Austatud juhataja! Austatud Riigikogu! Head arupärijad! Vastan teie küsimustele.
Esimene küsimus: "Miks peavad veokijuhid ootama Narvas piiriületust ebainimlikes tingimustes ning mida kavatseb valitsus ette võtta tingimuste parandamiseks?" Narvas nagu ka Luhamaal ja Koidulas peavad veokijuhid piiriületust ootama osaliselt n‑ö ebainimlikes tingimustes eelkõige seetõttu, et Vene tollipunktide töövõimsus kõigub igapäevaselt ja ette teatamiseta suurtes piirides, kohati isegi üle 50%. See tähendab omakorda ooteaja varieeruvust piiripunktis nullist kuni kaheksa päevani ja järjekorras võib veokite arv kõikuda nullist kuni 450‑ni. On ilmselge, et niivõrd ettearvamatuid ja Eesti poolt vaadatuna ebaloogilisi hälbeid arvestades on keeruline tagada paindlikku infrastruktuuri vastavust konkreetse hetke tegelikule koormusele. Piiriinfrastruktuurid lihtsalt ei ole projekteeritud ega rajatud mahu selliseid kõikumisi arvestades. Tahan taas rõhutada, et piirijärjekorra probleemid ei esine mitte üksnes Eesti-Vene piiril, vaid ka mujal Euroopa Liidu ja Venemaa maanteepiiripunktides. Veelgi karjuvamaid näiteid võib leida nii Soomest kui ka Lätist. Valitsus on endiselt seisukohal, et uue piiriületusinfrastruktuuri ja uue maanteesilla rajamine Narva jõele on hädavajalik. Lisaks juba mainitud probleemidele Venemaa tolli töös on sisuliselt võimatu olemasoleva piiri‑ ja tollipunkti edasine laiendamine Narvas, kuna puudub selleks vajalik territoorium. Narvas piiri ületada soovivate autode arv on kasvanud ja kasvab jätkuvalt edaspidigi. Isegi eeldusel, et Venemaa tolliteenistus töötaks tõrgeteta ja veokid pääseksid üle jõe lisaviivitusteta, ammendub lähitulevikus piiripunkti läbilaskevõime. Samuti on valitsus seisukohal, et piiripunktide probleem meie idapiiril ei ole ainult Eesti Vabariigi, st Eesti maksumaksja probleem, vaid see on samavõrra nii Euroopa Liidu kui ka Venemaa probleem. Narva piiripunkti järjekorra moodustavad suures osas välisriikide vedajatele kuuluvad veokid ja jutt käib tegelikult kaubavahetuse tõrgetest Euroopa Liidu ja Venemaa vahel laiemalt. Luhamaa ja Koidula piiripunktis on Eestist pärit veokite osakaal isegi veel väiksem kui Narvas. Olgu vahemärkusena öeldud, et Soomes Vaalimaal piiripunkti läbivatest autodest umbes 90% on pärit Venemaalt ja vaid 10% on Soome enda autosid. Majandus‑ ja Kommunikatsiooniministeerium on eri tasanditel, nii kahepoolsetel läbirääkimistel Venemaaga kui ka Euroopa Liidu ja Venemaa transpordidialoogi raames teemaga tõsiselt tegelnud. Kahepoolsed kõnelused Venemaaga ei ole seni kahjuks tulemusi andnud. Küll räägib aga esimestest reaalsetest tulemustest Euroopa Liidu tasandil fakt, et 15. mail toimus Narvas Euroopa Komisjoni ja Venemaa ad hoc töögrupi kohtumine, kus arutati otseselt Eesti-Vene piiriületuse probleeme Euroopa Liidu ja Venemaa kontekstis. Muu hulgas olid päevakorral üle Narva jõe toimuva piiriületuse uue infrastruktuuri arendamise võimalused, kaasates selleks ka Euroopa Liidu vahendeid. Kohtumisel anti Vene poolele järjekordselt üle Narva uue piiriületusinfrastruktuuri eelprojekti lähteülesanne koos hankematerjalidega ja endiselt oodatakse nende seisukohta. Kahepoolsete kontaktide kiire taastamine ning koostöö Euroopa Liidu tasandil on meie eesmärk, et astuda konkreetseid samme piiriületusega seotud probleemide lahendamiseks. Muide, Euroopa Parlament on eraldanud oma otsusega 3,5 miljonit eurot kolme põhjaregiooni maanteepiiriületuspunkti probleemide lahendamiseks. Need on Vaalimaa–Torfjanovka (Soome ja Venemaa piir), Narva – Ivangorodi ehk Jaanilinna (Eesti ja Venemaa piir) ja Terehhovo–Buratški piiripunkt (Läti ja Venemaa piir). Lähiajal täpsustatakse Euroopa Komisjoni transpordipeadirektoraadis eraldatud summade rakendusmehhanismi, mille järel on võimalik alustada konkreetsete projektide rakendamist, sealhulgas Narva piiripunktis. Ühe võimaliku leevenduse piirijärjekorra pikkusele toob loodetavasti kaasa plaanide kohaselt 1. jaanuarist 2009 rakendatav Euroopa Liidu ja Venemaa vaheline elektroonilise tolliinfo edastamise pilootprojekt, mille eesmärk on vähendada Vene poolel tollivormistuseks kuluvat aega.
