Austatud juhataja! Head kolleegid! Eelnõuga muudetavad sätted võeti vastu Riigikogus 22. oktoobril 2008 ja nende kohaselt nähti ette muudatused pensionide ja puuetega inimeste toetuste kättetoimetamise korras alates 1. veebruarist 2009. Selline seadusmuudatus halvendas oluliselt pensioni ja sotsiaaltoetuste kättesaamise tingimusi ning tekitas olukorra, kus pensionärid ja puuetega inimesed on pidanud koos Sotsiaalministeeriumi allasutustega ebamõistlikult lühikese aja jooksul kõik ümberkorraldused läbi viima.
12. jaanuariks oli selgunud, et ministeerium ei ole suutnud ümberkorraldusi selliselt ette valmistada, et kõigile pensionäridele ja puuetega inimestele oleks tagatud pensioni ja puuetega inimeste sotsiaaltoetuste probleemideta ja tõrgeteta kättesaamine uue korra järgi alates 1. veebruarist. Nii selgus, et ligikaudu 10 000 eaka kohta puudub info, kuidas nad oma raha kätte saavad, ning et nad võivad seetõttu alates 1. veebruarist oma rahast ilma jääda. Seadusmuudatuses on selge sõnaga sätestatud, et kui pensionär või puudega inimene ei ole Sotsiaalkindlustusametile teatanud oma arveldusarve numbrit ega edastanud avaldust muu vastava valikuga, peatatakse talle pensioni maksmine alates 2009. aasta 1. veebruarist. Alles pärast avalduse saamist tehakse väljamaksed ka tagantjärele. Seadusega oli pensionäridele ja puuetega inimestele antud õigus lasta kanda oma pension või toetus kohaliku omavalitsuse arvele. See aga paneb omavalitsusorganitele täiendava koormuse, ilma et riik hüvitaks sellega seotud täiendavad kulud.
Segadust võis põhjustada ka Sotsiaalkindlustusameti teavituskiri. Otsus oma valiku kohta tuli inimestel teada anda 15. detsembriks möödunud aastal. Pange tähele aga sõnastust: "Pensioni või puuetega inimeste sotsiaaltoetuste kojukannet riigi kulul võite taotleda juhul, kui olete sügava puudega töövõimetuspensionär või sügava puudega töövõimetuks tunnistatud rahvapensioni saaja või vanaduspensioni ealine isik ja kui lisaks nimetatuile on teil liikumistakistus või kui te elate hajaasustusalal (asulatest ja bussi- või rongiliiklusteedest kaugel) ja teile on pangateenus raskesti kättesaadav." Sellest nähtub, et seadussäte § 36 riikliku pensioni maksmise kohta, lõige 5, on keeratud pea peale.
Inimesed pidid tegema valikuid, kui must valgel oli veel varasemast teada muudki. Näiteks oktoobrikuus avaldasid vist kõikide maakondade ajalehed suure pealkirja all teate, et pension tuleb maal tasuta koju ka tulevikus. Selle autoriks oli üks ministritest. Arvan, et see rahustas kõiki osapooli, seda just eriti maal, kus liiklustakistused ja probleemid pangaautomaatide kättesaadavusega on kõige suuremad. Kuigi oktoobris vastuvõetud seadusmuudatusest võib lugeda, et inimesed peaksid avaldama soovi, kuidas neile pension või toetus maksta, tundub, et inimeste vaba soovi ja taotluse asemel otsustab asja karm käsk. Kas oli jagatud kätte kontrollarvud, määratletud pensioni ja puudetoetuse koju saavate inimeste arv ning ülejäänutele, kes seda teenust ei oleks justkui õigustatud saama, teenust ei osutatagi? Kuna selline tegevus on seadusvastane, tekitas see muidugi palju eelarvamusi, ent lõpuks, nagu me kõik avalikkuse ees lahti rullunud tõsiasjade järgi teame, tegelikult nii just toimiti. Kui me arutasime Riigikogu sotsiaalkomisjoni koosolekul tänast seaduseelnõu, siis küsis üks kolleegidest, et kas siis sina seda ei teadnud. Nii oligi, et teatud arvuga arvestati.
