Austatud Riigikogu esimees! Austatud aseesimees! Lugupeetud Riigikogu liikmed, armsad külalised ja muud kuulajad! Mul on väga hea meel, et Riigikogu põhiseaduskomisjon ja Riigikogu tervikuna on valmis praegu, kui käivad teravad vaidlused väga lühiajalistes küsimustes, mis on seotud tuleva aasta eelarvega, keskenduma korraks kaugematele perspektiividele. On selge, et inimareng, millest me täna räägime, on üks väga pika vinnaga asi. Otsused, mis me täna teeme, mõjutavad inimarengut 10, 20, 30 aasta jooksul. Nii nagu meie praegune situatsioon on loodud isegi mitte viimase 10–15 aastaga, vaid kindlasti osalt ka 50 või 70, osalt võib-olla ka 100 aastaga.
Nüüd lähemalt minu ettekande teemade juurde. Akadeemik Kaasik juba valgustas põhjalikult inimarengu aruande kujunemist. Tema ettekanne tutvustas väga paljus I peatükki, mis tavaliselt kõikides seda tüüpi aruannetes keskendub kõne all olnud rahvusvahelisele indeksile ja vastavatele võrdlustele. Keskne küsimus on siin tervis ja selle probleemid. Lubage minul käsitleda natuke valikulisemalt inimarengu probleemistiku kahte sõlmküsimust. Traditsiooniliselt valitakse eri riikide inimarengu aruannete koostamisel peale selle üldise indeksi ja rahvusvahelise tausta kajastamise igal aastal välja oma kesksed probleemid. Näiteks Läti aruanne sellesama perioodi kohta keskendus just nendele teemadele, millest siin mõnes küsimuses juttu oli: nimelt regionaalsele arengule, vastavatele teenustele ja keskkonnale. Meil on kavas nende teemade juurde tulla järgmises ja ülejärgmises aruandes. Nii et ühesõnaga: fookused vahelduvad.
2007. aasta inimarengu aruande fookuseks on valitud kaks valdkonda. Üks on haridus, eeskätt hariduse ja majanduse vahekord. Teine on venekeelse elanikkonna koht Eesti ühiskonnas, mis 2007. aasta kontekstis on arusaadav tähelepanu kese. Neil kahel probleemil ma oma ettekandes peatungi.
Kõigepealt hariduse ja majanduse arengu vahekorrast. Juhin teie tähelepanu sellele, et teil on küll aruande köide ees, aga te näete seda ka Internetis. See on praegu võrgus üleval. Haridusprobleemidest on juttu nii II kui IV peatükis. Kui me vaatame II ja ka I peatükis meie üldist kohta – see oli korraks ka siin ekraanil –, siis Eesti on just nagu hariduse poolest suhteliselt paremas seisus: 20. koht hariduse järgi, 44. üldkoht. See on just nagu väga hea. Formaalsed näitajad, kas või haridusse haaratuse näitajad, on ka suhteliselt head. Väga paljus on need seotud sellega, et meil on see Nõukogude-aegne krunt üldise kohustusliku keskhariduse näol, mis annab küllalt palju tunda. Ja peale selle meie kõrghariduse suur populaarsus. Ka on Eestis haritud töötajaskond suhteliselt suure osakaaluga jne.
Samas, kui me loeme IV peatükki ja osaliselt näeb seda II peatükist, kui me meenutame, mida siin kaks päeva tagasi ütles arengufondi aruanne meie majanduse uue mudeli käivitamise vajalikkusest, sest meil ei piisa enam praegustest majanduse arengu arusaamadest, siis me võime öelda, et majanduse vaatevinklist ei ole hariduse efektiivsus kaugeltki rahuldav. Kui te loete tähelepanelikult IV peatükki, siis te leiate sealt rea üsnagi kriitilisi viiteid sellele ja ka tõendusi. Samuti on II peatükis mõned momendid, millele ma tahan juhtida tähelepanu.
