Austatud istungi juhataja! Lugupeetud Riigikogu liikmed! Nord Stream on märksõna ühe insenerimõtte suursaavutuse jaoks, mastaapse väljakutse jaoks, millel seni maailmas analooge ei ole – see on rohkem kui 1200 kilomeetri pikkune vahejaamadeta torujuhe. See on eriline ka selle poolest, et kui tavaliselt ületavad torujuhtmed merd mööda võimalikult kitsaid väinasid, siis seekord jookseb torujuhe piki merd.
See meri ei ole tavaline, sel merel on ääretult ebatavaline hüdrodünaamika ja elustik. See meri on erakordselt tugeva inimmõju meelevallas. Võib-olla üksainus näide: viimase 50 aasta jooksul on vee läbipaistvus keskmiselt vähenenud kaks korda. See on inimmõju ja sellest on aru saanud ka rahvusvahelised organisatsioonid. Nii et see mereala on eriti tundlik mereala, nii nagu Suur Vallrahu, Galapagose ja Kanaari saared.
Kui pannakse suur torujuhe merepõhja, siis on üldiselt teada, et häiritakse vett ja merepõhja. Läänemere eripära on see, et siia on uputatud tohutul hulgal sõjamürke, meremiine, ohtlikke aineid ja muidu iseenesest inimtegevuse tagajärjel settinud toksilisi aineid. Nendest märgatav hulk paisatakse veesambasse. Paigaldus häirib linde ja mereelustikku. Ja kui on tegemist gaasiga, siis tekib põhimõtteliselt plahvatuse oht, mis tähendab ohtu laevadele ja inimestele.
Need on märksõnad, mis on üldiselt teada. Suur osa sellest temaatikast kordub kogu tänase ettekande jooksul ja ma tahaksin nii nagu härra Jüssi anda meie analüüsile ka teatavat ajaloolist dimensiooni, näidates, milliste sammude kaudu me oleme jõudnud situatsiooni, kus me oleme praegu.
Möödunud aasta suvel moodustas Keskkonnaministeerium riikliku töörühma Nord Streami keskkonnamõju hindamise ja dokumentatsiooni analüüsiks. Sellesse töörühma kutsuti inimesed kahest riiklikust mereuuringute instituudist, teaduste akadeemia eksperdikogudest, geoloogiakeskusest ja keskkonnauuringute keskusest. Tänane ettekanne põhineb suurel määral selle töörühma ettevalmistatud materjalidel. See ei ole personaalne vaade ühe konkreetse arendaja tegevusele.
Esimest visandit keskkonnamõju hindamisest esitleti ekspertidele Hamburgis möödunud aasta septembris. Kõigi maade teadlased ja eksperdid andsid väga tugevat tagasisidet Nord Streami töörühmadele ja juba seal juhiti tähelepanu olulistele lünkadele andmestikus ja metoodikas. Seal juhiti tähelepanu ka tõsiasjale, et situatsioon Soome lahes on põhimõtteliselt erinev Läänemere tüüpilisest situatsioonist. Ilmnesid selged interpretatsiooni vead avamere kogemuse ülekandmisel Läänemere tingimustesse. Väga suured lahkarvamused olid küsimuses, kui palju toksilisi aineid ikkagi paisatakse toru paigaldamise ja ekspluatatsiooni käigus veesambasse ja kui suured on tegelikult riskid laevaliiklusele. Huvitava aspektina märgin, et Nord Stream tookord keelas materjalide levitamise, edasiandmise ning soovitas neile ka mitte viidata.
Asjad, mida Eesti eksperdirühm on viimase aasta jooksul märganud ja esitlenud naaberriikidele ning Nord Streami ekspertidele, sisaldavad päris pika nimistu probleemidest, mida ma märgin siin rohkem nagu märksõnade tasemel. Ei ole selge, kui täpselt on hinnatud toru avariikindlust. Paistab, et seismika küsimused Läänemeres on keskkonnamõju aruandes alahinnatud. Hüdrodünaamiliste koormuste hinnangud paistavad olevat ebatäpsed. Selle juurde tulen pärastpoole tagasi.
Toru esimese variandi mõju analüüsis oli täielikult ignoreeritud seda, et toru võib mõjutada Läänemere ja Põhjamere vahelist veevahetust, tänu millele Läänemere sügavad osad erinevalt Mustast merest üldse elus on.
