Austatud juhataja! Head kolleegid! Selle sissejuhatuse teen ma palju põhjalikumalt kui kahe eelmise eelnõu puhul. Ülikooliseaduse, erakooliseaduse ja rakenduskõrgkooli seaduse ning nendega seonduvate seaduste muutmine on üks tähtis asi ja tugineb, head kolleegid, siin saalis heaks kiidetud kõrgharidusstrateegiale. Kõik kõrgharidusalased debatid, mis pärast 2006. aasta novembrikuud, kui strateegia heaks kiideti, on kas eelmistest aegadest edasi kandunud või tekkinud, on selles seaduseelnõus lahendatud strateegia võtmes.
Võib küsida: miks? Aga sellepärast, et strateegia võeti vastu pärast pikemaid vaidlusi ja pikemat eeltööd. Ning eri osapoolte vahel sõlmitud kokkulepped on suhteliselt süsteemsed. Seetõttu on see kalju, millele saab tugineda ka üksikuid lahendusi pakkudes. Ning kuna strateegia on vastu võetud Riigikogu tasemel, siis ei olnud haridusministeeriumil ja valitsusel põhjust nende lahenduste üle vaielda. Muidugi ei tähenda see seda, et Riigikogu ei peaks uuesti samal tasemel, mida näidati üles tollal strateegiat tehes, mõnegi vaidluse üksipulgi lahti harutama ja algusest peale uuesti läbi mõtlema.
Eelnõu koostamisel oli seega aluseks kõrgharidusstrateegia, aga ka OECD 2007. aastal avalikustatud raport kolmanda taseme hariduse kohta, mis Eestit puudutas, ja mida ka päris laialt käsitleti. Kõrgharidusstrateegias on kirjas, et kõrghariduse kvaliteet määrab isikute eelistused. Kõrgharidussektor toimib järjest enam üleilmse avatud haridusturu ja konkurentsi tingimustes, hariduse kvaliteedist on saanud keskne konkurentsitegur. Riigikogule esitatud eelnõus on peamine roll kvaliteedisüsteemi kaasajastamisel kõrgharidusvaldkonna seadustes. Kvaliteedi hindamisel on ülesandeid nii riigil – riik annab õiguse õpet läbi viia, korraldab välishindamist – kui ka õppeasutustel, kes loovad sisemise kvaliteeditagamise süsteemi.
Palju on räägitud, et üliõpilaste arv väheneb. Seega on õppeasutustel üha olulisem leida oma roll ning koondada endasse tugev kompetents. Eelnõus on arvestatud, et järelevalve hariduse andmise üle on juba põhiseadusest tulenevalt riigi ülesanne, seetõttu annab täitevvõim – Vabariigi Valitsus – õppeasutustele loa õpet läbi viia või võtab selle loa ära, kui õppeasutus ei ole täitnud vastavaid nõudeid. Siiani läbisid õppe avamisel kontrolli ainult erakoolid. Nüüd laieneb see kohustus ka avalik-õiguslikele ülikoolidele. See tähendab, et tulevikus tuleneb sellest seadusest, kui te selle heaks kiidate, nõuete ühtlustamine. Erineva omandivormi puhul ja nii ülikoolide kui rakenduskõrgkoolide tasemel toimub ühesugune menetlus: ekspertiis, otsustusprotsess ja Vabariigi Valitsuse kinnitus.
