Austatud juhataja! Lugupeetud Riigikogu! Eesti Keskerakonna fraktsiooni algatatud töötuskindlustuse seaduse, tulumaksuseaduse ja tööturuteenuste ja -toetuse seaduse muutmise seaduse eelnõu peamine eesmärk on arendada kaitstud paindlikkust Eesti tööturusuhetes. Euroopa Komisjon näeb turvalise paindlikkuse arendamises üht peamist võimalust Euroopa majanduse konkurentsivõime suurendamiseks. Konkurentsivõime suurendamine eeldab seda, et tööturg peab muutuma paindlikumaks. Samas on Euroopas väga olulisel kohal sotsiaalsed väärtused: töötajate kaitse, sotsiaalpartneritevahelised läbirääkimised, sotsiaalne sidusus. Selle võiks kokku võtta mõiste "Euroopa sotsiaalmudel" alla. Kahjuks on aga Eestil veel küllaltki pikk tee minna selleni, mida me mõistame Euroopa sotsiaalmudeli all.
Ettevõtete seisukohast tähendab turvaline paindlikkus seda, et ettevõtetel on võimalik paindlikult reageerida majanduse struktuuri muutustele ja samal ajal on töötajatele tagatud tööotsingu ajaks piisav asendussissetulek ja õppevõimalused. Lühidalt: otsitakse tasakaalu sotsiaalse kaitse ning tööturu paindlikkuse vahel. Turvaline paindlikkus on kindlasti oluline teema ka Eesti jaoks, eriti praeguse majanduslanguse kontekstis, mille tagajärjel majanduse struktuur muutub. Viimane omakorda eeldab töötajate liikumist töökohtade ja majandussektorite vahel.
Rahvusvahelises võrdluses iseloomustab Eesti tööturgu suhteliselt jäik regulatsioon, mis peaks teoreetiliselt vähendama tööturu paindlikkust. Teisalt aga – sellest meil tihti ei räägita –, vaadates tööturu paindlikkust peegeldavaid näitajaid – näiteks töökohtade loomine ja likvideerimine, inimeste töötuks jäämine või vastupidi, töö leidmine, töötajate liikumine eri majandussektorite vahel –, võib öelda, et Eesti tööturg on üks paindlikumaid Euroopas. Ka ettevõtete juhtide hinnangul on Eesti tööturg paindlikum kui mujal Euroopas.
Sellise vastuolu põhjuseks võib olla asjaolu, et erinevad indeksid, millega mõõdetakse tööturu paindlikkust, arvestavad ainult riigi tasandil seaduses sätestatud nõuetega. Kuid paljudes Euroopa maades on riik kehtestanud vaid miinimumnõuded ning suurem osa regulatsioonist on lepitud tööturu osapoolte vahel kokku kollektiivlepingus. Reeglina on kokku lepitud töötajale palju suuremates tagatistes, kui seda näevad ette seadused. Eestis on aga kollektiivlepingud suhteliselt vähe levinud, need katavad ligi veerandi töötajate töötingimustest. Näiteks Taanis, Hollandis, Belgias ja Rootsis on see näitaja 80–90%. Nii töövõtjate kui tööandjate esindusorganisatsioonidesse kuulub meil võrreldes muu Euroopaga vähe inimesi. Eestis kuulub ametiühingutesse vaid 9% töötajatest, Soomes, Rootsis ja Taanis aga 70–80%. Raske on uskuda, et kollektiivlepingute sõlmimine meil oluliselt hoogustub.
Teine põhjus, miks on sellised käärid tööturu regulatsiooni suhtelise jäikuse ja tegeliku situatsiooni suhtelise paindlikkuse vahel, on seaduse mittetäitmine. Sellele on viidanud ka Tööinspektsiooni andmed. Lisaks torkab Eesti silma väga madala sotsiaalse kaitse kulude taseme ning väheste kulutustega aktiivsele tööpoliitikale, seda ka võrreldes riikidega, kus tööpuudus on samal tasemel. Meil osaleb täiendkoolituses võrreldes muu Euroopaga väga vähe töötajaid. Kokku võttes võib öelda, et paindlikkus ja turvalisus ei ole Eesti turul kindlasti tasakaalus.