Teine küsimus: "Kas Teie arvates tekitab järjekord liiklusohtliku olukorra ja mida kavatseb valitsus selle ohu kõrvaldamiseks ette võtta?" Kindlasti tekitab järjekord teel liiklusohtlikke olukordi ja negatiivseid keskkonnamõjusid ning soodustab kriminaalset tegevust. Olukord ei ole normaalne üheski Eesti idapiiril asuvas piiripunktis, mistõttu probleem tuleb lahendada kompleksselt kõigis kolmes piiripunktis. Erinevalt Koidulast ja Luhamaast on Narvas vähemalt üks piirieelne parkla, mida opereerib Transservice-N riigieelarvest finantseeritava halduslepingu alusel, kuid praegu ei rahulda selle parkla mahutavus kohati tegelikke vajadusi. Uus, täiendav parkla võiks üldjuhul kaotada veokijärjekorrad maantee servas, samuti võimaldaks see tagada veokijuhtidele nõuetekohased töö‑ ja puhkeaja tingimused. Samas suureneb näiteks eri eksperdihinnangute alusel piiriületuskoha võimsuse suurenemisel proportsionaalselt ka veokite arv ooteplatsil, mistõttu on ülimalt keeruline määrata tegelikku koormust arvestava ooteplatsi suurust. Kaugemas perspektiivis peab Narva tulema uus piiripunktirajatis, kus lahendatakse ka veokijuhtide olmetingimustega seotud probleemid. Seni on see protsess veninud tingituna Venemaa ignorantsusest. Meil on praegu siiski alust loota positiivseid ja suhteliselt kiireid arenguid eelmisele küsimusele antud vastuses räägitud protsessidega seoses. Jätkub ka eri ametkondade vaheline töö, analüüsitakse läbi võimalused maanteepiiriületuspunktide kompleksseks väljaarendamiseks idapiiril.
Kolmas küsimus: "Kui suur summa kulutatakse Eesti Vabariigi eelarvest Narva silla remondiks aastas? Kui seda ei tehta, siis millistel põhjustel ning mida kavatsetakse tulevikus ette võtta?" Narva silla remondiks on Maanteeametil kavas sel aastal läbi viia projekteerimis‑ ja ehitushange, selleks et saada sild 2009. aastal lõpuks põhjalikult remonditud. Maanteeameti 2008. aasta eelarves on projekteerimiseks kavandatud kümme miljonit krooni, 2009. aastal on projekteerimiseks ja ehitamiseks kokku umbes sada miljonit krooni. Praegu toimub Narva Linnavalitsusega silla projekti kooskõlastamise tehniliste tingimuste täpsustamine. Kuna tegu on tehniliselt ja poliitiliselt väga keeruka objektiga, kus tuleb muu hulgas teha veealuseid töid, mis nõuavad veetaseme alandamist jões, mille teostamine sõltub omakorda Venemaa kooskõlastustoimingutest, siis ei ole enne projekteerimise lõppu täpsemalt teada ehituse maksumust ega lõplikke tähtaegu.