Tsiteerin teksti: "Statistiline pilt ei kattu avalikkuses valitseva hoiakuga Eestist kui ametnike, kaupmeeste, ärijuhtide riigist." Mis on tegelikult? Ma koostasin selle joonise tabeli alusel, mis on aruandes. Aruandes ei ole mitte see joonis, vaid on tabel, see on IV peatükis tabel 4.3.1. Siin me näeme, missugune on kvalifikatsioonitasemete järgi Eestis n-ö standard võrreldes Euroopa Liiduga. See tumedam pulk on Eesti ja heledam pulk Euroopa keskmine. Mida me näeme? Eestis on tippjuhid ja kõrgemad ametnikud tunduvas ülekaalus võrreldes Euroopa keskmisega, Euroopas on valgekraede hulgas tunduvas ülekaalus kesktaseme ametnikud. Nii et meil kipuvad kõik nõunikeks ja juhtideks ning tavalist kontori- ja ametnikutööd teevad sagedasti needsamad inimesed, kes on nendel kõrgetel ametikohtadel.
Arvestades praegusi eelarvevaidlusi ja ettepanekuid, mida on teinud ettevõtjadki, et tuleks vähendada palkasid jne, siis see pilt muide annab ühe vihje. Ma usun, et rahanduskomisjon ja teised võtavad sellest vihjest kinni. Küsimus muidugi ei ole lahendatav täna-homme selle aasta eelarvega. Aga küsimus on selles, et ilmselt pole meie avaliku teenistuse palkade struktuur optimaalne. Ma toon niisuguse näite. Praegu läheb meie kolme aasta pikkuse bakalaureusestuudiumi lõpetaja (vana süsteem järgi on ta lõpetamata kõrgharidusega) tööle ja ta hakkab kohe saama umbes kaks korda rohkem palka kui tema ülikooli õppejõud, kes on teaduste doktor.
Nüüd vaatame teist poolt, sinikraede poolt selles tabelis. Näeme, et meil väga levinud müüt, et Eestis on puudu töölistest, et meil on puudu kutseharitud inimestest ja kõik on siin valgekraed, ärijuhid jne, tegelikult ei pea paika. Võtame seadme- ja masinaoperaatorid: Eestis moodustavad nad 14,5% tööjõust, Euroopa Liidu keskmine on 8,5. Ka lihttöölisi ei ole meil mitte vähem kui Euroopa Liidus keskmiselt, vaid isegi sutsukene rohkem. Oskus- ja käsitöölisi on ka sutsukene rohkem. Aga keda meil on vähe – üllatus-üllatus! – meil on vähe põllumajandustöötajaid.
Kui me neid arve vaatame, siis peaksime neid nägema ka enesekriitiliselt ja lahti saama müütidest, mis sagedasti takistavad meid vastu võtmast mõistlikke otsuseid. Majanduspeatüki autorid järeldavad, et Eesti majandusharude struktuuris on liiga suur rõhk sinikraesid vajavatel sektoritel ja seetõttu ka meie tehnoloogia ja kogu tootmiskorraldus lähtub tegelikult madala kvalifikatsiooniga tööjõu kasutamisest. See on pidur meie majanduse arengule. See on ka selline pidur, mis seda muutust, millest räägiti siin kaks päeva tagasi, tegelikult väga tugevalt takistab. Sest see eeldab seda, et suur osa olemasolevast tööstustööjõust näiteks tuleks ümber õpetada.
Vaatame nüüd seda tabelit sellest seisukohast, missugune on meie haridusstruktuur ja missugune tööjõu kvalifikatsioon. Näeme just nimelt seda, et selline n-ö industriaalne, sinikraeline tööjõustruktuur tähendab seda, et see kvalifikatsioon on kiiresti vananev. Mitte niivõrd inimene ei vanane kiiresti, kuivõrd tema kvalifikatsioon vananeb kiiresti. Kui me aga nüüd vaatame oma ümberõppe ja täiendusõppe arvusid – need on ka aruandes olemas –, siis me näeme, et Eesti kulutab kümneid kordi vähem kui arenenud riigid ümber- ja täiendusõppele. Kui me võtame veel pikaaegse n-ö sisulise ümberõppe, siis see näitaja on veelgi väiksem. Aruandes on ka tabelid, kuidas koolitatakse tippametnikke ja kuidas koolitatakse töölisi. Näeme, et Eesti on selles osas põhjas, viimastel kohtadel. Eestis on kaheksakordne erinevus selles, kui palju saadakse koolitust tippastmel ja kui palju tööjõustruktuuri alamal astmel. Ja see on väga tõsine probleem.