Eesti jaoks väga oluline probleem on see, et nagu näitavad meie arvutused, kui me midagi paneme Soome lahe pinnakihti, siis sellest vähemalt 2/3 tuleb Eesti randa. Soome rand jääb peaaegu puhtaks. Teisisõnu, hoovuste muster on anisotroopne. Meie simulatsioonid näitavad, et kui me paneme õlireostuse keset lahte ka lõuna poolt puhuva tuulega, kipub see ikka tulema meie poole. Me võiksime uskuda, et kui me paneme reostuse Soome ranna äärde, siis see läheb Soome poole, aga võta näpust, ikka tuleb meie poole. Need on asjad, mis on selgunud viimase viie aasta uuringute tulemusena, ja need on asjad, mispärast Eesti tunneb ennast eriti ohustatuna, kui mis tahes häiritused toimuvad Soome lahe põhjas ja ka meie majandusvööndi piirist põhja pool. Me peame eeldama, et kahjulikud lisandid ja ained tulevad meie poole.
Mõned detailsemad küsimused, mis olid keskkonnamõju hindamisel halvasti või nõrgalt käsitletud. Kui häiritakse merepõhjas setteid, ja häiritakse tõsiselt, kui toru iga jooksev meeter kaalub 1 tonn ja see lastakse mere põhja laeva pealt, mis on nõrgalt ankurdatud. See toru paneb setted päris kõvasti liikuma. Ning kui korra on setete struktuur muutunud, setted on kohevaks muutunud, siis pärast seda panevad need setted väga kergesti liikuma tavalised hüdrodünaamilised koormused.
Neid asju märgati kiirlaevade tekitatud lainete uuringute raames üle kümne aasta tagasi. Nii et tegelik reostuse liikumine võib jämedalt hinnates olla kümme korda suurem ja kümme korda kaugemale. Need mõlemad "kümme korda" on jämedalt hinnatud, me ei ole arvutusi teinud. Oleme seda hinnanud analoogia põhjal samalaadiliste töödega.
Ja esimest korda maailmas laevatee ei lõiku toruga, vaid paikneb toru kohal. Ja kui midagi meie meres juhtub, juhtub see ikka tormiga. Tormid on ikka edelast. Laevatee on natukene torust lõuna pool, laev viskab ankru välja ja hakkab triivima toru poole. Nii et toru on kui atraktor kõigi õnnetusse sattunud laevade ankrutele. Juba siis oli meile selge, et riskihinnang laevaliiklusele on täiesti ebaadekvaatne.
Tänavu veebruaris otsustati gaasijuhtme piiriülese keskkonnamõju hindamise aruanne, millest härra Jüssi lähemalt rääkis, panna avalikule arutelule. Riiklikke seisukohti paluti 6. juuniks sel aastal. Teaduste akadeemia eksperdikogude esialgne analüüs andis tulemuseks, et selles aruandes sisalduv materjal ei käsitle adekvaatselt gaasitoru keskkonnamõju tegelikku ulatust. Kesksed küsimused on ikka samast nimistust, mis alguses sai teile esitletud.
Pole välistatud ökokatastroof sõjamürkide veesambasse paiskumise tõttu, sest me lihtsalt ei tea, kus sõjamürgid on. Pole selge, kui suures ulatuses vabaneb toksilisi ja muid merekeskkonda mitmel moel negatiivselt mõjutavaid aineid veesambas nii toru paigaldamise kui ekspluatatsiooni käigus. Miks ekspluatatsiooni käigus, sellest räägin ma paari sõnaga edaspidi. Praktiliselt on analüüsimata kumulatiivsed ja pikaajalised mõjud, st erinevate tegurite avaldatavad summaarsed mõjud. Me kõik teame, et tervik on suurem kui selle osade summa, ja too vahe osade summa ja terviku vahel on analüüsimata. Analüüsimata on ka pikaajalised mõjud, mis kaasnevad toru paiknemisega mere põhjas.
