Austatud juhataja! Austatud Riigikogu! Mul on mõnevõrra kergem, kuna analoogse eelnõu esitas ka Keskerakonna fraktsioon ja ma olen seda arutelu siin kuulanud. Mul on veel palju kergem seetõttu, et meie eelnõu on natuke keerukam ja meie loomulikult arvame, et seetõttu ka parem, aga ma arvan, et ta annab alust aruteludeks. Ütlen ka kohe ära, et oma suuna poolest nendel eelnõudel vahet ei ole. Nende siht on üks. Me oleme kolleegidega arutanud, et poleks midagi hullu olnud (kui eelmine eelnõu oleks menetlusse jäänud), kui oleks saanud mõelda nende eelnõude ühendamise peale.
Kõigepealt teadmiseks Taavi Rõivasele ja kõigile teistele Riigikogu liikmetele ka. See, mis ma teile ütlen, pärineb terviseedenduse klassikast, see ei ole minu välja arvutatud. Inimesed, kes tõsiselt tegelevad terviseedendusega, kaasa arvatud Maailma Terviseorganisatsiooni tasemel, on välja arvutanud, et üks terviseedendusse paigutatud kroon toob kümme tagasi. Seda tingimusel, et see kroon on paigutatud sihipäraselt ja õigesti.
Tegelikult on kõige kurvem see jutt riigi tuludest-kuludest. Riigikogu parandas vastuvõetud seadusega valitsussektori tasakaalu selle aasta kevadel 800 miljoni krooni võrra aastas, pannes ühe kohustuse Eesti tööandjatele. Nüüd, kui nad püüavad neile pandud kohustust korralikult täita, ei ole me võimelised ühtegi liigutust tegema.
Sellel eelnõul on tõesti pikk eellugu. See vaidlus algas aastal 1999, kui me muutsime tulumaksusüsteemi. Traditsioonilise tulude maksustamise puhul, kui kõik teenitu läheb ka maksu alla, on igal pool maailmas tulumaksuseaduses pikk loetelu sellest, mida võib ettevõtja ja ettevõte sellest teenitud rahast maha arvata, enne kui ta tulumaksu maksab. Meie maksusüsteemi puhul, kus ettevõtted maksavad tulumaksu siis, kui nad teenitut välja võtavad, on loomulikult loetelu sellest, mida maksuga ei maksustata. Kui investeeringud hoonetesse ja seadmetesse on tulumaksuvabad, siis enne ei juhtu meie majanduses midagi tarka ega ilusat, kui me ei vabasta maksust ka investeeringuid töötajatesse, see on täpselt sama loogiline. Need kaks asja peavad käima koos.
Nii et sellel eelnõul on väga pikk ajalugu, seda on mitmel korral arutatud eelmistes Riigikogu koosseisudes, tänaseks õhtule läinud valitsusliidu eestseisuses arutati seda veel selle aasta märtsis, mitte meie fraktsiooni ettepanekul, muuseas.
Aga nüüd eelnõu juurde, head kolleegid! Meie eelnõu mõte on lühidalt öeldes see, et mõistlikud kulutused, mida töötajate tervise huvides tehakse, ei peaks olema tulumaksuga maksustatud. Sellel sammul, mis me ravikindlustuses teiega tegime, kus me viie haiguspäeva eest maksmise kohustuse panime tööandjatele, on suur sisu ka tervisekorralduse mõttes. Tema suur sisu seisneb selles, et sellega tekitati esimest korda Eesti tööandjates huvi, et töötajad oleksid terved. Ilmselt kõigis tööandjates see huvi ei teki. Ka üks rahvasaadik esimesest pingist andis sellest märku, aga nüüd on ta õnneks Riigikogus. Aga nendel, kes tõesti soovivad vähendada omaenda kulutusi sellel teel, et inimesed oleksid terved, seda praegu teha ei ole mõtet, sellel lihtsal põhjusel, et nad peavad igale 10 000 kroonile, mis nad on selleks kulutanud, maksma poole veel juurde, selleks et seda kulutust teha.
