Tere päevast, lugupeetud istungi juhataja ja lugupeetud kolleegid! Keskkonnakomisjon arutas maapõueseaduse muutmise seaduse eelnõu oma esmaspäevasel istungil eelmise kuu 19. kuupäeval. Mis puudutab muudatusettepanekuid, siis seda arutelu käiku ma teile nüüd selgitan.
Kõigepealt muudatusettepanek, mis pärineb Keskerakonnalt ja mis puudutab maavarade komisjoni koosseisu täiendamist Eesti Maaomavalitsuste Liidu ja Eesti Linnade Liidu esindajaga, kuna maavarade kaevandamine puudutab omavalitsusi. Arutasime seda muudatusettepanekut ja vaatasime, mida ütleb praegune maavarade komisjoni põhimäärus, milleks see komisjon on moodustatud ja millised on kohalike omavalitsuste esindajate võimalused komisjoni töös osaleda. Põhimääruse kohaselt on võimalik omavalitsusüksuse esindajal, kelle haldusterritooriumi arutatav küsimus puudutab, komisjoni koosolekutel osaleda. Kuna maavarade komisjoni põhiülesanne on nõustada Keskkonnaministeeriumi maapõue uurimist, kasutamist ja kaitset puudutavates küsimustes, siis neist kahest eeltoodud faktist lähtudes komisjon muudatusettepanekut ei toetanud.
Edasi. Eesti maapõue rikkused on kohe-kohe täienemas või tavapärane mõiste on laienemas. Kes räägib siin põlevkivist, kes paekivist, lubjakivist, dolomiidist, liivast või kruusast, aga tekkinud on ka huvi erinevate metallide toorme vastu ja see huvi on tänaseks päevaks väljendunud geoloogiliste uuringute lubade taotlustes. Kuna praegu ei ole maapõueseaduses olemas sellist tekstiosa, mis puudutaks võimalikule metallitoormele kehtestatud nõudeid, ja pole ka võimalust neid nõudeid kehtestada, siis selline ettepanek saab tehtud. Niisiis ongi selle muudatusega plaanis seaduse § 9 lõiget 1 täiendada nii, et lisaks nõuetele dolokivi, fosforiidi, järvelubja, järvemuda, kristalliinse ehituskivi, kruusa, liiva, lubjakivi, meremuda, põlevkivi, savi ja turba omadustele ning lasumistingimustele käiks see jutt ka metallitoorme kohta. Diskussioon oli sellelgi teemal, kas meil ei ole siin võtta ühtki mõistlikumat sõna. Kuna erinevaid metalle on hulgaliselt ja maagiks seda päris nimetada ei saa, siis ei leitud ühtegi paremat mõistet kui metallitoore, nimetamaks seda maapõue osa, kust metalle otsitakse.
Veel muudatustest. Näiteks muudatusettepanek nr 3 tuleneb sellestsamast asjaolust, et metallitoorme puhul uurimisloa taotlemisel oleks selle uuringu loa andmisel nii nagu ka põlevkivi puhul vajalik majandus‑ ja kommunikatsiooniministri nõusolek.
Järgmine muudatusettepanek puudutab üldgeoloogilise uurimistöö uuringuruumi suurust, et siin oleks kõik üheselt mõistetav. Sätestataksegi, et üldgeoloogilise uurimistöö lubadega ühele isikule sama maavara otsinguks antava uuringuruumi territoorium ei tohi kokku olla suurem kui 100 ruutkilomeetrit. Mitte nii, et üks uuringutaotleja on kogu Eestimaa sadade ruutkilomeetrisuuruste tükkidega katnud.
Muudatusettepanekuga nr 5, mis pärineb samuti Keskerakonna fraktsioonilt, sooviti luua võimalus katendist saadud kaevise kaubastamiseks. Keskkonnakomisjon arutas seda ettepanekut ja leidis, et ettepanek vajab põhjalikumat analüüsi. Eeldatavasti on maapõueseadus koos põlevkivi arengukavaga veel sellel aastal meie ette jõudmas, käib ka arutelu keskkonnatasude kontseptsiooni üle. Sellest lähtuvalt leidis komisjonis kinnitust ettepanek, et seda praegu mitte toetada, aga arutelu igal juhul jätkata.
Muudatusettepanek nr 6 on selline, millega nähakse ette lisaks turbale maksimaalne aastamäär ka põlevkivi kaevandamiseks.
Muudatusettepanek nr 7 puudutab majandus‑ ja kommunikatsiooniministri täiendavat nõusolekut, kui kaevandamisluba taotletakse metallitoorme või põlevkivi kaevandamiseks, kuna tegemist on majanduslikult olulise tegevusega.
Muudatusettepanekud nr 8 ja 9 tulenevad täpselt samamoodi sellest metallitoorme mõiste sissetoomisest.
