Tere hommikust ka minu poolt! Lugupeetud Riigikogu esimees! Riigikogu juhatus! Austatud Eesti Vabariigi Riigikogu liikmed! Head riigimehed! Daamid ja härrad!
Arengufond on ambitsioonika ettevõtluse eestvedaja ja Eesti majanduse uute kasvuvõimaluste otsija. Käesolev ettekanne on kantud meie presidendi siinsamas saalis mõne päeva eest edastatud sõnumist, kes ütles, et me vajame ennekõike koostegemise tahet ja usku paremasse homsesse.
Jah, praegune majandusolukord on paras pähkel. Meie majandus tõmbub kokku, kuna oli varem õhku täis. Me toodame liiga kallilt ega saa müüa maailma neid tooteid, mida me müüsime neli-viis aastat tagasi. Lihtne arvutus näitab, et meie riiki tuleb praegu värsket raha kolm korda vähem, kui seda tuli buumiaastatel. 90 miljardist kroonist värskest rahast on saanud 30 miljardit. See on see raha, mis me värskelt maailmast teenime ja laename või mis meile investeeringutena tuleb, mis omakorda aitab sisemajandust turgutada ja ka riigieelarvet kujundada.
Need ilmekad arvud näitavad, et me peame leidma oma majandusele uue hingamise. Me peame leidma majandusele uue olemuse, sest asjade natukene paremini tegemisest ei piisa. Ei piisa eelkõige jätkusuutlikuks kasvuks. Ka needsamad eurokriteeriumid on mõeldud selleks, et hinnata riigi jätkusuutlikku võimekust selles tugevate majanduste tsoonis hakkama saada. Jätkusuutliku tulevase kasvu küsimus peaks olema põhifookuses.
Minu, arengufondi ja paljude Eesti ekspertide hinnangul vajame sisukat kasvuvisiooni, jagatud pilti sellest, milline Eesti majandus kümne aasta pärast olema peaks ja mida me selle saavutamiseks lähemas perspektiivis ära peame tegema oma haridusotsustes, õiguslikus regulatsioonis, milles iganes. Nagu ma ütlesin, asjade natukene paremini tegemisest ei piisa.
Teile on jagatud laua peale slaidid, sealt saab järge ajada ja lähemalt vaadata, mis siin suure ekraani peal on. Ekraanil on hetkel joonis, mis võrdleb Eesti majanduse edutegureid ühe teise väikese majandusega, milleks on Singapur. Sinine joon sellel joonisel väljendab Singapuri ja punane Eestit. Joonis näitab, et me ei erine edukatest riikidest mitte ühe-kahe näitaja poolest, vaid enamiku näitajate poolest. Me jääme ühelt poolt alla turu suuruse ja kaupade turu efektiivsuse poolest, mis võib olla mõneti mõistetav, kuid samas jääme me oluliselt alla ka äri keerukuse, finantsturgude arengu, innovatsioonivõimekuse, institutsionaalse võimekuse, tehnoloogilise küpsuse ja suutlikkuse poolest tehnoloogiaid oma äriprotsesside arendamisel kasutada. Isegi tööturu efektiivsus on meil madalam, olukorras, kus tööpuudus tegelikult suureneb ja ettevõtetel peaks olema ressursse saada. Ka seal jääme me alla.
Mida see näitab? Kahte asja. Ühelt poolt seda, et ühest või kahest asjast või nende parandamisest ei piisa. Ilmselt peame oma ühiskonnaga minema tervenisti uuele tasemele, kui me tahame edukate riikide sekka jõuda. Samasugune pilt joonistub välja, kui Eestit võrrelda Soome, Taani või mõne muu, meie mõttes eduka Euroopa riigiga. Aga just nimelt see on oluline, et eri parameetrites tuleb oluliselt edasi minna, mitte vaid ühte või kahte asja parandada.