Meie eelnõu alusel ei oleks tulumaksuga maksustatav see kulu, mis tööandja teeb näiteks sellel sügisel selleks, et tema töötajad ei jääks grippi. Meie eelnõu alusel oleks võimalik tööandjatel kindlustada näiteks väljaspool ravikindlustust need viis päeva, mis tal praegu katta tuleb. Väga mõistlik oleks seda kindlustada. Oleks ka mõistlik kindlustada, muuseas, need kolm päeva, mis on töötaja enda vastutusel. Meie eelnõu alusel oleks võimalik tasuda avalikult ja ausalt nende raviteenuste eest, mille eest praegu haigekassa ei maksa. Kõige levinum näide on taastusravi, mis mahub raviteenuste hinnakirja 24 päeva ulatuses. Aga näiteks sageli, kui inimene on insuldist toibunud ja ühe perioodi, 24 päeva ravi saanud, siis tekib tal vajadus veel üks kuu ravil olla, kuid seda raha kuskilt võtta ei ole. Uskuge mind, see makstakse ka praegu kinni, mingil teisel moel, ilma et mingit erisoodustusmaksu tuleks. Meie eelnõu alusel oleks tööandjal võimalik rentida oma töötajate tervise huvides spordirajatisi, oleks võimalik teha üritusi, mida töötajate tervise huvides vaja teha on.
Erinevalt Keskerakonna eelnõus toodust oleme meie veendunud, et see loetelu peab olema toodud seaduses. See ei ole tõesti ministri määruse küsimus, siin olen ma komisjoni esimehega nõus. Ministrile ei saa anda volitust öelda, et maksusta tulu, aga kuidas, see on sinu asi. Päris nii see ei ole. Kogu see loetelu peaks olema seaduses kirjas ja seetõttu on ta ka siin toodud.
Kõige levinum kriitika selle teema kohta, mis ka siin täna kõlas, on see, et siis jääb riigil mingi tulu saamata. Ma võin teile öelda, sõbrad, miks kõik need, kes selle eelnõu vastu võitlevad, on nii kidakeelsed. Sellel lihtsal põhjusel, et nad ei teagi, kui palju selle tegevuse pealt erisoodustusmaksu makstakse. Minu käes on tuludeklaratsioon, mille täidavad Eesti tööandjad erisoodustuste kohta. Siin on järgmised read: eluasemekulude täielik või osaline katmine; kindlustusmaksete tasumine, kui selline kohustus ei ole ette nähtud seadusega; lähetuskulude hüvitamine või päevaraha maksmine üle Vabariigi Valitsuse kehtestatud piirmäära; isikliku sõiduauto töösõitudeks kasutamise eest hüvitise maksmine üle Vabariigi Valitsuse kehtestatud piirmäära; sõiduki või muu tööandja vara tasuta või soodushinnaga kasutada andmine; laenu andmine rahandusministri kehtestatud alammäärast madalama intressiga; asja, väärtpaberi, varalise õiguse või teenuse tasuta üleandmine, müük või vahetus turuhinnast madalama hinnaga; asja, väärtpaberi, varalise õiguse või teenuse ostmine turuhinnast kõrgema hinnaga; loobumine rahalise nõude sissenõudmisest; taseme‑ või vabaharidusliku koolituse kulude katmine. Ainuke rida selles deklaratsioonis, kuhu võiksid näiteks gripivaktsineerimised ja muud sellised kulutused mahtuda, on asja, väärtpaberi, varalise õiguse või teenuse tasuta üleandmine, müük või vahetus turuhinnast madalama hinnaga. Kui see arv on selge (seda ei peaks maksuametil olema keeruline välja tuua nendest deklaratsioonidest), siis see ongi ainuke reaalne kulu, mida see eelnõu võib riigile tekitada. Rohkem reaalset kulu ei ole.
