15:00 Istungi rakendamine
Esimees Ene Ergma
Tere päevast, lugupeetud Riigikogu! Alustame Riigikogu erakorralist istungjärku, mille olen kokku kutsunud Eesti Vabariigi põhiseaduse § 68 ning Riigikogu kodu‑ ja töökorra seaduse § 51 lõike 1 kohaselt 49 Riigikogu liikme ettepanekul nende esitatud päevakorraga.
Alustame Riigikogu liikmete ametivande andmisega. Seoses Riigikogu liikmete Kristiina Ojulandi, Ivari Padari ja Vilja Savisaare volituste lõppemisega nende valimise tõttu Euroopa Parlamendi liikmeks asusid alates 2009. aasta 10. juulist Riigikogu liikmeks asendusliikmed Robert Antropov, Kalvi Kõva ja Viktor Vassiljev. Seoses Riigikogu liikme Viktor Vassiljevi tagasiastumisega asus alates s.a 28. juulist Riigikogu liikmeks asendusliige Georg Pelisaar.
Lugupeetud Riigikogu! Meil on meeldiv võimalus ära kuulata Riigikogu liikme Robert Antropovi ametivanne. Palun Riigikogu kõnetooli Riigikogu liikme Robert Antropovi!
Robert Antropov
Austatud esimees! Austatud Riigikogu! Asudes täitma oma kohustusi Riigikogu liikmena Riigikogu XI koosseisus, annan vande jääda ustavaks Eesti Vabariigile ja tema põhiseaduslikule korrale. (Aplaus.)
Esimees Ene Ergma
Palun ametivande andmiseks Riigikogu kõnetooli Riigikogu liikme Georg Pelisaare!
Georg Pelisaar
Austatud Riigikogu esimees! Lugupeetud Riigikogu! Asudes täitma oma kohustusi Riigikogu liikmena Riigikogu XI koosseisus, annan vande jääda ustavaks Eesti Vabariigile ja tema põhiseaduslikule korrale. (Aplaus.)
Esimees Ene Ergma
Head kolleegid! Nüüd on võimalus üle anda eelnõusid ja arupärimisi. Palun, kolleeg Kadri Simson!
Kadri Simson
Lugupeetud juhataja! Head kolleegid! Viimastel nädalatel on õiguskantsler juhtinud meie tähelepanu sellele, et maksumuudatusi tuleb teha piisava etteteatamisajaga. Me kõik teame, et Eesti riik on tugevas majanduslanguses, kuid tundub, et paaris küsimuses on praegusel võimuliidul ikka veel mõned miljardid üle. Nimelt on kehtivas seaduses ette nähtud tulumaksu alanemine alates järgmise aasta 1. jaanuarist veel 1%. Seetõttu annan ma Keskerakonna fraktsiooni ja Sotsiaaldemokraatliku Erakonna fraktsiooni nimel üle seadusmuudatuse, millega tulumaksuprotsent fikseeritakse 21%‑le. Lisaks annan ma selle jaoks, et fikseerida Keskerakonna poliitilist tahet, üle teise eelnõu, millega lisaks 21%‑lise maksu kehtestamisele kehtestatakse kõrgem tulumaksuaste sissetulekule, mis ületab 25 000 krooni kuus, ja see aste oleks 33%. Kui selle seaduse menetlemisega ei venitata, saab Eesti riik järgmisel aastal ligi kaks miljardit krooni enam kui maksualanduse kehtima hakkamisel. Aitäh!
Esimees Ene Ergma
Aitäh! Palun, kolleeg Toomas Varek!