Singapur on selles mõttes hea näide, kuidas kalurikülast on 40 aastaga jõutud maailma kolme edukaima riigi sekka. Neil on olnud neli majanduse väljakutset ja täpselt neli suurt plaani sellega hakkama saamiseks. Selle kõigega on nad tegelnud 1965. aastast saadik, kui nad Malaisiast eraldusid. Nende plaanidega on alati kaasas käinud agar eestvedamine ja nende elluviimine, järjekindel tegevus nende realiseerimiseks, et soovitud tulevikku saavutada. Aastatel 2001–2002 olid neil suured ambitsioonid mitmes majandussektoris, nad tahtsid saada regiooni liidriks tervishoiuteenuste pakkumisel, kohalikuks finantskeskuseks (logistikakeskus nad paljuski juba on), ja oli paar valdkonda veel, kus neil oli selge ambitsioon. Me võime öelda, et aastaiks 2007–2008 olid nad selle suures osas realiseerinud. Ei lähe terve generatsioon aega selleks, et midagi saavutada, kui selle nimel sihiteadlikult tööd teha, võimalused läbi vaielda ja sisukaid analüüse teha. Ka nende viimane strateegiakomitee pandi kokku juba mais, 27. mail peaminister parlamendis selle kinnitas.
Ma tahan sellega öelda, eriti selle viimase asjaga, et enamik edukaid riike otsib praegu oma majandusele uut hingamist. Meetodid on erinevad, aga eesmärk on sama: mõtestada riigi arenguvõimalused kriisijärgses maailmas. Sedasama teeb Soome, järgmisel esmaspäeval on neil kinnine arutelu, kus on Nobeli preemia laureaadid kohal, kus arutatakse Soome n‑ö heaoluriigi väljakutseid olukorras, kus ka neil ettevõtted lähevad riigist välja, IT läheb Aasiasse, tööstusettevõtted lähevad Rootsi, sest Rootsi kroon on ujuva kursiga ja seal tegutseda on praegu odavam kui eurotsoonis olevas Soomes. Soome otsib oma tulevikku, otsib seesama Singapur, otsib Iirimaa, suurtest riikidest rääkimata, Inglismaa, Ameerika Ühendriigid, kõik otsivad.
Minu hinnang on, et Eesti vajab suurt plaani, n‑ö kasvuvisiooni aastani 2018. Kõik muud asjad on vajalikud ja neid tuleb teha, sealhulgas kärpimine. Selge on see, et tulud ja kulud peavad olema tasakaalus. Kuid selleks, et majandusega uuesti haljale oksale saada, meil ei ole valikut, me peame enda jaoks mõtestama, milline meie majandus olemuslikult kümne aasta pärast on, mis kaupu me Eestist välja müüme, kes neid toodavad, kus neid inimesi koolitatakse, kas praegustest inimestest piisab või ei piisa. Me peame suhteliselt detailidesse minema sellega, milline meie majandus võiks tulevikus olla ja mida praegu saaks selleks mõjusalt ära teha.
Sellise plaani puudumisele on viidanud enamik majanduseksperte. Minu hinnangul on praegu seda parem teha kui kunagi varem. Vähemasti arengufond, kelle te kaks aastat või natuke rohkem aega tagasi asutasite, on teinud hulga erinevaid seireid nii majanduse olukorra diagnoosimiseks (juba 2007. aastal oli enam-vähem selge, mis majanduses viltu on) kui ka eri sektorite läbilöögivõime analüüsimiseks. Just rahvusvaheliste trendide taustal oleme vaadanud töötlevat tööstust, teenusemajanduse erinevaid nišše, finantsvahendust, tervishoiuteenuste eksporti, oleme vaadanud IT senisest mõjusamat kasutamist tulevikukasu nimel.
