Head Riigikogu liikmed! Austatud juhataja! Lugupeetud arupärijad! Kõigepealt tahan teid tänada arupärimise esitamise ja huvi tundmise eest. Ja kuna teie arupärimine ei puuduta põllumajanduspoliitika sisulisi küsimusi, vaid on keskendunud organisatoorsetele küsimustele, siis ma eeldan, et te olete Eesti Vabariigi põllumajanduspoliitikast ise väga hästi informeeritud ja olete valitsuse põllumajanduspoliitikaga igati nõus. Kuid enne, kui ma lähen küsimustele vastamise juurde, kommenteerin lühidalt küsimuste seletuskirja osa, mis lihtsalt vajab – kas või stenogrammi huvides – kommentaari, kuna see seletuskirja osa sisaldab väga palju hinnanguid, mis ei ole õiged, mis toetuvad valedele eeldustele, ja hulgaliselt eksitavaid faktivigu.
Kõigepealt see, et ministeeriumis pööratakse vähe tähelepanu tegevussuundade arendamisele Euroopa Liidu suunal. Tahan öelda, et minu ametisoleku aja jooksul on sellega küll väga aktiivselt ja väga edukalt tegeldud. Julgen öelda, et praegu on Euroopa Liidu suunaline poliitika ja üldse poliitika, mis on suunatud Eesti riigist väljapoole – ka suhtlemisele riikidega, kes ei ole Euroopa Liidu liikmesmaad –, väga edukas ning vaieldamatult üks kõige edukamaid ja tulemusrikkamaid Põllumajandusministeeriumi tegevusvaldkondi.
Seletuskirjas väidetakse, et olen oma valdkonnas ministrite kümnest kohtumisest osalenud ainult neljal. Arupärimise esitamise ajaks olin ma osalenud kuuel istungil. Seletuskirjas on ka väidetud, et "samuti ei ole teie põllumajandusministrina mitte kordagi osalenud isiklikult Euroopa Liidu asjade komisjoni koosolekutel". Head kolleegid! Olen küll, olen osalenud kolmel korral ja, hea kolleeg Ester, olen vastanud ka sinu küsimustele sellesama komisjoni koosolekul ja mulle jääb täiesti mõistetamatuks, kuidas sa saad sellisele arupärimisele ja sellisele väitele allkirja anda. Ma jälgisin ennist Riigikogu reaktsiooni, kui härra Urmas Klaas esitas küsimuse sotsiaalministrile ja ütles, et kas sa ei mäleta, me külastasime koos Põlva haiglat. Kas sa, Ester, ei mäleta, et me oleme koos Euroopa Liidu asjade komisjonis istunud? Nii et see ei ole õige.
Edasi on seletuskirjas väidetud: "Nii olete aga sundinud oma ametikohtadelt taanduma finantsosakonna juhataja ning teadus- ja arendusosakonna juhataja. Hiljuti koondati Teie initsiatiivil ministeeriumis ka finantsala asekantsleri ametikoht." See kõik on muidugi ka protokollidest kättesaadav. Ei ole ma sundinud ühtegi inimest oma kohalt lahkuma. Vastab tõele asekantsleri koondamine, mis tulenes tõesti struktuursetest ümberkorraldustest ministeeriumis. Olen ka praegu veendunud, et viis asekantsleri kohta Põllumajandusministeeriumis on olnud liiast. Koondamiskulud, millele ka viidati, on ikkagi ühekordsed kulud, kaugemas perspektiivis annab see rahalist kokkuhoidu. Kuid olulisem kui ühe inimese rahaline kokkuhoid, oli üldine Põllumajandusministeeriumi struktuuri ülevaatamine ja korrastamine.
Mis puudutab finantsosakonna juhatajat ning teadus- ja arendusosakonna juhatajat, siis teadus- ja arendusosakonna juhataja lahkus täiesti omal initsiatiivil ilma igasuguse surveta ja ma ei olnud temaga lahkumise teemadel kordagi vestelnud enne, kui ta ise lahkumisavalduse esitas ja teisele tööle siirdus. Finantsosakonna juhatajat meil sellel ametikohal olnud ei olegi, seega ei ole sealt kedagi vabastada, oli nimetatud kohusetäitja, kes on praegu jätkuvalt ministeeriumis tööl osakonnajuhataja asetäitja ametikohal.
