Austatud Riigikogu esimees! Lugupeetud Riigikogu liikmed! Vastan 12 Riigikogu liikme esitatud arupärimisele kodakondsuspoliitika kohta. Kodakondsuseta inimeste arv on aasta-aastalt vähenenud. Kui 1992. aastal ei olnud kodakondsust 32%-l Eesti elanikkonnast, siis praeguseks on määratlemata kodakondsusega isikuid Eestis alla 8%. Seega edasiminek on olnud suur. Veebruari lõpu seisuga elas Eestis 109 728 määratlemata kodakondsusega inimest, neist oli alla 15-aastasi lapsi, kelle mõlemad vanemad on määratlemata kodakondsusega, 2774. Kokku elab teisest rahvusest inimesi Eestis 421 347 ja neist pooled on Eesti kodanikud. Sellest 200 000-st umbes pooled on muude riikide kodanikud, suuremas osas Venemaa Föderatsiooni kodanikud, ja pooled on kodakondsuseta.
Naturalisatsiooni tempo oli aastatel 2000–2003 umbes 4000–5000 inimest aastas, erandiks olid aastad 2004 ja 2005, mil Eesti astumine Euroopa Liitu tõstis inimeste motivatsiooni kodakondsuse omandamiseks. 2006. aasta suvel võrdsustati kodakondsuseta isikute staatus Euroopa Liidus pikaajalise elamisloaga inimeste staatusega ja kodakondsuseta isikud hakkasid saama Euroopa Liidu riikides viisavabalt reisida ja töötada. See otsus mõjutas kodakondsuse taotlemise motivatsiooni negatiivselt ja me võime näha, et kodakondsuse taotlemine on pärast seda vähenenud. Loomulikult, inimesed on pragmaatilised ja lähtuvad oma otsustes tihti sellest, mis on vajalik ja kasulik – see on arusaadav. Eelmisel aastal võttis Venemaa Föderatsioon vastu otsuse, et määratlemata kodakondsusega isikud saavad Venemaa Föderatsioonis viisavabalt reisida. See mõjub samuti negatiivselt Eesti kodakondsuse taotlemisele. Paljudel venekeelsetel inimestel on Venemaal sõbrad ja sugulased ning on täiesti arusaadav, et viisavabalt reisimine – viisa maksab päris palju! – on suur boonus.
Vaatamata sellele on viimasel ajal kodakondsuse taotlejate arv kasvanud. Kui 2008. aasta viimases kvartalis taotles Eesti kodakondsust keskmiselt 50 inimest kuus, siis 2009. aasta jaanuaris ja veebruaris on see olnud vastavalt 142 ja 150 inimest. Veebruaris vähenes määratlemata kodakondsusega inimeste arv kokku 353 võrra. Ennist ma rääkisin taotlustest – taotlus võtab aega, aga kodakondsus anti juba 353 inimesele.
Vastan esimesele küsimusele: "Kuidas Teie hindate, kas riigi ja teda esindavate struktuuride praktika, tingimused ja nõuded motiveerivad inimesi valima Eesti kodakondsust?" Kõigepealt räägin seda, mida Eesti riik omalt poolt teeb, et aidata kaasa kodakondsuse võtmisele. On olemas tasuta ettevalmistuskursused põhiseaduse ja kodakondsusseaduse tundmise eksami ettevalmistamiseks. Need on tasuta, neid korraldatakse erineval moel ja Eesti eri piirkondades, neid on pikemaid ja lühiajalisemaid. Samuti on välja töötatud keeleõppe kulude tagasimaksmise süsteem. Kui on keeleeksam läbitud, on võimalik saada tagasi 6000 krooni selle õppe eest tasutud raha. Samuti on korraldatud kodakondsuse andmise tseremooniaid ja kodanikupäeva tähistamist, et kodanikuks saamist märkida ja kodanikuks olemist meelde tuletada. Lisaks oli meil eelmisel aastal kodakondsuse omandamise tingimustest teavitamise kampaania. Võib küll öelda, et kampaania ise ei anna kiireid tulemusi ja keegi otseselt kampaania korras kodakondsust ei taotle – sellega olen ma absoluutselt nõus. Kuid eelmainitud tegevused on osa sotsiaalkampaaniast. Ehk on siiski hea, kui riik ütleb aeg-ajalt kõva häälega välja, et me soovime väga, et Eesti Vabariigis elavad inimesed on Eesti Vabariigi kodanikud ja et riik tahab seda protsessi toetada. Teiselt poolt rõhutas sama kampaania kultuurilise mitmekesisuse sallimist ja tunnustamist, mis oli just eestlastele suunatud.