Meil on päris palju ainest selle kohta, mis majandusel viga on ja millised meie reaalsed võimalused on. Tuleks traageldada üheskoos nendest üks sisukas plaan kokku. Me oleme arengufondis valmis seda eest vedama, kuid samas me ei saa ega tohi seda üksi teha. Kogu Eesti mõttevägi tuleb kaasata ja vajaduse korral häid päid ka maailmast juurde tuua. Kuid üks on selge: Lapi tarku ei ole olemas, me peame ise hakkama saama ja peame ise oma tee leidma.
Sellel slaidil näete seda, milliseid seireid fond on teinud. Nagu ma ütlesin, me alustasime diagnoosi panekuga Eesti majanduse olemuslikele väljakutsetele ja probleemidele, see on n‑ö Varblase töö, mis tehti aastal 2007. 2007. aasta lõpuks oli pilt, mis majanduses viga on ja millised väljakutsed ees seisavad, hästi selge. Varblane joonistas neli stsenaariumi, millest on käivitunud paraku kõige viletsam, osalt meie enda töö tagajärjel, aga suures osas ka välismõjurite ehk globaalse finantskriisi tõttu. On ühes mõttes hea, et tõdemus tuli kätte kiiremini ehk me saame selgemini ja otsustavamalt reageerida. Olid alternatiivsed stsenaariumid, näiteks et oleks tulnud selline pikk vindumine, kui oleks ilmselt raskem olnud ka võib-olla väga vajalikke otsuseid teha. Praegu on pilt mustvalge ja peaks olema lihtsam otsustada. Diagnoosile järgnesid eri sektorite kasvuvõimaluste analüüsid rahvusvahelises kontekstis. Rääkisin töötlevast tööstusest, IT senisest mõjusamast kasutamisest. Miks IT? Kuna IT on viimase kümne aasta jooksul andnud umbes poole rikaste riikide SKT kasvust, ja mitte IT iseenesest kui sektor, vaid IT kui võimaldaja teistele sektoritele, kes omakorda ekspordivad. Töötleva tööstuse seire jõudis lõpule huvitaval ajal, eelmise aasta septembris, kui lahvatas globaalne finantskriis. Selleks et sellele olukorrale reageerida, tegime fondis nõukogu toel selle "Valge paberi", mille me varasuvel teile esitasime.
Me teeme küll seda pika visiooni tööd, aga tegeleme ka sellega, mida tuleks teha lühiajaliselt või võiks teha selleks, et majandussurutist murda, uue kasvu mõttes võitjatena välja tulla, aga teiselt poolt ka kriisi tagajärgedega tegelda. See ei ole absoluutne tõde, aga see on üle kümne eksperdi rohkem kui kahe kuu töö tulemus selle kohta, milline oleks sünteesitud pilt vajalikest sammudest just nimelt kriisi leevendamise ja tulevikukasvuks valmisoleku mõttes. Selle "Valge paberi" taustaks olid ka majanduse kriisist väljumise stsenaariumid ehk me kogusime kokku kõik tööd, mis maailmas on tehtud selle viimase kriisitsükli ajal selle kohta, kuhu maailm võib liikuma hakata, millised stsenaariumid on ja mida üks või teine asi peaks ühele või teisele riigile tähendama. Need neli stsenaariumi on kirjas selles Riigikogule esitatud raportis, mis teil käes on.
Mõned üldistavad punktid. Ühelt poolt võib tegelikult villuzirnasklikult ütelda, et meil on mitmeid poolemõõdulisi ja kujuteldavaid tugevusi ning hetkeseisuga hulk täiesti reaalseid nõrkusi. Mis iganes sektori me ette võtame, jõuame me enam-vähem sinnamaani.