Tollane motiiv oli väga lihtne. Me tahtsime anda teada probleemidest otsekohe, kui need ilmnevad. Eesti on väike, meil ei ole mõtet hoida oma trumpe kuskil tagataskus. Meil on arukas tuua oma argumendid välja, konsulteerida naaberriikide teadlastega ja püüda saavutada konsensus. Tollal ja praeguseni on asjaolud nõnda, et viiteid paljudele uuringuaruannetele ja eri riikide keskkonnamõju hindamise andmetele ei ole võimalik kontrollida. Venemaa on keeldunud välja andmast oma keskkonnamõju hinnangu ametlikku versiooni. See tähendab seda, et üht viiendikku päritoluriikidest tulevast mõjust ei ole võimalik vaadelda. Ja veel üks huvitav asjaolu: osa ametlikult esitatud keskkonnamõju hindamise protseduurist oli veel lõppemata, kui juba oli planeeritud miinide lõhkamine. Ning osa dokumentatsioonist käsitles projekti eelmist versiooni.
Eesti ekspertide analüüs, mis esitati s.a 8. juunil Läänemere riikide institutsioonidele, tõi välja terve rea tõsiseid puudusi. Tahaksin rõhutada just ebaadekvaatset setete häirimise ja veesambasse paiskumise analüüsi. Meile jäi väga arusaamatuks, kui palju lõpuks me elukeskkond halveneb. Endiselt oli lünklik informatsioon erinevate lõhkekehade kohta, peaaegu puudub teave kumulatiivse ja pikaajalise ekspluatatsiooniga seonduvate riskide kohta. Väga vastuoluline oli analüüs selle kohta, mis juhtub siis, kui toru peaks purunema. Ja sisuliselt puudus Eestit mõjutavate riskide analüüs. Nimekiri on küll pikem, aga ma arvan, et see ei paku praeguses seisus huvi, tahaksin kontsentreeruda peamistele momentidele.
Üks olulisi võtmeküsimusi oli, et kogu esitatud dokumentatsioonis, eriti Soome lahte puudutavas materjalis, olid hüdrodünaamilised tegurid käsitletud täiesti ebaadekvaatselt. Hüdrodünaamika on see, mis tegelikult paneb setted liikuma. Vee kiiruse number ei pane setteid liikuma, setted paneb liikuma konkreetne hoovus konkreetses kohas. See on peamine negatiivse mõjuga faktor, see on keskne tegur, mis kannab negatiivseid mõjusid teistele merealadele ja mille tõttu meie oleme löögi all.
Setete häirimine ja setterežiimi muutumine võib toimuda kahel põhjusel. Kõigepealt, kui peaaegu poolteisemeetrise läbimõõduga toru pannakse merepõhja, tekib seal teatav barjäär. Situatsioon umbes samasugune, kui me paneksime lumetormi sisse lumeväravad. Muutub põhjalähedaste hoovuste iseloom. Kes on rannas käinud, teab, kuidas lained kannavad kivi alt liiva ära. Ja samas muutub ka merepõhja enda iseloom. Kui raske toru prantsatab pehmete setetega kaetud aladele, muutub merepõhja iseloom päris suures raadiuses – kui suures, me ei tea.
Nord Stream esitas meie pikale küsimustereale ametliku vastuse tänavu 15. septembril. Juhtisime tähelepanu kuuele hüdrodünaamika aspektile, mis meie meelest oleks tulnud kindlasti ringi teha. Rõhutan, et need kuus aspekti on tegelikult samad mured, millele juhtisid tähelepanu Rootsi meteoroloogia- ja hüdroloogiainstituudi teadlased oma kommentaaris. Kasutatav hüdrodünaamika mudel ei kõlba põhimõtteliselt kasutamiseks Soome lahes. Nii et selle mudeliga saadud tulemuste kokkulangevus tegelikkusega on puhas juhus.
Põhjalähedaste hoovuste mõõtmised – need on hoovused, mis tegelikult panevad setted liikuma ja tekitavad meile probleeme, vabastades nii toitaineid kui toksilisi aineid põhjas – on tegemata. Läänemere lõunaosas on sile põhi ja sealset kogemust ei saa meile üle kanda, kõik teavad, kui keeruka struktuuriga on Soome lahe põhi. Soolase vee sissevoolu võimalikud muutused olid käsitletud põhimõtteliselt valesti. Jämedalt öeldes võiks nõnda öelda, et gravitatsioonijõu suund oli ümber keeratud, plussi asemel miinus. Ei olnud küll meie asi vaadata, aga me siiski vaatasime, mida vastati samadele küsimustele Soomele ja Rootsile. Soomele öeldi, et vastav uuringutäiendus on teel, ja Rootsile öeldi, et teie uuring oli täiesti OK.