Ühesõnaga, me peaksime nägema kogu oma majanduse arengut väga palju seostatuna tööjõu kvaliteedi uuendamisega. Me peame nägema seda, mida aruande selle peatüki autorid nimetavad: teadmustöötaja ettevalmistamist kui ühte meie haridusreformi olulist sihti. Samuti tuleb siia kindlasti lülitada ümberõppe korraldus ja sisu.
Kui me räägime teadmustöötajast ja sellest, kuhu peaks olema suunatud haridus, siis aruanne sisaldab siin üsna konkreetset kirjeldust. Ja kõik, kes me tegeleme haridusega, kas praktiliselt õpetades või tegeldes siin Riigikogu kultuurikomisjonis või haridusministeeriumis haridusalaste uuendustega, vajame tegelikult sellist selget pilti. Niisiis: haridus võiks lähtuda sellest, et too uut tüüpi majandusarengu mudel, mis võiks meid välja tõmmata praegusest august, eeldab inimest, kes ei ole mitte kitsa kutseharidusliku suunitlusega, vaid kes on teatud mõttes universaalsete oskustega, keda saab kasutada tootmisprotsessi eri lülides, kes on mobiilne. Näiteks kui ettevõte muudab struktuuri, siis inimene on võimeline kiiresti ümber õppima.
Väga olulisel kohal on projektijuhi kompetents. Ma ei mõtle seda, et kõik peaksid õppima ülikoolis ärijuhtimist – kaugel sellest. Aga aruandes on kirjas, et näiteks meie keskhariduse õppekavades on n-ö ettevõtlusega seonduv praegu väga puudulik, samuti on puudulik tehnoloogiaga seonduv. Meil on õppekavad sellised, et kui me räägime matemaatikast ja matemaatika vähesest populaarsusest, siis mulle tundub, andku Ene Ergma mulle andeks, et me nagu kujutame ette, et kõik meie gümnaasiumilõpetajad lähevad õppima astronoomiat ja tuumafüüsikat. Samas, kui nad lähevad õppima näiteks majandust või n-ö praktilisi alasid, on neil matemaatikat vägagi vaja, aga ilmselt teiste rõhuasetustega. Minu meelest võiksime me seost, mis on üldhariduse ja tööturu vajaduste vahel, natuke diferentseeritumalt näha.
Veidi ka majandusarengu ideedest, millest siin ka juttu oli. Väga palju on räägitud, et väärtusahela kõrgema taseme saavutamiseks on vaja näha näiteks sellist asja nagu bränd. Majandusaruandes oli isegi niisugune lause, et brändi hoidja tegelikult saab suurema kasumi kui toote füüsiline looja. Bränd on kultuuri mõiste. Helsingis kavatsetakse – ma loodan, et te ka sellest kuulsite, kui siin see arutelu oli – kolm ülikooli kokku panna. Valdkonnad on kunst, tehnika ja majandus. Ega nad seda asjata ei plaani. Mida aga meie teeme? Meie tõmbame ka avalikus keskustelus väga jämeda kriipsu: humanitaar ja kunstid ühele poole, majandus ja tehnoloogia teisele poole. Tegelik majandusharidus, tegelik tehnoloogia – see on esmatähtis! Me peaksime mõtlema rohkem nagu soomlased ja nägema seda, et nii gümnaasiumi tasemel kui ka kõrghariduse tasemel on uue majandusmudeli aluseks tegelikult konvergents. Just sotsiaal-, humanitaar- ja tehnoloogiliste majandusteaduste konvergents annab võimaluse edasi liikuda, mitte tööstusühiskonna lahterdatud, klassifitseeritud süsteem, mis tegelikult toodab seda kitsast kutseoskust, mis muutub piduriks.
