Austatud juhataja! Austatud Riigikogu liikmed! Teie ees on Eesti 2010. aasta riigieelarve seaduse eelnõu. Selle eelarve koostamine on olnud tavapärasest raskem. 2010. aasta eelarve pole mitte soovide kogum, küll aga valitsuse vastutustunde proovikivi. Raha on see kord jaotada palju vähem, kui näis veel aasta tagasi. Eelarve aluseks olev majandusprognoos näitab Eestile tulevaks aastaks tervelt kolmandiku võrra väiksemat nominaalset SKT-d, kui näitas siis, ning on veerandi võrra väiksem kui 2009. aasta eelarve aluseks olnud prognoos. Globaalse majanduskriisi tingimustes ei saa Eesti valitsusel olla tähtsamat ülesannet kui riigi rahandusliku stabiilsuse tagamine. Vaid rahanduslik stabiilsus võimaldab suuremate tagasilöökideta rahastada haridust, tervishoidu ja julgeolekut praegu ja tulevikus, lubab maksta sotsiaaltoetusi ja palku, laseb investeerida ja arendada, et saaksid tärgata majanduskasvu loojad. Rahanduslik stabiilsus on majandusaktiivsuse taastumise ning kriisist väljumise eeldus.
Eesti rahandusliku stabiilsuse alus on stabiilne rahakurss. Esimene meeldetuletus neile, kes nõuavad kriisi ohtramat kinnimaksmist riigieelarvest: valuutakomitee ei jäta võimalust lõdvaks fiskaalpoliitikaks. Tulude kiire vähenemise oludes pole meil olnud muud valikut kui vähendada kulusid ning suurendada ka tulusid. Majanduslanguse numbrid on kurb tõsiasi ning selle halvim tagajärg on tööpuuduse kasv. Ent kaua kestnud halbade uudiste varjus peame oskama näha ka arenguid, mis räägivad majanduse paindlikkusest ja tervise paranemisest. Jooskva konto liikumine suurest puudujäägist ülejääki, hindade ja palkade kohanemine – need on asjad, mida meie eripära mittetundvad analüütikud ega valve-hädakuulutajad ei ole uskunud, mida valuutakomitee süsteem aga just ette näebki. Selline kohandumine on kindel vastus kurjadele kuulutustele. Ei ole jäänud enam palju, et Eesti rahasüsteemile osaks saanud äärmuslik stressitest edukalt lõppenuks lugeda ja majandust taas kasvamas näha. Eesti, Läti ja Leedu majandused on olnud aasta vältel Euroopa Liidu kõige suuremad langejad. Eesti langus on nende seas varaseim, ent numbriliselt väiksem. Siiski on suurtel ja väikestel langejatel Euroopa Liidus ja lähinaabruses üks ühisjoon – jõutud on vaid 2005. aasta ehk üsna buumieelse taseme kanti, ei hullemat. Langus toob kannatusi, kuid et oleme tänaseks toetuspinna saavutanud, tuleb tulevikku vaadata optimistlikult. Ka meie senine pikaajalisem kasvutempo on jätkuvalt Euroopa Liidu parimate hulgas. Kiiremad kasvajad nagu meiegi on kriisis paraku olnud ka kiiremad langejad. Meie viimase aasta langus ei ole sugugi nii esileküündiv siis, kui võtame arvesse ka rahakursside langused ehk arvestame riikide SKT muutusi eurodes. Olgu seegi kinnitus meie rahapoliitika sobivusest.
Euroopa Komisjoni raport, mis äsja ilmus, osutab taas kord, et Eesti riigi rahanduse jätkusuutlikkus on Euroopa Liidu paremaid. Oleme koos Soome, Rootsi ja Taaniga seal, kus me tahame olla. Võime tulevikule vastu vaadata teadmisega, et oleme teinud põhiliselt õigeid otsuseid. Rahanduslik vastutustunne tagas Eestile suure kohanemisvaru kriisi alguseks ning pole meid maha jätnud tänagi. Riigi eelarvepoliitika kohandamisel on moraalne ja praktiline tähendus. Me alustasime sellega suhteliselt vara, 1,5 aastat tagasi, tehes mullu kokku 5% ulatuses SKT-st konsolideerimisotsuseid, mis enamikus mõjuvad aastale 2009 ja kaugemale. Suurimad pingutused jäävad aga 2009. aastasse. Eesti valitsus ja Riigikogu on eelarvepositsiooni parandamiseks teinud rohkem, kui me teame olevat teinud ükski teine riik. 19 miljardit krooni tänavu on 9% SKT-st ja see on lisaks eelmise aasta otsustele.