Koostöös Siseministeeriumiga on käivitatud väga palju tegevusi. Käiakse koolides – eriti alates eelmise aasta lõpust –, räägitakse noortele kodakondsuse saamise võimalustest, on erinevad brošüürid erinevasse sihtgruppi kuuluvatele noortele, kes on kas kodakondsuseta, kelle vanemad on kolmanda riigi kodanikud, kelle vanemad on kodakondsuseta jne. Ministri büroo ja Siseministeeriumi koostöös valmis eelmise aasta kevadel üks olulise sisuga voldik. Kui kodakondsuseta vanematel sünnib laps, siis lapse sünni registreerimisel informeeritakse vanemaid, et neil on võimalik saada oma lapsele Eesti kodakondsus ainult avalduse alusel. Neile antakse see brošüür ja küsitakse, kas Siseministeeriumi töötaja võib nendega ühendust võtta. Kui vaja, seletatakse veel juurde. See on väga häid tulemusi andnud ja suurem osa inimesi on ka lubanud endaga ühendust võtta ja on hiljem taotlenud oma lapsele Eesti kodakondsust.
Lisaks veel üks oluline asi, mida ei ole sugugi kõigis riikides, näiteks ka Lätis. Kui Eestis lõpetab noor põhikooli või gümnaasiumi ja teeb selle käigus eesti keele eksami ning kui kool kutsub sellele eksamile ka Riikliku Eksami- ja Kvalifikatsioonikeskuse töötaja, siis eksami tulemus on arvestatav kui läbitud eksam, et taotleda hiljem kodakondsust. Seda ei pea enam kordama. See on väga suur asi ja minu soov on, et me jõuaksime selleni, et ka põhiseaduse ja kodakondsuse seaduse tundmise eksami saaks anda põhikooli ja gümnaasiumi lõpetamisel pärast ühiskonnaõpetuse kursuse läbimist. Oleks hea, kui ei peaks kumbagi eksamit hiljem tegema, vaid piisaks avaldusest ja oma lõputunnistuse näitamisest. Kui te küsite, kas riik teeb omalt poolt kõik, lisaksin veel järgmist. Kuna kodakondsust taotlevad inimesed puutuvad kokku eri ametkondade, Kodakondsus- ja Migratsiooniameti töötajatega, kes on teenindajad, siis on väga oluline, et need teenindajad oleksid viisakad ja abivalmis. Ma tean, et Siseministeeriumis on pööratud sellele teemale viimasel ajal palju tähelepanu ja inimesi on koolitatud ja seletatud neile, et abivalmidus ja lahke olek on tähtis – muidugi mitte ainult selles töös, vaid üldse riigitöös.
Teine küsimus: "Kuidas teie hindate, kas inimestel, kes valivad Eesti Vabariigi kodakondsuse vastuvõtmise, riigimeelsus sellega kasvab või on see valik puhtpragmaatiline valik?" Lühike vastus on: nii ja naa. On pragmaatilist valikut, aga on kindlasti ka sisemist soovi, et jah, ma soovin olla Eesti Vabariigi kodanik, kuuluda selle kodanike perre ja olla täieõiguslik oma maa peremees. Aga ma loetlen teile kodanike ja mittekodanike õiguste erinevused. Te näete, et Eesti kodanikuks olemise eeliseid ei ole palju. Pigem on rohkem eeliseid mittekodanikel: Venemaa Föderatsioonis saab liikuda viisavabalt. Ja ometi inimesed võtavad Eesti kodakondsust ja see on väga tore. Aga vahed on sellised, et sotsiaalsed õigused-tagatised on kodanikel ja mittekodanikel võrdsed – siin ei ole vahet. Pikaajalise elamisloaga inimesed saavad Euroopa Liidus vabalt liikuda ja tööd teha, nagu ennist mainisin – ei ole vahet. Samamoodi saavad mittekodanikud hääletada kohalikel valimistel, mida ei ole sugugi kõigis riikides, meil on. See vahe vaid on, et ise ei saa valimistel kandideerida. Määratlemata kodakondsusega inimesed saavad viisavabalt reisida Venemaale ja see on selles mõttes miinus, et ei räägi Eesti kodakondsuse võtmise poolt. Pluss on see, et ainult Eesti kodanikud saavad hääletada ja kandideerida Riigikogu valimistel, aga see on tähtis vaid aktiivsemate inimeste puhul, kes soovivad ühiskonnas oma sõna öelda. Ainult Eesti kodanikud saavad kuuluda erakondadesse, töötada valitsussektoris, politseis ja kohtunikuna. Üldiselt statistika näitab, et need muukeelsed Eesti elanikud, kes on Eesti kodakondsuse võtnud, on oma eluga rohkem rahul, tunnevad ennast kindlamalt ja saavad tööturul paremini hakkama kui Venemaa kodanikud või määratlemata kodakondsusega isikud. Kodakondsus moodustab olulise osa inimese riigiidentiteedist ja eks see ole ka oluline, et kodakondsuse taotlemine on tõesti vabatahtlik. Pragmaatilistel kaalutlustel võiks selle võtmata jätta ja need inimesed, kes seda siiski taotlevad, soovivad suures osas ka hingelt kuuluda Eesti riigi kodanike hulka.