Uue töölepinguseaduse ettevalmistamise käigus on pidevalt räägitud tööturusuhete jäikusest, mis, nagu ma juba viitasin, tegelikkusele ei vasta. Ei ole need nii jäigad! Jäigad on regulatsioonid, kuid praktika seda ei toeta. Tagaplaanile on ka jäänud see, et Eestis on kõige väiksemad sotsiaalse kaitse kulutused ning madal töötaja turvalisuse tase. Tööturu paindlikkus ei tähenda kaugeltki ainult seda, et tööandjal peab olema töötajaga töösuhet võimalikult kerge lõpetada. Paindlikkus tähendab hoopis suuremas osas seda, et töösuhet saaks võimalikult kiiresti ja lihtsalt alustada. See aga tähendab töötajale piisava sissetuleku tagamist töö otsimise ajal, tööturutoetusi ja abi, koolitamist, nõustamist ja seda nii töötuks jäämise korral, aga ka, mis hoopiski tähtsam, selle ärahoidmiseks.
Meie eelnõus esitatud seadusmuudatused järgivad ka töölepinguseaduse eelnõu arutelu käigus tööandjate ja ametiühingute vahel 23. aprillil s.a sõlmitud kokkulepet. Samas oleme kindlad, et tööandja kohustuse vähendamine töötaja koondamise puhul vaid ühe kuu palga maksmiseni ei ole kooskõlas paindliku turvalisuse põhimõtetega ja on ebaproportsionaalselt tööandja kasuks.
Kõnealuse seaduseelnõu peamised eesmärgid on järgmised:
1) laiendada koondamishüvitise saajate ringi;
2) tõsta töötuskindlustuse hüvitise suurust ning võimaldada seda ka omal soovil ja tööandjaga kokkuleppel töölt lahkunud inimesele;
3) tõsta tööturutoetuse suurust;
4) võimaldada tööga hõivatud inimesele töötust ennetava vahendina täiendkoolitust, mille maksumus tasutakse koolituse pakkujale töötukassa poolt;
5) kaotada erisoodustusmaksu maksmise kohustus töötaja tasemekoolituse kuludelt, soodustades töötava elanikkonna õppimist;
6) kaotada kohustus maksta erisoodustusmaksu terviseedenduse kuludelt, millega luuakse tingimused inimese tervist väärtustava ja soodustava käitumise ja elulaadi tekkimiseks.
Nendest muudatustest järgivad üheselt sotsiaalpartnerite kokkulepet koondamishüvitise saajate ringi laiendamine, töötuskindlustuse hüvitise ja tööturutoetuse suurendamine ning tasemekoolituse puhul erisoodustusmaksu kaotamine. Lisaks sellele on meie ettepanek olemasolevate koondamishüvitiste suuruse säilitamine, kompenseerides tööandjatele töötukassa vahenditest poole vastavatest kulutustest. Samuti soovime võimaldada töötajatele pakkuda täiendkoolituse võimalust töötust ennetava meetmena ja kaotada erisoodustusmaks terviseedenduse kulult.
Majanduslanguse periood tõotab suurele hulgale ettevõtetele kulutuste ülevaatamist, uue tegevusala otsimist või koguni tegevuse lõpetamist. Tööandjale on tööjõud tähtis kuluartikkel, mistõttu palgatõusude hiidlaine on lõppenud ning ettevõtetel on valdavalt uute töökohtade mitteloomise või koguni töökohtade vähendamise poliitika. See omakorda tähendab, et nii mõnigi muutus mõnes suuremas valdkonnas – näiteks kui ehitus- ja kinnisvarasektoris vabaneb tuhandeid inimesi – toob kaasa olulisi muutusi tööturul.
Võrreldes möödunud aastaga on töötus Eestis tublisti kasvanud ja kasvab endiselt. Märkimisväärne osa tööl käivatest inimestest võib paari lähima aasta jooksul töö kaotada. Praegune töötuskindlustushüvitis ja tööturutoetuse suurus pole piisav, et tagada inimese majanduslik toimetulek uue töökoha otsimise ajal. Seetõttu peab suurendama töö kaotanud inimese sotsiaalseid garantiisid. Vanade vahenditega, nagu ka vanade teadmiste ja oskustega ei suudeta enam konkurentsis püsida. Mingil hetkel tekib tööandjal küsimus, kas investeerida aegunud inimkapitali või loobuda sellest ja hankida uus. Majandusteadlaste hinnangul on langusperiood sobiv aeg investeeringuteks, et tõusu ajal enam tulu teenida. Sama kehtib ka inimkapitali uuendamise kohta. Lähiajal on oluline soodustada inimeste taseme-, täiend- ja ümberõpet, motiveerida neid selleks, et langus tuleks võimalikult pehme ja tõusuperiood saabuks kiiremini.