Peamisi hüdrodünaamika agente Soome lahes, mis põhjasetted liikuma paneb, on siselained. Need on umbes samasugused lained, nagu levivad veepinnal, ainult need levivad erineva tihedusega veemasside eralduspiiril. Neid ei olnud keskkonnamõju hindamise esimeses versioonis üldse mainitud. Meie nõudmisel leiti need siselained siiski üles, aga vaadeldi ainult laugjaid siselaineid. Aga laugjad merelained ei tee laevale mitte midagi, lained hakkavad probleemiks muutuma siis, kui nad murduvad ranna ääres, teisisõnu, kui nad muutuvad tugevalt mittelineaarseks. See tõsiasi oli nüüd ka viimases versioonis käsitlemata.
Kolme meie mainitud aspekti pole Nord Stream oma vastustes kommenteerinud. Mis juhtub edasi kord juba häiritud setetega? Endiselt ei ole teostatud põhjalähedaste hoovuste kiiruse mõõtmisi ja vastust ei ole antud sellele Eesti murele, et suur osa häiritusest kantakse meie randa. Endiselt jäi üles tohutu erinevus eeldatavas riskis laevaliiklusele, see erinevus ulatus nelja suurusjärguni ehk oli 10 000-kordne.
Otsesed ja kaudsed ohud Eestile nende küsimuste ignoreerimisest on võrdlemisi selged ja lihtsad. Pole teada, kui palju võiks põhjasetetest vabaneda potentsiaalselt toksilisi ja mis tahes muul moel Läänemere keskkonda mõjutavaid aineid, sealhulgas ka toitaineid, ja kui intensiivselt need edasi kanduvad. Praeguseks esitatud andmestikku ei ole võimalik uskuda. Ei ole vaadeldud, mis saab toksiliste ainetega edasi. On ju teada, et paljud ained kontsentreeruvad toiduahelas. Toru lekete ja toru purunemise sageduse riskihinnangutes ei ole arvestatud muutunud seismilist olukorda pärast viimaseid maavärinaid. Riskid laevaliiklusele on valesti arvutatud tõenäoliselt kahel põhjusel. Esiteks, enamasti arvutatakse riske lähtudes sellest, et toru ja laevatee lõikuvad omavahel, meil on need paralleelsed. Selle küsimuse, kuidas minna üle lõikuvate sirgete analüüsilt üksteist puutuvate kõverate või paralleelsete sirgete analüüsile, lahendasid Newton ja Leibniz mitusada aastat tagasi, aga see ei ole siiamaani veel jõudnud praktikasse, nagu ma aru saan.
Teine moment: kui maailma avaosas lähtutakse laevaõnnetuse puhul ennekõike sellest, et meeskonnas on kümmekond inimest, siis tüüpiline inimeste arv ühes laevas Soome lahel ei ole mitte kümmekond, vaid sada kuni mõnisada. Sealt tuleb teine n-ö sajakordne vahe riski suuruses. Risk on teatavasti õnnetuse tõenäosus korrutatud võimaliku kahju suurusega.
Vaadates nüüd natukene asja üldisemalt, HELCOM on seadnud oma eesmärgiks aastaks 2020 viia kahjulike ainete kontsentratsioonid looduslikule tasemele, et me tohiksime süüa kõiki kalu, mida me püüame, ja et meil oleks üldse kõik väga hästi. Kui me vaatame toksiliste ainete kontsentratsioone Läänemeres, siis Soome lahe idaosa on olnud valupunkt. Need pildid on toodud Soome teadlaste 2006. aastal kirjutatud arvamusest, mida nimelt peaks tähele panema Nord Streami küsimust analüüsides. Elavhõbeda kontsentratsioon pinnasetetes on väga suur nimelt Soome lahe idaosas, ka on seal suured ja ametliku klassifikatsiooni seisukohalt ohtlikud kaadmiumi kontsentratsioonid. Dioksiinide kontsentratsioonis me näeme üht selget tippu Helsingi lähistel – see on seotud konkreetse tehasega – ja teine tipp on jällegi Soome lahe idaosas Kymijoe suudme lähistel. Need on üldiselt hästi teatud asjad.