Mida küll selle peale kosta? Muidugi räägiti tol korral komisjonis ka arvudest, aga nii kavalat plaani, et tegelikult opereeriti lihtsalt kontrollarvuga, millest ükski eaka või puudega inimese vaba soov üle minna ei saa, ma küll kahtlustada ei osanud. Ma arvan, et ka kõik opositsiooni saadikud uskusid, et väljaöeldud arvud on kontrollitud ja analüüsitud ning vastavad tegelikele vajadustele. Aga meid tõmmati lihtsalt haneks! Rahvaliidu fraktsiooni seaduseelnõu esitamise ajaks selgus, et pensionäride avalduste läbivaatamine ja otsustamine, kellele jätkata riigi kulul kojukannet ja kellele mitte, on tekitanud vaidlusi ja erinevat mõistmist ning võib põhjustada eri piirkondades ka pensionäride ebavõrdset kohtlemist.
Miks me nii arvame? Nagu selgub Elva Linnavalitsuse sotsiaalnõuniku kirjast, küsib temagi, miks ei jõua informatsioon kohalike omavalitsusteni. Samas tunneb ta heameelt, et valla- ja linnasekretäridel on nüüd võimalus kinnitada volitus pensioni maksmiseks teise isiku arveldusarvele, mis on vajalik ja loomulik. Jutt on muidugi notariaadiseaduse muutmisest 9. detsembril 2008. aastal. Samas kirjutati pensionide ja toetuste kojukande tingimuste muutmiseks seadusse sisse hoopis kohalike omavalitsuste arveldusarvete kasutamise võimalus, sellest aga varem ei räägitud ja see lülitati seadusse alles Riigikogus.
Eesti Linnade Liit ja Eesti Maaomavalitsuste Liit saatsid Riigikogu sotsiaalkomisjonile pika kirja, mida komisjon kahjuks ei arutanud, aga ma loodan, et komisjoni esimees sellele vastas. Nad osutavad pensionide väljamaksmise korda puudutavate seaduste puudustele. Kirjas öeldakse, et seadusandja ei ole põhjendanud ülalnimetatud seadusmuudatuste otstarvet ja vajalikkust ega analüüsinud nende mõju kohalike omavalitsuste töökorraldusele ning seaduse rakendamiseks vajalikke kulutusi. Eestimaa Rahvaliidu fraktsiooni poole pöördusid eakad ja puuetega inimesed, kelle avaldustest selgub, et sotsiaalministri tegematajätmine on tekitanud olukorra, kus pensioniametitel on probleeme seaduse rakendamisega. Rahvaliit oli valmis abi vajavate inimeste pöördumisele lahendusi leidma. Selgitasime, kui hästi on Sotsiaalministeerium järginud seadustikku ning kodanike õigusi, pakkusime ka oma abi õiguste kaitsmisel. Mõned näited kirjadest, mis meie fraktsioonile saadetud.
"Minu vanaema on 83-aastane ja pole juba kaks aastat toast välja liikunud. Kuna tervis ei luba, siis lootsime, et talle tuuakse pension koju, nii nagu varem. Aga vastus tuli selline, et kuna tal pole tuvastatud puuet, siis vastus on ei. Ometi on must valgel kirjas, et seaduse kohaselt ei ole tähtis, kas liikumistakistusega pensionär elab linnas või alevikus või maal. Liikumistakistus iseenesest ongi riigi kulul kojukande alus." Või näiteks Pärnu Pensioniamet, kes vastas oma kirjaga kodaniku pöördumisele: "Pensioniametil puudub võimalus kontrollida kõigi isikute taotlusi, sellepärast lähtutakse otsuse tegemisel andmetest, mis on pensioniameti käsutuses. Liikumistakistus tehakse kindlaks määratud puudeastme alusel. Kuna teie kirjast selgub, et elate koos oma lapselapse perega, on teil võimalus kanda pension teise isiku arvele. Selleks ei pea te tulema pensioniametisse, vaid avalduse saab kinnitada vallas." Ja seega pidigi kodanik valima teise pensioni kättesaamise võimaluse ja esitama uue avalduse.