Majanduse kiire arengu tingimustes muutubki üheks oluliseks tööjõudu iseloomustavaks teguriks inimese elukestev õppimine. Ka siin saalis kõlasid ühe peamise märksõnana, ühe peamise eesmärgina Eesti inimuuringu aruande arutelul sõnad "elukestev õppimine", "ümber- ja täiendõpe" just majanduse konkurentsivõime kontekstis. Tänapäeva tööturgudele ja ühiskonnale laiemalt on iseloomulik inimkapitali järjest suurem väärtustamine, teadmistepõhine ühiskond, elukestev õpe, pidev täiendkoolituse vajadus, aga ka ühiskonna jätkusuutlik areng ja sotsiaalse sidususe kasv. Need on muutunud viimasel ajal olulisteks märksõnadeks ühiskonna arengu kirjeldamisel. Omandatud haridustase ja eriala on väga olulised, kuid veelgi olulisemaks saab töötaja soov ja võimalus ennast pidevalt täiendada.
Väga oluline majandusele, ettevõtlusele, tööjõu kindlustamisele on ka inimeste tervislik seisund, aktiivse eluea pikendamine. Selleks tuleb tõsta ka tööandjate motivatsiooni töötajate tervisesse panustada. Seni on seda praktikas tehtud kahjuks minimaalselt ja kui me võrdleme neid kulusid, siis oleme Euroopa Liidu viimaste hulgas. Oma osa mängib paljude inimeste töötuks jäämisel tõsiasi, et töösuhete iseloom on muutunud. Kui varem töötasid inimesed sageli tööelu lõpuni samal kohal, siis nüüd lisandub üha enam uusi paindlikke, lühikesele perspektiivile ning minimaalsetele vastastikustele kohustustele orienteeritud töövorme. Nendeks on näiteks tähtajalised töölepingud, suulised töökokkulepped, osaajatöö ja kaugtöö, mille puhul tööandja huvi töötajasse investeerida on minimaalne.
Lühiajaliste ja minimaalsete vastastikuste kohustustega töösuhete võimaldamine eeldab muudatusi ka majanduslikku turvalisust tagavates meetmetes nii töötuse kui hõive perioodil. Ligi kaks kolmandikku Eesti elanikkonnast ehk üle 600 000 inimese veedab suure osa oma päevast töökeskkonnas, puutudes seal kokku füüsiliste ja psühhosotsiaalsete ohuteguritega, mis mõjutavad suuremal või vähemal määral nende tervist.
Lisaks on täiskasvanutel viimaste aastate jooksul mitmes tervisekäitumise valdkonnas toimunud muutused: suureneb suitsetavate, alkoholiga liialdavate ning ülekaaluliste inimeste hulk rahvastikus. Kehv tervis vähendab aga tööturul osalemise tõenäosust meestel 40% ja naistel 30%, langetades seega Eesti sisemajanduse kogutoodangut hinnanguliselt 6–15%. Need on suured arvud. Sellest lähtudes näib töötaja terviseedenduse kuludelt erisoodustusmaksu laekumine riigikassasse tuluna, mis teenitakse elanikkonna tervise ja majandusarengu arvel. Elanikkonna tervise paranemisele kaasa aitamine nimetatud maksu kaotamise näol on õigustatud peamiselt avalike huvidega, tervema ja tootlikuma inimtööjõu tagamisega.
Spetsialistide hinnangul on tervisliku eluviisi edendamise abil võimalik Eestis rahvastiku terviseseisundit märksa paranda. Tervise edendamine on rahvatervise seaduse kohaselt inimese tervist väärtustava ja soodustava käitumise ja elulaadi kujundamine ning tervist toetava elukeskkonna sihipärane arendamine. Seega võtab terviseedendus arvesse nii indiviidi kui ka keskkonnategurid, mis kujundavad inimese ettevõtmisi eesmärgiga haigusi ennetada, nende esinemissagedust vähendada ja suurendada üldist heaolu. Selles kontekstis mõistetakse tervist mitte vaid kui haiguse puudumist, vaid rohkem holistilises tõlgenduses, mille puhul füüsilisele tervisele on lisatud vaimne ja sotsiaalne heaolu. Terviseedendus on midagi rohkemat kui haiguste ennetamine, kuna rõhutab indiviidide tervisepotentsiaali arengut ja analüüsi.