Ma katsun nüüd olla viisakas ja diplomaatiline, aga ärge tulge mulle pakkuma arvutusi, et kui kõik Eesti tööandjad selles mahus teevad seda ja seda, siis jääb riigil saamata nii mitu miljardit. See on sama loll kui teha arvutust, et sotsiaalmaksu ravikindlustuse osa peaks olema nii mitu protsenti juhul, kui kõik Eesti töötajad jäävad korraga haigeks. Tobe arvutus, seda ei ole kellelegi vaja! Ei ole mõtet niisuguse arvutusega lehvitada, see on nonsenss. Täpselt sama tobe oleks välja arvutada riigi pensionikulutusi juhul, kui kõik elavad saja-aastaseks, või juhul, kui nad saja-aastaseks ei ela. See on mõttetu arvutus. Reaalne arv, millest me saame rääkida, on selles deklaratsioonis asja, väärtpaberi, varalise õiguse või teenuse tasuta üleandmine, müük või vahetus turuhinnast madalama hinnaga. Siin me ka ei tea, kui palju on tegemist jumal teab mis varaliste õiguste või asjadega ja kui palju nendega, mis mahuvad meie eelnõu alla.
See on sisuline, rahaline pool. Aga ma toonitan, et valitsussektori tasakaal on toimunud põhimõttelisest muudatusest inimeste tervise huvides juba võitnud 800 miljonit krooni aastas. Need, kes tulevad rääkima, et see eelnõu viib meid eurost eemale, mingu sellise jutuga rublaaega. Ma tahan öelda, head kolleegid, et tegemist on tõesti puhtpõhimõttelise küsimusega.
Mis puudutab teist vaidlust, mis on seotud koolitusega, siis suurde müüri sai 1999. aastal tehtud üks väike avaus ja selle asja nimi on tööalane koolitus. Praktilises elus on see tähendanud seda, et väga sagedasti on tulnud pidada pikki ja põhjalikke vaidlusi nii maksuameti kui ka tööandjatega, et seletada, et tõesti on tegemist tööalase koolitusega, mitte millegi muuga. Mõni aeg tagasi, kui kaks väljapaistvat Reformierakonna liiget Jürgen Ligi ja Rein Lang avaldasid Eesti Päevalehes artikli, kus nad ka töölepingu seadusega seoses toetasid ideed, et võiks tasemekoolituse viia erisoodustuste hulgast välja, siis hommikul lehte lugedes läks mul silm märjaks. Ma ei uskunud, et minu eluajal on võimalik, et need kaks härrasmeest midagi nii ilusat kirjutavad. See töölepingu seaduse leppe sõlmimise ajal valitsuse antud lubadus on valitsusel täitmata. Tervisekulude pool on täpselt samasugune lubadus. Seda ei ole nii vormistatud, aga sellest on räägitud ja tänu sellele on nii mitmedki probleemid Eestis leidnud teistsuguse lahenduse. Kui me ei oleks seda sammu astunud, siis meie väga keerulises seisus haigekassa oleks hullupööra keerulises seisus.
Oleme ausad, riigile on tuldud vastu nii eelarve tasakaalu huvides kui ka tema muredes. Riik ei suuda mitte midagi, vaid aetakse mingit totaalset jama tervisenapsidest. Tervishoiuteenuste eest tasumine käib tervishoiuteenuste nimekirja alusel. Mina ei usu, et needsamad minu nimetatud kaks meest, kes praegu on ministrid, oleksid nõus tervisenapsi kandma terviseteenuste loetellu. Isegi kui nemad on nõus, siis mitte kunagi ei tee seda ettepanekut haigekassa nõukogu ja ministritel puudub ilma nõukogu ettepanekuta voli seda loetelu täiendada. Meie aga debateerime tõsisel teemal selliste argumentidega. Mille jaoks? Räägime asjadest parem tõsiselt, nagu need on.
Kui keegi tahab tõesti öelda, et see eelnõu põhjustab riigieelarvele järgmisel aastal mingeid kulutusi, siis võtku ettevõtete tuludeklaratsioonidest välja punkt 7 ja tehku sealt kindlaks, kui palju on tervisele läinud raha. Rohkem kulutusi selle eelnõuga seoses riigile ei tule, sest praegu neid kulutusi ei tehta, sest need lähevad maksu alla, või tehakse neid nii, et maksu ei maksta. Ongi kõik. Nii et reaalne kahju riigile sellest eelnõust tulenevalt on null. Tänan!