On näidatud, et viimastel aastatel on setted muutunud puhtamaks selles mõttes, et setete pinnakiht on muutunud puhtamaks. Kuna enam ei kasutata neid kemikaale, millega varem puitu töödeldi ja mis sisaldasid dioksiine, siis on praegu kõige reostunumad setted vahemikus 10–30 cm merepõhja all ja ülemine kiht on suhteliselt puhas. See kõik on õige. Need keskkonnariskid, mis ilmnevad, kui setetest või kust iganes vabanevad mürkained satuvad meie toiduahelasse, on hästi teada. Kalad kontsentreerivad mürkaineid. Praegu on tüüpilise püügikala dioksiinisisaldus juba suurem Euroopa Liidu normist ja seetõttu me ei tohi neid Euroopasse müüa. Dioksiini erimid tungivad rakkudesse, mõjutavad DNA-d ja suurimas ohus on rasedad naised ja imetavad emad.
Nüüd järgnevad paar populistlikku slaidi, palun neid otsuse tegemisel ignoreerida! See, mis on Soomes ja mujal maailmas kindlaks tehtud dioksiinide mõju kohta, on laste väärarengud, eriti ohtlik on see imetavate emade puhul. Praegu on dioksiinide piirkontsentratsioonid juba ületatud ja Evira, Soome toidukaitseamet, on kinnitanud, et üle kahe räime kuus süüa ei tohiks. Ma veel kord rõhutan: need on populistlikud väited.
Meile laekusid eile head uudised Soome saatkonnast. Meile teatati, et Botnia laht on sama reostunud kui Soome laht. See ei ole hea sõnum Läänemere jaoks. See võib olla hea sõnum Soome lahe jaoks, et me ei ole üldse kõige halvemad maailmas. Teatati, et raskmetallide sisaldus Soome lahe setetes on põhiliselt normaalne ja see dioksiini erim, mis Soome lahe setetes on ja mille veesambasse paiskumist me kardame, ei lähegi tegelikult toiduahelasse. See informatsioon on mõnevõrra vastuolus meile varem laekunud informatsiooniga. Me ei osanud praegu mingit seisukohta võtta.
Tahaksin aga nüüd siit edasi minna ja formuleerida küsimused, mis mitmetel teadlastel ja teadusorganisatsioonidel on üles tõusnud.
Esiteks, Läänemeri on eriti tundlik mereala. Kas me siin üldse tohime rakendada neid norme, mis on välja töötatud märksa suurema isepuhastusvõimega ja märksa suurema n-ö kannatamisvõimega avaookeani jaoks? Seda küsiti esimest korda mu käest Royal Society's: et kallid Läänemere ümbruse mehed, mida te üldse mõtlete?! Rootsi on juhtinud tähelepanu sellele, et riskinormid Rootsis on märksa rangemad kui need, mida on kasutanud Nord Stream oma hinnangutes. Samale asjale on juhtinud tähelepanu veel mitmed teised organisatsioonid.
Teiseks on meil tegemist küsimusega, mis on Läänemere jaoks globaalne. Kas me tohime jagada seda üksikuteks ja üksteisest sõltumatuteks küsimusteks? See küsimus on ajalooline ja see on üks, kui ma õigesti mäletan, Zenoni paradoksidest: kas Achilleus jõuab kilpkonnale järele? Kui me jagame teekonna liiga väikesteks lõikudeks, siis tema meelest selgus, et ei jõuagi. Kahjuks on see tõsi! Kui me jagame küsimuse liiga väikesteks lõikudeks, võime saada põhimõtteliselt erineva tulemuse võrreldes sellega, kui me vaatleme küsimust üheskoos. Tervik on suurem kui osade summa.
Kolmas küsimus on see, kas kõiki Läänemere riike puudutava küsimustekompleksi taandamine bilateraalsete konsultatsioonide jadale on õigustatud. Mitte kõikides riikides ei ole olemas kogu kompetentsi!
Lõpetuseks tahtsin ma juhtida tähelepanu olulisele lüngale rahvusvahelises õiguses. Kas ma tohin veel paarkümmend sekundit tarvitada?