Teiseks, positsioonid tuleb kätte võidelda, see eeldab aktiivset tegutsemist ja ressursside mobiliseerimist. Ma rääkisin sellest 90 miljardist, see koosneb tegelikult laenust, ekspordi lisandväärtusest ja välisinvesteeringutest. Laen on praegu enam-vähem nullis, välisinvesteeringud samamoodi või miinuses ja ka ekspordi kumulatiivsed mahuindeksid on langenud umbes 30%, ilmselt järeldub sellest, et ka ekspordimahud väljaspool Eestit on 30% vähenenud, varasemalt 50 miljardilt 30% allapoole. Me räägime tegelikult 30–35 miljardist. Tõenäoliselt me laenumahtu väga kiiresti suurendada ei suuda, seda, mis riiki sisse tuleb, ja see ei sõltu väga palju meist. Ekspordi lisandväärtust ja ekspordimahtusid suurendada on ka raske, sest meie tootmine on kallinenud võrreldes enamiku meie põhiliste kaubanduspartneritega. Jäävad üle välisinvesteeringud, aga see tähendab oluliselt tugevamat nii välisdiplomaatia kui ka ressursside mobiliseerimist, selleks et tõesti midagi koju tuua, sest praegu hangivad kõik riigid välisinvesteeringuid. Olukorras, kus soomlased kaotavad näiteks rootslastele oma tööstusettevõtteid, ei peaks me Soomes olema välisinvesteeringuid jahtimas paari mehega, vaid võib-olla kümnemehelise löögirusikaga. Tegelikult on see väljakutse võib-olla ka diplomaatiale, selles mõttes, kuidas neid inimesi rohkem majanduse väljakutsete ja ambitsioonide rakkesse panna ja kuidas need inimesed, üle 30 majandusatašee või saadiku toetaksid üheselt seda, et välisinvesteeringuid siia riiki tuua. Selleks et seda teha, on vaja võimalikult kõrgel tasemel ühist leadership'i: kes seda veab, kes selle eest vastutab, et midagi tehtud saab. "Valge paber" pakkus välja käibesse läinud termini "välismajanduse tsaar". On ta tsaar või kes ta on, aga soovitavalt valitsuse tasandil võiks ta olla ja süstemaatiliselt tegelda välisinvesteeringute hankimisega.
Arengufondi blogisse panin ma mõni aeg tagasi ühe loo, kuidas Google läks Soome. Seal on väga hästi näha, mida kõike tehti selleks, et ta lõpuks sinna maanduks ja kui süsteemne see töö on. Google oleks olnud suuruselt teine või kolmas välisinvesteering Eestis, kui ta oleks Eestisse tulnud. Aga niipalju sellest.
Nagu ma enne ütlesin, me peame olema valmis uut moodi mõtlema ja uut moodi tegutsema. Üks väike vihje on see, et kõik teed viivad otsapidi haridusse. Enamiku sektoritega on nii, et kui me tahame neid n‑ö eelisarendada, siis tähendab see nende mahtude kasvu ja omakorda küsimust, milliste inimestega seda teha, kas haridussüsteem neid piisavas mahus toodab ja kas nad on piisava n‑ö rahvusvahelise tegevuse suutlikkusega või mitte. Iga otsa pidi jõuame me haridusse, ükskõik mis valdkonda me analüüsime. Muutuste algatus on alati valus, aga keegi peab seda tegema.
Mida ma võin öelda, on see, et targalt ja kaasavalt tegutsedes saab igasugustest vastuseisudest üle. Need vastuseisud ei ole tegelikult vastuseisud, nad on pigem status quo. On mugav ja inimesed on harjunud asju tegema ühtemoodi. Teistmoodi tegemine vajab kaasavat toimetamist. Näiteks needsamad seired, mida me teeme, tegelikult ongi kollektiivse õppimise tööriistad ehk ühine probleemi tuvastus, ühine probleemi lahenduse läbikäimine – see on nagu organisatsiooni strateegia protsess. Protsess on vähemasti sama oluline kui mis iganes paber seal lõpus.
