Austatud Riigikogu aseesimees! Austatud Riigikogu liikmed! Riigikogu sotsiaalkomisjon arutas sotsiaalhoolekande seaduse täiendamise seaduse eelnõu kahel istungil: detsembrikuus ning eile. Sotsiaalkomisjoni eilsele arutelule olid palutud ka Sotsiaalministeeriumi esindajad ning poliitikauuringute keskuse Praxis analüütik Andres Võrk. Komisjonis tekkis arutelu ministeeriumi esindajatega esiteks eelnõu oletatava maksumuse üle. Ministeeriumi esindaja härra Atoneni hinnangul peaks arvestades seda, et eelnõu algatajad või koostajad on rajanud oma eelnõu kalkulatsioonid 2008. aasta kogunäitajatele, mil tööpuudus ja sellega korrelleeruv toimetulekutoetuse taotlejate arv oli märksa väiksem, käesoleval aastal eelnõuga seotud kulu olema umbes 50 miljonit krooni. Jutt on kogu aasta oletatavatest kulutustest, mis kaasneksid uue seaduse täitmisega.
Teise teema püstitas Andres Võrk: kui suur võiks olla selle eelnõu tulemuslikkus vaesuse leevendamisel. Härra Võrk tõdes, et see eelnõu on kindlasti samm universaalsete toetuste maksmisest eemale. Selle eelnõuga peaks aset leidma nn siire vaesuse leevendamiseks, suhteliselt vaesemate inimeste olukorra leevendamiseks efektiivsemalt, kui pakkudes universaaltoetusena paremaid toimetulekuvõimalusi laste eest hoolitsemisel kogu ühiskonna lõikes.
Arutelu kerkis meil esile ka seoses sellega, et rööbiti tuli käsitleda komisjoni menetluses olevat Rahvaliidu eelnõu, mis näeb ette peretoetuse maksmise nendele peredele, kus mõlemad vanemad on jäänud töötuks. Kuigi vahetu n-ö reguleerimisala on erinev, tõid mõlema eelnõu algatajad esile, et praeguses kriitilises suure tööpuudusega seotud sotsiaal-majanduslikus olukorras on eelnõude regulatsioonivaldkond ikka sarnane.
Tõsine teemaarendus kulges komisjonis selle üle, millised võiksid olla vajaminevad katteallikad. Omaette põhjalik arutelu oli seotud sellega, milline on meie riigiasutuste käsutuses olev statistiline informatsioon, kui värsked on andmed töötute arvu ja nende sotsiaal-majandusliku olukorra kohta. Esile kerkis näiteks probleem, et riigil puudub seostatud informatsioon selle kohta, kui paljudel töötutel on lapsed, milline on üldse nende perekonnaseis. Teiseks puudub informatsioon selle kohta, kui paljudes peredes on mõlemad vanemad jäänud töötuks, ja kolmandaks selle kohta, kuidas kogu see probleem on seotud tolle aegreaga, millal inimestel lõpeb töötuskindlustushüvitise aeg.
Kui me räägime üldse töötutest, siis läinud aasta lõpu seisuga oli töötuna arvel 87 282 inimest. Töötukassa oletab, et kui me lähtume senistest osakaaludest, võib arvata, et 15–74-aastaseid töötuid on prognoosi järgi kokku 117 000 – 124 000. Detsembrikuu jooksul arvel olnud 92 221 töötust sai töötuskindlustushüvitist 31 775 ehk 34%. Hüvitiseta on selle statistika järgi veidi üle 60 000 registreeritud töötu.
Komisjon peab väga vajalikuks arvestada paratamatut tendentsi, et nende töötute osakaal, kellel töötuskindlustushüvitis peagi lõpeb, kasvab. Töötukassa prognoosi järgi peaks hüvitiseta töötute osakaal olema ligi 4/5 registreeritud töötute koguarvust. See peaks absoluutarvudes tähendama kuni 70 000 registreeritud töötut, kes ei saa töötuskindlustushüvitist. Kindlasti on oluline saada kiiresti täiendav statistika nende inimeste sotsiaal-majandusliku olukorra kohta. Endastmõistetavalt võib eeldada, et inimestel on väga raske toime tulla. Küsimus on, kuidas kõige paremini paratamatult piiratud majanduslike võimaluste olukorras toetusemuudatusi ellu viia. Sellise olulise ülesande on Sotsiaalministeerium endale püstitanud.
Seoses sellega kerkis esile teine tõsine teema. Kui me vaatame, mida Sotsiaalministeerium oma ja kogu valitsuse arvamuses esile tõi, siis see on seotud probleemiga, mille algataja selle eelnõuga püstitas. Sotsiaalministeerium konstrueeris mudeli neljaliikmelisest kahe lapsega perekonnast, nende olukorrast töötades ja mitte töötades. Arvestuslikuks aluseks võeti ühe pereliikme töö miinimumpalgaga ning kompenseeritavate eluasemekulude summaks 500 krooni. See mudelis toodud arvestus on valitsuse analüüsis esitatud, ma tsiteerin üksnes järeldust, mis oli ka üks argument valitsuse oletatava eitava seisukoha võtmiseks. Kui pakutav muudatus jõustuks, muutuks ühe pereliikme töötamine majanduslikult kasutuks, kuna pere sissetulek oleks toimetulekutoetust saades suurem, kui töötades. Eelnõus pakutud muudatuse mõju suureneks veelgi kolme ja enama lapsega peredes, kus lapsetoetus on alates kolmandast lapsest 900 krooni.
