Murrame siis selle harda vaikuse ja läheme edasi. Head kolleegid! Lugupeetud istungi juhataja! Põhiseaduskomisjon valmistas käesolevat eelnõu esimeseks lugemiseks ette oma selle aasta 9. novembri istungil ja esmalt tutvustas eelnõu meile lugupeetud justiitsminister. Teda assisteerisid Justiitsministeeriumi avaliku õiguse nõunikud.
Pärast pingsat arutlus- ja otsustusprotsessi tegi komisjon eelnõu suhtes järgmised otsused: palume esimene lugemine täna siin lõpetada ja muudatusettepanekute esitamise tähtajaks määrata s.a 1. detsember kell 18.
Mida siis komisjonis räägiti? Eelnõu tutvustanud justiitsminister ütles, et uue avaliku teenistuse seaduse vastuvõtmiseks on vajalikud mitmed rakendamise regulatsioonid. Valitsus küll esitas seaduse rakendamiseks eraldi eelnõu, kuid teeb põhiseaduskomisjonile ettepaneku, et me võiksime kaaluda mõlema eelnõu, avaliku teenistuse seaduse uue redaktsiooni ja käesoleva avaliku teenistuse seaduse rakendamise seaduse eelnõu edaspidist ühendamist, väites, et siis on kindlasti seaduse rakendajatel lihtsam töötada. Ta märkis, et rakendusseaduse eelnõu koosneb otsekui kahest osast, esimeses on printsiibid avaliku teenistuse käsitlemise ja rakenduse kohta ning teises osas on muudatused teistes seadustes. Veel märkisid eelnõu algatajad, et eelnõu räägib peamiselt soodustingimustest, mis uue avaliku teenistuse seadusega oluliselt vähenevad, ja et uue avaliku teenistuse seaduse jõustamisega ei ole mõeldav kaotada ametnike seniseid soodustusi, vaid tuleb lähtuda reaalsest elust ning inimeste õigustatud ootustest tulenevalt teatud soodustustega arvestada.
Edasi selgitasid Justiitsministeeriumi esindajad meile, et uue avaliku teenistuse seaduse kõige põhimõttelisemaks muudatuseks on ametniku mõiste muutmine. Sellel peatus siin äsja ka eelesineja. Üks osa käesolevas eelnõus reguleeribki reaalselt seda üleminekut ja selle jaoks on Rahandusministeerium välja töötamas ametniku ja töötaja hindamise juhendit, mis lähtub uue avaliku teenistuse seaduse põhimõtetest. Selle juhendi alusel hinnatakse, kas isik hakkab edaspidi kuuluma ametnike või töölepingu alusel töötavate isikute hulka.
Eelnõu teises osas on põhiline muudatus, võrreldes kehtiva avaliku teenistuse seadusega, ametnike koondamishüvitiste muutmine. Seda tehakse eesmärgiga ühtlustada koondamisest etteteatamise tähtajad ja hüvitiste määrad äsja vastu võetud töölepingu seaduses sätestatuga.
Edasi esitasid põhiseaduskomisjoni liikmed, head kolleegid Evelyn Sepp, Lembit Kaljuvee, Hannes Rumm, Igor Gräzin, Andres Herkel ja ka siinesineja küsimusi ning avaldasid arvamusi.
Mis siis välja koorus? Komisjoni liikmed olid üksmeelselt päri sellega, et edaspidi oleks tõesti õige uue avaliku teenistuse seaduse eelnõu ja käesolev eelnõu ühendada ja just täna on õige aeg käesolevat eelnõu Riigikogus arutada. Peab ütlema, et komisjon arutas oma istungil põhieelnõu valguses ka avalikku teenistust laiemalt. Siinkohal on ilmselt oluline küsimus, miks üldse eristada avalikku teenistust tööst erasektoris. See tundub küll olevat aabitsatõde, aga me peame siiski kordama, et just nimelt ametnikele on antud kaalukas võim ja vastutus ja neil on õigus sekkuda isikute põhiõigustesse, otsustada riigi ja omavalitsuse raha jagamise üle ja kaitsta nii riigi kui ka selle institutsioonide üldisi huve. Erinevalt erasfäärist ei tohi nad lähtuda üksiku tööandja huvidest. Eriline ametisse saamise protseduur, ametivanne, karjääriredel, pikaaegne teenistus – see kõik peakski moodustama sellise ühtse atribuudi, mis peaks omakorda vähendama ametnike poliitilist mõjutamist, korruptsiooni, nende erahuvisid ja üldse ebastabiilsust avalikus teenistuses.
