine. Siin on mingi muu kiirus taga. Võib-olla te selgitate põhjusi, järsku on tõesti valitsusel mingeid põhjalikke kaalutlusi?
Esimees Ene Ergma
Lugupeetud kolleeg Ain Seppik! Esiteks, ma tahan teile meelde tuletada Riigikogu kodu- ja töökorra seaduse § 49 "Riigikogu täiendav istung" lõiget 2: "Täiendava istungi toimumise otsustab ning selle päevakorra valmistab ette Riigikogu juhatus." Nii et mul oli täielik õigus, kuna me ei jõudnud konsensusele, tuua see küsimus suurde saali. Täiendava istungi, pärast seda, kui juhatus on selle otsustanud, kutsub kokku muidugi Riigikogu esimees. See oli väike meeldetuletus. Nüüd on Riigikogu otsustada, kas see on kaalukas põhjus või ei ole. Me ei jõudnud juhatuses selles konsensuslikule otsusele. Palun, kolleeg Heljo Pikhof!
Heljo Pikhof
Aitäh, austatud juhataja! Kas te olete juba ette kindel, et järgmise kuu päevakorrad on meil nii tihedad, et Riigikogu ei saa õigel ajal ja päevavalguses pensioniseadust arutada, vaid me peame seda tegema teisipäeva öötundidel ja seda valitsuse ettepanekul?
Esimees Ene Ergma
Praegu te just kinnitasite selle nädala päevakorra, mis on kaunis pingeline. Palun, kolleeg Eiki Nestor!
Eiki Nestor
Aitäh! Head kolleegid! Tegelikult natuke mõelge ikka ka, mis te teete. Praegu, ma saan aru, on kahe fraktsiooni ettepanek tingitud pigem häälte vahekorrast saalis kui sellest, et oleks mingeid kaalukaid põhjusi. Aga me loome pretsedente ja neid võib keegi kunagi kurjasti ära kasutada. Seetõttu on mu esimene küsimus väga lihtne. Mina ei saa aru, kas Riigikogu juhatus kutsub kokku täiendava istungi § 49 alusel või ei kutsu. Meil ei ole istungeid "juhul kui". Juhul kui rahvas valib Riigikogu järgmise koosseisu, siis see tuleb kokku – niisuguseid pretsedente seaduses ei ole. Minu küsimus kõlab: kas homme kell kuus toimub istung? Kas te kutsute kokku täiendava istungi või ei kutsu?
Esimees Ene Ergma
Lugupeetud kolleeg Eiki Nestor! See, kas täiendav istung toimub või ei toimu, otsustatakse juba homme, aga täna küsin ma lihtsa küsimuse. Juhul kui seda arutelu ei lõpetata, siis kutsutakse täiendav istung kokku, homme kutsun ma selle istungi kokku. Aga praegu, kuna juhatus ei jõudnud konsensuslikule otsusele, mida peab ta ütlema kahele suurele erakonnale, tõime me selle küsimuse suurde saali hääletusele. See oli kahe erakonna pöördumine juhatuse poole ja see on lihtsalt selline seaduslik vorm, me anname teate edasi. Palun, kolleeg Eiki Nestor!
Eiki Nestor
Nüüd olen ma veel rohkem segaduses. Mida me siis hääletame, kas kahe erakonna teadet meile? Mis asi see on, mida me hääletame?
Esimees Ene Ergma
Tahate, ma loen teile ette, mida me hakkame hääletama? Panen hääletusele (ma praegu veel ei pane) ettepaneku (ma loen seda lugupeetud kolleeg Eiki Nestorile, et ta saaks aru, ja loen hästi aeglaselt), et juhul kui eelnõu 652 teise lugemise arutelu jääb homsel korralisel Riigikogu täiskogu istungil pooleli, siis kutsub Riigikogu esimees kokku Riigikogu täiskogu täiendava istungi s.a 23. märtsil kella 18-ks. Selleks küsin ma nõusolekut lugupeetud Riigikogu liikmete käest. Kui te ei anna seda nõusolekut, siis ei kutsu ma istungit kokku. Kõik. Ma tahan saada suuremat mandaati selle istungi kokkukutsumisele. Palun, kolleeg Ain Seppik!