Järelikult peame me selleks, et saaksime rääkida uuest, tootlikkusele rajatud majanduskasvust, tõsiselt võtma kogu ümberkvalifitseerimise probleemistikku. Ka teadustöötajate ettevalmistus nõuab kogu haridussüsteemi ümberhäälestust. Alates juba lasteaiast, kus kujuneb loovus, kus kujuneb meeskonnatöö, kus kujunevad sotsiaalsed oskused. Kui need ei ole kujunenud põhikooli lõpuks, siis hiljem on need väga rasked kujunema. Kui kujuneb integreeritud pilt maailmast, siis me võime tõesti näha neid asju koos. Meie gümnaasiumides aga käivitub suure raskusega see, millest haridusministeerium ammu räägib: et tuleks õppeaineid integreerida. Õpetajad peaksid töötama tiimidena: matemaatik, füüsik, loodusloo, eesti keele ja inglise keele õpetaja. Kui raske see on juurduma! Aga kõik see on aluseks kokkuvõttes ka sellele, mis majanduses hakkab toimuma. Niisiis peaks olema ettevõtete, haridussüsteemi ja majandussüsteemi ühine strateegia nii ümberõppeks kui ka laiemalt. Mulle tundub, et meie hariduse pikem ja strateegilisem reform peaks rajanema sellel, et majandusministeerium, haridusministeerium ja kutseoskustega tegelevad ringkonnad võtavad selle asja kõigepealt analüütiliselt-kriitiliselt ette ja püstitatavad eesmärgid, kuhu me tahame jõuda, natuke täpsemini, kui me praegu oleme seda teinud.
Nüüd ma tulen teise põhiteema juurde, millest inimarengu aruanne põhjalikumalt räägib. See on venekeelne elanikkond Eesti ühiskonna osana. Inimarengu aruande spetsiifikast lähtudes ei käsitleta teemat poliitilisest ja ideoloogilisest vaatepunktist. Pigem on tegu sotsiaalmajandusliku ja sellega seostuvalt siis ka elukvaliteedi, kultuuri, osaluse temaatikaga. Ja siin pole lähtutud mitte lihtsalt ühest konkreetsest küsitlusest, vaid kasutatud laialdaselt mitmesuguseid uuringuid.
Lähen kohe oluliste fundamentaalsete tõdede juurde, mida me oma rahvus- ja rahvastikupoliitikas peaksime silmas pidama. Kõigepealt meie rahvastiku koosseisust. Vaatame nüüd väljakujunenud pilti. Alati on meie kujutlused seotud teatud inertsiga ja meie inerts seisneb selles, et kui me vaatame ka ingliskeelseid rahvusvahelisi ülevaateid Eesti kohta, siis väidetakse ikka, et Eestis on 35% muukeelne elanikkond ja 65% on eestikeelne. Või 61%. Aga kui me vaatame nooremaid põlvkondi, siis nooremates eagruppides on see suhe muutunud. 22, 26, 29% on teiste rahvuste osakaal ja üle 70% eestlaste osakaal. See on väga oluline muutus. Kui me võrdleme seda keskealiste ja vanema keskea kujutlusega – 45-, 50- ja 60-aastased on harjunud oma mõttemaailmas arvestama suhtega 60 : 40 –, siis noorte jaoks on suhe teistsugune. Ja see tegelikult tekitab väga olulise nihke muide ka venekeelse vähemuse eneseteadvuses.
Nüüd vaatame kodanikkonda. See on ilmselt üks olulisemaid muutusi, mida me peame arvestama Eesti poliitilise elu tegurina. Väga kaua on räägitud sellest, et meie põhiline probleem on see, et meil venekeelne elanikkond ei ole kodanikud. Ent vaatamata sellele, et see protsess ei ole olnud tormiline, on siiski tulemused pika aja jooksul niisugused, et üle poole – täpsemalt sel hetkel, kui arvutusi tehti, 50,6% – venekeelsest elanikkonnast kuulus Eesti kodanike hulka. Ja kui me vaatame seda 2007. aastaga lõppevat pilti, mille Välisministeerium on välja pakkunud, siis me näeme, et Eestis on kodanike hulk rahvastikus kasvanud 84%-ni. Mis on hoopis teine olukord kui see, millest me siiamaani loeme. Ja mitte ainult välislehtedest, me loeme seda ka omaenda käsitlustest, me kuuleme seda omaenda poliitikute suust, ka Eesti poliitikute suust. Inerts on nii suur. Nii et ma palun see asi endale meelde jätta, millest me siis räägime, kui me räägime Eesti kodanikest, räägime Eesti rahvastikust.