Lisaks nentis valitsus oma kirjalikult esitatud arvamuses eelnõu kohta, et valitsus jääb seisukohale, et arvestades toimetulekuraskustes perede arvu kiiret juurdekasvu, võib nende arv 2010. aasta jooksul kahekordistuda ning seega tegelik seadusmuudatuse jõustumisega seotud kulu võib ulatuda 50 miljoni kroonini. Nenditi, et seletuskirja arvestused kajastavad 2009. aasta olukorda, mil situatsioon oli selles mõttes märkimisväärselt parem, et toimetulekutoetuse vajajate arv oli väiksem.
Komisjon arutas muidugi ka eelnõu kohta langetatavaid menetluslikke otsuseid ning otsustas konsensusega järgmist. Esiteks, et ministeerium võiks kiiresti kaaluda võimalusi vajaliku lisainformatsiooni hankimiseks, samuti seda, kas on vaja muuta isikuandmete kaitse seaduse mingeid pügalaid, et saaks teha ristpäringuid. Küsimus ei ole selles, et meil oleks isikute lõikes ammendavat informatsiooni vaja. Meil on tarvis teada arvuliselt kogumahte, et oleks võimalik teha statistilisi järeldusi. Teiseks võeti vastu seisukoht, et komisjon teeb ettepaneku eelnõu esimene lugemine lõpetada ja määrata tavapärane muudatusettepanekute tähtaeg ehk kümme tööpäeva. Komisjon peab vajalikuks tegelda sellega, kuidas leevendada vaesusriski lastega peredes seonduvalt hüppelise tööpuuduse kasvuga, edaspidigi, analüüsides muu hulgas rööbiti ka Rahvaliidu eelnõu.
Hea meel on tõdeda, et meil on olemas mitu Sotsiaalministeeriumi tehtud analüüsi, ennekõike möödunud aastal valmis saanud riiklike perepoliitiliste meetmete analüüs, samuti raport perede toimetuleku ja laste vaesuse kohta. Viimases tõdetakse, et Eesti lastega leibkondades on suhtelise vaesuse määr kõige suurem just ühe täiskasvanuga leibkondades: vastav protsent 43,9. Uuringus nenditakse, et ühe täiskasvanuga leibkonna suhtelise vaesuse määr kasvas aastatel 2004–2006, seega juba enne majanduskriisi saabumist, püsivalt. Loomulikult jõuab raport endastmõistetava seoseni, et kui me räägime eri riikidest, mida ka eelnõu algataja puudutas, siis mida suuremad on riigi sotsiaalkaitsekulutused tervikuna, seda väiksem on üldiselt laste vaesus riigis.
Kui hinnata üksnes rahaliste siirete ehk siis rahaliste toetuste mõju laste vaesuse vähendamisele, siis on Eesti puhul võrreldes Euroopa Liidu teiste liikmesriikidega tegemist keskmise tulemusega. Kui arvesse võtta Eesti sotsiaalkulutuste osatähtsust rahvastiku kogutulus ning siirete mõju laste vaesusele, siis on tegemist ühe efektiivsema süsteemiga. Poolakese ja Reinomäe uuringu järgi tõi enne majanduskriisi 2006. aastal keskmiselt 1% kulutus kogu rahvatulust Euroopa Liidu liikmesriikides keskmiselt kaasa laste vaesuse 3%-lise vähenemise, Eesti vastav näitaja oli 5,3%. See puudutab ühte küsimust, mis eelmisele ettekandjale esitati, ehk seda, mil määral on meie sotsiaalmeetmete süsteem mõeldud üksnes jõukamate inimeste toetamiseks. Uuringu andmetel on meie süsteem, mis peaks vaesust leevendama rahaliste toetuste abil, Euroopa keskmisega võrreldes tulemuslikum ja efektiivsem.
Omaette küsimusena kerkis esile teema, mida ka härra Võrk Praxise eksperdina puudutas. Kui me kõneleme töötuskindlustushüvitise maksmisest, siis eri Euroopa riikides on erinevad lahendused, kuidas töötuks jäänud lapsevanemaid laste kasvatamisel toetada. Olenevalt laste arvust makstakse erinevat toetust. Osa riike teeb seda riigi sotsiaaltoetuste süsteemi kaudu, millele on rajatud ka need kaks nimetatud eelnõu oma ülesehituse loogikaga. Teistes riikides on toetus seotud solidaarse töötuskindlustussüsteemiga: töötuskindlustusmaksed on erinevad, lähtudes konkreetse inimese seisundist ning sellest, kas tema ülalpidamisel on lapsi.
Rahvaliidu tellimusel on meil olemas ka Riigikogu Kantselei koostatud raport, mis käsitleb töötuks jäänud lastega perede toetamise meetmeid. On näha, et Euroopa eri riikides on mitmete aktiivsete tööturumeetmete struktuur paljudel juhtudel sihitud teatud sihtrühmadele. Solidaarsete töötuskindlustusmaksete struktuuris on teatud erisused, lähtudes konkreetsete isikute eeldatavast vajadusest abi järele raskes olukorras, kui neil pole tööd. See oli ka üks teema, mis oli arutusel, ja kindlasti see aspekt tuleb kõne alla edasistes aruteludes, kui komisjon nendes küsimustes oma tööd jätkab.
See oleks lühike ülevaade sellest väga tõsisest teemast, mida komisjon on korduvalt oma aruteludes käsitlenud. Aitäh!