Üks eredaim näide kojukande korraldamisest on aga järgmine. Põltsamaa linna vanim elanik, 102-aastane, sai samuti pensioniametist eitava vastuse, kui ta palus endale pension riigi kulul koju tuua. Või veel üks kiri ühelt vallavolikogu liikmelt, kes tegeleb sotsiaalvaldkonna asjadega. "Hetkel on eakad solvunud, et seadus tehti kiirustades, ning segaduses, mille eest nad 60 krooni maksma peavad, enamik aga mures, kuidas raha kätte saada. Paljud elavad pensionist pensionini ja on nõus lihtsalt need 60 krooni maksma, osa siis pangaarvele kandma, peaasi, et raha kuidagi kätte saaks. Nii kaugele on jõutaktika jõudnud!"
Tõin teieni, head kolleegid, vaid mõned näited sellest, et puudu on hoolivusest. Kuidas muidu sai tekkida olukord, et tuhanded inimesed olid hädas oma väljateenitud raha kättesaamisega. Või soovitab keegi, et voodihaige inimene võiks oma pensioni lasta edaspidi kirjutada kas naabrinaise arvele või kohaliku omavalitsuse arvele? Seadussätte taga tuleb näha eelkõige inimest tema vajaduste ja elusaatusega.
Arutatava eelnõu koostamise eesmärk oli ennetada pensionide ja puuetega inimeste sotsiaaltoetuste kättetoimetamise korra kiirustades muutmisest tingitud probleeme ja negatiivseid tagajärgi, lükata pensionide ja puuetega inimeste sotsiaaltoetuste kättetoimetamise korra muutmine edasi ning jätkata pensionide ja puuetega inimeste sotsiaaltoetuste kättetoimetamist seni kehtinud tingimustel ja korras riigi kulul postkontorite kaudu. Seda vähemalt niikaua, kuni üleminek uuele süsteemile on korrektselt ja kiirustamata ette valmistatud. Paragrahvi 1 punktist 1 võetakse välja võimalus kanda pension kohaliku omavalitsuse arvele. Omavalitsusele ei saa panna kulleri ülesandeid – see ei lähe kokku kohaliku omavalitsuse põhimõttega. Puudub ka seaduses sätestatud kord, mida kohalik omavalitsus neile ülekantud summadega tegema peab. Samuti võetakse välja isiku kulul kojukande lõpetamine.
Paragrahvi 1 punktis 2 tühistatakse § 36 lõiked 5 ja 6, kuna kojukannet maksja kulul ei lõpetata. Muudatused ei võta inimestelt võimalust lasta oma pension elukohajärgse pensioniameti kaudu iga kuu maksta nende arveldusarvele Eestis. Muudatuste kohaselt ei ole pensionäril otsest õigust nõuda pensioni kandmist omavalitsuse arveldusarvele. See võimalus ei ole välistatud, kui omavalitsus ja pensionär vastavad tingimused omavahel kokku lepivad. Seadusega aga sellist kohustust omavalitsustele ilma kulutusi hüvitamata panna ei ole õige. Kõigile teistele tuleks jätkata pensioni riigi kulul kojukandmist.
Paragrahvi 1 punktis 3 tühistatakse § 614, kuna esimeseks veebruariks planeeritud kojukande lõpetamine jäetaks eelnõu seadusena jõustumisel ära. Paragrahvi 2 punktis 1 võetakse seadusest välja võimalus kanda puuetega inimeste sotsiaaltoetus kohaliku omavalitsuse arvele. Selle kohta puudub ka seaduses sätestatud kord, nii nagu pensioni saamise puhulgi. Paragrahvi 2 punktis 2 tühistatakse § 22 lõiked 31 ja 32, kuna kojukannet maksja kulul ei lõpetata. On selge, et kui keegi soovib, et talle makstakse toetus edaspidigi elukohajärgse pensioniameti kaudu iga kuu jooksva kuu eest tema arveldusarvele Eestis, siis muudatused seda võimalust ära ei võta. Kõigile teistele, kes seda soovivad, tuleks jätkata puuetega inimeste sotsiaaltoetuste maksmist riigi kulul posti teel kojukandena. Praeguseks on selgunud, et avalduste läbivaatamine ja otsustamine, kellele jätkata riigi kulul kojukannet ja kellele mitte, on tekitanud vaidlusi ja erinevat mõistmist. Paragrahvi 2 punktis 3 tühistatakse § 251.