Nüüd aga täpsemalt seaduseelnõust. Selle eelnõuga soovitakse muuta töötuskindlustuse seadust, tööturuteenuste ja -toetuste seadust ning tulumaksuseadust. Kehtiv töötuskindlustuse seadus reguleerib hüvitiste maksmise ja määramise tingimusi ja korda töötuks jäämise, töölepingute kollektiivse ülesütlemise ja tööandja maksejõuetuse korral. Eelnõuga tahetakse muuta töötuskindlustuse seaduse reguleerimise ala ja töötuskindlustuse mõistet. Eesmärk on suurendada töötuskindlustuse hüvitist ja laiendada koondamishüvitiste saajate ringi. Kui varem on töötuskindlustuse alla käinud vaid hüvitised, mida makstakse töö kaotamise korral, siis käesoleva eelnõu jõustamisel makstakse töötukassast hüvitisi ka töötuks jäämise ärahoidmiseks. Sellega saab töötuskindlustus uue, tänapäeva arusaamadele vastava tähenduse, mille järgi tagajärgede likvideerimise kõrval on sama tähtis ennetustegevus. Riik pakub täiendkoolitust juba töö kaotanud inimesele. Sellisel juhul on tegemist enamasti koolitusega, mis pakub õppimise ja teadmiste täiendamise võimalusi töötutele. Kuid töötavale inimesele töökaotust ennetava vahendina õppimisvõimalusi reeglina ei pakuta. Sisuliselt on olemas garantii tagajärgede leevendamiseks, kuid meetmeid töötuks jäämise ärahoidmiseks pole. Muudatus on vajalik just seetõttu, et oma vajadustele vastava koolituse läbimisel väheneb töötaja sõltuvus ühest kindlast tööandjast ning tema seatud kriteeriumidest. Enda koolitamine ja täiendamine muudab uuele töökohale asumise kergemaks. Seega suurendab see tööturu paindlikkust.
Esimene konkreetne muudatus, mis me välja pakume, on töötuskindlustushüvitise suurendamine. Selle suurus on eelnõu järgi esimesed 100 päeva 70% töötaja keskmisest töötasust ja 101. kuni 360. kalendripäevani 50% keskmisest töötasust. Teine muudatus on koondamishüvitise saajate ringi laiendamine. Koondamishüvitise ülesanne on vähendada ettevõtlusriski kandmist täies ulatuses töötajale. Eelnõuga laiendatakse töölepingu ülesütlemise puhul hüvitist saavate inimeste ringi. Kui seni on töötuskindlustus reguleerinud hüvitisi töölepingute kollektiivse ülesütlemise korral ja töötajate nõuete kaitset tööandja maksejõuetuse korral, siis eelnõuga lisandub kindlustuskaitse kõikide koondamiste korral. See likvideerib ka ebavõrdse kohtlemise, kus tihtipeale väikeettevõtjad toetust koondamiste puhul ei saa, kuna selleks ette nähtud minimaalne koondamiste arv või minimaalne inimeste arv, keda koondada on vaja, on seaduse järgi viis inimest. Väikeettevõtted saavad tihtipeale oma majandusraskuste puhul alles siis abi, kui nad pankrotti jäävad.
Kolmas muudatus on täiendkoolitushüvitise rakendamine. Töötuskindlustuse seadusesse lisatakse uus hüvitise liik: täiendkoolituse hüvitis. Eelnõu täiendab töötuskindlustuse seadust vastavas osas uue peatükiga 41. Kuna 2008. aastast on õigus karjäärinõustamisele ka töötaval inimesel, siis näeme täiendkoolitushüvitist kui selle teenuse jätku ja edasiarendust. Eelnõu ettevalmistajad on seisukohal, et täiendkoolitust vajavad kõik Eesti töötajad, mitte ainult need, kelle koolitamist ettevõte vajalikuks peab. Seetõttu on täiendkoolitushüvitis mõeldud töötajale ehk töötuskindlustuse seaduse mõttes kindlustatule, kes võib koolituse valida vastavalt sellele, kuidas ta enda õpivajadusi ning tulevikuplaane hindab ja näeb. Eelnõuga vähendatakse madala kvalifikatsiooniga ja ettevõttele vähem olulisel positsioonil oleva töötaja sõltumist tööandja tahtest, hüvitades neile ja kõikidele teistele töötajatele kord viie aasta jooksul koolituskulud. Hüvitist ei maksta siiski otse kindlustatule, vaid kantakse koolituse pakkuja arendusarvele. Kuna koolituse eest makstavate summade lõppsaajaks on koolituse pakkuja, leidsid eelnõu koostajad, et puudub mõte anda hüvitist otse kindlustatule. Täiendkoolitushüvitise maksmise piirmäär on 10 000 krooni, seejuures on töötaja omaosalus 10% koolituse maksumusest.
