Austatud juhataja! Lugupeetud kolleegid koalitsioonist ja opositsioonist! Kahte jutuajamise teemat meil täna välja ei tule. Ma oleksin tahtnud rääkida rahast, aga kuna eelnõu esitajat raha ei huvita, siis rahast ma rääkida ei saa. Kuna ei saa rääkida ka mingitest juriidilistest definitsioonidest (ma eile nimetasin, et õigusteadus on täppisteadus), siin neid alles küsitakse, siis ei saa ka täpselt rääkida. Mis mulle siis alles jääb? Mulle jäävad alles muinasjutt, võrdlused, metafoorid. Hakkame siis peale muinasjuttude ja metafooridega, enne kui Evelyn Sepp lahkub ka kuuldepiirkonnast, vaatepiirkonnast ta juba kadus.
Niisiis, esitame küsimuse, mida me oleme siin kaua aega arutanud. Miks kaks väga parempoolset aristokraatlikku konservatiivi Arturo Toscanini ja Herbert von Karajan toetasid marksistlikke parteisid (eeskätt austromarksiste)? Herbert von Karajan jälgis Bernsteini õpetust, Kautskyt. Miks? Vastus on väga lihtne. Herbert von Karajan on öelnud, et sotsialistlikud valitsused on ainsad, kes on võimelised orkestrile frakid selga ja pasunad kätte ostma, sest sümfooniaorkester on oma olemuselt rahalises mõttes ebatasuvat muusikat mängiv orkester. Esiteks eeldab see kõrgkultuuri selles mõttes, et ta on orienteeritud intelligentsetele inimestele, erinevalt Õllesummerist, ja ta nõuab mingisugust ettevalmistust. Definitsiooni järgi moodustavad niisugused inimesed vähemuse. Ma olen härra Tootseniga täiesti nõus. Shakespeare'i‑laadne ettevõtmine ülekantuna tänasesse päeva oleks kindlasti kuulunud massikultuuri mitte ainult oma taseme ja eesmärgi, vaid ka massilise alkoholi elik ale'i tarbimise tõttu, mille kanguskraad on teatavasti 11. See viitab veel kord sellele, et kõrg‑ ja tavakultuuri mõisted aja jooksul tõepoolest muutuvad.
Ma võtsin ehmatavalt teadmiseks Berliini Filharmoonikute saabumise Rebase keskusesse. Vaadake, ma kardan, et see asi niimoodi lähebki, Berliini Filharmoonikud tulevad kontserdikeskusesse ja nad ei tea, et nende ülesanne on avada see maja. Siin juba vihjati, et vanemad inimesed olgu vait, kui noored räägivad, aga ma loodan, et minu silmad seda ei näe, kuidas potentsiaalne kultuurikeskus on täis kasiinosid, lõbumaju, igasuguseid läbusid ja muid asju, lotokeskusi, narkodiilerite lette, milleks teda praegu ju tegelikult ehitataksegi. Eesti mõistes kultuurikeskus on kino Sõpruse narkodiilerid, kasiinod ja mis veel! Ma ei kahtle, et Berliini Filharmoonikud teist korda enam ei tule. Ma arvan, et massikultuuri piiri pealne koht on Spivakovi orkester, kus on tõepoolest meelelahutuslik element olemas, aga Spivakov küll ei tule. Või kui talle peaks Tallinnast kutse tulema, ma arvan, et selle asja saab ära korraldada, et ta vähemalt sinna majja ei tuleks. Vaadake, kogu probleem taandub tegelikult väga lihtsale asjale. Miks ma sellest räägin? Saage aru, kõrgkultuur ei saa tulla asutusse nimega Solaris! See näitab kultuuritaset! Muide, minu esimene reaktsioon oli üldse, et see avatakse Tarkovski mälestuseks ja et see on üldse filmikeskus, Tarkovski-nimeline Solaris. Ei ole!
Niisiis, on olemas üks väga lihtne ja konkreetne vahe kõrg‑ ja massikultuuri (või kesk‑ ja väga kesk‑, nagu siin öeldakse), kultuursete ja ebakultuursete inimeste vahel ja see on see. On olemas kunst, mis toob raha sisse, ja sageli ei pruugi see olla kõrgkunst, see on lihtsalt kunst. Muide, ansambel The Beatles ei saanud Briti kultuuriasutustelt mitte sentigi. Ainus, kes natuke raha sai (Mark parandab mind, sellepärast, et talt võeti see raha pärast käest ära), oli Woody Allen. "Annie Halli" eest sai ta Oscari ja selle järgmise jaoks antud mingi raha andis ta akadeemiale tagasi. Aga see on ainus juhtum, kus n-ö massikultuur on tõepoolest raha saanud. Niisiis, väga lihtne vahe: orkester, keda me peame väärtuslikuks, aga keda keegi ei kuula või kuulavad vähesed intelligentsed inimesed – see on kõrgkultuur. Kui miski asi on juba massiline, siis on ta definitsiooni järgi äriettevõte, mis toob kasumit jne, täpselt sama palju nagu karussell, minu poolest valeturaka mängimine jne. Kui selle eest võetakse raha ja suurt raha ja teenitakse kasumit, siis on see samasugune äri kui mis tahes teine. Nüüd ongi see koht: ärist võetakse raha käibemaksuna ära, see tuleb riigi kätte, pärast tuleb see eelarvesse, läheb valitsusse ja siis tuleb mängu üks väga oluline mees või naine, kelle nimi on kultuuriminister, ja teine, kelle nimi on haridusminister, kes kannavad vastutust selle eest, mis Eesti kultuurist edasi saab, nii nagu see on põhiseadusesse kirja pandud. Kui me hakkame Riigikogu hääletamise teel otsustama selle üle, kas Mahleri III või Mahleri VI, mis on tegelikult V, nagu te mäletate, on parem, no siis on ikka midagi väga valesti!
On välja pakutud rahaliselt lihtne variant – 18%. Raha tuleb õigesse kohta, Kultuuriministeerium vaatab peale, kusjuures Kultuuriministeerium ei langeta kunagi ühtegi otsust ilma kultuuriüldsusega rääkimata. Isegi Keskerakonna kultuuriministril süda valutas, kui ta saatis buldooserid Sakala keskuse peale, sest ta oli kõigele vaatamata KULTUURIminister. Ma arvan, et selliste erandite, praegu eksisteerivate erandite tegemine on täiesti põhjendamatu. Üks – kaheksateist. Aitäh!