Kui riigi ja õppeasutuste kohustused ning nõudlikkus kasvavad, siis uue süsteemiga võidavad kõige rohkem üliõpilased. Praegu on kõrgharidustaseme õppekvaliteedi hindamisel põhirõhk kaks-kolm aastat pärast õppe korraldamise alustamist ja koolitusloa saamist läbiviidaval akrediteerimisel. Akrediteeritakse kohustuslikus korras mitte õppeasutust, vaid õppekavu. Eelnõus pannakse ette kehtestada sisulisem kontroll enne õppe alustamist. Kõik teavad juhtumeid, kui kõrgkool ei ole saanud oma õppekavu akrediteeritud ja üliõpilased on hädas. "Me ju arvasime, et riiklik tunnustus on käes, sest riik oli enne koolitusloa andnud, aga nüüd öeldakse meile, et kõrgkooli õppekava pole akrediteeritud ja seetõttu ei saa me riiklikult tunnustatud diplomit!" Kes on süüdi? Riik, üliõpilased ise, õppeasutus! Süü jagunes kindlasti kolme vahel, sest ka üliõpilaste puhul on tegemist täiskasvanud inimestega, kes teevad oma valikuid ise. Aga teatud olukorras on riigi roll siin kahetine olnud: kohtumõistja ühelt poolt ja pisut süüdlane teiselt poolt.
Üliõpilaste jaoks on oluline ka see, et eelnõu järgi antakse riiklik diplom kõigile lõpetajatele. Kui õppeasutus saab õiguse õpet läbi viia, saab ta ka õiguse riiklikke lõpudokumente välja anda. Valitsus on pidanud mõistlikuks üliõpilaste ettepanekuid nende laiemaks kaasamiseks õppeasutuste sisemisse otsustusprotsessi: üliõpilasesinduse funktsioonide laiendamist, üliõpilaste õigust õpi- ja karjäärinõustamisele. Siinkohal on arvestatud rahalise toetusega: nimelt toetatakse Euroopa Sotsiaalfondi struktuurivahenditest õpi- ja karjäärinõustamise kvaliteedi arendamist, ja seda päris olulisel määral. Eelnõu seadusena vastuvõtmisel avaneb Eesti kõrghariduse kvaliteediagentuuril võimalus saada Euroopa kvaliteediagentuuride võrgustiku liikmeks. Selleks on Eestil praegu täitmata üks eeltingimus: selline agentuur peab olema sõltumatu. Meie kõrghariduse hindamise nõukogu ja seda teenindav büroo ei ole päris sõltumatud, sest akrediteerimisotsuste kinnitamisel on oma roll ka riigil. Kui see eelnõu seadusena vastu võetakse, siis saab kohe hakata taotlema ühinemist Euroopa kvaliteediagentuuride võrgustikuga. Kui see õnnestub, annab see ka üliõpilastele kindluse, et kvaliteet on igati kontrollitud.
Kvaliteedi hindamisel on põhirõhk õppe alustamisel tehtaval kontrollil. Sellele ma juba viitasin. Kui saadakse luba õpet läbi viia, peab järgnema õppeasutuse pidev eneseparanduslik tegevus. Toimima peab sisemine kvaliteeditagamissüsteem. Seitsme aasta jooksul hinnatakse nii õppeasutust kui tema õppekavasid. Välishindamine annab õppeasutusele tagasisidet, kas senine tegevus on olnud hea. Kvaliteedi teemaga seonduvad õppejõududele esitatavad nõuded, mida on eelnõus oluliselt muudetud. On loomulik ja ka välisriikide praktikas kinnitust leidnud, et õppejõudude kvalifikatsiooni hindamine ja täpsemate nõuete kehtestamine on õppeasutuse enda ülesanne. Just seal on vastav kompetents ja paljudel juhtudel, eriti rakenduskõrghariduses, on oluline, et õppeasutus saaks õppetöö läbiviimiseks värvata tugevaid tippspetsialiste, kellel teaduskraadi ei ole. Nüüd luuakse selleks paindlikumad võimalused. Emeriitprofessorite ja -dotsentide teema on Haridus- ja Teadusministeeriumi ning ülikoolide vahelises dialoogis pidevalt aruteluaineks olnud. Eelnõus täpsustatakse emeriidi staatust. Ta võib osaleda õppetöös, aga pole korraline õppejõud. Emeriitide tasud eraldatakse koos riikliku koolitustellimuse summadega.
