Lugupeetud juhataja! Head kolleegid! Teie ees on regionaalarengu suunamise seaduse eelnõu 188. Sellel seaduseelnõul on päris pikk eellugu. Mäletatavasti oli praegusele eelnõule suhteliselt lähedane eelnõu eelmise koalitsioonilepingu üks punkt, mis jäi paraku täitmata. Täitmata jäi see peamiselt ühe koalitsioonipartneri, kes on ka praegu valitsuses, vastasseisu tõttu. Nii et meil jääb ainult loota, et ehk on nüüd ümber mõeldud.
Eestimaa Rahvaliidu arvates on tegemist Eesti elu arengu seisukohalt äärmiselt olulise algatusega. Selle eelnõu olulisusest ja ma ütleksin isegi hilinemisest, arvestades tegeliku elu vajadusi, annavad märku n-ö igapäevased regionaalpoliitilised rindeteated, puudutagu need kas postkontorite sulgemist, metskondade arvu vähendamist, koolide remondi oletatavat mittetoimumist või bussiliinide sulgemist. Kõikidel nendel otsustel on regionaalpoliitiline mõju. Aga kui me vaatame, kuidas nende otsustega tegeldakse, siis nende regionaalpoliitilisusest hoolimata arvestatakse üksnes majanduslikke põhjendusi.
Regionaalarengu suunamise seaduse eelnõu sätestab põhimõtte, et kui valdkonnapoliitikat reguleerivate õigusaktide, arengukavade või strateegiate rakendamisega kaasneb negatiivne mõju regionaalarengule, tuleb samas dokumendis ette näha negatiivse mõju vältimiseks või vähendamiseks ka kompenseerivad abinõud. Näiteks, kui mingis piirkonnas või regioonis tuleb sulgeda rongiliiklus, siis suurendatakse vastavalt investeeringuid teede korrashoidu ja ohutuse suurendamiseks, samamoodi on võimalik teha kompenseerivaid investeeringuid ja rakendada meetmeid ettevõtluse arendamiseks piirkonnas.
Selliseks regionaalpoliitilise mõju hindamiseks loob Vabariigi Valitsus seaduseelnõu kohaselt Riigi Regionaalpoliitika Nõukogu, mille tegevuse eesmärk on valdkonnapoliitika regionaalse mõju hindamine ja koordineerimine. Tegemist on organiga, kus vaieldakse selgeks probleemid ja regionaalpoliitika sõlmküsimused, kujundades seeläbi ühtseid arusaamu regionaalpoliitika alustest, mitte ei võeta vastu otsuseid. Nõukogu tööd juhib regionaalminister ning selle liikmed nimetab Vabariigi Valitsus. Nõukogu koosseisu võivad kuuluda näiteks teised ministrid, maavanemad, asjaomaste ministeeriumide ning kohalike omavalitsusüksuste esindajad ja eksperdid jne. Eelnõus määratakse ka Riigi Regionaalpoliitika Nõukogu ülesanded, milleks on regionaalpoliitika kujundamise ettepanekute esitamine Vabariigi Valitsusele, hinnangu andmine regionaalarengu protsesside kohta ja ministeeriumide tegevusega regionaalarengule avaldatava mõju jälgimine. Nagu näha, on eelnõu praeguste regionaalpoliitiliste otsuste valguses äärmiselt aktuaalne.
Head kolleegid! Seaduseelnõu 188 ütleb, et Eesti arengut on siiani suunatud valdkondlike arengudokumentide, olgu siis strateegiate või arengukavade toel. Territoriaalsest printsiibist lähtuv planeerimisseadus keskendub ruumilisele planeerimisele, maakasutusele, ehitusele. Üldine territoriaalsest printsiibist lähtuv arengu kavandamine paraku puudub. Regionaalarengu suunamise seaduse eelnõu eesmärk ongi anda regionaalpoliitika elluviimise õiguslik alus. Siiani praktiseeritud poliitika elluviimine vaid Eesti regionaalarengu strateegiale tuginedes pole andnud tulemusi, sest Vabariigi Valitsuse otsusega heakskiidu saanud dokument ei ole ametkondadele siduv olnud. Ühtlasi sätestab seaduseelnõu regionaalpoliitiliste eesmärkide arvestamise valdkonnapoliitikates.
Seadus annab maavanemale hoovad Vabariigi Valitsuse seadusega pandud kohustuste täitmiseks, et hoolitseda maakonna tervikliku ja tasakaalustatud arengu eest, andes õigusliku aluse maakondliku arengu kavandamiseks ja elluviimiseks ning selle sidumiseks eelarveprotsessiga. Niisiis, eelnõu kohaselt korraldab arengustrateegia koostamist maavanem, kes algatab protsessi, informeerib kohalikke omavalitsusüksusi strateegia koostamisest ning kaasab protsessi peale kohalike omavalitsusüksuste teisi osalisi ning asjaomaseid riigiasutusi, maakonnas paiknevate kõrg- ja kutsehariduskoolide, ettevõtete ja mittetulundusühenduste esindajaid ning muid olulisi partnereid. Maavanem tagab ka, et dokumendi koostamisel võetakse arvesse kohalike omavalitsusüksuste arengukavasid, riigi regionaalarengu strateegiat, valdkonnapoliitikate eesmärke ning teisi strateegilisi dokumente. Enne maakondliku arengustrateegia esitamist ministeeriumidele kooskõlastamiseks küsib maavanem maakonnaga piirnevate maakondade maavanematelt seisukohta. Eelnõu sätestab ka seisukoha andmiseks nõutava aja. Minister kooskõlastab maakondliku arengustrateegia. Kui maakonnaga piirnevate maakondade maavanemate seisukoht maakondliku arengustrateegia suhtes on negatiivne või kui asjaomased ministrid ei kooskõlasta dokumenti, lahendab erimeelsuse Riigi Regionaalpoliitika Nõukogu.