Veel on seletuskirja osas mainitud: "... kes on ühe Teie koalitsioonipartneri erakonnakaaslane". Siin on silmas peetud, nagu mulle on selgeks saanud, Sotsiaaldemokraatlikku Erakonda kuuluvat osakonnajuhatajat. See, et justkui tema nimetamine Taimetoodangu Inspektsiooni juhiks ei vasta heale tavale ega ole korrektne tegevus, on mulle mõnevõrra üllatuslik, kuid nagu selgub ka arupärimisest, jälgib Rahvaliidu fraktsioon täpselt ametnike erakondlikku kuuluvust ja tegutseb selle järgi. Ma pean teile küll tunnistama, et mina isiklikult ei ole kunagi huvi tundnud, millisesse erakonda üks või teine ministeeriumi ametnik kuulub, ei ole suhtlemises sellest lähtunud ega oska kuidagi kommenteerida, kas see on kergendav või raskendav asjaolu, et üks inimene kuulub juba 1998. aastast Sotsiaaldemokraatlikku Erakonda. Võib-olla niipalju veel selgituseks, et nimetatud inimese võttis 6. augustil 2002. aastal ilma konkurssi läbi viimata fütosanitaaria büroo juhataja ametikohale kohusetäitjana põllumajandusminister Jaanus Marrandi ja 15. septembril 2004. aastal edutati see inimene minister Ester Tuiksoo ametisoleku ajal taimetervise osakonna taimekaitsebüroo juhataja ametikohale kohusetäitjana ilma konkurssi läbi viimata. Nii et mina võin täna konstateerida, et olen selle inimese erialase tegevusega väga rahul ja erialase töö suhtes mingisuguseid etteheiteid minul kui ministril temale küll ei ole.
Aga nüüd vastuste juurde. Esimene küsimus: "Mis põhjustel Teie ministrina ignoreerite Riigikogu Euroopa Liidu asjade komisjoni tööd ega ole selles kordagi osalenud?" Nii nagu ma juba eelnevalt ütlesin, ei vasta see informatsioon tõele. Olen kolmel korral osalenud ja endise parlamendiliikmena suhtun täie tõsidusega erialakomisjonide töösse ning minu puudumise põhjused on olnud alati Euroopa Liidu asjade komisjoni esimehele eelnevalt ka teada antud. Siinkohal tahaksin võib-olla ilmestuseks mainida ka arupärija enda osalemist Euroopa Liidu asjade komisjoni töös. Näiteks minister Tuiksoo osales 2005. aastal Euroopa Liidu asjade komisjoni 14-st istungist, kus põllumajandusteemasid käsitleti, kahel.
Teine küsimus: "Mis on need mõjuvad põhjused, miks Teie olete jätnud osalemata rohkem kui pooltel Euroopa Liidu ministrite kohtumistel?" Ja kolmas – ma vastaksin nendele kahele küsimusele koos, kuna nad puudutavad ühte ja sama teemat: "Kes ja kuidas kujundab Teie ministriks oleku ajal Eesti seisukohti Euroopa Liidu ühise maaelu- ja põllumajanduspoliitika osas ja kes neid seisukohti Teie asemel Euroopa Liidu ministrite kohtumistel kaitseb?"
Kõigepealt, kahtlemata on osalemine Euroopa Liidu töös iga põllumajandusministri jaoks väga oluline ja kindlasti ka prioriteetne tegevus – nii ka minu jaoks. Kinnitan, et olen osalenud kõikidel nõukogu istungitel, kus on käsitletud Eestit puudutavaid teemasid ja kus on tehtud mingisuguseidki põhimõttelisi valdkonda puudutavaid otsuseid. Alati on olnud ka ministri kohalolek seal tagatud. Näiteks olulisemad istungid, mis on viimasel ajal toimunud, olid möödunud aasta sügisel, kui põllumajanduspoliitika nn tervisekontrolli arutelul detsembris 2007 toimus järelduste heakskiitmine ja vastuvõtt, ning samuti k.a märtsis, kui arutati põllumajanduspoliitika tulevikusuundumusi. Olen osalenud ka vahepealsetel aruteludel, kuid mitte kõigil. Alati, kui olen puudunud Ministrite Nõukogu koosolekutelt, on Eesti seisukohad olnud esindatud ja väärikalt kaitstud. Seisukohad ja samuti kõik nõukogudes esitatavad Eesti positsioonid, mida ametnikud Euroopa Liidu tasandil esindavad ja välja ütlevad, on olnud ja toimunud kooskõlastatult poliitilise tasandiga. Ka siis, kui mul ei ole olnud võimalust neid ise kohapeal välja öelda, olen need eelnevalt heaks kiitnud. Veelgi enam, seisukohad olulisemate Euroopa Liidu põllumajandusvaldkonda puudutavate teemade suhtes on toodud eraldi eelnõuna valitsusse heakskiitmiseks ning seejärel esitatud seisukohavõtuks nii Riigikogu maaelukomisjonile kui ka Euroopa Liidu asjade komisjonile. Ka põllumajandussektor ise on olnud aktiivselt arutellu kaasatud. Olen kohtunud korduvalt põllumajandus- ja maaeluarengu nõukogu koosolekutel vastava sektori esindajatega ja detsembris toimus ka väljasõiduistung, arutamaks ÜPP tervisekontrolli võimalikke muudatusi ja Eesti seisukohti. Nii et kõik on alati olnud väga põhjalikult ette valmistatud ja eri osapooltega läbi räägitud. Ministrite Nõukogus on Eestit esindanud Eesti Vabariigi Alalise Esinduse Euroopa Liidu juures asejuht Tiit Naber, kes on ka meie seisukohad, kui on olnud vaja, nõukogus välja öelnud.