Ain Seppik
Aitäh, lugupeetud esimees! Ei taha te midagi suuremat mandaati, te lihtsalt olete sunnitud selle hääletusele panema, kui juhatus konsensuslikku otsust ei saavutanud.
Esimees Ene Ergma
Loomulikult olen ma sunnitud.
Ain Seppik
Kuid minu küsimus on see. Kodu- ja töökorra seaduse § 49 ei näe ette täiendava istungi tingimuslikku kokkukutsumist. See kas kutsutakse kokku või ei kutsuta kokku. Nii et mida me täna siin tegelikult otsustama hakkame? Kas te tahate seda istungit kokku kutsuda või te ei taha mitte? Te seate selle tingimuseks, ma ei tea, mille täpselt, millegi suvalise. Seda seadus ette ei näe. Te rikute seadust.
Esimees Ene Ergma
Lugupeetud kolleeg Ain Seppik! Ma kutsun täiendava istungi kokku siis, kui arutelu jääb pooleli. Aga kuna me täna arutasime seda küsimust juhatuses ja juhatus ei jõudnud selles küsimuses konsensuslikule otsusele, siis tuleb see küsimus viia suurde saali, nii nagu see on vastavalt kodu- ja töökorra seadusele. See on kõik. Kolleeg Kadri Simson, palun!
Kadri Simson
Aitäh, lugupeetud Riigikogu esimees! Te mainisite, et te rikute reeglit, mis ütleb, et täiendav istung kutsutakse kokku vähemalt kolmepäevase etteteatamisega, seetõttu, et tegemist on kaalukate põhjustega. Kaaluka põhjusena on teile selgunud, et valitsuse algatatud riikliku pensionikindlustuse seaduse eelnõu vajab põhjalikumat arutelu. Kas juhatus, kui ta pakkus meile välja selle nädala päevakorras, et selle seaduseelnõu teine lugemine toimub homme ja kolmas lugemine juba ülehomme, ei teadnud seda kaalukat põhjust, et pensionikindlustuse seaduse eelnõu vajab põhjalikumat arutelu, ja kas ei olnud arutusel, et kolmas lugemine oleks võinud lükkuda näiteks järgmisesse istunginädalasse?
Esimees Ene Ergma
Me räägime praegu teisest lugemisest. Praegu on päevakorras kolmanda lugemise kohta kirjutatud, et kui teine lugemine teisipäevasel istungil lõpetatakse, siis tuleb eelnõu juba kolmapäeval kolmandale lugemisele. Palun, kolleeg Eiki Nestor!
Eiki Nestor
Aitäh, austatud juhataja! Meil oli eelmisel kevadel pretsedent. Tõele au andes pean ütlema, et me siis ei saanud juhatuse käest vastust, mis olid need kaalukad põhjused, mis segasid Riigikogu juhatust kolm päeva varem täiendavast istungist teatamast. Ma ei näe ka praegu põhjust, miks te peaksite seda teistmoodi tegema, te võite vabalt kolmepäevalise etteteatamisega täiendava istungi kokku kutsuda, ilma meile põhjendusi andmata. Me võime ju neljapäeva õhtul uuesti kokku tulla. Aga kuna te läksite juba sellele libedale teele oma seletustega, siis ma küsin: kas ülejäänud päevakorrapunktid, mis meil selle nädala päevakorras on, ei ole kaalukad?
Esimees Ene Ergma
Kõik on kaalukad. Sellepärast me seda teemegi. Me püüame need kõik ära menetleda. Palun, Kadri Simson!
Kadri Simson
Lugupeetud Riigikogu esimees! Ma soovin siiski saada teie käest selges sõnastuses vastust, mis on see kaalukas põhjus, miks me peame homme tegema täiendava istungi. Meil on see eelnõu, riikliku pensionikindlustuse seaduse eelnõu, mis on homme teisel lugemisel ja ülehomme kolmandal lugemisel, valitsuse ja ka Riigikogu juhatuse poolt n-ö kiirmenetlusse pandud.