Mida me oleme ka näinud, on see, et ainuüksi seirest ei piisa. Meil on kogemus eri seirete näol, et sa võid teha väga hea asja, väga palju inimesi sellesse kaasata, aga mitte midagi ei juhtu. Siin on kaks näidet. Esimene on selle kohta, kuidas me oleme seirest edasi, n‑ö aktiivseks läinud. Esmalt oli suur ja põhjalik seire, üle 200 eksperdi, Euroopa, USA, Jaapani tehnoloogiatrendid IT‑s, töötoad, väliseksperdid, suhteliselt lai eksperdiuuring oli taustaks. Mida see järeldusena välja tõi? Ühelt poolt selle, et IT‑sektor on väike, me oleme selle sektori poolest väga tuntud, aga sektorina on ta väike, eelkõige on väike tema eksportiv pool, mis on tarkvara‑ ja riistvaraarendus. Telekomi osa on suur, aga Telekom on siseturu suunaga. Ta on sektorina väike, samas on tal mõju enamikule teistele majandussektoritele. Ka lihtne tööstusettevõte saab tootmist optimeerida infotehnoloogiliste lahendustega, s.o eri robotseadmetega. Siit jõudsime me selleni, et on kuus suuremat valdkonda, kus IT‑st võiks kasu olla tootlikkuse ja keerukuse suurendamisel. Nende kolme puhul algatasime me teekaardid ehk sektori inimesed ise käivad nüüd läbi seda, kuidas IT nendes konkreetsetes sektorites võiks paremini kaasa aidata. Tallinna börs veab IT rakendamist finantsteenustes, e-tervise sihtasutus IT rakendamist tervishoius ja e-õppe sihtasutus IT rakendamist hariduses. Ehk ühelt poolt läksime me edasi n‑ö teekaartidega ja teiselt poolt oli strateegiline algatus – rahvusvaheline Eesti IT‑akadeemia. Me jõudsime selleni, et viimane kümme aastat on räägitud, et Eestis on 1000 IT‑eksperti puudu. Skype'i juht ütles viimatisel ajurünnakul, kus oli ka meie riigi president, et nad heameelega looksid Eestis töökohti juurde, aga ei ole inimesi tööle võtta. Meil on kogu aeg olnud inimestest puudus. 1990. aastate madala sündimuse tõttu lõpetab lähiajal keskkooli poole vähem inimesi. See tähendab, et IT‑koolid saavad poole vähem tudengeid vastu võtta ja ka lõpetab poole vähem ehk praeguse 450 asemel lõpetab 225. Kui meil on 1000 inimest puudu ja lähiajal koolitame me neid igal aastal üle 200 vähem kui praegu, siis see näitab, kui palju meil on vaja tegelikult tudengeid juurde, et IT‑d tõesti rakendada majanduse efektiivsuse ja keerukuse suurendamisse. Me jõudsime selleni, et ka üksikutest välisprogrammidest ei jätku, kohalikest tudengitest ei jätku, et me peame IT rahvusvaheliseks tegema strateegiliselt. Me räägime 500‑st, me räägime 1000 IT‑tudengist aastas. 500 on optimum, 1000 võiks olla eesmärk. Me jõudsime selleni ja kõikide ülikoolide rektorid ning arvutifirmade assotsiatsiooni uus juhatus on meiega käed löönud, me püüame kokku traageldada äriplaani, milline on see viis, et seda eesmärki saavutada. Ilmselt ei tähenda see uut kooli, aga see tähendab mingit ühisplatvormi, millelt seda haridust väljapoole müüa, mille alla neid programme üles ehitada, kuhu professoreid tuua. Mis see lahendus hakkab olema, ma ei tea. Me oleme lubanud poole aasta kuni aastaga selleni jõuda, et siis öelda, kuidas vähemasti IT puhul Eesti kõrgharidust tugevalt ja jõuliselt rahvusvahelistada. Me omakorda näeme selles võimalust selliseks pilootprojektiks, millest võiks järeldusi teha ja nii heas kui ka halvas õppida teiste kõrgharidusvaldkondade maailmale avamisel. Selles mõttes vaatame me seda kui pilootprojekti.