Neljas küsimus: "Miks Vabariigi Valitsus ei hoolda Narvas silda, jättes selle Narva linna hooleks?" Maanteeameti ja Narva linna vahel sõlmiti 10. veebruaril 1992 kokkulepe, mille kohaselt Narva linn andis silla ajutiseks administratiivseks haldamiseks üle riigile. Kokkuleppe kohaselt peab Maanteeamet silla tehnilist järelevalvet ning teeb silla konstruktsioonide, sõidu‑ ja kõnniteede katete ning sadevee äravoolusüsteemi remonti, Narva Linnavalitsus aga vastutab sõidu‑ ja kõnniteede ning juurdesõidutee suvise ja talvise hooldamise eest. Lepingukohustuste täitmiseks on Maanteeamet paaril viimasel aastal Narva sillal teinud vähesel määral remondi‑ ja hooldetöid. Tõsisem panus seostub aga juba eespool mainitud 2009. aastaks kavandatud kapitaalremondiga. Praegu on Narva sild ja selle pealesõidutee majandus‑ ja kommunikatsiooniministri määruse vastava muudatusega vormistamisel riigimaanteede nimekirja.
Viies küsimus: "Miks ei võimalda Vabariigi Valitsus maade munitsipaliseerimist Narva linnas?" Minu teada ei ole Narva Linnavalitsus seoses Narva maanteepiiripunktiga taotlenud riigimaa munitsipaliseerimist. Küll aga on valitsus öelnud ei mis tahes maa munitsipaliseerimisele ärilisel otstarbel, seda ka Narva puhul. Maa munitsipaliseerimisel lähtub valitsus maareformi seaduse §‑st 28, mis sätestab põhimõtte, et munitsipaliseerimist on võimalik taotleda maa puhul, mis on vajalik kohaliku omavalitsusüksuse ülesannete täitmiseks. Ma ei välista, et selle teema juurde tuleb tulla pärast Narva silla ja selle pealesõidutee vormistamist riigimaanteede nimekirja.
Kuues küsimus: "Mida olete teinud Teie peaministrina olukorra parandamiseks Narvas?" Peaministri ülesanne on juhtida valitsust, kuhu kuuluvad ministrid on oma valdkonna juhtidena seatud vastutama teie esitatud küsimustes tõstatatud probleemide eest. Vastused eelmistele küsimustele annavad vastuse ka sellele küsimusele. Olen isiklikult korduvalt juhtinud Euroopa Komisjoni tähelepanu Euroopa Liidu ja Venemaa vahelise maismaapiiri ületamise raskustele ja ilmselt tänu ka nendele tähelepanujuhtimistele võeti näiteks viimasel Euroopa Liidu ja Venemaa tippkohtumisel Portugalis Mafras piiriületusteema päevakorda. See arutelu küll toimus, aga arutelu tulemused meile paraku ülearu optimismi ei sisenda. Kuid tippkohtumise eel tuli meile uudis juba nimetatud 3,5 miljoni euro eraldamise kohta kolme piiriületuspunkti probleemide lahendamiseks. Võib-olla on "lahendamiseks" palju öeldud, sest 3,5 miljoni euroga neid probleeme kolmes piiriületuspunktis täielikult lahendada ei ole võimalik, küll aga on võimalik neid leevendada. Viimati käsitlesin Euroopa Liidu ja Venemaa piiriületuse probleeme Läänemeremaade Nõukogu tippkohtumisel Riias, kus osales ka Venemaa asepeaminister Igor Šuvalov. Olgu öeldud, et mina ei olnud sugugi ainus peaminister, kes sel teemal kõneles, ja tippkohtumise raames toimunud ärifoorumil nimetasid ka ettevõtjad, et ebanormaalne piiriületamine või takistused piiriületamisel on oluline takistus nende ärile ja nende ettevõtmistele. Loodame, et Vene pool asub konstruktiivsetele seisukohtadele ja need ettevõtjate ees seisvad takistused kõrvaldab. Aitäh!