Tere päevast! Lugupeetud eesistuja! Head kolleegid! Teie ees on jahiseaduse ja halduskoostöö seaduse muutmise seaduse eelnõu 458.
Selle seaduseelnõu tutvustuseks ütlen niipalju, et põhimõtteliselt on planeeritavad muudatused kahte laadi. Ühelt poolt on muudatused, mis puudutavad jahinduse edasist korraldamist riigi, ennekõike Keskkonnaministeeriumi ja tema allasutuse Keskkonnaameti poolt. Lisaks neile on jahinduse korraldamisse senisest rohkem kaasatud jahinduses toimivad eraõiguslikud jahindusorganisatsioonid. Teine muudatuste plokk on muudatused, mis on seotud praegu riigi käsutuses olevate jahimaade kasutusõiguse andmisega eraõiguslikele jahindusorganisatsioonidele.
Kõigepealt sellest esimesest plokist. Paragrahvis 21 sätestatakse jahinduse korraldamise üldised põhimõtted. Lõige 1 ütleb, et riigi ülesanded jahinduses on jahinduspoliitika kujundamine, järelevalve teostamine ning jahindustegevuse, ulukiseire ja jahimaade korraldamine. Lõige 2 räägib sellest, et riik kaasab jahindustegevuse korraldamisse eraõiguslikul alusel toimivaid jahindusorganisatsioone ja nende organisatsioonide kaasamiseks võib sõlmida jahimeeste katusorganisatsiooniga käesoleva seaduse § 29 lõikes 2 ja § 45 lõikes 2 nimetatud halduslepinguid halduskoostöö seaduses sätestatud korras.
Paragrahv 2, millega tunnistatakse kehtetuks § 7 lõige 3, räägib praegu seaduses fikseeritud riigi jahimaade pindalast. Kui praeguses seaduses on kirjas, et riigile jäetakse kasutada vähemalt 9% jahimaadest, siis nüüd selline piirang kaotatakse.
Paragrahviga 3 täiendatakse jahiseaduse § 10 lõike 1 punkti 4, mille kohaselt peab jahipiirkonna kasutusõiguse loa taotleja esitama taotleja liikmeks olevate jahimeeste kinnistute nimed, numbrid ja pindalad. Lisaks täiendatakse sama paragrahvi lõikega 11, mille kohaselt võetakse vabanenud jahipiirkondade kasutusõiguse loa taotlusi vastu 14 päeva jooksul jahipiirkonda moodustava keskkonnaministri määruse jõustumisest või jahiseaduse § 16 lõikes 3 sätestatud teate avaldamisest arvates.
Paragrahviga 4 täiendatakse jahiseaduse § 11 lõikes 4 sätestatud jahipiirkonna kasutusõiguse loa saamise tingimusi. Oluline on siin see, et kui ühe ja sama jahipiirkonna kasutusõiguse saamiseks on esitatud kaks või enam taotlust ja taotlejad ei nõustu nendele ühise kasutusõiguse andmisega, eelistatakse kehtiva seaduse kohaselt taotlejat, kes kaasab jahipiirkonna kasutamisse suurema arvu jahipidamisõigust omavaid füüsilisi isikuid, kelle maaomand asub taotletava jahipiirkonna piires. Aga eelnõu kohaselt asendatakse maaomanikest jahimeeste arv pindalakriteeriumiga. See tähendab, et eelistatakse seda taotlejat, kelle jahipidamisõigust omavatest füüsilistest isikutest liikmete maaomandi kogupindala taotletavas jahipiirkonnas on suurem. Aga kui need pinnad juhtuvad olema taotlejatel võrdsed, siis teine kriteerium on füüsiliste isikute arv, kelle maaomand asub taotletavas jahipiirkonnas.
Täpsustatakse ka jahiseaduse § 16 lõikes 1 fikseeritud jahipiirkonna kasutusõiguse loa peatamise tingimusi ehk sätestatakse ka riigiasutusele võimalus vabatahtlikult jahipiirkonna kasutusõiguse loast loobumiseks. Praeguses seaduses seda ei ole.
Paragrahviga 6 täiendatakse jahiseaduse § 29 lõiget 2 volitusnormiga, mis võimaldab delegeerida Keskkonnaministeeriumi haldusala korralduslikke ja täidesaatvaid funktsioone kolmandale sektorile halduslepinguga. Näiteks võiks kavandatud muudatuse kohaselt Keskkonnaministeerium delegeerida halduslepinguga kolmandale sektorile jahitunnistuste andmise funktsiooni, millega kaasneb jahitunnistuste kehtetuks tunnistamise ja kehtivuse peatamisega seotud ülesannete täitmine. Selleks, et neid ülesandeid oleks võimalik täita ja neid ülesandeid täitev isik saaks ülesannete täitmisega seotud kulud kaetud, nähakse ette võimalus ka sellist tasu võtta. Paragrahviga 8 muudetakse jahiseaduse § 45 lõiget 2 selliselt, et võimaldatakse keskkonnaministril tulevikus delegeerida halduslepinguga kolmandale sektorile jahijuhataja atesteerimise korraldamise funktsioon, ja täiendatakse halduskoostöö seaduse § 13 lõiget 11 punktiga 15, millega sätestatakse erisus jahiseaduse alusel sõlmitavate halduslepingute kohta. Miks selline säte? Selleks, et vältida riigihangete tegemise kohustust nii spetsiifilises valdkonnas, nagu jahindus seda on.
Nüüd komisjoni otsustest. Teatavasti oleme me ise selle eelnõu algatajad. Selle algatamise suhtes keskkonnakomisjonis mingeid kahtlusi ei olnud. Pärast arutelu sündis komisjoni otsus viia selle seaduseelnõu esimene lugemine läbi täna, 7. aprillil, lõpetada jahiseaduse ja halduskoostöö seaduse muutmise seaduse eelnõu esimene lugemine ja teha Riigikogu esimehele ettepanek määrata muudatusettepanekute esitamise tähtajaks s.a 22. aprill kell 16.
Veel niipalju edasisest töökorraldusest, et selleks, et kõik muudatused põhjalikult läbi arutada, kavandame me ka töögrupi tööd, et saaks kõiki ettepandud asjaolusid veel kord kaaluda ja jõuda edasise otsustusprotsessi juurde. Aitäh!