Aga ma tahaksin siinkohal öelda, et lisaks nõukogudes osalemisele on väga oluline otsesuhtlemine liikmesmaade põllumajandusministritega ja kindlasti on see olnud üheks minu prioriteediks. Selle aastase ametisoleku aja jooksul olen ma n-ö kahepoolselt kohtunud eri riikide ministritega – Läti põllumajandusministriga, Leedu põllumajandusministriga, Poola põllumajandusministriga, Rootsi põllumajandusministriga, kes on külastanud ka Eestit, Soome põllumajandusministriga, Prantsusmaa põllumajandusministriga, kes on külastanud ka Eestit, Ukraina põllumajandusministriga. Lähema kuu aja jooksul seisab loodetavasti ees kaks väga olulist kohtumist Genfis ÜRO Toidu- ja Põllumajandusorganisatsiooni korraldataval esinduslikul konverentsil, kus osalevad ka riigipead. Tõenäoliselt toimub kohtumine Islandi põllumajandusministriga ja sellele järgnevalt kirjutame Kiievis alla Eesti ja Ukraina koostöölepingule põllumajanduse valdkonnas. Nii et ma pean väga oluliseks selliseid kahepoolseid kohtumisi ja need on olnud väga intensiivsed. Kinnitan, et Põllumajandusministeeriumi tegevus väljaspool Eestit on olnud väga tulemuslik ja kindlasti oluline ning jätkub ka tulevikus.
Nüüd võib-olla kommentaariks siia kolmanda küsimuse lõppu, et vaatasin arupärijate nimesid ja arupärijana on alla kirjutanud ka endine keskkonnaminister Villu Reiljan, kes osales 2005. ja 2006. aastal keskkonnaministrite nõupidamistel järgmiselt: 2005. aastal üldse kolmel korral ja 2006. aastal ei osalenud austatud arupärija ühelgi korralisel keskkonnaministrite nõupidamisel, küll aga osales kahel mitteametlikul nõupidamisel. Nii et ma usun, et see küsimus mulle on ajendatud ka tõelisest n-ö sisekaemusest.
Neljas küsimus: "Kuidas on korraldatud Teie kui ministri koostöö oma otsealluvuses olevate asutuste juhtidega ja mitmel korral olete eelmisel aastal nendega isiklikult kohtunud?" Jah, põllumajandusministri otsealluvuses on 26 riigiasutuse juhti. Nõupidamised nende osavõtul toimuvad pidevalt ja regulaarselt, ka otsekontaktid on alluvussuhete loomulik osa. Kõigi allasutustega koos ühiseid suuri nõupidamisi olen ma läbi viinud kaks. Ma arvan, et kaks korda aastas on ka täiesti piisav. Aga tunduvalt rohkem on olnud mul erinevaid tööalaseid kohtumisi kas siis konkreetses asutuses, Põllumajandusministeeriumis või mujal. Selle üle arvestuse pidamist Põllumajandusministeeriumis ei ole ja ma arvan, et sellise arvepidamise järgi ei ole ka mingisugust praktilist vajadust, küll aga kinnitan teile, et kontakt on väga hea.
Viies küsimus: "Milline on Teie kui ministri personalipoliitika oma valdkonnas? Kui mitut allasutuse juhti ja ka ministeeriumi töötajat olete distsiplinaarkorras karistanud eelmisel aastal?" Personalipoliitika valdkonda kuuluvad eeskätt küsimused, keda värvata ja kuidas värvatavaid motiveerida. Võrreldes sajandivahetusega on Põllumajandusministeeriumi teenistujate arv ligikaudu 2,5 korda kasvanud. Sellel perioodil ilmestab ministeeriumi äärmiselt suur personali voolavus, ca 30% aastas, mida ei saa pidada heaks näitajaks. Edaspidi ei ole kindlasti niisugune Põllumajandusministeeriumi kasv enam vajalik ja ministeeriumis ei ole plaanis koosseisude suurendamist, vaid pigem vastupidi. See, kuivõrd me rakendame karjäärisüsteemi ja komplekteerime ametikohti ka edutamise korras ja kuivõrd avaliku konkursi korras, on iga ...