Toomas Varek
Lugupeetud Riigikogu esimees! Head kolleegid! Eesti majandus on viimase paari aastaga jõudnud 10%‑lisest majanduskasvust 15%‑lisse majanduslangusesse. Eksport on kahanenud rohkem kui 30%, import on vähenenud ligikaudu 40%. Töötus on tõusnud üle 11%, inimeste sissetulek on vähenenud. Kõik eespool loetletu on sedavõrd drastiline paljuski seetõttu, et puudub riigi majanduse elavdamise strateegia ja tegevusprogramm. Valitsuse tegevusetus ja vähene sekkumine on pannud ettevõtluse raskesse olukorda, mistõttu on paljud ettevõtted tegevuse lõpetanud ja inimesed on jäänud ilma sissetulekuta. 10. veebruaril s.a kiitis valitsuskabinet oma nõupidamisel heaks Majandus‑ ja Kommunikatsiooniministeeriumis välja töötatud ning minister Juhan Partsi esitatud riigi tugipaketi ettevõtete finantseerimiseks kogumahus 5,7 miljardit krooni, mille maht hiljem suurenes 6,1 miljardi kroonini. Möödunud poole aastaga ei ole see tugipakett veel täielikult rakendunud ega Eesti majandusele tähelepanuväärset mõju avaldanud. Seoses sellega annab Keskerakonna fraktsioon üle Riigikogu otsuse "Ettepaneku tegemine Vabariigi Valitsusele riigi majanduse elavdamise strateegia ja tegevusprogrammi välja töötamiseks aastateks 2009–2013" eelnõu. Aitäh!
Esimees Ene Ergma
Aitäh! Palun, kolleeg Arvo Sarapuu!
Arvo Sarapuu
Lugupeetud Riigikogu esimees! Head kolleegid! Keskerakonna liikmetel on mure põllumajandusministri kinnitatud määruse pärast ja meie arupärimine ongi põllumajandusminister Helir-Valdor Seederile. 12. märtsil 2008 kinnitas ta määruse nr 20, mis seab sisse maapiirkonnas majandustegevuse mitmekesistamise investeeringutoetuse saamise nõuded, toetuse taotlemise ja taotluse menetlemise täpsema korra. Probleem on seoses investeeringuobjektide asukohaga. Nimelt saavad ühed maakonnad automaatselt ühed punktid, teised maakonnad teised punktid. Minule on arusaamatu, miks võrdsete maakondade puhul, nagu Viljandimaa ja Järvamaa, saab Viljandimaa automaatselt 5, aga Järvamaa 3 punkti. Millest see kõik tuleb? Seetõttu tahame teada, miks on eri maakonnad erinevalt reastatud ja milliste argumentide alusel. Jutt on Hiiumaast, Läänemaast, Pärnumaast, Tartumaast, Raplamaast, Järvamaast jne. Meie küsimused on järgmised. Milliste argumentide ja kaalutluste alusel selline piirkondade liigendus tekkis? Kas minister on nõus seda määrust muutma või peab ka täna, pärast määruse rakendumist, seda regionaalpoliitilisest küljest toimivaks ja õiglaseks? Anname selle arupärimise üle. Aitäh teile!
Esimees Ene Ergma
Aitäh! Palun, kolleeg Peep Aru!
Peep Aru
Lugupeetud esimees! Head kolleegid! Erakonna Eestimaa Rohelised, Isamaa ja Res Publica Liidu ning Eesti Reformierakonna Riigikogu fraktsioonide nimel annan üle riigi 2009. aasta teise lisaeelarve seadusega seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse rakendamise seaduse eelnõu. Eelnõu kohaselt kehtestatakse riigi 2009. aasta teise lisaeelarve seadusega seonduvalt teiste seaduste muutmise seadusele rakendussätted ja seda tehakse eraldi rakendamise seadusega. Rakendussätete eesmärk on pehmendada käibemaksumäära tõstmise lühikesest etteteatamisajast ettevõtjatele tulenevaid mõjusid. 1. juulil 2009. aastal toimunud uue käibemaksumäära kehtima hakkamise tagantjärele kehtetuks tunnistamine tekitaks lühikese etteteatamisajaga kehtima hakkamisega võrreldes veelgi suurema õigusliku segaduse ning riivaks isikute õiguskindlust ja õiguslikku ootust kehtestatud seaduste kehtima jäämise suhtes veelgi intensiivsemalt. Mööndes, et ajavahemik seaduse avaldamise ja jõustumise vahel oli lühike, ning tõdedes, et jõustumise aja tagantjärele kehtetuks tunnistamine või edasilükkamine on praktikas teostamatu ning isikute õigusi intensiivselt riivav, on põhjendatud normiadressaatidele kiirustamisega kaasnevate ebamugavuste leevendamiseks ning uuele olukorrale ülemineku sujuvamaks muutmiseks kehtestada riigi 2009. aasta teise lisaeelarve seadusega seonduvalt teiste seaduste muutmise seadusele rakendussätted. Loodan, et Riigikogu menetleb seda eelnõu hästi kiiresti. Aitäh!
