Juhataja ja head kolleegid! Ma vist alustan sellest, et mul puudub igasugune soov sel teemal kellelegi ära panna. Aga kuna see teema on mul millegipärast hinges, siis ei oska ma ümber nurga rääkida, vaid räägin otse.
Alustaksin kõigepealt ühest vanast vaidlusest. Täna, ma arvan, makromajanduse teemadel sellest rääkides võime öelda, et Eesti tööturg on masu ajal näidanud, et ta on paindlik ja ongi toimunud paindlikud muudatused. Nimelt on nõudluse vähenedes palgad langenud. Ja kõrge tööpuuduse põhjus Eestis ei ole mitte tööturu jäikus või liiga kõrged töötasud, vaid need põhjused on hoopis kusagil mujal. See on fakt, mille me peaksime endale kõigepealt meelde jätma.
Mulle huvitaval kombel ei meenuta enam keegi seda, et kui töölepingu seaduse asjas kaks koalitsioonipartnerit omavahel tuld andsid, siis üks põhjus, mäletate, miks oli vaja töölepingu seadust muuta ja koondamine tööandjatele odavamaks teha, oli see, et nii pidavat uusi töökohti juurde tekkima. Mina ei uskunud seda siis ega usu täna ja ma arvan, et nüüd ei usu teie ka, sest kusagilt oleksid nad ju pidanud tekkima, aga neid ei ole kusagilt tekkinud. Küll aga võime nende muudatuste tõttu, mille pärast me omavahel lootusetult tülli läksime, täna öelda, et kuna hüvitised kindlustuse saajatelt ära lõigati, siis on hulk inimesi saanud vähem abi, nad on nende enda poolt kindlustusse makstud rahast ilma jäetud.
Mul ei tule enam kahjuks meelde, mis kõrge edetabel see oli, kus Eesti pidi siis kohutavalt tõusma, kui me neid koondamishüvitisi maha võtame. Kiusu pärast tahan siiski öelda, et võib-olla 100 000 inimest saavad peaministrilt jõulukaardi sellise kirjaga, et kuigi teil ei ole täna tööd ja me saame aru, et ka mitte midagi süüa, tundke siiski rõõmu, et me selles tabelis paar kohta tõusime.
Seetõttu, head kolleegid, võtke tõsiselt meie poolt esmaspäeval üle antud eelnõu. Sellel eelnõul on selge mõte: taastame need kokkulepped, mis olid siis, kui töölepingu seadust arutati. See tähendab, et kindlustushüvitis peab olema inimesel esimese 100 päeva jooksul 70% palgast ja pärast seda 50 protsenti. Need inimesed, kes on sunnitud töölt lahkuma kas kokkuleppel või isegi omal soovil, aga ikkagi sunnitult, saaksid pärast 30-päevast ooteaega poole oma palgast. Siis see asjaolu, et kindlustuskassast makstav koondamishüvitis võiks olla välja makstud kohe, mitte teatud viitajaga. Need on kõik vajalikud muudatused, mida selles seaduses on vaja teha.
Kindlasti tekib teil küsimus, kust tuleb selleks raha. Vastus kõlab nii: see raha tuleb töötukassast endast. Huvitaval kombel on see vähe tähelepanu pälvinud. Vaadake, töötuskindlustus on sellelaadiline kindlustus, kuhu makstakse raha sisse, kui on head ajad, ja kust makstakse raha välja, kui on halvad ajad. Kui on 100 000 töötut, siis on defitsiit seal normaalne, arusaadav. Meil on olukord vastupidi. Kas te teate, et aastal 2010, kui aasta keskmiseks töötuse määraks jääb 16,8%, on töötukassa kogutulem pluss 328 miljonit krooni? Tema tulud ületavad kulutusi. Ja aastal 2011, kui tööpuuduse tasemeks kujuneb 16,6%, on kassa kogutulem üle 1 miljardi krooni plussi. Mille jaoks me seda raha sinna paneme?
Need sammud on tehtud lihtsalt seetõttu, et kassa kaudu kindlustab Vabariigi Valitsus praegu ennast ja valitsussektori tasakaalu. See ei ole töötuskindlustuse eesmärk. Töötuskindlustuse eesmärk on kindlustada neid inimesi, kellel ei ole tööd ja kes otsivad tööd. Anname talle tema endise mõtte tagasi. Valitsussektori tasakaal on oluline asi, aga ainult mitte töötukassa arvel, tal on hoopis teised ülesanded.