Aga kokkuvõtvalt: seire mõju on palju laiem, kui sellega kaasnevad strateegilised algatused, mis tegelikult viivad need tulemused jõuliselt ellu. Ilma nendeta jäävad paljud uuringud lihtsalt riiuliuuringuteks.
Natuke sarnane olukord on tööstuse seire koha pealt. Tegelikult oli 50% Eesti eksportijatest uuringusse kaasatud, sealhulgas need ettevõtted, mis on välisomanduses. Me suhtlesime välisomanikega selles osas, kas nad tööd Eestis laiendaksid ja keerukamaks muudaksid. Mida see seire meile näitas? Ta lükkas ühelt poolt ümber Varblase töö võib-olla lihtsustatud järelduse, et mõni sektor on out ja mõni on in, et edukates majandustes on teatud sektorid rohkem efektiivsed, nad suudavad rohkem lisandväärtust tekitada, nagu keemiatööstus, masinaehitus, ja teised vähem, nagu tekstiilitööstus ja puidutööstus. Kuid see töö tõi välja, et küsimus ei ole niivõrd sektoris, vaid selles, mida sa seal sektoris ikkagi teed. Kui sa oled brändiomanik või kui sul on tekstiilitööstuses hea jaekaubandusots käes, siis oled sa märksa kasulikum kui lihtne komplekteerija tehnoloogias või sellistes valdkondades. Ehk ei ole tulevikuvaldkondi, vaid on tulevikufunktsioonid, on kiiremini kasvavad turud, millel tasub tegutseda jne. See töö tõi välja, et maailmas on selgelt kaks kasvavat valdkonda, mis kasvavad, vaatamata sellele, mis maailmamajanduses toimub. Nendeks on keskkonna ja säästva energeetika tooted ja teenused ning teiselt poolt heaolu‑ ja tervisetooted ja ‑teenused. Ühed seetõttu, et OECD riikide rahvastik vananeb, riigieelarved on surve all, ja teised seetõttu, et säästev energeetika ja keskkond on Euroopas, kuid pärast valimisi ka Ameerikas tähelepanu objekt nr 1. Sinna pannakse palju raha. Väga suure tõenäosusega tuleb sealt ka järgmine mull, aga samas loob ta võimalusi eri sektoritele.
Lõpuks tuli siit seirest välja soovitus kas nendes kahes või mõnes Eesti lubavamas valdkonnas algatada strateegilised riiklikud kasvuprogrammid, selleks et Eesti kaart välja mängida. Soomlased on algatanud näiteks Cleantech Finlandi. Visioon on saada maailmas liidriks keskkonnatehnoloogiates ja ‑toodetes. Nad loodavad, et see sektor kasvab 15% aastas, kui kogu majandus ka headel aastatel kasvab neil 4–5%. Ehk selles nähakse võimalust. Meie soovitus on ka Eestis osas valdkondades kasvuprogrammid algatada, aga täpse sisendi sellele võiks anda see kasvuvisiooni töö.
Siin on üks slaid kokkuvõtvalt proovikividest ja n‑ö arengufondi vastustest neile. Ühelt poolt puudub Eestil ühine nägemus meie majanduse tulevikust ja võimalustest. Me püüame arengufondi poolt vastata sellesama kasvuvisiooni töö eestvedamisega. Nagu ma ütlesin, see ei ole meie töö, see on tegelikult Eesti töö ja kõik paremad pead tuleb kaasata. Meil on vähe otsusekindlust suurte muutuste ellukutsumisel ja juhtimisel. Meie vastus sellele on see, et me katsume kaasata oma seireprotsessidesse parimaid teadmisi ja hästi palju sidusaid otsustajaid, et seire käigus tekitada see jagatud arusaam võimalustest, et saadakse ühtemoodi aru, mis need võimalused on. See tagab ilmselt ka selle, et teatud otsused viiakse koherentsemalt ja kiiremini ellu.