Õppejõudude järelkasvu seisukohalt on kahtlemata oluline toetada doktorantide jõudmist kraadi kaitsmiseni. Eelnõuga on ette nähtud, et doktorantidele makstakse doktoranditoetust senise kümne õppekuu asemel 12 kuud aastas. Sisse on toodud doktorantide akrediteerimine ... Vabandust, eelnõus on viga – doktorantide atesteerimine, mis on oluline, et soodustada doktorantide ja juhendajate koostööd ning motiveerida edukalt edasi jõudma.
Eelnõuga tehakse muudatusi ka sellesse, kuidas riik tulevaste kõrgharidusega inimeste õppekohti õppeasutustelt tellib. Õppeasutustega sõlmitakse tulemuslepingud, kus lisaks lõpetajate arvule märgitakse sisseastujatele moodustatavate õppekohtade arv, samuti võimalus suunata riikliku koolitustellimuse raha täiskasvanute koolituseks, kui noorte huvi mõne eriala vastu on nii väike, et õppekohad ei täitu. Tulemuslepingu puhul on oluline õppeasutuse missioon – milleks õppeasutus on loodud ja kuidas talle pandud ülesandeid täidetakse.
Eelnõuga lülitatakse seadusesse kauaoodatud ühisõppekavade regulatsioon. Ühisõppekava koostatakse ja õpet viiakse läbi mitme õppeasutuse koostöös. Õppe läbiviimiseks sõlmitakse kõigi osalevate õppeasutuste vahel konsortsiumileping, kus sätestatakse nii õppeasutuste kui üliõpilaste õigused ja kohustused. Ühisõppekavade regulatsiooni eesmärk on suurendada üliõpilaste valikuvõimalusi, toetada õpingute individualiseerimist, ergutada õpirännet Eesti kõrgkoolide vahel.
Üks missioon, mida millegipärast selle nädala ajakirjanduses üks endistest rektoritest pisut aasis, on ühisõppekavade puhul õppeasutusi koostööle kutsuda ja koostöövõimalusi anda. Mina pean seda siiski oluliseks. See puudutab näiteks doktorantuuri korraldust. Väiksemad ülikoolid peavad ju lähiajal hakkama pingutama ka selle nimel, et saada luba doktoriõpet läbi viia selleks, et ülikooli staatust säilitada. Neile peaks see andma stiimuli koostööks – reaalse stiimuli, mitte ainult retoorilise. See peaks andma neile võimaluse ühisõppekava alusel näiteks doktoriõpet korraldada mõne teise ülikooli või mõne välisülikooliga koos. Selle võimaluse äravõtmine tähendaks, et me lihtsalt sunnime väiksemaid ülikoole oma tegevust lõpetama või rakenduskõrgkoolideks ümber profileerima.
Eelnõuga määratletakse õppeasutuse missioon – seda ma juba mainisin. Ülikoolide puhul tuuakse vastavalt kõrgharidusstrateegiale sisse kohustus oma teadus- ja arendustegevust rahvusvaheliselt hinnata. Mõtet on teadus- ja arendustegevust minna evalveerima siis, kui on mingeid tulemusi saavutatud. Teadus- ja arendustegevuse tulemuste saavutamine on teadaolevalt aeganõudev protsess ja seetõttu on tolle nõude puhul kehtestatud pikk rakendusaeg: see jõustub 2014. aastal.
Seadus on kavas jõustada 2008. aasta 1. septembril, juhul kui Riigikogu näeb võimalust niisuguse tempoga tegutseda. Aga kui diskussioonid on pikemad, eks siis täitevvõim peab võimalused paindlikumalt läbi vaatama. Eesmärk on minna sellele süsteemile üle mõistliku aja jooksul, planeeritud üleminekuaeg on kuni 2012. aastani. Sel perioodil kehtib paralleelselt vana õppekavaga akrediteerimissüsteem, aga alustatakse ka uut õppekavade grupipõhist hindamist. Välisriikide kogemused on näidanud, et kõrghariduses läbiviidud muudatusteks peab ette nägema kolmeaastase üleminekuperioodi – see on optimaalne aeg.
See on minu poolt sissejuhatuseks kõik. Aitäh tähelepanu eest!