Tänan! Käesoleva eelnõu muudetud teksti on lülitatud ka Keskkonnaministeeriumis välja töötatud ühisveevärgi ja -kanalisatsiooni seaduse muudatusi, mis puudutavad peamiselt liitumistasu, veeteenuse hinna regulatsiooni ning Konkurentsiameti ja kohaliku omavalitsuse vastavaid pädevusi. Selle eelnõu peamised eesmärgid võiks välja tuua järgmiselt.
Nn kommunaalmonopolidele määratakse kindlaks ranged tulukuse piirmäärad. Praegu ületab näiteks Tallinna Vee iga-aastane investeeritud varade tootlikkus mitmekordselt Euroopa Liidus aktsepteeritud 7–8% piiri, mis tähendab, et vee tarbimine on tallinlastele põhjendamatult kallis. Ja see muutub üha kallimaks. Teiseks seatakse monopoolsetele ettevõtjatele kohustus algatada hindade langetamine, kui näiteks tooraine maailmaturu hinnad või tootmiskulud muutuvad. Kolmandaks, juhul, kui ettevõtjad nimetatud juhul ei alanda tarbijahindu, siis antakse ajutiste hindade kehtestamise õigus Konkurentsiametile. Neljandaks suurendatakse Konkurentsiameti pädevust riiklikul järelevalvel monopolide üle. See tähendab, et Konkurentsiametile antakse täielik kontroll kõikide Eesti soojatootjate üle ja kontroll ligi 55 vee-ettevõtja üle Eestis. Viiendaks, täiendatakse liitumistasude regulatsiooni ja täpsustatakse veeteenuse hinna moodustamise aluseid ning veeteenuse hinnaga seotud aruandluse kohustust, samuti muid tagatisi liitumistasu ja veeteenuse õiglase hinna saavutamiseks ning vee-ettevõtja klientide õiguste kaitseks ja võrdseks kohtlemiseks sõltumata sellest, kas vee-ettevõtja kuulub kohaliku omavalitsuse või Konkurentsiameti kontrolli alla. Kuuendaks kehtestatakse ka rangemad karistused rikkumiste eest.
Nüüd nimetatud eelnõust lähemalt. Vastavalt praegustele õigusaktidele on kaugkütte hinna regulaatori ülesanded nii Konkurentsiametil kui ka kohalikel omavalitsustel. Eestis on hinnanguliselt ligi 300 kaugkütteettevõtet ning neist 50 suurema puhul kooskõlastab soojuse hinna Konkurentsiamet, ülejäänud väikeste ettevõtete puhul on sõnaõigus ka kohalikel omavalitsustel. Eestis tegutseva 300 vee-ettevõtte hinnaregulatsioon on seni täielikult kohalike omavalitsuste pädevuses.
Kuna hinnaregulatsiooni puhul on tegemist küllaltki keerukate arvutustega ning teadmisi nõudva alaga, ei ole Eestis mõttekas moodustada mitut hinnaregulatsiooni kompetentsi keskust, vaid otstarbekas on kontsentreerida kogu oskusteave Konkurentsiametisse. Lisaks eeldab efektiivne hinnaregulatsioon ka vajalikku andmebaasi eri ettevõtete kohta. Ka see võimalus on vaid ühes asutuses, mis tegeleb kõikide ettevõtete hinnaregulatsiooniga.
Nii Keskkonnaministeeriumi kui Konkurentsiameti läbi viidud analüüsid on jõudnud tulemuseni, et vee-ettevõtjate hinnaregulatsiooni tase ning ka hinnakujundus on väga erineval tasemel. Näiteks Tallinna Vee osas on Konkurentsiamet tuvastanud, et ettevõtte kasumlikkus on ilmselgelt liiga suur. Omavalitsuste reguleeritavate soojusettevõtete osas valitseb olukord, kus hinnaregulatsiooni tase on äärmiselt ebaühtlane. Mitmes omavalitsuses on müüdav soojus tunduvalt kallim, kui on Konkurentsiameti regulatsiooni all olevate ettevõtete hind. Seaduste muutmise tulemusena läheb kõikide soojusettevõtjate hinnaregulatsioon Konkurentsiameti pädevusse. Samuti läheb ameti pädevusse kogu kaugkütteseaduse täitmise järelevalve. Ainsa punktina jääb omavalitsuse järelevalve alla kaugküttepiirkondade kehtestamine.
Käesoleva seadusega seatakse ettevõtetele ka kohustus esitada Konkurentsiametile taotlus uue soojusehinna kooskõlastamiseks juhul, kui soojusehinna arvutamise aluseks olevad sisendid on muutunud üle 5%, näiteks kui kütuse hind maailmaturul oluliselt langeb. Nimetatud seadusega antakse Konkurentsiametile ajutise soojusehinna kehtestamise õigus juhul, kui ettevõte ei järgi Konkurentsiameti ettekirjutust. See tagab tarbijatele kindluse, et kütuse hinna langus kajastub tulevikus ka soojusearvetes.