Muutuste algatamine vajab eestvedamist, nagu ma rääkisin. Ühelt poolt meie strateegilised algatused, IT‑akadeemia, Eesti Era‑ ja Riskikapitali Assotsiatsioon, aga teiselt poolt need uue kasvu programmid, mida me oleme valmis alates järgmisest aastast algatama. Selge on see, et uutmoodi majandus vajab ambitsiooni, raha ja käimatõmbamist. Selleks on arengufondi investeeringud. Me käivitasime rahvusvahelise äri inkubaatori SeedBooster, selleks et nendest vähestest ambitsioonikatest projektidest, mis Eestis on, rohkem välja võtta. Nagu ma ütlesin, me lõime riskikapitali assotsiatsiooni koos 25 turuosalisega, mis on väga edukalt käima läinud.
Siin on pilt meie investeeringutest. Nendega saate te tutvuda täna Valges saalis toimuval väikesel messil, saate käega katsuda, millised need Eesti tulevikuettevõtted olla võiksid. Võite nendel inimestel nööbist kinni võtta ja küsida, mis on plaan, millised on väljakutsed. Minge vaadake sära nende silmis! Võite teha ka panuseid, milline neist ettevõtetest on Eesti Nokia ja kas see tuleb nende üheksa seast või tuleb see järgmise saja või kahesaja seast. Minge vaadake.
Niipalju veel, et me oleme arengufondiga praegu aktiivses investeerimistsüklis, me oleme viimase 14 kuu jooksul teinud viis investeeringut, neli on lõpuleviimisel ja viis tulevikuprojekti on SeedBoosteris kasvamas. Samas töötame me aasta ette ehk me jagame täna turule lubadusi nende ettevõtete kohta, millesse me võime investeerida aasta pärast. Ehk stabiilsus nii kapitalis kui ka riigis endas ja tema otsustes, sealhulgas otsustes see fond luua ja sellel turul toimetada, on tegelikult selle töö tegemise aluseks. See on väga palju usalduse äri, seda usaldust saab üks kord üles ehitada, seda on väga raske hoida ja seda on väga lihtne kaotada.
Riiklik riskikapital on muutuste käivitaja. Sellest on siin saalis varem räägitud ja seda teatakse. Tark raha on tõestanud ennast kasvuettevõtete arendajana. USA SKT‑st 17% toodetakse riskikapitali saanud ettevõtete poolt. 95% Euroopa riskikapitalifondide portfelliettevõtteid ütlevad, et neid poleks olemas, kui nad oleksid kasvanud ilma riskikapitalita. See on hädavajalik ambitsioonika äri kiireks kasvatamiseks, nii n‑ö õppimiskõvera lühendamiseks kui ka kasvamiseks. Oma ja sõprade raha eest ettevõtteid kümneid kordi aastas ei kasvata. Selleks on vaja agressiivset riskikapitali ja seda ei ole võimalik teha ei laenudega ega riiklike toetustega. See on ikkagi raha, mis läheb omakapitali, mille eest ettevõtet ehitatakse, mis pärast peaks selle ettevõtte edukast müügist tagasi tulema. Iga krooni puhul, mis riskikapitali pannakse, on tegelikult eesmärk saada see hiljem kasumiga tagasi. Ehk kui võrrelda toetustega, siis riskikapital peaks riigi mõttes olema märksa arukam instrument, seda raha on võimalik mitu korda keerutada, rääkimata sellest, et see võib kasvada. See ei ole mitte kulu, vaid see on tegelikult investeering tulevikku, selleks et rohkem tulu teenida. Minu soovitus laiemas mõttes on see, et riik paneks võib-olla võrreldes toetustega enam raha edukuspõhiste laenude või investeeringute näol ettevõtlusse. Teiselt poolt on seda riskikapitali vaja ka selleks, et kui toetuste tulemusena tõesti mõned arendusprojektid tekivad nendesamade TAK‑ või TA‑programmi tulemusena, siis tõesti need säravad asjad üles korjataks, et oleks seda kapitali, kes tegelikult sellest arendusest ettevõtet on valmis ehitama ja seda finantseerima. Riskikapitali roll, eelkõige riikliku riskikapitali roll on eeskuju. Me oleme teerajaja ärimudelites, erinevates uudsetes ärimudelites eri valdkondades. Nii start-up‑mõttes (uued ettevõtted) kui ka tegelikult praeguste ettevõtete ümberpööramise mõttes. Sellepärast on meil ka portfellis üks vana tööstusettevõte, aga olukord seal praegu, aasta pärast seda, kui me sinna investeerisime, on selline, et kui ta varem tootis 20% ekspordi jaoks ja 80% siseturule, siis praegu teeb ta 80% ekspordi jaoks ja 20% siseturule. Ehk ka olemasolevate ettevõtete muutmiseks on riskikapital ja erakapital asjakohane.