Täpselt samamoodi tuleb taastada see kokkulepe, mis põhineb Euroopa sotsiaalkindlustuskoodeksi miinimumil. Riigi töötutoetus, mida makstakse riigieelarvest, võiks olla pool alampalgast järgmisest aastast. Selle võrra muuseas väheneb vajadus maksta toimetulekutoetusi, nii et koormus riigieelarvele ei ole märkimisväärne, kui seda üldse on, sest kõik, kes praegu tuhat krooni saavad, peavad paraku ka toimetulekutoetust taotlema.
Kõige pakilisem on praegu riigi valmisoleku suurendamine, tegelemaks pikaajalise töötusega. Mitte midagi ei ole parata, majanduses on oma loogika, ja selle loogika üks pool on, et kui mõõnast jagu saadakse ja asi hakkab ülespoole minema, siis pärast seda tööpuudus väheneb väga visalt ja tegelik tööhõive tõus algab alles pärast mitut aastat. Seetõttu peame teadma, et mida kauem inimesed tööturult eemal on, seda raskem on neid hiljem sinna tagasi tuua. Nad ei tohi meie jaoks kaduma minna.
Kõige sellega kaasneb ka temaatika, mis on seotud tõsise sõnaga "vaesus". Seetõttu oleme meie teinud mitmeid ettepanekuid. Kas või see, et peretoetused ei läheks arvesse toimetulekutoetuse taotlemisel; kas või see, et koolieelsed lasteasutused oleksid pikka aega töötud olnud vanematele tasuta; kas või see, et me peame õigeks täiendava toetuse maksmist peretoetuse näol neile vanematele.
Kui me praegu vaatame neid tegevusi, mida valitsus kavandab, siis pärast seda, kui riiklik vaesuse vastu võitlemise kava kehtis aastatel 2004–2008, kehtib täna üks dokument, mis on seotud sellega, et Euroopa Liit, vaadake, võitleb sel aastal vaesusega, meil on selline vaesuse vastu võitlemise aasta ja Eesti Vabariigi valitsus on ka selle programmiga ühinenud. Kogukulu on seal mõned miljonid kroonid, nende alusel viiakse läbi seminare, kohtumisi, ümarlaudu mittetulundusühingutega.
See on kõik väga vajalik tegevus, aga see ei ole ju see, mida me tegelikult vajame. Meil, sotsiaaldemokraatidel, oli väga hea meel, kui Riigikogu pidas õigeks nii sotsiaalkomisjonis kui ka siin suures saalis, et meie lihtne ettepanek, et peretoetused jääksid välja tuludest, kui toimetulekutoetust taotletakse, läbis esimese lugemise. Mulle on täiesti arusaamatu Isamaa ja Res Publica Liidu juhitava sotsiaalkomisjoni käitumine eelmisel neljapäeval, kui komisjon keeldus seda eelnõu edasi arutamast. Kolleeg Reinsalu ja juhtiv sotsiaalpoliitikaerakond Isamaa ja Res Publica Liit! Te ei pane riiulile mitte meie eelnõu, vaid te panete riiulile vaesuse kui probleemi. Seda ei saa riiulile panna.
Neid eelnõusid on veel, neid on vaja menetleda, sellega on vaja tegelda. Mind häirib personaalselt see virvarr, mis meil selle teema käsitlemisel on. Meil oli siin paar nädalat tagasi ühe eelnõu menetlusel selline olukord, kus ühed kaitsesid sotsiaalseid töökohti ja teised pahandasid nendega. Ma pean ütlema, head sõbrad, mina läksin saalist minema – sellepärast, et ühed rääkisid aiast ja teised aiaaugust.