Likviidsust on aidanud hoida parematel aastatel kogutud reservid. Me oleme reservid enamikus säilitanud, finantsvarud on 2009. aastal vähenenud 1,8 miljardi ehk 7,3 protsendipunkti võrra. Valitsussektori reservide tase on 10,6%, need kahanevad prognoosi kohaselt aastal 2010 veel vaid poole protsendipunkti võrra. Reservide säästmiseks oleme tänavu kasutusele võtnud 782 miljonit krooni laene ning kavandame võtta veel kuni 2,6 miljardit krooni sihtotstarbega kaasrahastada investeeringuid ning seda soodsa intressimääraga. Paljudel riikidel pole valikut, mis on meil – kas kasutada puudujäägi finantseerimiseks laene või reserve, otsustades seda vastavalt olukorrale finantsturgudel. Eesti on nii sel kui järgmisel aastal Euroopa Liidus jätkuvalt ja kindlalt kõige madalama laenukoormusega riik, see näitaja on tänavu 8% ja kerkib tuleval aastal vaid pisut üle 10% SKT-st. Euroopa Liidu keskmine tõotab aga tulla üle 75%. On ütlematagi selge, et säärane koormus on kurnav eelarvele ja maksumaksjale ning kestab veel palju aastaid. Me peame silmas pidama sedagi, et mõistliku intressiga laenamise võimalus on siin regioonis ka ilma valuutakomitee seatud piiranguteta praegustel aegadel kasin. Samas on vaoshoitud võlakoorem ja kõrvaldamist ootavate kunstlike stiimulite puudumine meie majanduse suur võimalus tulevikus. Stiimulite mõju või nende puudumise ning poliitika paljuräägitud protsüklilisuse kohta ringleb palju eksiarvamusi. Tõsi on see, et me saame osa eksporditurgude stiimulitest ning Euroopa Keskpanga intressipoliitikast. Ka Eesti siseriiklik stiimul on märkimisväärne ning võrreldav meie partnerite omaga. Seda mõõdab eelarvepositsiooni muutumine 2%-lisest ülejäägist 2007. aastal ligi 3%-lise puudujäägini eelmisel, tänavusel ning tuleval aastal. Lisandub investeeringute mahu üle 3%-line kasv tuleval aastal.
Eesti ei tohi endale sisendada mõtet, et kogu meie pingutus on tehtud eurotsooni pääsemise nimel ning et käsk selleks tuleb Maastrichtist. Ei, me oleme astunud samme, mida peaksime astuma praeguses olukorras niikuinii. Euro on vaid boonus, mille väärtust, tõsi küll, on raske ülehinnata. See on kvaliteedimärk, mis teeb meid majanduskeskkonnana arusaadavaks ja usaldusväärseks ka kaugemalt vaadates. See võimaldab meil paremini distantseeruda meie regiooni kriisi oludes omandatud ebastabiilsuse mainest. Eurotsooniga liitumine on oma kohuse täitmine rahva ees, ent see oli ka Euroopa Liiduga liitumise leppe üks osa. Esimest korda on euro kasutuselevõtt meile ka tegelikult jõukohane, aga see võimalus ei pruugi olla kestev, sest hinnakonvergentsi oludes on nii stabiilsed hinnad mööduv nähtus. See tuleb ära kasutada isegi siis, kui eelarve tasakaalu kriteerium samal ajal erakordselt raskesti täidetav on. Meil tasub pingutada ja seda juba praegu. 2010. aasta eelarve suuremate muutusteta heakskiitmine on võti eurotsooni ukse avamiseks 2011. aastal.
