Austatud juhataja! Lugupeetud kolleegid!
Esimene küsimus: milline on faktide dünaamika, mis on seotud vägivallaga Eesti koolides, jne. Küsimus loeti ette, ma kõike ei korda. Koolikiusamist kirjeldavad uurimused on seni olnud väikesemahulised ja uurimismetoodikalt erinevad ning see ei võimalda anda usaldusväärset võrdlevat hetkepilti koolikiusamise eri liikide ja ulatuse kohta ega hinnata väga täpselt koolikiusamise muutusi ajas.
Ühes kättesaadavatest uuringutest on täheldatud, et kui aastatel 1999–2002 oli märgata kiusamiskäitumises tõusutendentsi, siis aastatel 2003–2005 mõningast langustendentsi. 2000. aastal avaldatud uurimuse tulemustest järeldub, et 17% 8–18-aastastest õpilastest olid seotud kiusamiskäitumisega. Neist 7% ise kiusajad, 8% ohvrid ja 2% nii kiusajad kui ohvrid üheaegselt. 2006. aastal avaldatud uurimuse tulemuste arvnäitajad on pisut väiksemad: 5.–7. klassini uuriti õpilasi ja 15,5% neist olid seotud kiusamiskäitumisega, neist 6,9% kiusajad, 7,59% ohvrid ja 1% nii kiusajad kui ohvrid. Nii et suhe on enam-vähem sama.
Suhete tasandil õpilane-õpilane on kiusamise kogemus umbes kolmandikul õpilastest ja seda eelkõige vaimse kiusamise moel või siis verbaalsel kujul. Õpilane-õpetaja suhte tasandil oli umbes viiendik õpilastest kogenud õpetajapoolse kiusamise liigina karjumist, umbes kümnendik õpilastest teisi verbaalse kiusamise liike ning alla 4% õpilastest oli kogenud tõsiseid õpetajapoolseid füüsilise kiusamise juhte.
Teise aspektina õpilane-õpetaja suhetes vaadeldi õpetajate kiusamist õpilaste poolt. See, kui kohapeal juttu räägitakse, ei ole veel otseselt õpetaja kiusamine, aga nii mõnedki asjatud küsimused jääksid klassi poolt ära, kui pandaks tähele, mida õpetaja räägib. Sarnaselt eelnevaga oli umbes viiendik õpetajatest kogenud õpilasepoolset karjumist. Umbes kümnendik õpetajaid oli kogenud teisi verbaalse kiusamise liike ning vähem kui 2% füüsilise vägivallaga seotud kiusamise liike.
Mõtlemapanev fakt on, et vaimset vägivalda esineb õpilaste hinnangul füüsilise vägivallaga võrreldes rohkem ning enamik õpilasi peab vaimset vägivalda füüsilise vägivallaga võrreldes hullemaks. Viimastel aastatel on lisandunud uue kiusamisliigina Interneti vahendusel toimuv kiusamine, millega on kokku puutunud 31% 6–14-aastastest Interneti kasutajatest.
Öeldakse, et vaesemates riikides on kõik sõbralikumad ja rikkamates riikides kiusatakse üksteist, ning küsitakse, kuidas see tendents puudutab Eestit. Tuleb jällegi märkida, et uuringud lähtuvad erinevatest metoodikatest. Tegemist on erinevate kultuuridega, väärtushinnangutega ja nende muutustega. Ka riikide piires võivad eri kogukondadel olla vägivallast hoopiski erinevad arusaamised. Vägivalla leviku mõõtmisel arvestatakse aga just nende juhtumitega, mida vägivallana tunnetatakse. Eesti venekeelsed õpilased peavad näiteks jalaga tagumikku löömist ja tutistamist kolm korda vähemal määral probleemiks või koolivägivallaks kui eestikeelsed õpilased. Järelikult nad ei oska selle üle kurta, sellist tegevust peetakse normaalseks. See on Tartu Ülikooli teadlaste läbiviidud sügisese uuringu tulemus ka meil rahvusgruppides. Täiesti diametraalselt erinev suhtumine, mis üldse registreerub koolivägivallana, mis mitte. Ja eri ühiskondades – vaesed-rikkad, lõuna-põhi – on need olukorrad tunnetuslikult kindlasti väga erinevad.
Kui Eesti areneb suunas, kus sotsiaalne kihistumine süveneb, siis võib oletada, et tekib oht, et ka koolivägivald suureneb. On tuntud lugu, kuidas juba hallil nõukogude ajal panid Kirovi kalurikolhoosi töötajate võsukesed oma õpetajaid paika, võrreldes oma taskuraha ja õpetajate kuupalka. Nii et küllap see sotsiaalne vahe leiab õpilaste maailmas tõesti äramärkimist, kui see juba olemas on.