Arengustrateegia kehtestamine on eelnõu kohaselt pandud maakonna kohalike omavalitsusüksuste liidu üldkoosolekule, kes teeb seda oma otsusega. Otsuse vastuvõtmiseks on vajalik üldkoosoleku koosseisu poolthäälte enamus. Ehk tinglikult on antud sisu maakondlikule tasemele omavalitsusliidu volikogu kaudu, kes täidaks n-ö maakondlikul tasemel, tinglikult öeldes loomulikult, seadusandlikku rolli, ja maavanem oleks täidesaatvas osas.
Sellises lähenemisviisis ei ole midagi erakordset. Usun, et siin saaliski on küllalt inimesi, kes mäletavad aega, kui riiklike investeeringute programmi kinnitamise roll oli omavalitsustel, kes tegid seda liitude kaudu. Seejärel muutus kord selliselt, et maavanem lihtsalt teavitas omavalitsusi, kooskõlastas, aga see ei olnud siduv. Nüüd on seegi roll sisuliselt maavanemalt ära võetud ja investeeringute üle otsustamine on jäetud peamiselt ainult ministeeriumidele.
Siit tulekski välja selle eelnõu peamine sisu. Rahvaliit arvab, et mõistlik oleks vähendada riiklikku tsentraliseeritust ja lasta kohalike arengukavade üle otsustada ennekõike kohalikel omavalitsustel – inimestel. See oleks põhimõtteliselt erinev praegustest tsentraliseerimistendentsidest ja annaks meie hinnangul oluliselt rohkem ruumi kohalikule demokraatlikule otsustusprotsessile.
Samasugusel eespool kirjeldatud loogikal põhineks ka arengustrateegia elluviimine. Vastutus arengustrateegia elluviimise eest lasub maavanemal, kes koostab dokumendi põhjal nelja-aastase tegevuskava, kaasates seejuures kohalikke omavalitsusüksusi. Tegevuskava on analoogselt riigi eelarvestrateegiaga ehitatud üles põhimõttel, et ta kajastaks järgmise aasta ja sellele järgneva kolme aasta investeeringutoetuste vajadusi. Tegemist on nn rulluva dokumendiga, mida ajakohastatakse iga aasta. Tegevuskavas esitatakse projektid, millele riigieelarvest toetust taotletakse, eelistusnimekirjana ja seatakse nad võimaluse korral pingeritta. Tegevuskavasse kantakse ka maakonna piire ületava mõjuga objektid, mille puhul lisaks kohaliku omavalitsusüksuse huvile on tegemist olulise mõjuga naabermaakonna valdade elanikele – näiteks gümnaasiumid. Tegevuskava kehtestab oma otsusega kohalike omavalitsusüksuste liidu üldkoosolek.
Maavanem korraldab viie aasta järel maakondliku arengustrateegia elluviimise ja hindamise. Hindamisel analüüsitakse tegevuskava alusel eraldatud toetuste kasutamist ja viiakse läbi kohalike elanike arvamuse küsitlus, saamaks teada nende arvamust kohalike avalike teenuste kättesaamise kohta. Küsitluse ja analüüsi tulemusena tehakse ettepanekud toetuste tõhusamaks kasutamiseks ja maakondliku arengustrateegia muutmiseks.
Niisiis kokkuvõtlikult: seaduse vastuvõtmine korrastab arengu kavandamist maakonna ja riigi tasandil, optimeerides praegu selleks kasutatavaid mehhanisme. Regionaalarengu suunamise seadus võimaldaks lahendada tänaseks järjest kasvanud probleemid regionaalselt, maakondlikul tasandil. See annaks võimaluse edasi liikuda ja väljuda praegusest ummikseisust, kus õieti keegi enam ei tea, mis rolli kannab maavanem või mis koht on maakonnal. Seadustest tulenevalt oleks meil ülesandeid justkui päris palju, kuigi need järjepidevalt vähenevad, täpselt nii nagu ka eelarve. Selline olukord oleks vaja lõpetada ja riiklikes huvides on teha selgeks nii maakondade kui ka maavanema roll. Rahvaliidu eelnõu püüab seda võimalust pakkuda. Me oleme avatud edaspidisteks diskussioonideks ja loodame, et Riigikogu täiskogu mõistab regionaalhalduse edendamise olulisust kogu Eesti arengule ja toetab esimese lugemise lõpetamist. Tänan tähelepanu eest!