Tulevaks aastaks prognoosime miinus 0,1%-list majanduskasvu ja 0,7%-list inflatsiooni. See tähendab kokkuhoiuvajaduse jätkumist kõigis valdkondades. Eelarve tuludeks on planeeritud 84 miljardit krooni, sellest 61,3 miljardit ehk 73% on maksulised tulud. Võrreldes 2009. aasta laekumistega on vähenemine 2,9%. Toetuste laekumine on 15,9 miljardit, mis on 1,6 miljardit enam kui sel aastal, ning välistoetused on 14,5 miljardit, see on 1,4 miljardit krooni rohkem. Varade müügist laekub 0,9 miljardit krooni, mis on 90% ulatuses maa müük. Tulud varadelt moodustavad 15,5%, mis on enamikus dividendid, aga ka keskkonnatasud, intressitulud ning kasumieraldised. Varadelt ootame 3,5 miljardit tänavusest vähem tulusid, seega ei ole valitsus teinud suurt panust ühekordsetele või mittemaksulistele tuludele.
Tulude kasvuks planeerime 1. jaanuarist alkoholiaktsiisi 10%-list tõusu – mõju 150 miljonit pluss käibemaks – ning tubakaaktsiisi tõusu 1. jaanuarist 2011 – mõju 550 miljonit pluss käibemaks sel aastal (teatavasti tõuseb varasema otsuse kohaselt tubakaaktsiis ka 1. jaanuarist 5% võrra). 20% käibemaksumäär mõjub terve järgmise aasta ja selle täiendav mõju on seega pea 0,9 miljardit krooni.
Maksumuudatuste puhul tuleb rõhutada, et majanduse seisukohalt on oluline mitte tõsta tulu- ja tööjõumaksu. Tarbimismaksude kasvu vabandab vaid eelarveline paratamatus. See on meede, mida nii OECD, IMF-i kui Euroopa Liidu eksperdid peavad majandusele suhteliselt ohutuks ning see on ka kõigi Euroopa Liidu naabrite praktika. Tulumaksu osas säilib 2010. aastal selle aasta olukord nii määra, maksuvaba miinimumi kui esimese lapse maksuvabastuse poolest. Eelarve tulud on 89,6 miljardit. Sisulised prioriteedid seejuures on majanduse elavdamine ja konkurentsivõime ning turvalisus.
Kulutused haridusse kasvavad 1,9 miljardi krooni võrra ehk 11%, teadus- ja arendustegevusse 19,5%. Kaitsekulud protsendina SKT-sse jäävad tänavusele tasemele, 1,86% SKT-st ning sisejulgeolek on saanud kokkuhoiul eeliskohtlemise. Sotsiaalset turvalisust tagab enamiku sotsiaalkulude säilimine senisel tasemel, sealhulgas pensionid ja vanemahüvitise süsteem. Vanemahüvitise kulud kohanevad teatavasti sõltuvalt sellest, milline on vanemate sissetulek ja sündimus. Sotsiaalministeeriumi eelarve on tavapäraselt suurim – 40,2 miljardit krooni ehk 44,9% kogu eelarvest. Sellest läheb 19,34 miljardit krooni pensionideks ja 11,07 miljardit haigekassale. Haigekassal on luba kasutada reserve maksimaalses ulatuses ning tema olukorda leevendab ka kohustuste vähendamine 1 miljardi võrra, sealhulgas töövõimetushüvitiste, hooldushüvitiste ja haigushüvitiste arvel. Kasvab seega otseselt meditsiinile kuuluva raha osakaal ja võrreldavad kulud säilivad 2008. aasta tasemel. Kriisioludes on sotsiaalkulude kasvav vajadus automaatne protsess ning nende kaitsmine kärpimise eest on tähtis siseturu stabiliseerimisel.