Muudatusettepanekuga nr 10 täiendatakse ja täpsustatakse juhtumeid, millal maapõue seisundit ja kasutamist mõjutavaid tegusid võib lubada. Ennekõike puudutab see alasid Ida- ja Lääne-Virumaal ja just neid piirkondi, kus on kinnitatud põlevkivi‑ ja fosforiidivarud. Kehtiv seadus ütleb niimoodi, et ligipääs maavarale tuleb tagada. Samas ütleb maapõueseaduse § 63, et kui kohalik omavalitsus sellisel alal, kus on maavaravaru, koostab detailplaneeringu, siis tuleb see kooskõlastada Keskkonnaministeeriumiga. Senine praktika on olnud väga lihtne ja praegusest seadusest tulenev: kui sellel alal on fosforiiti või põlevkivi, siis vastus on, et sellel alal ei ole võimalik arendustegevust edendada. Aga tegelikult on olemas juhtumeid, kui tegelikult võiks lubada ka elamuehitust. Näiteks juhtudel, kus mingisugune asjaolu on tegelikult ligipääsu sellele maavarale juba kahjustanud. Näiteks, kui meil on mingisuguses kolmnurgas kolm maja, siis neljanda maja tegemine sinna keskele, kuigi seal all on põlevkivi või fosforiit, enam olukorda hullemaks ei tee ja seetõttu seal ehitustegevust lihtsalt keelata oleks tobe. Aga seni ei olnud seda otsustamisvõimalust. Või teine võimalus: kui ettevõtjal on vaja seda maatükki ajutiselt (tähendab see siis kas või kolmekümmend või neljakümmend aastat) mingisuguse angaari või rajatise rajamiseks ja me ütleme, et seal all on fosforiit, et seal midagi teha ei tohi, eeldades samal ajal praegustest teadmistest lähtudes, et tegelikult lähemal sajal aastal selles piirkonnas konkreetset kaevandamistegevust ei tule, siis kui Keskkonnaministeeriumi ametnikel oleks võimalik nendele detailplaneeringutele läheneda juba konkreetselt, muutuks maakasutus kindlasti mõistlikumaks. Samas üldprintsiip, et maavaravaru peab olema ligipääsetav, ikkagi säiliks.
Nüüd tuleb kõige huvitavam osa, mis puudutab maapõueseaduse seda osa, mis on seotud nn erakorralise kaevandamisloa andmisega. Teatavasti on meil olukord selline, et põlevkivi kaevandamise lubade väljaandmine on katkestatud selle hetkeni, kui on vastu võetud põlevkivi arengukava. Selles loos on üks ettevõte, milleks on Kiviõli Keemiatööstus, kelle puhul enne, kui kogu see protsess põlevkivi arengukava võimalike arengutega alguse sai, oli läbi viidud kaevandamisloa taotluse juurde käiv keskkonnamõjude hinnang ja maavarade komisjon oli teinud ettepaneku see luba väljastada. Ometigi seda kaevandamisluba tänaseks päevaks alla kirjutatud ei ole. Põhjus on väga lihtne, see on seotud selleks ajaks juba alanud debatiga Eestis võimalikult kehtestatava maksimaalse kaevandamismäära üle, on see siis 20 miljonit tonni või 15 miljonit tonni, nagu on koalitsioonileppes märgitud eesmärgina, kuhu me peaksime jõudma. Ilmselt seetõttu see luba väljastamata jäi. Samal ajal, kui me vaatame kõiki praeguseid põlevkivi kaevandajaid, siis see ettevõte on tõepoolest ainuke, kellel reaalselt lähitulevikus kaevandatavad varud lõpevad, erinevalt teistest, kelle jaoks ei ole olulise tähtsusega see, kas põlevkivi arengukava võetakse vastu kaks kuud varem või kaks kuud hiljem või läheb selleks võib-olla veel poolteist aastat. Kuid kindlasti on kõigi huvi see, et selgus majja saaks. Selleks, et siiski selle ettevõtte probleemi käsitleda, saabusid keskkonnakomisjoni kaks sarnast muudatusettepanekut (üks Keskerakonnalt ja teine Riigikogu liikmelt Rein Aidmalt), et selline luba siiski taotletud mahus väljastada. Mis puudutab maapõueseaduse esialgset kuju, nii nagu ta valitsusest tuli, siis vaatamata sellele probleemile, mis Kiviõli Keemiatööstusel on, sellist muudatusettepanekut või sellist erakorralist kiiruse vajadust või, ütleme, seda probleemikäsitlust ei olnud seal eraldi välja toodud. Siiski leidis keskkonnakomisjon, et probleemi tuleb arutada ja otsustada, milline on selle kaasuse võimalik saatus. Põhimõtteliselt oli arutluse all kolm lähtekohta. Roheliste fraktsioon on käsitlenud siiamaani ja ma arvan, et käsitleb jätkuvalt kõike põlevkivi kaevandamislubadega seonduvat sellises kontekstis, et kui meil on arengukava olemas, siis kõiki loataotlejaid tuleb käsitleda võrdselt, ja pärast seda, kui see arengukava on heaks kiidetud, asume arutama, mis, kuidas ja kui palju. Isamaa ja Res Publica Liidu fraktsiooni esindajana pakkusin sellise lahenduse, et tuleks ja võiks selle põlevkivi kaevandamisloa väljastada, aga me ei peaks käituma nii, nagu eelmises koosseisus tavatses rääkida minu pinginaaber Olari Taal, et kõigepealt loome endale raskused ja siis hakkame neid meisterlikult ületama, ehk me ei peaks juba kehtivate kaevandamislubade mahtu kasvatama. Tänaseks on neid teatavasti välja antud n‑ö kogu kaevandamismahuga 23,75 miljonit tonni aastas. Ja me räägime siin, kas see number peaks olema 20 või 15! Selles valguses tundub ebaloogiline suurendada seda numbrit 24‑ni või 25‑ni. Arutelu käigus selline lahend heakskiitu ei leidnud. Komisjoni hääletuse tulemusena ongi teie ees muudatusettepanek, mille sisu on lahtiseletatult järgmine: kõnesoleval juhul ei rakendata seda maapõueseaduse punkti, mille kohaselt lubasid ei väljastata, ja see luba väljastatakse taotletud mahus ehk 1,5 miljonile tonnile põlevkivile aastas.
Laias laastus ongi kõik. Ootan küsimusi, kui neid on.