Vanematel, kes on koormatud tööga seonduvate probleemidega, jääb laste jaoks üha vähem aega, lapsed jäetakse oma murede ja probleemidega üksi. Lapsed, kes ei ole harjunud oma probleemidest rääkima, ei pöördu abi saamiseks ei täiskasvanute ega eakaaslaste poole. Kiusamise ja vägivalla üheks põhjuseks on ka vähene oskus oma tundeid käsitleda, toime tulla viha ja hirmuga, oskamatus saada positiivseid tundeid või positiivseid laenguid usalduslikust suhtlemisest. Ühesõnaga, sotsiaalsed oskused on vähesed või ebakonstruktiivsed.
Milline on praegu koolivägivalla profülaktika kava seis, mida hakati koostama 2003. aastal? Küsimuse on esitanud keegi, kes teab, milliseid samme on haridusministeeriumis planeeritud aastate jooksul, ja võin öelda, et sellele on kaunis pikk ja põhjalik vastus kõikvõimalike tegevuste kohta, mis on aastate jooksul – aastail 2003, 2004, 2006 – ette võetud. Need on nii õppekava arenduses, õpetajakoolituses, metoodiliste juhtmaterjalide ja koolikiusamisteemaliste raamatute kirjastamise algatamises, seadusmuudatuses – põhikooli- ja gümnaasiumiseaduses on Riigikogu sätestanud kooli pidaja, kooli töötajate vastutuse koolivägivalla vähendamisel ja ennetamisel. Õpilastega läbiviidavad iga-aastased arenguvestlused koos lapsevanematega muudeti kohustuslikuks, ja alates 2004. aasta 1. septembrist rakendus klassi täituvuse ülemine piirnorm põhikoolis alguses aste-astmelt, aga praegu on kaunis levinud 24 õpilaseni klassis, mis kahtlemata annab võimaluse õpetajal õpilasi rohkem silmata ja õpilastel omavahel ka rohkem selliseks toetavaks kollektiiviks kujuneda.
Alates 2007. aasta sügisest rakendati tegevusse programm "Turvaline kool" ja selle juhtkomitee, kes on koondanud koolikiusamisega seotud ettepanekuid ning kelle järgmisteks tööülesanneteks on tegevuskava koostamine ja arutelu sekkumisjuhiste üle.
Kas on arvestatud lapsevanemate ja õpetajate initsiatiivi võitluses vägivalla vastu? Vastavasisuline koostöö on lepinguliselt sätestatud haridusministeeriumi ja Eesti Lastevanemate Liidu vahel ühel juhul ning haridusministeeriumi ja Eesti Õpetajate Liidu vahel teisel juhul. Täna toimus mul kohtumine Eesti Lastevanemate Liidu esindajatega, kellega õppekava ja riigieksamite teemade kõrval rääkisime ka koostööst koolikiusamise ennetamisel. See arutelu käib koos. Nad kuuluvad ka haridusministri juures toimetavasse "Turvalise kooli" programmi juhtkomiteesse.
Kas on plaanis tuua juurde psühholooge ja sotsiaalvaldkonna spetsialiste? Jah, muidugi on plaanis. Ma kõigile küsimustele väga pikalt vastata ei jõua. Aga see ei ole ka kõigile teoreetikutele päris selge, kas tugiteenuste peale tasub väga palju loota, sest Tallinna Ülikoolis peetud suurel konverentsil oli mitme spetsialisti seisukoht, et ainult tugiteenustega ei asenda tegelikult normaalset keskkonda, õhkkonda koolis ja õpetaja rolli õpilastega suhtlemisel. Aga loomulikult tuleb erinevaid spetsialiste palgata ja nendele volitusi anda ning psühholoogi, sotsiaalpedagoogi teenus on ju vaja mitte ainult õpilasele, vaid ka lapsevanemale kättesaadavamaks teha.
Milline roll on kooli administratsioonil, omavalitsusel, politseil koolivägivalla valdkonnas? Vastavalt põhikooli- ja gümnaasiumiseadusele peab kool tagama õpilase koolis viibimise ajal tema vaimse ja füüsilise turvalisuse ning see ei üllata kedagi. Nüüd edasi vaadates, kas kooli juhtkonnal on piisavalt võimalusi. Kooli juhtkond koos õpetajaskonnaga kujundab koolis valitsevat mikrokliimat ja koolikultuuri. Väljakujunenud head ja austavad suhted eri osapoolte vahel koolis on määrava tähtsusega, koolikiusamise vähendamisel samamoodi.