Esimees Ene Ergma
Juhatuses arutati seda küsimust ja leiti, et oleks väga hea, kui me suudaksime kõik päevakorrapunktid selle nädalaga läbi arutada, kuigi on teada, et üks päevakorrapunkt võtab väga palju aega. Teiseks, head kolleegid, ma ütlen veel üks kord: kui juhatus ei leia konsensust, siis on igal juhatuse liikmel õigus tuua see küsimus suure saali ette ja teie määrate oma otsusega ära, et kui arutelu tõesti ei lõpe, kas siis tehakse täiendav istung või mitte. See on teie otsustada. Kas see on kaalukas põhjus, see on ka muidugi teie otsustada. Kolleeg Ain Seppik!
Ain Seppik
Aitäh, lugupeetud esimees! Nüüd nende kaalukate asjade juurde. Mina saan aru, et üks kaalukas põhjus on see, et eelnõu peab põhjalikult arutama. Seadus nõuab paraku mitut kaalukat põhjust, kuna siin on öeldud mitmuses: kaalukate põhjuste olemasolu korral. Seetõttu küsin: millised võiksid olla teie teised kaalukad põhjused (vähemalt kaks peaks neid ju kokku olema, soovitavalt kolm), miks te ei teavita Riigikogu kolm päeva varem? Ma esitan kohe teise küsimuse ka ära, et mitte näida norivana: millal teile need kaalukad põhjused kuskilt erakonna kontorist teada anti? Paistab, et reedel te neid veel ei teadnud.
Esimees Ene Ergma
Lugupeetud kolleeg! Täna saabus kiri kahest fraktsioonist. Juhatus arutas seda täna oma erakorralisel istungil ja jõudis otsusele, et me peame teie käest nõu küsima. Palun, kolleeg Toomas Varek!
Toomas Varek
Aitäh, proua Riigikogu esimees! Teisipäeval on meil menetluses kuus eelnõu, kolmapäeval viis eelnõu. Esimene on eelnõu 652. Kui me ei saa selle aruteluga teisipäeval hakkama, siis miks ei või see arutelu minna edasi kolmapäevasesse päeva, kus meil on piiramatult aega ja me saaksime rahulikult kolmapäeval seda teemat arutada, nii nagu meie hea tava ja praktika siiani on ka olnud? Milleks on vaja kiirustada ja punnida siia seda täiendavat istungit?
Esimees Ene Ergma
Lugupeetud kolleeg Toomas Varek! Ma veel kord kordan. Juhatus sai kahelt fraktsioonilt sellise ettepaneku. Juhatus arutas seda ettepanekut ja kuna juhatus ei jõudnud konsensusele, siis toob ta selle ettepaneku siia saali. Kui teie esitaksite samasuguse ettepaneku ja juhatus näiteks leiaks, et ei taha seda arutada, siis, andke andeks, ei oleks see ju õige asi. Kui juhatus saab fraktsioonidelt mingisuguse ettepaneku, siis peab juhatus sellega tegelema. Palun, kolleeg Karel Rüütli!
Karel Rüütli
Aitäh, lugupeetud Riigikogu esimees! Kas tulevikus muutubki tavaliseks praktikaks koalitsiooni selline käitumine, et ettekäändel, et on vaja põhjalikult mõnda seaduseelnõu arutada, korraldatakse pidevalt ja pidevalt Riigikogu täiendavaid istungeid? Kas te ei arva, et meie kodu- ja töökord on puudulik ja vajab täiendamist, selleks et anda koalitsioonierakondadele suuremat voli? Mulle tundub, et tänane kaalukas põhjus on pigem see, et kellel jõud, sellel õigus, ning lihtsalt süstemaatiliselt ja pidevalt rikutakse kodu- ja töökorda.
