Austatud juhataja! Head Riigikogu liikmed! Keskerakonna fraktsiooni algatatud Eesti Haigekassa seaduse muutmise seaduse eelnõu on algatatud eesmärgiga võimaldada haigekassal kasutada varasematel aastatel kogunenud jaotamata tulemit ja sellega säilitada arstiabi kättesaadavus vähemalt praegusel tasemel. Jah, ka kehtivas seaduses on selline võimalus olemas, kuid selles seaduses on ette kirjutatud ka piirid. Järgmisel ja võib-olla ka ülejärgmisel aastal oleks tegelikult seda jaotamata tulemit vaja võtta kasutusele enam, kui need piirid võimaldavad. Mitte selleks, et väga järsult parandada arstiabi kättesaadavust, vaid lihtsalt selleks, et säilitada arstiabi kättesaadavus vähemalt praegusel tasemel.
Et mõista hetkeolukorda ja võimalikke arenguid, tuleb tagasi vaadata juba tehtud otsustele ja nende mõjudele. Kuigi haigekassa nõukogu on seaduse järgi oma otsustes iseseisev, on tegelik olukord siiski veidi teine. Haigekassa juhatusele ja nõukogule dikteerivad kulude mahu ette Rahandusministeerium ja Vabariigi Valitsus. Valitsuse põhiline tegevus viimase aasta jooksul on olnud surve arstiabi rahastamise vähendamisele, kulude kärpimisele, vaatamata sellele, et teoreetiliselt on ju olemas see 2,5 miljardit, mis varem on kogunenud sotsiaalmaksust ja jäänud ülejäänud vahenditena kassasse. Haigekassa nõukogu on olnud sunnitud oma eelarves vastavalt sellele survele kulusid kärpima. Samal ajal pole valitsus teinud ühtegi kardinaalset otsust või kardinaalset ettepanekut tervishoidu lisaraha leidmiseks, haigekassa eelarve suurendamiseks ning seeläbi ka arstiabi kättesaadavuse parandamiseks. Oleme Euroopa Liidus tervishoiukulude poolest võrrelduna SKT-ga selgelt viimasel kohal. Samas on mitmed rahvusvahelised uuringud korduvalt kinnitanud, et meie tervishoiusüsteem ja raha kasutamine on efektiivne ehk Eestis saadakse tervishoidu panustatud suhteliselt väikesest rahast maksimaalne tulemus ja kasu arstiabi näol. Vähem kui teised Euroopa riigid panustab Eesti tervishoidu riigieelarvest. Kui eelmine valitsus otsustas, et haiglate kapitalikulud, ümmarguselt 200 miljonit krooni, kaetakse riigieelarvest, siis praegune valitsus on selle riigieelarvest välja võtnud.
Milline on hetkeolukord? Haigekassa kulutusi on sel aastal juba mitu korda kärbitud. Tulemuseks on järjekordade kasv ja ka omaosaluse järsk suurenemine tervishoiukuludes. Valitsuskoalitsiooni ettepanekul on haige olemise ajal inimese sissetulek isiku enda ja tööandja mure. Kolm esimest haiguspäeva pole inimesel enam üldse sissetulekut, järgmistel päevadel on kompenseerimine, varasemaga võrreldes vähendatud mahus, tööandja kohustus. Tulemuseks on see, et haiguslehti võetakse vähem, inimene ei võta sissetuleku kaotamise hirmus haiguslehte ja käib tihtipeale haigena tööl, rikkudes oma tervist ja võimalik, et nakatades ka kaastöötajaid. Juba varem kaotati tööealiste inimeste hambaravihüvitis. Arstiabikulutuste vähendamine on pikendanud järjekordi arsti vastuvõtule. Ka haigekassa nõukogu oli aasta alguses rahalistel põhjustel sunnitud järjekordade lubatud maksimaalset pikkust pikendama. Esimesel poolaastal on haiglad rahapuuduse tõttu vähendanud ravijuhtumite arvu 2–4% nii ambulatoorses kui ka statsionaarses ravis. Samas on viimastel aastatel ravijuhtude arv igal aastal paar protsenti kasvanud. See kasv on olnud objektiivne protsess. Ühelt poolt tuleneb see elanikkonna