Räägime siis, mis on mis. Kõigepealt, toetatud töökoht – see on palgatoetusel põhinev töökoht, Eestis juba kümme aastat kehtiv suurus. Siis, kui see sisse viidi, oli üks täna siin saalis viibiv härrasmees veel ettevõtlik ettevõtja. Ta helistas ministrile ja küsis, kas selline asi on tõesti olemas. Ma seletasin ära, et on küll, ta oli valmis nelja aasta riigieelarvekulud kohe ära kulutama. Kogu sisu on täna ainult rahas. Me kasutame Euroopa Liidu raha – väga hea! Õigesti teeme! Ei maksa pahandada valitsusega, et ta seda teeb, ja ei maksa pahandada ka, et sealt makstavatelt töötasudelt maksud laekuvad riigile. See käib kõik Euroopa Liidu rahaga. Toetatud töökoht palgatoetusega on mõeldud selleks, et nõrgema konkurentsivõimega inimene leiaks töökoha. See peab olema tähtajatu töökoht – selles on tema mõte. Olgu ta noor, olgu ta kaua töötu olnud, olgu ta puudega – aitame tal kohaneda töökohaga, aitame ka tööandjat! Seetõttu maksab riik seda palgatoetust. Tähtis on, et see oleks tähtajatu tööleping, et see on pidev töö.
Täiesti teine asi on sotsiaalne töökoht. Seda loob avalik võim selle nimel, et inimestel säiliks tööharjumus. See töö ei nõua kõrget kvalifikatsiooni. Väga tore, kui meie omavalitsused seda teevad. Väga halb, kui me mingitpidi arvame, et nende inimeste probleem on sellega lahendatud. Kaugel sellest! Neid inimesi on vaja täiendavalt aidata. Minu meelest Tallinna näide on väga hea näide. Kui asi oleks mõeldud lõpuni, oleks jõutud nendesamade reisisaatjatega toetatud töökohani, makstud palgatoetust ettevõttele ja oleks õpetatud need inimesed konduktoriks. See on väga tõsine, vastutusrikas töö. Nad ei oleks mitte ainult sõitnud, vaid müünud ka pileteid. Seda aga lõpuni ei mõeldud, tehti sotsiaalne töökoht. Hea, et seegi tehti, aga tal on teine eesmärk. Me ei ole nende inimeste probleemi lahendanud tööpuuduse mõttes, see on ajutine lahendus.
Ja täiesti kolmas asi on avalikud tööd. Need on avalikule võimule vajalikud tööd, mida nad ise rahastavad. Töötu jaoks on tähtis ka, et tal säiliks tööharjumus, aga rohkem tal sisu ei ole. Selle võit on nagu mõlemapoolne. Ühel juhul säilib tööharjumus, teisel juhul omavalitsus saab oma teatud probleemi lahendada.
Nii et need süüdistused selles mõttes ja see vastandamine on mõttetud, need on mõlemad vajalikud asjad – nii palgatoetuse abil toetatud töökohad kui ka sotsiaalsed töökohad, mida omavalitsused loovad.
Aga nende asjade peale peaks natukenegi rohkem mõtlema. Sellest oli siin täna juba juttu ja ka mina ütlen selgelt välja ja soovitan Tallinna linnal ja kõigil teistel omavalitsustel, kes selliseid töökohti kavatsevad luua: olge head, kasutage Eesti Töötukassa vahendust nende töötajate leidmisel. Nendel inimestel on küll võib-olla praegu vaba aega rohkem, aga neid ei ole mõtet kilomeetrite kaupa järjekordades hoida mingi ürituse raames. See pole sünnis!
Tõesti, ma olen ka kuulnud sellist arusaama, et võib-olla on seda mõnele meie poliitikule vaja, et nad paremini probleemist aru saaksid. Et ilma selle pildita, mis ajaleht meile pakub, nad ei jõuagi selle mõistmiseni. Ma olen siiski optimistlikum ja positiivsem.
Kokkuvõtvalt: jah, on õige, et Eesti oli selleks majanduslanguseks paremini valmis kui eelmiseks. Aga on ka õige, et oleks saanud pareminigi olla, kui me ei oleks vahepeal ära rikkunud töötuskindlustuse mõtte. Õigus poolte kokkuleppel töölt lahkunutel töötuskindlustushüvitist saada oli seal esialgu sees, hiljem seda muudeti. Kahjuks vähendati vahepeal sissemakseid, kuid seda ei oleks tohtinud teha. Meil kõigil oleks praegu lihtsam olnud. Ja nüüd me oleme teinud järgmise vea ja kindlustanud töötukassa kaudu Eesti valitsussektori tasakaalu, mitte töötuid. Vaat need on need miinused, mis takistavad meid tegelemast raskel ajal nii vajalike asjadega nagu ilma tööta olevate inimeste sotsiaalne kindlus tänase ja homse ees, mida ma kutsun üles teid kõiki üheskoos looma.