Esimees Ene Ergma
Lugupeetud kolleeg Karel Rüütli! Juhatus lähtubki Riigikogu kodu- ja töökorra seadusest. Jah, kindlasti on ka selles seaduses võimalik midagi parandada, midagi võib-olla rohkem lahti kirjutada. Aga see on teie pädevuses. Palun väga, keegi ei ole keelanud Riigikogu kodu- ja töökorda parandada. Palun, kolleeg Kadri Simson!
Kadri Simson
Lugupeetud Riigikogu esimees! Juhatuse ülesanne peaks olema ka jälgida Riigikogu kodu- ja töökorra seaduse täitmist. Kui te näete, et kaalukas põhjus on see, et kindlasti tuleb pensioniea tõus sellel nädalal seadustada, siis te saate seda teha meie kodukorraseaduse § 49 lõike 3 kohaselt, teatades kolm päeva ette ja tehes täiendava istungi neljapäeva õhtul. Siis olete te käitunud kodu- ja töökorra seaduse kohaselt, olete suutnud sellel nädalal teha täiendava istungi, seadustada pensioniea tõusu märtsis ja mitte lükata seda aprilli, nii nagu on teie poliitiline eesmärk. Kas juhatus arutas ka seda, et on võimalik käituda kodu- ja töökorra seaduse kohaselt?
Esimees Ene Ergma
Juhatus käitub kodu- ja töökorra seaduse kohaselt. Palun, kolleeg Georg Pelisaar!
Georg Pelisaar
Aitäh, lugupeetud Riigikogu esimees! Te väidate, et käitute Riigikogu kodu- ja töökorra seaduse järgi, kuid vähemasti selle seaduse mõtte järgi te küll ei käitu. Seaduse mõte reguleerib väga selgelt, et just Riigikogu juhatus otsustab täiendava istungi kokkukutsumise vajaduse, ja kui juhatus ei saavuta konsensust, siis järelikult ei ole võimalik seda istungit kokku kutsuda. Teiselt poolt, kui te panete selle küsimuse täna saali hääletusele (alles täna saite te teada, et selline taotlus on olemas), siis oleks täiesti loogiline, et te kutsutegi selle istungi kokku kolme päeva pärast, nii nagu seaduse mõtte järgi on see ette nähtud. Aga paraku ei kasuta te ära kõiki neid võimalusi, mis teile on antud, ja soovite kasutada ainult oma võimu, koalitsiooni võimu kummitemplina siin saalis.
Esimees Ene Ergma
Lugupeetud kolleeg Pelisaar! Me järgime täpselt Riigikogu kodu- ja töökorra seadust. Ma lugesin teile ette, et kuna Riigikogu juhatus ettepaneku suhtes konsensust ei saavutanud, siis kodu- ja töökorra seaduse § 16 lõike 4 kohaselt pannakse see küsimus täiskogus hääletusele. Seda me teemegi. Palun, kolleeg Sven Sester!
Sven Sester
Aitäh, proua juhataja! Küsin teilt kui juhatajalt ja ka kui teadlaselt: kui teilt küsitakse viis korda järjest üht ja sama küsimust, et kas maakera on ümmargune, ja te olete viis korda sellele vastanud, siis kui palju te peate kodukorraseaduse järgi andma inimestele võimalust uuesti sama küsimust küsida? On see sätestatud?
Esimees Ene Ergma
Head kolleegid! Läheme küsimuste juurde. Palun, kolleeg Jaanus Marrandi!
Jaanus Marrandi
Tänan, lugupeetud proua esimees! Mulle tundub teie jutus olevat üks väga oluline vastuolu. Te räägite, et kaalukas põhjus on vajadus põhjaliku arutelu järele. Samas, kui me vaatame päevakorda, siis me näeme, et nii olulises küsimuses, nagu te siin väitsite, on teine ja kolmas lugemine ette nähtud kahel järjestikusel päeval. Põhimõtteliselt on päevakord juba algselt valesti planeeritud, see juba ette välistab põhjaliku arutelu. Kui on vajadus põhjaliku arutelu järele, siis oleks ju väga mõistlik teha seda tõepoolest mõistliku aja jooksul. On ilmselge, et põhjalikku arutelu ei ole võimalik niisuguses kokkusurutud olukorras teha. Teie jutt on väga selgelt vastuoluline.