vananemisest, teiselt poolt uute ravimeetodite kasutuselevõtust. See pole erakordne, see on üle maailma niimoodi, et ravijuhtumite arv suureneb. Varasematel aastatel on suudetud seda paariprotsendilist suurenemist katta. Ka tehnoloogia on arenenud, mis on omakorda väljendunud selles, et on antud rohkem raha tervishoiuteenuste hindade katteks. Sellel aastal on kahjuks ära võetud nii tehnoloogia arendamise raha kui ka lihtsalt ravijuhtude jaoks mõeldud raha on vähem. Milline tuleb selle aasta arv, selgub järgmise aasta alguses, kuid prognoos näitab, et 3–4% ravijuhtumeid on vähem, võib-olla isegi 5%, sest need otsused, mis on võetud vastu teisel poolaastal ja millega on ka raha vähendatud, võivad mõjutada seda, et ravijuhtumite arv, võrreldes eelmise aastaga, veelgi väheneb. Ravijuhtumite arvu vähenemine tähendab seda, et arsti juurde ei pääseta enam õigel ajal, vaid järjest pikemat aega tuleb olla järjekorras. Kui inimene ei pääse pika järjekorra tõttu arsti vastuvõtule, on tal põhimõtteliselt kaks valikut: kas osta arstiabi oma raha eest või põdeda ilma abita, mis tähendab tervisliku seisukorra halvenemist ja ei ole välistatud, et mõningatel juhtudel võib see lõppeda ka surmaga. Tihtipeale tuleb ägenenud haigusega inimest ravida erakorralise meditsiini osakonnas, ta tuleb tuua kiirabiga haiglasse. Erakorraline ravi on alati palju kallim kui õigeaegne ja plaaniline abi.
Tervishoius on varasematel aastatel tehtud palju õigeid ja ratsionaalseid otsuseid. Ka nn headel aastatel oli paljudel soov ära kulutada kogu see raha, mis haigekassasse oli laekunud. Me mäletame vaidlusi palkade üle. Ma arvan, et tol korral jõuti mõistliku kompromissini. Jah, õdede ja arstide palgad tõusid. See on objektiivne vajadus. Me peame vaatama enda ümber: meditsiinitöötajate palgad väga paljudes meiega piirnevates riikides on suuremad kui meil, arstidest on igal pool puudus, arst leiab tööd igal pool maailmas ja palju suurema palga eest kui meil. See, kui me palkasid suurendasime, andis signaali, et ka Eestis jõutakse arstide ja õdede sellise palgatasemeni, et ei ole vaja minna tööd otsima välismaale. Meie arstide ja õdede puudus on teada. Arstide ettevalmistuses tuli lünk sisse 1990. aastate keskel, kui arstide riiklikku tellimust ülikoolis vähendati poole võrra. Riiklik tellimus oli 70 arsti aastas. Nüüd on see tõstetud uuesti 140-le, aga neid tulemusi saame me kasutada alles mõne aasta pärast. Samas on eriti tundlikud nende otsuste suhtes, mis praegu tervishoiu rahastamises tehakse, just noored arstid ja arstiks õppivad noored. Nemad planeerivad oma elu ja tihtipeale võivadki nad otsustada jalgadega. Kui nad tunnetavad, et Eestis nende tööd piisavalt ei hinnata ja seda hinnatakse mujal paremini, siis nad lähevadki mujale. Kui olid vaidlused palkade üle, kui otsustati seda, kui kõrged on tervishoiuteenuste hinnad, kui suured peaksid olema palgad, siis viidati pidevalt sellele, et on ju olemas raha, miks me ei või seda laiali jagada, miks me ei või palku veelgi tõsta, miks me ei või hindu veelgi tõsta, et haiglatel oleks parem teha investeeringuid. Kõlama jäi ja lõpuks nii ka otsustati, et on vajalik teatud varu, sest kunagi ei tea, mis võib juhtuda. Nagu te näete, juhtuski. Majanduskriisi tagajärjel töötus kasvab, palgad on isegi vähenemas ja ka sotsiaalmaksu laekumine, just eriti töötusest põhjustatult, on vähenenud. Nüüd on seda reservi vaja.