Esimees Ene Ergma
Aitäh! Juhatuse nimel olen vastu võtnud neli seaduseelnõu ja ühe arupärimise. Kui seaduseelnõud vastavad Riigikogu kodu‑ ja töökorra seadusele, siis otsustab juhatus nende menetlemise kolme tööpäeva jooksul. Kui arupärimine vastab Riigikogu kodu‑ ja töökorra seadusele, siis edastan selle otsekohe adressaadile.
Head kolleegid! Riigikogu juhatus on kinnitanud Riigikogu liikme Harri Õunapuu lahkumise keskkonnakomisjoni liikme kohalt ning asumise rahanduskomisjoni liikmeks. Riigikogu juhatus on registreerinud Riigikogu liikme Kalvi Kõva Sotsiaaldemokraatliku Erakonna fraktsiooni liikmeks ja on kinnitanud ta riigikaitsekomisjoni liikmeks.
Erakonna Eestimaa Rohelised fraktsioon on võtnud menetlusest tagasi eelnõu 548 "Riiklike tagatiste andmine väikekatlamajade ümberehitamiseks taastuvkütusele ning vajalike eeltööde ja tugitegevuste toetamine".
Riigikogu juhatus on edastanud Vabariigi Valitsuse s.a 23. juulil esitatud Eesti seisukohad Euroopa Liidu Nõukogu raamotsuse, milles käsitletakse inimkaubanduse ennetamist ja selle vastast võitlust ning ohvrite kaitset ja millega tunnistatakse kehtetuks raamotsus 2002/629/JSK, eelnõu suhtes Euroopa Liidu asjade komisjonile ning on määranud Vabariigi Valitsuse seisukohtade ja eelnõu kohta arvamust andma õiguskomisjoni. Arvamuse esitamise tähtaeg on s.a 27. august kell 14. Riigikogu juhatus on edastanud Vabariigi Valitsuse s.a 16. juulil esitatud Eesti seisukohad Euroopa Parlamendi ja nõukogu direktiivi eelnõu lennundusjulgestustasude kohta Euroopa Liidu asjade komisjonile ning on määranud Vabariigi Valitsuse seisukohtade ja eelnõu kohta arvamust andma majanduskomisjoni. Arvamuse esitamise tähtaeg on s.a 27. august kell 14. Riigikogu juhatus on edastanud Vabariigi Valitsuse s.a 30. juulil esitatud Eesti seisukohad õigusaktide eelnõude paketi kohta, millega asutatakse amet Euroopa Liidu õiguse, vabaduse ja turvalisuse valdkonna suuremahuliste IT-süsteemide operatiivjuhtimiseks Euroopa Liidu asjade komisjonile, ning on määranud Vabariigi Valitsuse seisukohtade ja eelnõude paketi kohta arvamust andma põhiseaduskomisjoni ja majanduskomisjoni. Arvamuse esitamise tähtaeg on s.a 27. august kell 14. Riigikogu juhatus on esitanud Vabariigi Valitsuse s.a 30. juulil esitatud Eesti seisukohad Euroopa Liidu Nõukogu raamotsuse, milles käsitletakse laste seksuaalse kuritarvitamise ja ärakasutamise ning lapsporno vastast võitlust ning millega tunnistatakse kehtetuks raamotsus 2004/68/JSK, eelnõu suhtes Euroopa Liidu asjade komisjonile ning on määranud Vabariigi Valitsuse seisukohtade ja eelnõude paketi kohta arvamust andma õiguskomisjoni. Arvamuse esitamise tähtaeg on s.a 27. august kell 14.
Head kolleegid! Palun teeme kohaloleku kontrolli!
Kohaloleku kontroll
Kohalolijaks registreerus 92 Riigikogu liiget, puudub 9.
Läheme erakorralise istungjärgu töö ajagraafiku kehtestamise juurde. Riigikogu kodu‑ ja töökorra seaduse § 52 kohaselt kehtestab Riigikogu erakorralise istungjärgu töö ajagraafiku poolthäälteenamusega.
Panen hääletusele Riigikogu juhatuse ettepaneku töötada ilma vaheajata kuni päevakorra ammendamiseni. Palun hääletada!
Hääletustulemused
Poolt hääletas 91 Riigikogu liiget, vastuolijaid ega erapooletuid ei olnud. Päevakord on kinnitatud.