Esimees Ene Ergma
Lugupeetud kolleegid! Ma veel üks kord räägin teile. Meil kõikidel on erinev arvamus, mis on kaalukas põhjus ja mis ei ole kaalukas põhjus. Ma ütlen, et see saal otsustab seda. Meie ei jõudnud konsensusele, midagi ei ole teha. Palun, kolleeg Kadri Simson!
Kadri Simson
Aitäh, lugupeetud Riigikogu esimees! Te praegu soovite saada siin Reformierakonna, IRL-i ja Tarmo Männi häältega heakskiitu sellele, et te saate tingimuslikult kokku kutsuda Riigikogu täiendava istungi. Te sõnastasite selle otsuse nii: juhul kui. Riigikogu kodu- ja töökord ütleb, et te peate sellest otsusest, juhul kui te selle otsuse teete, teada andma ka massiteabevahendite kaudu. Mis kellaajal te homme otsustate, et see juht on käes ja te peate kokku kutsuma täiendava istungi, ja millise massiteabevahendi kaudu te kavatsete meile sellest teada anda?
Esimees Ene Ergma
Lugupeetud kolleegid! Praegu soovin ma teada saada kogu Riigikogu arvamust täiendava istungi kohta. Palun, kolleeg Ain Seppik!
Ain Seppik
Aitäh, lugupeetud esimees! Ma kõigepealt tänan teid, et te Sven Sesteri ettepanekut vastu ei võtnud ja opositsioonil suud päris kinni ei pannud! Me ikkagi ei saanud teada neid kaalukaid põhjusi, aga me peaksime neid siiski teadma. Kuid minule teeb muret hoopis muu asi. Tegelikult on ju täiendava istungi kokkukutsumisel üldreegel, et sellest teatatakse kolm päeva varem. Teie olete selle Riigikogu koosseisu ajal kujundamas praktikat, et kõik tehakse väga kiiresti, alati leiate te kaalukaid põhjusi, et teha seda kiiremini ja jätta Riigikogu liikmed informeerimata. Kas teile ei tee muret parlamentarismi saatus üldse? Meenutame siin soolise võrdõiguslikkuse seaduse arutelu. Siis te ka punnitasite kõigest väest täiendavate istungitega. President küll ei kuulutanud seda seadust välja. Kas ei ole sellise praktika kujundamine siiski parlamentarismist kõrvalekaldumine?
Esimees Ene Ergma
Lugupeetud kolleeg Ain Seppik! Praegu on võimalus teil kõigil kujundada arvamust, kas on kaalukad põhjused või mitte. Mina ei kujunda seda. Kui ma oleksin võimeline ise seda kujundama, siis oleks see otsus võib-olla juba ammu olemas olnud, aga kuna me Riigikogus kujundame seda kõik, siis tulingi ma teie ette seda otsust saama. Palun, kolleeg Eiki Nestor!
Eiki Nestor
Austatud juhataja! Ma palun hetkeks tähelepanu! Härra Gräzin! Kas te saaksite korraks istuda? Ma ei näe juhatajat ja mul on ebaviisakas nii rääkida. Riigikogu ei juhi Reformierakonna ja IRL-i fraktsioonid. Seda juhib juhatus. Kena on, kui juhatus võtab fraktsioonide kirju tõsiselt. Need kaks fraktsiooni kirjutasid teile kirja, et juhul kui. Vaat siis tulgegi, palun, meie juurde, juhul kui. Täna seda juhtu ju ei ole. Kodukorraseaduse § 49 ei näe ette võimalust mingi tingimusliku veksli andmiseks, et juhul kui midagi juhtub. Kui homme teist lugemist ei lõpetata, siis on teil täielik põhjus tulla Riigikogu ette kas juhatuse otsusega, teatega või mingil teisel moel. Praegu ma veel kord ütlen, et me ei saa aru, mida me arutame, mida me hääletame, sest Riigikogu juhatus ei suuda Riigikogu juhtida, vaid seda teevad kaks fraktsiooni.