Mis on tänase avaliku teenistuse puudused? Kindlasti ametnike läbipaistmatu ja peaaegu piiramatult diferentseeritud palgakorraldus, väga jäik ja formaalne atesteerimine, aeganõudvad, kohmakad konkursid ametikohtade täitmiseks. Sellest tuleneb ka üks niisugune puudus, et on palju inimesi, kes pole oma ametis mitte ametnikuna, vaid ametniku kohusetäitjana. Raskendunud on operatiivse ülevaate saamine ametnike tegelikust arvust. Kohati on ametnikel ülemäärased hüved, näiteks ametnikule, kelle tööstaaž on üle kümne aasta, tuleb tema ametikoha koondamise korral maksta kümne kuu kompensatsioon, kümne kuu palk.
Kuid komisjonil oli ka kõhklusi selle osas, kas kõik uue avaliku teenistuse seaduse eelnõu ja selle täna arutusel oleva rakendamise seaduse eelnõu sätted on ikkagi vastavuses nende põhimõtetega, mis on meie põhiseaduses kajastatud. Isiklikult olen kindlasti sunnitud mõnd kõhklust jagama. Avaliku teenistuse seaduse rakendamise seaduses, mida me praegu arutame, on kindlasti üleval järgmised probleemid. Näiteks säte, millel eelesineja, justiitsminister peatus, eelnõu § 3 lõige 3, hüvitiseta vabastamine soodustingimustel töölepingu sõlmimisest keeldumisel. Selle sätte puhul võib suure tõenäosusega olla ikkagi tegu õiguspärase ootuse põhiseadusliku printsiibi rikkumisega, sest isik on ju astunud teenistusse teadmisega, et tulevikus kohalduvad tema suhtes teatud avalikust teenistusest tulenevad hüved, näiteks lisapuhkusepäevad, staažist olenev pensioni suurenemine, koondamishüvitised. Kui nüüd seadusandja ütleb, et need hüved tulevikus kaovad, jäävad vaid väljateenitud hüved, ja teeb ettepaneku sõlmida soodustingimustel tööleping või muidu vabastatakse ta ametist ilma mingi hüvitiseta, siis tundub, et see pole siiski enam ainult staatuse muutumine, et teenistussuhe muutub töösuhteks, vaid muutuvad ju ka tingimused. Näiteks puuduks tal edaspidi vaid ametnikele ette nähtud roteerumisvõimalus, töötajatel on hoopis teistsugused koolitusvõimalused kui ametnikel, ka teistsugused töölt vabastamise alused.
Teiseks, vaatame eelnõu § 4 lõiget 4 ja § 5 lõiget 4 – soodustingimuste säilimine ja nende kaotamine liikumisel avalikus teenistuses. Need sätted kehtestavad, et isik, kes on praegu teenistuses, kellel on välja teenitud lisapuhkusepäevad ja kellele arvestatakse lisapensioni staaži – need on teatud avaliku teenistuse hüved –, säilitab oma soodustuse vaid siis, kui ta on katkematult avalikus teenistuses või kui ta liigub ühest ametiasutusest teise ühe kuu jooksul. Tundub, et see säte võib samuti rikkuda õiguspärase ootuse printsiipi, sest soodustusi, mis isikul on juba välja teenitud, ei saa ikkagi nii lihtsalt ära kaotada, need peavad isikuga alaliselt kaasas käima. Ka Riigikohtu sõnastuse kohaselt peab õiguspärase ootuse printsiibi järgi igaühel olema võimalus kujundada oma elu mõistlikus ootuses, et õiguskorraga antud õigused ja kohustused püsivad stabiilsetena ega muutu isikule rabavalt ebasoodsas suunas. Kehtiv avaliku teenistuse seadus on praegu toetanud põhimõtet, et isik, kes on avalikust teenistusest tulenevad hüved välja teeninud, ei kaota neid ka siis, kui ta vahepeal avalikust teenistusest lahkub, näiteks siirdub välismaale õppima või läheb tööle erasfääri, ja hiljem naaseb avalikku teenistusse.