Politseiprefektuuridega on koolidel võimalik teha koostööd õpilaste süütegude ennetustegevuses, korraldades koolitusi nii õpilastele kui õpetajatele. Mitmetes piirkondades on ka sellekohaseid häid kogemusi. Muidugi on politseil vahel vaja sekkuda ja võimalik, et ka karistada, kuid väga suurel määral ei saa korralekutsumise initsiatiivi siiski koolidest väljapoole viia või väljapoole anda. Kooli juhtkond kaotaks õpilaste silmis tõsiseltvõetavuse, kui iga väikese asja pärast – näiteks, kui keegi kirjutab ropu sõna viktoriinivõistkonna lehele – kutsutakse kohe politsei, kes tuleb paari tunni pärast ja enne selle asjaga ei tegelda. Kindlasti ei suurenda see kooli juhtkonna usaldusväärsust ega prestiiži õpilaste hulgas. Nii et paraku on kooli juhtkonnal vähe õiguslikke võimalusi operatiivsete karistusmeetmete rakendamiseks, juhul kui see osutub vajalikuks. Võimalus on alaealiste õigusrikkumistest teada anda alaealiste asjade komisjonile, mõnda aega menetletakse ka seda asja. Lõuna ja Lääne politseiprefektuuride infole tuginedes olen mina teinud ettepaneku kaaluda kooli direktoritele kohalike omavalitsuste poolt väärteomenetleja õiguste andmist. Sel juhul saaksid koolidirektorid olla senisest initsiatiivikamad õpilaste heade käitumistavade kujundamisel. Kohtuvälise menetleja õiguse andmise puhul oleks tegemist õiguste laiendamisega isikutele, kel seni puudub vastav kogemus, aga küllap me saame neid ka koolitada. See tähendaks seda, et koolijuht lihtsalt saab trahvi teha kellelegi, kes irvitab koolitrepil või teeb suitsu kooli nurga taga, keda muidu korrale kutsuda ei saa. Põhimõtteliselt on kohaliku omavalitsuse piires võimalus sellised volitused koolijuhile anda.
Milline koostöö on planeeritud lastevanematega, perekondade probleemid? Koolitus ja esmalt koolitus, loomulikult lastevanemate teavitamine, rollide jagamine ja täpsustamine, kes peab kuidas reageerima, kui laps on koolist koju jäänud või lapse koolitee hakkab katkema, ta ei käi lihtsalt koolis. Nii et lastevanemate vastutus peab paigas olema, aga ka koolitus kahtlemata on oluline. Osa lapsevanemaid ei saagi aru, mis side neil oma lapsega on.
Õiguslikud konfliktid koolides, laste õigused vastuolus õpetajate oluliselt väiksemate õigustega. Mina arvan, et õpetaja saab lapsi koolis kaitsta ja nende turvalisust tagada ainult siis, kui ta tunneb ennast ise turvaliselt. Nii et õpetajal ja koolijuhil peab olema initsiatiiv koolis. Kindlasti langeb osa probleeme ära, kui õpetajate autoriteet ja roll ühiskonnas tervikuna suurenevad.
Siis tahetakse, et ma ütleksin midagi televisiooniprogrammide kohta. Loomulikult demonstreeritakse vägivalda õpilaste televiisorivaatamise meelisajal. Ma olen ka siin kaunis kriitiline. Väärtused, mida vaid vaatajanumbreid taga ajavates kanalites, nii televisioonis kui Interneti-meedias kultiveeritakse, võivad viia väärtusskaala nihestumiseni, sest matkimine on inimloomuses ja eriti kujunemise õrnas eas täiesti loomulik. Lihtsalt televiisorivaatamine ei tekita lapses agressiivsust. Agressiivsus tekib siis, kui ei osata oma tunnetega toime tulla ja kui vanemad inimesed ei selgita, millest üks või teine vägivallajuhtum kusagil võib teoks saada. Sama olukord võib tekkida ka telekatoast väljaspool – ega kõiges ei ole ainult televiisor süüdi. Ka siis, kui näiteks koju ei taha või ei saa minna, võib lõpuks tekkida olukord, kus koolitee läheb nii pikaks, et see hakkab last rohkem kasvatama, kui kodu ja kool seda koos suudavad teha.
Tähelepanu pööramine väärtuskasvatusele, sellele ma vastan, kui on juttu, et kuidas te kõik rangemaks muudate. Kõike ei saa seadustes rangemaks muuta, aga väärtuskasvatus iseenesest on palju laiem teema, millega võib ka kurjale vastu astuda.
Ja lõpetuseks küsimus selle kohta, et meie lapsed on väga mornid ja neil puudub õnnetunne. See on ka kuidas kusagil. Eks see sõltub meie laste temperamendist ka pisut ja püüame neid siis aidata. Aitäh!