Esimees Ene Ergma
Riigikogu juhtimisega tegeleb Riigikogu juhatus. Juhatus käitub vastavalt Riigikogu kodu- ja töökorra seadusele. Kui juhatuses tekkis eriarvamus ühe küsimuse arutamisel, siis on Riigikogu kodu- ja töökorra seaduse kohaselt võimalus küsida arvamust kogu Riigikogult. Kogu Riigikogult, aga mitte eraldi fraktsioonidelt. Palun, kolleeg Kadri Simson!
Kadri Simson
Lugupeetud Riigikogu esimees! Ma ikkagi ei saanud aru, millal te siis meile, kogu Riigikogule, teada annate, et toimub täiendav istung. Ma saan aru, et teil on otsekontakt kahe fraktsiooniga, aga kogu Riigikogu peab selle teate massiteabevahendite kaudu teada saama. Millal me selle teadaande teada saame, meie, kes me esindame opositsiooni?
Esimees Ene Ergma
Lugupeetud kolleeg! Te saate seda teada õigel ajal. Palun, kolleeg Georg Pelisaar!
Georg Pelisaar
Aitäh, lugupeetud esimees! Te äsja väitsite, et kui oleks teie otsustada, siis oleks see otsus võib-olla teistsugune, kui nüüd see saal otsustab. Kas te tõesti oleksite nõus hääletama täna teisiti kui koalitsioon ja on lootust, et kahe fraktsiooni tahe peale ei jää?
Esimees Ene Ergma
Mina hääletan täpselt samamoodi nagu iga Riigikogu liige siin saalis. Mul on samasugune õigus hääletada. Palun, kolleeg Villu Reiljan!
Villu Reiljan
Aitäh, proua juhataja! Kas siis Riigikogu juhatuses on keegi, kes riigi edukat arengut segab? Kas peab opositsiooni esindaja juhatusest välja viima?
Esimees Ene Ergma
Ma ei kuulnud. Palun korrata! Mida head te rääkisite? Palun, kolleeg Villu Reiljan!
Villu Reiljan
Austatud juhataja! Kas opositsiooni esindaja segab juhatuse tööd, ei lase riigil kiiresti areneda? Kas peab opositsiooni esindaja juhatusest välja viima?
Esimees Ene Ergma
Meil on olnud Riigikogu juhatuses väga palju erinevaid otsuseid, kus opositsiooni esindajatel on olnud teine arvamus kui koalitsiooni esindajatel. See ei ole küsimus. Palun, kolleeg Heimar Lenk!
Heimar Lenk
Aitäh, proua eesistuja! Te olete püüdnud pool tundi veenda Eesti parlamenti selles, mida te kavatsete teha. Öelge mulle, palun, proua Ergma, kas teile ei tundu, et nende ebaprofessionaalsete ja väga kõikuva iseloomuga vastustega ei vii te mitte Eesti parlamendi mainet alla. Meid vaatavad internetis kindlasti väga paljud inimesed.
Esimees Ene Ergma
Suur tänu! Mina tegutsen Riigikogu kodu- ja töökorra seaduse kohaselt.
Nüüd, lugupeetud kolleegid, panen hääletusele ettepaneku, et juhul kui eelnõu 652 teise lugemise arutelu jääb homsel korralisel Riigikogu täiskogu istungil pooleli, siis kutsun Riigikogu täiskogu täiendava istungi kokku homme, 23. märtsil kella 18-ks. Täiendava istungi päevakorras on eelnõu 652 teise lugemise arutelu jätkamine. Palun hääletada!
Hääletustulemused
Ettepaneku poolt hääletas 51 Riigikogu liiget, vastu oli 38, erapooletuid ei olnud. Seega toetas Riigikogu täiskogu kahe fraktsiooni ettepanekut kutsuda kokku täiendav istung 23. märtsil kell 18, juhul kui eelnõu 652 arutelu jääb pooleli.