Teiseks siseturu mõistlikuks toetajaks kriisis, nagu eespool mainitud, on riigi investeeringud. Neid on riigiasutuste eelarves 9,9 miljardit, mis on 13,9% tänavusest enam. Avaliku sektori osakaaluks kõigist investeeringutest prognoositakse tervelt 29,2%. Suurimad osad sellest on Majandus- ja Kommunikatsiooniministeeriumi (48%), Haridus- ja Teadusministeeriumi (23,2%) ning Keskkonnaministeeriumi (10,1%) halduses. Investeeringute kasvu allikaks on struktuurivahendite 1,4-miljardiline kasv, sest maksutõus ei kõlbaks majanduse elavdamiseks. Struktuuritoetused on põhiline valitsuse käsutuses olev stiimul lisaks automaatsetele stabilisaatoritele. Oleme võtnud eesmärgiks kulutada kriisi tõttu toetusi võimalikult vara ning suurendada konkurentsivõimele, innovatsioonile ja ekspordile suunatud väljaminekuid.
Riigi tegevuskulud vähenevad 2006. ning personalikulud 2007. aasta tasemele. See on vajalik liigse kasvu taandamiseks, aga ka selleks, et olla solidaarne erasektoriga. Siiski ei ole riigi tegevuskulud osutunud nii paindlikuks kui erasektoril. Põhiliselt tuleneb see riigi seaduste ja lepingutega võetud kohustustest. Aga kriitikutele tuleks tasakaalu mõttes ka märkida, et personal on riigi suur investeering ning väärtus, mida ei tohi kaotada, vähemasti äriprojektide ebaõnnestumisega samas tempos.
Riigieelarve tekkepõhine puudujääk on 5,2 miljardit krooni ning valitsussektoril tervikuna 6,2 miljardit ehk 2,95% SKT-st. Omavalitsuste puudujääk väheneb tänu kehtestatud laenupiirangutele – nagu usutavasti ka möödunud valimistele – 0,6 miljardini. Üksikute suuremate ja jõukamate omavalitsuste defitsiidi tagajärg on kärped mujal ja vähem jõuka Eesti arvel. Kohalike omavalitsuste laenukoormus tervikuna on nelja aastaga kahekordistunud. Buumi aja laene tuleb tagasi maksta nüüd, raskel ajal. Peame hakkama selgemalt teadvustama, et kohalikud omavalitsused ei ela teistsuguses majanduslikus reaalsuses, isegi kui nad soovivad seda nii näidata. Ka nende võlg lasub maksumaksjate õlgadel ja kaudselt sugugi mitte ainult kohalike maksumaksjate omadel. Eriti suurte ja jõukate omavalitsuste vastutus riigi finantsstabiilsuse eest ei erine riigi omast ning seda tuleb senisest selgemalt nõuda.
Töölepingu seadus koos töötuskindlustusmakse määra tõstmisega on tasakaalustanud töötukassa olukorra. Kahtlemata tuleb lugeda veaks allumist survele makseid headel aegadel, 2006. aastal alandada. Tänavune määra tõstmine ei olnud kriisi käsitlemisel ajastuselt kindlasti loogiline, kuid oli selles olukorras sotsiaalse kindlustunde seisukohalt siiski paratamatus. Tööturu reform paindlikkuse suunas võib aga juba tuleval aastal avaldada varjatud positiivset mõju ka eelarvele. Igatahes kõrvaldas see kõige suurema miinuse meie investeerimiskeskkonna regulatsioonides.
Minu eelkäija kirjutas hiljuti, et liigume eelarve tasakaaluga õhukesel jääl. Tõepoolest, meie defitsiidivaru on õhuke, suures kitsikuses ei ole ruumi teha otsuseid suure varuga. Me peame aga alati olema valmis reageerima juhul, kui taastumine saab olema arvatust aeglasem. Kui see pind libe on, siis ei tulene see mitte meie otsustest, vaid ikkagi keskkonna ebastabiilsusest. Ja tegelikult tuleb rahul olla sellega, et pind meie jalge all üldse olemas on, veel poole aasta eest olime temast sügaval allpool. Ma usun, et praegustest eelarveotsustest piisab, aga usun sedagi, et valitsus ja Riigikogu on vajadusel valmis tegema ka uusi. Majanduse ja eelarve olukord tõotab tuleval aastal paraneda ning ühtlasi on Maastrichti kriteeriumid meile jõukohased nii sel kui järgmisel aastal. Tänan kõiki, kes selle eelarve sünnile on kaasa aidanud ja tänan tähelepanu eest!