Meil on arendaja roll, see on seesama SeedBooster, et tõesti nendest ettevõtetest rohkem kätte saada. Me investeerime ainult Eestisse, mida ei tee tavaliselt erafondid, kes vaatavad parimaid projekte üle maailma või teatud regioonides. Meil on kohustus teha seda ainult Eestis ja me peame sellest vähesest rohkem kätte saama ja teistpidi hoolitsema selle eest, et turule läheks sõnum ja teadmine, mis see riskikapital on ja mida ta võimaldab, et meil oleks rohkem ambitsioonikaid ettevõtjaid ja ambitsioonikaid projekte.
Nagu ma enne ütlesin, riikliku riskikapitali roll on tegelikult palju laiem kui olemuslikult mõni investeering. Ühelt poolt on meie investeeringud versus see, kui palju Eestis tegelikult nendest on juttu olnud, ilmekas näide selle kohta, kuidas mõju on märksa laiem kui need üksikud investeeringud töötajate arvu või käibe mõttes. Loomulikult, arengufondi juhina pean ma ütlema, et investeerimiskapitali olemasolu on nende tegevuste jätkamise ainuvõimalik eeldus, ilma selleta me uuest aastast investeeringuid teha ei saa ehk see saal seal uuest aastast ei täieneks. Niipalju sellest kapitaliküsimusest.
Siin on minu viimane slaid. Head Riigikogu liikmed! Arengufondi loomist valmistati ette seitsme majandusministri ametiajal alates 2001. aastast. Meie seadusekohane ülesanne on stimuleerida ja toetada muutusi Eesti majanduses. Muutuste juhtimine on raske, seda teab iga ettevõtte juht, vastuseis, status quo, on ilmne. Keegi peab seda tegema. Muutuste algatamine ühiskonnas on samuti raske, kuid selleks te arengufondi lõitegi. Me teeme õiget asja. Seda ütlevad nii eksperdid, kaasinvestorid, ettevõtjad kui ka maailmapraktika. USA 32. president Franklin Roosevelt ütles Suure kriisi või Suure depressiooni aegadel: "Tehke midagi! Kui see toimib, tehke seda veel, aga kui ei toimi, siis tehke midagi muud!" Nii innustas ta oma rahvast tegema midagi, et elu paremaks läheks. Nii asus ta USA‑d reformima ja ta valiti neli korda tagasi. Minu sõnum teile täna siin on, et teeme koos, head riigimehed, Eesti kasvuvisiooni aastaks 2018. Teeme selle ära ja viime selle mõjusalt ellu, siis võin ma kätt südamele pannes loota ja lubada, et me tõesti jõuame oma majandusega haljale oksale ja kas või seesama Economist kirjutab uuesti: "Rolling Estonians are back!" Ma tänan teid kuulamast ja ootan küsimusi! Aitäh!