Samuti vaadatakse üle sanktsioonid soojuse müügil kooskõlastamata hinnaga või piirhinna taotluse esitamata jätmisel. Maksimaalne rahatrahv on muudetud seaduse kohaselt kuni 500 000 krooni. Karistuste ülevaatamine on vajalik, sest seniajani ei olnud taotluse esitamata jätmine karistatav, ettevõte võis karistamatult müüa soojust mitte-kulupõhise hinnaga. Müük kooskõlastamata piirhinnaga oli karistatav rahatrahviga kuni 50 000 krooni, mis on ilmselgelt liiga väike ettevõtete puhul, mille käibed ulatuvad sadadesse miljonitesse.
Ühisveevärgi ja -kanalisatsiooni seaduses täpsustatakse hinna kujunemise aluseid, mille kohaselt kujuneb nüüd ka selle valdkonna teenuse hind vastavalt üldlevinud hinnaregulatsiooni printsiipidele, sisaldades tegevuseks vajalikke kulusid ja põhjendatud tulukust ettevõtetesse investeeritud kapitalilt. See printsiip on olnud juba aastaid kasutusel energeetikasektori hindade reguleerimisel. See on rahvusvaheliselt tunnustatud ning tagab, et tarbijahindadesse on lülitatud nn mõistlik kasum, mis vastab sellele, kui palju investorid on ettevõttesse kapitali investeerinud. Kui näiteks ettevõtte vara väärtus on miljard krooni, mis väljendab seda, kui palju on omanikud ettevõttesse investeerinud, ning rakendades sellele mõistliku kasumi määra 8%, kujuneb põhjendatud tulukuseks 80 miljonit krooni. Tunnustatud rahvusvaheliste normide kohaselt arvutatakse põhjendatud tulukus kapitali kaalutud keskmise hinna alusel. Monopolide puhul jääb see alla 10%, tänases Eestis 7–9% vahemikku.
Seadusega kehtestatakse ka vee-ettevõtjatele põhjendatud tulukuse piiriks 10%. Siinjuures tuleb rõhutada, et nimetatud 10% ei saa käsitada vee-ettevõtjale garanteeritud tulukusena, vaid piirina, millest suuremat tulukust sisaldav hind igal juhul kooskõlastamisele ei kuulu. Tegelikkuses võib tulukus regulatsiooniperioodi jooksul kõikuda sõltuvalt mitmesugustest majanduslikest asjaoludest. Seetõttu kasutatakse ka siin sättes prognoositava tulukuse mõistet. Hinnaregulatsiooni praktikas võetakse ettevõtja põhjendatud tulukuse hindamisel aluseks kaalutud kapitali keskmine hind (WACC), mis vee-ettevõtjate puhul on Euroopa Majanduspiirkonna riikides üldjuhul vahemikus 6,5–8,5%. Sarnaselt arvutatakse põhjendatud tulukus investeeritud kapitalilt ka soojuse piirhinna kooskõlastamisel Konkurentsiameti poolt.
Käesoleva seadusega sätestatakse, et vee-ettevõtted reostuskoormusega üle 2000 inimekvivalendi kooskõlastavad hinna Konkurentsiametiga ning alla selle kohaliku omavalitsusega. Seega hakkab ligi 55 suurema vee-ettevõtte hindu reguleerima Konkurentsiamet ning väiksemad jäävad edaspidi omavalitsuste kontrolli alla. Samas on nii omavalitsustel kui ka vee-ettevõtjatel õigus pöörduda Konkurentsiameti poole, et paluda nõustamist hinnaregulatsiooni asjus, samuti küsida arvamust erimeelsuste lahendamiseks ja paluda Konkurentsiametilt oskusteavet.
Seadusega tagatakse tarbija kaitse juhuks, kui vee-ettevõtja sisendkulude vähenemine peab kaasa tooma ka lõpptarbija hinna languse. Nimelt on seadusega sätestatud, et sisendkulude langusel üle 5% on ettevõtjad kohustatud esitama kas Konkurentsiametile või kohalikule omavalitsusele vastava hinnataotluse, kus nimetatud kulu ja langus on kajastatud. Ka antakse seadusega Konkurentsiametile õigus kehtestada vee-ettevõtjatele ajutine teenuse hind, juhul kui ettevõtte hind ei ole kulupõhine ning ettevõte ei ole järginud ameti ettekirjutist. See on vajalik selleks, et tagada kulupõhine hind tingimustes, kus praegune hind on liiga kõrge ning ettevõte ei esita ametile taotlust uue, madalama hinna kooskõlastamiseks.
