Austatud juhataja! Austatud kolleegid, siga ja hani või kes need siin olid! Kõigepealt paar faktilist tähelepanujuhtimist. Kui siin räägitakse pretsedendist usaldusega sidumisega seoses, siis üks pretsedent on siiski juba olemas: erakorralise seisukorra loomise õiguse küsimus seoti sellega ja, Vilja, see siduja oli Edgar.
Tegelikult ei peaks siin rääkima mitte niivõrd üksikartiklitest, vaid meie eelarvepoliitikast laiemalt. Eri aegadel on olnud väga vastandlikke soovitusi valitsusele, aga laias laastus on Eestis siiski valitsenud konsensus, et eelarve tasakaalu poliitika on hea poliitika. Tõsi, paar erakonda, sealhulgas eelmised puldis käinud, on eelkõige rääkinud sellest, et tuleb võtta suured laenud ja teha Eesti korda. Täna oleme me selles tõehetkes, kus ütleme, et jumal tänatud, et nii ei juhtunud. Tegelikult jumal tänatud, et need ütlejad ei saanud oma erakonna rahandusministriks, et rahandusministrid olid teist masti mehed.
On räägitud, et reservid toetavad Saksa majandust, kaotavad oma väärtust. Seda räägiti veel eelmisel aastal ja nii rääkisid ka apoliitilised eksperdid, arvamusliidrid. Väga selgelt on meie vastus olnud juba kümmekond aastat ja, ma rõhutan, ka peaministri vastus, keda siin süüdistatakse ülioptimismis, on olnud, et see on kindlustuspoliis ja reservide intressimäär ei tähenda midagi. Tõsi, reservide kogumisega on alati olnud palju tüli ja demokraatia olukorras ei ole ilmselt neid väga lihtne koguda, välja arvatud riikidel, kellel on näiteks naftaleiukohad. Edgar Savisaarel tunduvad need olevat. Ei ole väga lihtne piisavaid reserve majanduslanguse ajaks koguda. Sellepärast peab nüüd kahetsema, taas kahetsema (juba tookord sai seda kahetsetud), et on nii palju lisaeelarveid olnud ja et reservid, mida põhiliselt koguti 2006. ja 2007. aastal, tegelikult stabiilselt 2003. aastast alates, on liiga väikesed, et üle elada tõsisemat majanduskriisi. Aga me peame siiski kiitma oma eelarvepoliitikat, me oleme need reservid – sina, Villu, ka – kõrvale pannud.
Kas reserve kasutusele võtta või mitte? Alati on paljudel poliitikutel näpud sügelenud. Täna võime öelda, et mingit defitsiidiga eelarvet ei tohi kunagi planeerida, sest defitsiit tekib ise, majanduslangus tuleb väga kiiresti, väga suure kolksuga. Nii see tuli eelmisel aastal, maailmamajanduses tuli see viimases kvartalis, ma rõhutan, viimases kvartalis, Eestis hakkas see natuke varem, aga suur kolks toimus siiski viimases kvartalis. Selleks meil reserve napib. See, et me neid oleme kasutusele võtnud, on paratamatu. Võime kahetseda, et need ei ole piisavalt suured, aga võime olla õnnelikud, et nad on siiski olemas.
Kas kärbe üldse teha? Selle kohta on aknapoolsed erakonnad andnud paaripäevaste vahedega ju väga vastandlikke soovitusi. Kui Vilja ütleb, et kärbe on ebapiisav, siis Edgar ütleb, et tegelikult peaks võtma laenu. Need kumbki ei ole üksikult võttes lahendus, sest tegelikult peab võtma nii laenu, kärpima kui ka reserve kasutama. Kui tõeline langus tuleb, siis on kõik kolm varianti laual, kuid kogu üldine raamistik, tuleb rõhutada, on siiski eurokriteeriumide täitmine. Me peame sellega alustama väga varakult, et olla järgmisel aastal valmis. Nii et kõik variandid lähevad käiku. Aga need majandusprofessorid, kes on öelnud, et laenuga või reservidega tasakaalustatakse, ma rõhutan, majandusprofessorid on öelnud, et tasakaalustatakse eelarvet, ei tea asja. Need ei ole tasakaalustajad, need on ainult igapäevaste kulude või investeeringute katjad, aga mitte tasakaalustajad statistilises mõttes ja Maastrichti mõttes.
Selle eelarve ja selle paketi puhul võib natuke kahetseda seda, et siin ei ole väga suuri struktuurseid muutusi, kuid selline see olukord on. Need võtavad natuke aega. Me ei seadnudki latti nii kõrgele, seda ütlen kõikidele, kes kritiseerivad selle koha pealt. Kokkuvõttes on järgmine samm siiski saavutada pikaajalist kokkuhoidu struktuursete muutustega ja rohkem paindlikkust eelarveprotsessi sisse viia. Kuid hea, et praegu me suudame siiski kulude kokkuhoiu osas suhteliselt jõuliselt reageerida.
Üksikartiklitest rääkides on hästi kahju, et eelarveprotsess on vallandanud viha meie maksupoliitika vastu, mis kaheldamatult on jätkuvalt põhimõtteliselt õige. Põhimõtteliselt oleks majanduslanguse ajal vaja makse langetada, mitte tõsta, see on õpikutarkus, aga me ei saanud sellega hakkama. Seda tuleb kahetseda. Aga ärme viskame last pesuveega välja, ärme ütleme, et meie maksusüsteem on põhimõtteliselt vale.
Väga kahju on sellest vihast, mis on vallandunud vanemahüvitise vastu. Mõelge, inimesed, millest te räägite, kui te räägite vanemahüvitise äravõtmisest või kärpimisest. See on stabiilsuse õõnestamine, see on kindluse õõnestamine ja see on kõige nõrgemate riivamine. Jätke see teema tulevikus kõrvale, olge nii kenad. See ei peaks olema mingisuguse parteilise viha objekt, vaid Eesti rahva tuleviku küsimus.
Üksikutest kärbetest mainin veel kahte. Kahju on kohtunike palkade kallale minekust, sest kindlasti ei peaks see institutsioon kui sõltumatu langema võimaluse korral Riigikogu kärbete alla. Aga mis teha? Praegusel juhul on nad olnud mehised ja oma solidaarsust tunnistanud, aga tegelikult on piinlik, sest ega nende palk ei vasta nende tööle. Tegelikult on see ikkagi ka sõltumatuse küsimus.
Kahetsusväärne on muidugi, et me pidime ahistama omavalitsusi, aga lihtsalt lohutuseks ütlen, et peab vaatama minevikku. Me oleme poliitiliselt nende eelarvete osakaalu siiski siiamaani suurendanud ja kõik maksukergendused võtnud riigi kaela. Kokkuvõttes on riik tervik. Kord antut võtame me praegu natukene tagasi. Õnneks on suhtumine olnud võrdlemisi mõistev.
Kokkuvõttes on asja juures hea muidugi see, et me oleme suutnud kaitsta enamikku sotsiaalkulutusi, mis rasketel aegadel on kindlasti kõige kriitilisem teema eelarves. Nõrgemate kaitse on selle eelarve üks oluline külg. Aga jah, valus on see eelarve, ma usun, igal juhul. Aitäh!