Edasi: mis ikkagi tuleneb sellest, et kodanikkonna rahvuslik struktuur on muutunud? Võib vastata niiviisi. Kuigi naturaliseerimise probleemistik siiski jääb, sest meil on üle 100 000 mittekodaniku, on selle kaal juba kaks korda väiksem – puht rahvastiku või struktuuri poolest. Selle probleemistiku kaal on kaks korda väiksem kui nende probleemide kaal, mis on seotud kodanike kaasamisega. Selles mõttes me oleme lähenenud juba normaalsele Euroopa riigile. Võtame Rootsi, võtame Inglismaa, võtame Hollandi, võtame mis tahes Euroopa riigi – kõik tegelevad sellega, kuidas tagada võrdne osalus, kaasatus nendele inimestele, kes on nende maade kodanikud, aga kuuluvad teistesse etnilistesse gruppidesse, teistesse rahvustesse. Selles mõttes me oleme muutunud normaalseks Euroopa demokraatlikuks riigiks koos kõigi normaalsete raskustega, mida see endaga kaasa toob.
Kodakondsuse omandamise protsess on kuivanud kitsaks nirekeseks. Olid ajad, mil kodakondsuse omandajaid oli 15 000 aastas, nüüd on neid 2000, võib-olla alla 2000. Sellel on mitmeid põhjusi, kuid praegu hakkab ilmselt juhtivat rolli mängima see, et Eesti kodakondsuse kui institutsiooni väärtus on langenud. Seda on langetanud Euroopa Liit oma otsustega, andes muid liikumise võimalusi. Aga mis meie enda olukorrast tuleneb, on minu meelest see, et üks olulisemaid tegureid on seotud sellega, et avalikkus ei tea midagi kodakondsuse saanute positiivsest rollist, nende edu lugudest. Neid lugusid ei ole. See on seotud nende olematusega avalikkuses, nende vähese esindatuse, vähese kaasatusega. Nii ei ole ka seda motivatsiooni.
Nüüd sotsiaalmajanduslikud probleemid. Nagu öeldud, on need kesksel kohal. Kui me vaatame statistika andmeid ja küsitluse andmeid, siis me näeme, et üldise rikkuse suurenedes ühiskonnas ei ole ootuspäraselt vähenenud sissetulekute vahed. Vahed eri rahvusest inimeste sissetulekute vahel on suurenenud. Venekeelse elanikkonna tõenäosus sattuda kõrgematesse sissetulekugruppidesse on vähenenud. See protsess hakkas peale 2003–2004, kui meil majanduskasv kiirenes. Ja see on suhteliselt ohtlik tendents. Sest mida see esile kutsub? See kutsub esile piirkondlike erinevuste kasvu, kutsub esile pingeid Ida-Virumaal ja ka Tallinnas. Kui me vaatame tehtud arvutusi – majandusteaduses on olemas väga täpsed meetodid arvutamaks, kui suurt rolli mängib keeleoskus, kodakondsus –, siis seal jääb üks jääk, mis ei ole seletatav ühegi ratsionaalse teguriga. See on puhtetniline. Tallinnas on see vahe tunduvalt suurem kui Eestis tervikuna. Sest Tallinnasse on koondunud suur hulk vene elanikkonda ja ka suur hulk häid palku saavaid Eesti ametnikke, tippjuhte jne. Ja siin me jõuame selle juurde, et kui me võrdleme ametistruktuure, siis tendents on selline, et madala positsiooniga mitte-eestlaste hulk on suurenenud ja madala positsiooniga eestlaste hulk on vähenenud, tipp-positsiooniga eestlaste hulk on suurenenud, tipp-positsiooniga venekeelse elanikkonna hulk on vähenenud. Käärid, ka sotsiaal-majandusliku staatuse käärid on suurenenud.