Nüüd tööturutoetuste suurendamisest. Kehtivas tööturuteenuste ja -toetuste seaduses on toetuse arvutamise aluseks töötutoetuse päevamäär, mis kehtestatakse igaks eelarveaastaks riigieelarvega. Tööturutoetus on asendussissetulek, millest töötu peab katma muu hulgas tööotsinguga kaasnevad kulud (sõit tööturuametisse ja tööandja poole pöördumiseks, sidevahendite kulud ja muu selline). Samas on tööturutoetuse päevaraha püsinud aastate jooksul muutumatu ja toetuse suuruse kehtestamisel pole arvesse võetud elukalliduse kasvu, transpordi ja muu sellise hinna tõusu. Selleks, et tööturutoetus tagaks töötule asendussissetuleku, millest oleks võimalik katta ka tööotsinguga kaasnevad täiendavad kulud ja aktiivselt tööd otsida, seotakse tööturutoetuse määr regulaarselt suureneva ühikuga: palga alammääraga. Eelnõu kohaselt on tööturutoetuse minimaalmäär 50% palga alammäärast alates 2010. aastast. Toetuse määraks on valitud pool palga alammäärast seetõttu, et toetuse ja alampalga suhe ei vähendaks töötute motivatsiooni tööle asuda. Palga alammäära eelmise aasta 1. juuli seis on valitud tagamaks seda, et riigieelarve eelnõu koostamise ajal ja sama eelnõu vastuvõtmise ajal kehtis kindlasti sama palga alammäär. 2009. aasta kuupalga alammäär on prognoositavalt 4500 krooni ringis ning minimaalne tööturutoetus 2010. aastal prognoositavalt ca 2250 krooni.
Viies ja viimane muudatus, mis me välja pakume, on erisoodustusmaksu kaotamine tasemekoolituse ja terviseedenduse kuludelt. Kehtiva tulumaksuseaduse järgi on erisoodustusmaksuga maksustatav töötaja taseme- ja vabaharidusliku koolituse kulude katmine, v.a julgeolekuasutuse ametniku tasemekoolituse kulude katmine. Eelnõuga kaotatakse kohustus maksta erisoodustusmaksu kõikide töötajate tasemekoolituse kulude puhul. See võimaldab senisest suuremal osal töötajatest osaleda tasemekoolituses, kui tööandja leiab, et see on tööülesannete täitmiseks vajalik. Euroopa tööturgude uuringud on näidanud, et madalat kvalifikatsiooni nõudvatel töökohtadel kasvab harituma tööjõu osakaal ja madala kvalifikatsiooniga tööjõud tõrjutakse järk-järgult hõivest välja. Eelnõuga luuakse eeldus, et alakvalifitseeritud töötajat ei vahetata ettevõttes pädevama vastu, vaid panustatakse ka tema arendamisse.
Eelnõu näeb ette erisoodustusmaksu kaotamise töötajale tehtavatelt terviseedenduse kuludelt. Leiame, et tervisele tehtavad kulutused ei peaks olema kulutused, mida tehakse täiendavalt motivatsiooni tõstmiseks, neid tuleks pidada töötajale võimaldatud lisahüveks ja erisoodustuseks. Terviseedendus peaks olema iga oma töötajaid väärtustava ettevõtte prioriteet ja loomulik toimimise osa. Maksu kaotamisega luuakse hea eeldus, et väheneb töötajate kutsehaigustesse haigestumise risk, tõuseb motivatsioon ning paraneb tervis. On tõenäoline, et inimene, kes on saanud innustust näiteks tervisespordiga tegelema hakata, korrigeerib selle regulaarseks saamisel kiiresti ka oma toitumist ja üldse oma eluviisi. Eelnõuga laieneb inimeste ring, kellele ujulad, korvpallisaalid ja muud säärased teenused muutuvad kättesaadavamaks ning rohkem ettevõtjaid hakkab muretsema töötajate tervise pärast.
Erisoodustusmaksu kaotamine muudab ettevõtluskeskkonna ka läbipaistvamaks, sest pole maksu, millest kõrvale hiilida. Soovitatav on siiski sätestada ettevõtja kulutustele piir, näiteks mingi protsent isikustatud sotsiaalmaksuga maksustatud tulu väljamakstavast summast ehk palgafondist. Seda on võimalik teostada kahel viisil: kas tööandja ise otsustab kogu personalile osutatava teenuse või kompenseerib kulutused töötajale arvete alusel. Vastava teenuste nimekirja korra kehtestab rahandusminister määrusega.
See on kokkuvõtlikult meie seaduseelnõu kohta kõik. Palun, austatud Riigikogu, seda eelnõu menetlemisel toetada. Aitäh!