Raske on seletada nendelesamadele arstidele, õdedele, haiglatele, miks me mõni aasta tagasi neid kokkuhoiuotsuseid tegime. See raha on sihtotstarbeline raha, see on kogunenud haigekassasse sotsiaalmaksust, see on ette nähtud tervishoiuteenuste osutamiseks, inimeste raviks, arstiabiks. Nüüd aga tuleb välja, et seda raha on vaja riigieelarve tasakaalu kindlustamiseks. Väga raske on põhjendada, miks pole seda raha võimalik praegu, rasketel aegadel kasutada. Kuigi haigekassasse on kogunenud varasematel aastatel ülejäänud vahendeid praeguse seisuga 2,5 miljardit krooni, ei taha valitsus lasta seda vajaduse järgi kasutusele võtta. Haigekassa nelja aasta tulude-kulude prognoosis plaanitakse jätta veel ka 2013. aastaks tulemit riiulile üle 1 miljardi krooni. Kas sellest võib siis järeldada, et meie valitsus prognoosib majanduskriisi pikkuseks veel üle nelja aasta, või antakse sellega signaal, et mitte mingisuguseid täiendavaid otsuseid lisaraha leidmiseks ja haigekassa tulubaasi suurendamiseks ei kavatsetagi teha?
Eelarvet on sel aastal mitu korda kärbitud. See on toonud kaasa nii järjekordade pikenemise arsti vastuvõtule kui ka meditsiinitöötajate palkade vähenemise. Palkadest võib rääkida niipalju, et selle aasta vähendamiste puhul on haiglad üritanud mitte minna põhipalga kallale, on vähendatud lisatasusid, paljud neist on kaotatud, on kaotatud paljud sellised tasud, mis motiveerivad arste ja õdesid, keda on vähe, tegema lisatööd. Edaspidi aga, kui arvestada, et tervishoiuteenuste hindu juba selle aasta 15. novembrist 6% vähendati, satuvad kindlasti löögi alla ka põhipalgad. Eriti väiksemates haiglates võib see palga vähendamise vajadus olla 10–15%. Ei välistata ka koondamisi, mida sel aastal on juba toimunud. Seda tehakse põhiliselt madalama astme personali hulgas.
Samas on mitmeid aastaid tehtud suurt tööd, et jõuda haigekassa, ministeeriumi, haiglate ja erialaseltside koostöös tervishoiuteenuste objektiivse kulumudelini. See tähendab, et hinnad, mis tervishoiuteenustele on määratud, vastavad tegelikele keskmistele kulutustele, mis võimaldab anda ka kvaliteetset arstiabi. Vähendades hindu 6% mingi Tambovi koefitsiendiga, tõmmatakse tegelikult kulumudelile ja selle kujundamisele kulutatud aastatepikkusele tööle vesi peale. Kümned kui mitte sajad inimesed on seda tööd teinud hinnakomisjonis, erialaseltsides, seda on teinud needsamad arstid, spetsialistid, õppejõud, haiglate juhid lisaks oma põhitööle, selleks et anda oma panus.