Ka sätestab seadus füüsilisest isikust tarbija kaitse veehinna järsu tõusu vastu tingimustes, kus varem on rakendatud kodutarbijale äritarbijast madalamat veeteenuse hinda. Nimelt on siin antud 20-aastane üleminekuperiood hindade ühtlustamiseks. Vee-ettevõtjale pannakse kohustus viia oma rakendatavad hinnad kooskõlla kulupõhisuse ja võrdse kohtlemise nõuetega nii, et aastane muutus füüsilise isiku ja juriidilise isiku hindade erinevuses ei oleks suurem kui 1/20 vee-ettevõtja rakendatavate hindade erinevusest käesoleva seaduse jõustumise ajal.
Seadusega täpsustatakse ka veevarustus- ja kanalisatsioonisüsteemiga liitumisel tarbijate makstavate liitumistasude arvutamist. Seejuures on arvestatud järgmiste tarbijate huve kaitsvate aspektidega. Esiteks, liitumistasu on võimalik võtta vaid kohaliku omavalitsuse volikogu otsusega määratud vee-ettevõtjal. Teiseks, kui liitumistasu kaasfinantseeritakse tagastamatu abi raames, siis arvestatakse tagastamatu abi osa tarbija makstavast liitumistasust maha. Kolmandaks, ettevõtja peab täpselt eristama tarbijate tasutud liitumistasud. Ettevõte ei saa tarbija poolt juba kinnimakstud liitumistasu teist korda vee hinna kaudu tarbijalt sisse nõuda ehk välistatud on olukord, kus tarbija maksab ühe ja sama teenuse eest mitmekordselt. Neljandaks, tasaarvestamise põhimõte. Kui sama veesüsteemiga, millega liitumise tasu on tarbija juba kinni maksnud, liitub veel tarbijaid, siis hüvitatakse esimesele liitujale proportsionaalselt tema osa. Näiteks veevärgiga liitumise kulu on kokku 100 000 krooni ja algselt liitub sellega viis tarbijat, kellest igaüks maksab 20 000. Kui neile lisandub mõne aasta jooksul veel viis tarbijat, siis jaguneb liitumise kogukulu 100 000 krooni juba kümne tarbija vahel ning maksumuseks kujuneb 10 000. Esimesele viiele liitujale hüvitatakse liitumistasu 10 000 krooni ulatuses ja sellest on maha arvestatud amortisatsiooni osa. Ja viiendaks, vee-ettevõtja peab konkreetse liitumistasu arvutamisel lähtuma liitumistasu metoodikast, mis tagab, et liitumistasu suurus koosneb vaid vee-ettevõtja tehtud tegelikest kulutustest. Seejuures peavad suuremad ettevõtted, mida on ligi 55–60, kooskõlastama metoodika Konkurentsiametiga ning ülejäänud, väiksemad ettevõtted kohalike omavalitsustega. Ka on nii Konkurentsiametil kui ka omavalitsustel õigus kontrollida konkreetse liitumistasu suurust. See tagab, et tarbijale ehitatakse liitumine välja ratsionaalselt.
Seadusega muudetakse ka karistusi. Kui varem oli maksimaalne karistus omavolilise liitumise, ühisveevärgist omavolilise veevõtu, ühiskanalisatsiooni abil reo-, sademe- ja drenaaživee või muu pinnavee omavolilise ärajuhtimise või ohtlike ainete normatiive ületavas koguses või viisil ühiskanalisatsiooni juhtimise eest kuni 50 000 krooni, siis nüüd on seda kümme korda suurendatud. Sama suurt maksimaalset karistuse määra kohaldatakse uue seadusega ka metoodikale mittevastava liitumistasu või seaduse nõuetele mittevastava veeteenuse hinna kehtestamise eest, samuti juhul, kui ettevõtja esitab teadlikult kooskõlastamiseks seadusele mittevastava hinnataotluse.
Muudatus tehakse ka karistusseadustikku, mille alusel muutub kriminaalkuriteoks vee-, soojus-, elektri- või gaasiettevõtja poolt teenuse müük kooskõlastamata hinna või piirhinnaga, kui kooskõlastus on nõutav, või muul põhjusel seadusvastase hinnaga, kui sellega on kaasnenud ettevõtte turgu valitseva seisundi oluline kuritarvitamine kaubaturul. Nimetatud säte peaks välistama tulevikus turgu valitseva ettevõtte tahtliku tegevuse, mis on suunatud tarbijale ebaõiglaste müügihindade kehtestamisele.
Ja lõpetuseks: eelnõus sisaldub ka rakendussätete osa, mis peab tagama piisavalt sujuva ja toimiva ülemineku nimetatud muudatuste rakendamiseks. Tänan väga!