Kokkuvõtteks: pensionäride arv seisuga 1. jaanuar 2009 oli 379 106 isikut. Endiselt suurenes pensioni liigi järgi pensionäride arv kõige rohkem töövõimetuspensioni liigis. Rahvapensionäre on 6708. Kõige rohkem pensionäre on vanusegrupis 65–69 aastat, keda on peaaegu 68 000, vanusegrupis 70–74 on ca 61 700 inimest, vanusegrupis 75–79 ligikaudu 49 000 inimest ja üle 80-aastaseid on peaaegu 51 000. Maakonniti oli keskmine määratud pension s.a 1. jaanuari seisuga kõige suurem Harjumaal: 4336 krooni, sealhulgas Tallinnas 4358 krooni. Kõige väiksem keskmine pension oli Põlvamaal: 3722 krooni. Kui me vaatame koondkokkuvõtet pensionide ja toetuste väljamaksmise viiside kohta – need andmed on saadud Sotsiaalkindlustusametist –, siis saame teada, et panka isiku arveldusarvele on kantud 514 276 inimese raha. See näitaja hõlmab ka muid toetusi kui pensionid ja puuetega inimeste sotsiaaltoetused. Teise isiku arvele avaldas soovi oma raha kanda 11 875 ja kohalike omavalitsuste arvele 645 inimest. Kojukannet maksja kulul tehakse 15 995 inimesele ja kojukanne saaja kulul toimub 17 860 inimesele.
Head kolleegid! Kui keegi tõesti usub, et eakal või puudega inimesel on lihtne seadusesilmast läbi murda ja läbida kõik vajalikud protseduurid oma õiguste eest seismisel, siis te tõesti eksite või on teil oma südametunnistuse asemel parteiline südametunnistus. Need 1160 vaiet, mis on esitatud, on vaid pisku murest. Ei ole ma ka seda meelt, et need 17 860 inimest, kes otsustasid iga kuu 60 krooni ära maksta, valisid selle lahenduse kerge südamega. Seni ei ole pensioniametid veel saanud ühendust 96 pensionisaajaga. Seega ei saa väita, et pensioni ja sotsiaaltoetuste maksmise reform on edukalt läbi viidud ja kõik on saanud oma valikud vastavalt oma soovile teha.
Luban siinjuures ka ühe väikese kõrvalepõike. Suhtumine asjasse on näha sellestki, et Rahvaliidu fraktsiooni seaduseelnõu, mis on esitatud 2009. aasta 12. jaanuaril, jõudis koalitsiooni soovil Riigikogu täiskogu ette 19. märtsil 2009.
Nüüd aga veel tõsistest asjadest. Kehtiv seadus sätestab, et valikud, mis praegu tehtud, on tehtud vaid aastaks. Nii et, head kolleegid, meil on vaja arutelu jätkata ja teha seadusmuudatused, et saavutada olukord, kus tõesti on võimalik inimese vaba valik, kus raskeid aegu näinud eakatel ning puudega inimestel ei tule oma piskust pensionist või toetusest ohverdada veel osa, et oma raha kätte saada. Ma mõtlen siinjuures seda, et pensioni või toetuse kojukanne maksab 60 krooni inimese kohta. 1. aprillist kasvab keskmine pension keskmiselt 223 krooni. Kuid palju on ka neid, kelle pension jääb alla elatusmiinimumi, mis 2007. aastal oli 2341 krooni. Rahvapension hakkab olema vaid 2009 krooni, alla 3000 krooni vanaduspensioni saajaid oli aasta alguse seisuga ligi 8500 inimest, lisaks veel hulk töövõimetuspensioni saajaid.
Head kolleegid, kutsun teid kõiki üles Rahvaliidu seaduseelnõu toetama ja arutelu jätkama! Aitäh!