Kärpeotsuste tagajärjed on väga tõsised. Inimesed ei pääse õigel ajal arsti juurde, nende tervislik seisukord halveneb ja haigused kulgevad raskemalt. Paksema rahakotiga inimesed ostavad arstiabi oma raha eest, aga enamikul seda võimalust rahapuuduse tõttu lihtsalt ei ole. Järgmisest aastast on plaanis kehtestada 15%-line omaosalus hooldusravis. See tähendab, et hooldusravil oleval inimesel tuleb oma taskust välja käia 3000 krooni kuus. Nagu üldhoolekande puhul, paneb see suurema kohustuse omavalitsustele, sest väiksema sissetulekuga inimeste puhul on ainukene lootus just omavalitsuse toetus. Kui seda raha võtta ei ole, siis tuleb kas ravist loobuda või leida toetust. Kõige lähem koht küsimiseks on ikka omavalitsus. Viimasel ajal on omavalitsuste rahakott riigi kärbete tõttu aga niigi õhukeseks tehtud ja omavalitsustel on väga keeruline seda lisaraha leida. Enne selle otsuse langetamist oleks tulnud kindlasti omavalitsustega läbi rääkida ja ka täiendav rahaline kohustus tulubaasist või riigieelarvest neile kompenseerida. See protsess on tegelikult käimas. Hooldusravi rahastamise üle on omavalitsustega läbi räägitud. Kahjuks pole siiamaani leitud kompromissi, tehtud otsust. Nüüd pannakse siis ühepoolselt see kohustus inimestele ja omavalitsustele.
Omaosalus tervishoiukuludes on jõudnud paari viimase aastaga 23%-lt 25%-le. Mis on selle aasta arv, ei oska täpselt öelda, see kujuneb järgmiseks aastaks. Arvata on, et vastavalt nendele otsustele see lähiaastatel veelgi tõuseb. Maailma Terviseorganisatsiooni aastate jooksul tehtud uuringute kohaselt on just 25%-line omaosalus tervishoiu rahastamises kriitiline piir. Selle piiri ületamine tähendab seda, et suur osa väiksema sissetulekuga peredest ei saa arstiabi vajalikus mahus ega õigel ajal. Selline olukord suurendab ebavõrdsust ja halvendab rahva tervisenäitajaid, mis meil niigi kiita ei ole, vaid on ühed kehvemad Euroopas.
Ebakindluse tekitamine haiglate ja tervishoiutöötajate suhtes paneb Eesti tervishoiu pikalt põdema. Usalduse ja järjepidevuse taastamine võtab seejärel pikki aastaid kui mitte aastakümneid. Meie teeme ettepaneku varasematel aastatel kogutud raha haigekassa eelarves järgmise paari aasta jooksul suuremas mahus kasutusele võtta, kui seda praegu on planeeritud. Just nimelt selleks, et säilitada vähemalt praegusel tasemel arstiabi kättesaadavus, mis, ma tuletan meelde, on varasemate aastatega võrreldes niigi halvenenud. Praeguse taseme säilitamiseks oleks vaja järgmisel aastal lisaks praegu planeeritule, lugemisel olevas eelarves planeeritule, ligi 400 miljonit krooni. Me ei kutsu eelnõuga üles kõiki reserve kohe ja kiiresti ära kulutama, vaid tahame anda haigekassale võimaluse kriisisituatsiooni leevendada, et arstiabi kättesaadavus veelgi ei halveneks. Kaugemas perspektiivis ainult reservide kasutamine muidugi ei päästa. Tuleb ette valmistada ja vastu võtta otsuseid, mis parandaksid tervishoiu rahastamist ja vahendite eesmärgistatud kasutamist. Nimetan vaid paar võimalust. Juba aastakümneid on juttu olnud tööõnnetus- ja kutsehaiguskindlustusest, sest see koorem, mis teistes riikides on kindlustuse kompenseerida, on ju meil praegu haigekassa kanda. Samuti tuleks kaaluda, miks mitte, dividendide 13%-list ravikindlustusmaksuga maksustamist. Praeguseks ajaks kogunenud reservide mõistlik kasutamine võimaldaks nii neid kui ka teisi otsuseid kiirustamata ette valmistada, vastu võtta ja rakendada, veelgi halvendamata olemasolevat olukorda. Kutsun Riigikogu liikmeid üles meie eelnõu toetama ja võimaldama sellega säilitada arstiabi kättesaadavust vähemalt praegusel tasemel.