Kolmas küsimus: "Kuidas Teie hindate, mida ja kuidas riigipoolses tegevuses on vaja teha, et inimestel, kes valisid Eesti Vabariigi kodakondsuse, kaoks n-ö teise sordi inimeste tunne?" Kui me vaatame objektiivselt, siis näitavad eelmisel kevadel Rahvastikuministri Büroo tellitud uuringud, et kui võrrelda Eesti Vabariigi kodanikke – eestlasi ja kodanikke, kelle emakeel ei ole eesti keel –, kui võrrelda nende hakkama saamist tööturul ja sissetulekuid, siis need ei erine. Selles uuringus ei selgunud objektiivseid erinevusi. Küll on olemas erinevused, kui inimesel pole kodakondsust või ta on Venemaa Föderatsiooni kodanik. Nii et objektiivselt ei oleks nagu põhjust selliseks tundeks, aga ometi tõesti uuringud näitavad, et inimesed tunnevad end teise sordi inimestena. Ja me ei saa ju öelda, et sa tunned valesti – inimesel on õigus tunda.
Ma väga loodan, et olukord läheb paremaks. Üks eelmisel aastal tehtud uuring näitas, et eestlaste hulgas on kõvasti kasvanud nende hulk, kes arvavad, et teisest rahvusest inimeste kaasamine Eesti majandusse ja poliitikasse on Eestile kasulik. Tervelt 54% eestlastest arvas, et rohkem muukeelseid inimesi Eesti majanduses ja poliitikas oleks hea. Aastal 2007 oli see protsent kõigest 28 ja aastal 2005 – 23. Nii et varem tugevasti domineerinud tõrjuv hoiak mitte-eestlaste kaasamise suhtes on hakanud taanduma ning see annab alust arvata, et teisest rahvusest inimeste tõrjutuse tunne võiks hakata ka taanduma. Aga hoiakud ei muutu kunagi üleöö, see on selge, ja selle nimel tuleb tööd teha.
Tahaksin lisada, et kahjuks töötab meil liiga vähe muukeelseid inimesi ministeeriumides. Samas kui me vaatame tööjõuturu üldist tendentsi, siis näeme, et avalikus sektoris on muukeelsete inimeste osakaal viimase seitsme aasta jooksul märksa kasvanud, praktiliselt kahekordistunud. See on väga hea. Aga avalik sektor on ka politsei, Päästeamet, meditsiin, ministeeriumides me näeme neid inimesi veel liiga vähe. Seetõttu ma leian, et avaliku sektori personalipoliitikas tuleb enam tähelepanu pöörata multikultuurilisema kollektiivi komplekteerimisele.
Neljas küsimus: "Kuidas Teie hindate, mida ja kuidas peaks tegema riik, et vähendada mitteusaldust riigi ja inimeste vahel, kes valisid endale Eesti Vabariigi kodakondsuse?" Usaldus sõltub inimeste omavahelisest suhtlemisest, kontaktidest. Usaldust ei tekita üleöö. Usaldus sõltub sellest, kas ollakse aktiivsed ühiskonnaelus kaasalööjad või mitte. Eri uuringud on näidanud, et nii usaldus ühiskonnaliikmete vahel kui ka riigiinstitutsioonide vastu sõltub inimeste ühiskondlikust aktiivsusest ning erineva emakeelega inimeste omavahelistest kontaktidest. Kui ei ole kontakte, ei saa tekkida ka usaldust. Seetõttu on väga oluline, et meie haridussüsteem toetaks noorte omavahelist suhtlemist, et venekeelsetes koolides oleks edukas eesti keele õpe ja vastupidi. Kui eestikeelsetesse koolidesse soovivad venekeelsed noored õppima tulla, siis tuleks neid selles toetada. Täiskasvanute puhul on parim viis usaldust suurendada erineva emakeelega inimeste töötamine ühes kollektiivis, esindatus riigiinstitutsioonides ja ühine osalemine kodanikuühendustes. Nii et siin on meil kõigil võimalik oma panus anda.
Viies küsimus: "Kuidas Teie hindate, mida ja kuidas peaks tegema riik, et motiveerida inimesi, kes valisid endale Eesti Vabariigi kodakondsuse, võtma osa kodanikuühiskonna loomisest ja et riik ei hindaks aktiivsust nagu riigivastast tegevust?" Jah, kodanikuaktiivsust tuleb igati toetada. See on ka üks lõimumisprogrammi visiooni punkte. Piirata võib kodanikuaktiivsust juhul, kui selle käigus rikutakse avalikku korda või ohustatakse kaaskodanikke – mitte mingil muul juhul. Eesti on demokraatlik riik. Kodanikuaktiivsuse suurendamisel mängib võtmerolli kohaliku kogukonna enda aktiivsus. Sa pead olema ka ise aktiivne. Siinjuures on väga tähtis kohaliku omavalitsuse roll, kui palju tema initsiatiivi üles näitab ja inimesi kaasab – kohalik omavalitsus on ju elanikele kõige lähemal. Lisaks toetab riik rahaga kodanikuliite ja mittetulundusühinguid nii regionaalministeeriumi programmide kaudu kui ka eri ministeeriumide ning organisatsioonide korraldatavate projektikonkursside kaudu.