Kolmandaks ja lõpetuseks veel eelnõu §-st 26, mis on tegelikult selle eelnõu üks olulisemaid paragrahve. Selle punktiga 1 muudetakse ametnikele koondamisest etteteatamise tähtaegu. Sama sätte punkti 2 kohaselt saab koondamishüvitise suurus olema kõigil ametnikel tööstaažist sõltumata ühe kuu keskmine palk. Muidugi oleme rääkinud ja vaielnud juristidega selle üle, et ega ametnikul ei saa ega tohi olla õiguspärast ootust ega lootust, et ta kunagi koondatakse. Õige. Aga teisalt jällegi on tänased ametnikud ju teenistusse astunud veel kehtivas avaliku teenistuse seaduses sätestatud tingimusi arvestades ja selle tõttu peaks võib-olla nende isikute suhtes, kes juba on avalikus teenistuses, äkki siin ikkagi nägema ette mingid soodustingimused koondamisjuhtudeks. Sest ka siin, tuletan meelde, on Riigikohus selgitanud, et õiguspärane ootus tähendab, et seaduses tehtav muudatus ei tohi selle õigussubjekti suhtes olla sõnamurdlik.
Mis ma veel tahaksin komisjonipoolse ettekandjana ja selle eelnõu eest vastutajana teile praegu arutamisaineks öelda, head kolleegid? Nimelt seda, et võib-olla me peaksime muudatusettepanekute esitamise tähtaja jooksul ja eelnõu edasi menetlemise käigus üldse veel korra mõtlema avalikust teenistusest ja selle muutmisest veidi laiemalt. Põhjusel, et ega me, piltlikult öeldes, ei viska äkki koos pesuveega lapsukest ennast aknast välja. Et kui edaspidi muutub ametniku teenistusest vabastamine ikkagi väga lihtsaks ja rahaliselt ka väga odavaks, kuidas see siis aitab kaasa meie ametnikkonna stabiilsusele ja kompetentsusele nii riigis kui ka kohalikes omavalitsustes? Sest väga kergesti võib siit tõusetuda ametnike politiseerituse või siis vähemalt sellise äärmise poliitilise truualamlikkuse oht. Ja sellest võib omakorda tekkida oht, et suureneb hea tööjõu voolavus ning ametnikeks võivad saada just nimelt küll ülikuulekad, kuid vähekompetentsed isikud. Seda enam, et uue avaliku teenistuse seaduse eelnõu järgi on ametnike katseaeg ei pikem ega lühem kui täpselt kuus kuud. Põhimõtteliselt jääb ju pärast uue avaliku teenistuse seaduse jõustumist ametnike ainsaks hüveks, mis eristaks neid töötajatest laiemas laastus, see töölepingu seaduses ettenähtuga võrreldes pikem puhkus – 35 päeva. Aga kas ja kuivõrd see tagab avaliku teenistuse järjepidevuse ja ametiasutustes avaliku teenistuse identiteedi hoidmise, kuidas see mõjub inimestele, meile kõigile kvaliteetse avaliku teenistuse kaudu avaliku teenuse pakkumisele? Raske öelda. Seda on eriti raske öelda veel selles mõttes, et põhiseaduskomisjonis ütlesid Rahandusministeeriumi esindajad meile, et ka edaspidi ei ole ametnike ametipalkadel ikkagi võimalik võistelda samaväärselt tunnustatud töökohtade palkadega erasfääris. Muuseas, tahan öelda veel seda, et ega tegelikult ametiasutused ei konkureeri hea ja oskusliku tööjõu otsimisel mitte ainult meie oma riigi erasektoriga, vaid juba ka mitmesuguste rahvusvaheliste organisatsioonidega ning teiste riikide era- ja avaliku sektoriga.
Nii et meil on, mille üle mõelda. Aga nagu ma ütlesin, eelnõu muudatusettepanekute esitamise tähtaeg on 1. detsember kell 18. Aitäh, head kolleegid!