Austatud istungi juhataja! Head Riigikogu liikmed ja arupärijad!
Esimene küsimus: "Mida on Sotsiaalministeerium ette võtnud aidsi ning teiste raskete haiguste ennetamiseks ja raviks ning arstiabi ja tervishoiuteenuste võrdse kättesaadavuse tagamiseks, et pääseda Euroopa Liidu punase laterna rollist?" Tegutseme jätkuvalt selle nimel, et nii tervishoiuteenused, tervisekasvatus, tervisekaitse kui ka ennetustöö pidevalt areneksid ja vastaksid nii elanikkonna ootustele kui ka vajadustele ning tagaksid rahvastiku tervise jätkusuutliku paranemise. Ühtlasi jätkame eelmistel aastatel algatatud rahvastiku tervisepoliitika arendamise protsessi, mille eesmärk on töötada välja rahvastiku tervise arengukava, mis annab tervisesektorile arenemiseks ühtse ja eesmärgistatud raamistiku. Samuti on igal aastal lisandunud vähemalt üks uus riiklik rahvatervise strateegia ning aasta-aastalt on ka strateegiate eelarved kasvanud. Näiteks 2008. aastaks on planeeritud 37 miljonit krooni rohkem kui 2007. aastal. Haiguste ennetamise kuludeks on 2008. aasta ravikindlustuse eelarvesse planeeritud 121 miljonit krooni, mis on 20% rohkem, võrreldes 2007. aasta eelarvega. Ennetusprojektide tegevused on riigi rahvatervise strateegiate osad. Ennetustegevustel on soovitavad põhjuse ja tagajärje seosed, vähendamaks kulusid konkreetsete terviseprobleemide ravil, aga ka kaugmõju inimeste tervisele ja elukvaliteedile. Vabariigi Valitsus on kinnitanud pikaajalise HIV/aidsi ennetamise strateegia, mille nelja-aastane tegevuskava sisaldab väga laialdasi, mitmeid valdkondi hõlmavaid tegevusi. Muu hulgas näeb tegevuskava ette, et seoses Global Fundi rahastamise lõppemisega lähevad kohustused riigieelarvelisele finantseerimisele. Võrreldes 2007. aastaga, on Sotsiaalministeeriumi haldusalas HIV/aidsi strateegia eri tegevuste eelarve planeeritud 20 miljoni krooni võrra suurem, mis katab ka Global Fundi programmist ületulevad kohustused, ning nii ennetustegevuskahjude vähendamine kui ka raviteenuste finantseerimine jätkub senisest tõhusamalt. 2008. aastal on ainuüksi HIV/aidsi ravimitele planeeritud riigieelarvest 99 miljonit krooni. Lisanduvad veel kulutused Eesti Haigekassa vahenditest erinevate raviteenuste rahastamiseks kindlustatud isikutele orienteerivalt 26 miljoni krooni ulatuses. Olgu öeldud, et HIV/aidsi ravi saavad kõik Eesti Vabariigis elavad inimesed, sõltumata kodakondsusest ja sõltumata ka kindlustuse olemasolust.
Teine küsimus: "Miks hoidub Sotsiaalministeerium tervishoiu rahastamise kokkuleppe sõlmimisest ja laseb haigekassal koguda suuri reserve, selle asemel, et kasutada seda raha rahva tervise edendamiseks?" Sotsiaalministeerium suhtub oma koostööpartneritesse lugupidavalt ning vastutustundega. Eelmise aasta 14. detsembril saatsime Eesti Arstide Liidule, Eesti Haiglate Liidule, Eesti Keskastme Tervishoiutöötajate Kutseliidule, Eesti Tervishoiutöötajate Ametiühingute Liidule, Eesti Õdede Liidule ja Eesti Haigekassale ametliku kutse, osalemaks ümarlaual, kus arutame tervishoiupoliitilisi sõlmküsimusi ning tervishoiu rahastamist. Ümarlaud toimus 16. jaanuaril s.a Sotsiaalministeeriumis. Tegime ettepaneku töötada välja ja sõnastada kõigile osapooltele sobiv tervishoiu rahastamise põhimõtete kokkuleppe tekst, mis oleks abiks riigi eelarvestrateegia koostamisel ning tulevastel palgaläbirääkimistel. Selleks, et minister saaks kokkulepped allkirjastada, peab ta saama volitused Vabariigi Valitsuselt. Pärast valitsuse korralduse jõustumist on ministril volitused asuda läbi rääkima kolmepoolse kokkuleppe sõlmimise üle ja osapooltega konsensuse saavutamisel see ka allkirjastada. Ravikindlustuse eelarvet planeeritakse nelja aasta peale ette, sellega tagatakse tervishoiusüsteemi rahastamise stabiilsus ja areng ning võimaldatakse kõikidel osapooltel aru saada ravikindlustussüsteemi finantseerimise põhimõtetest ja proportsioonidest. Planeerimise eesmärk on tagada ravikindlustusvahendite kasutamise eesmärgipärasus, ravikindlustussüsteemi jätkusuutlikkus ning ravikindlustushüvitiste kättesaadavus sätestatud piirides. Eriarstiabikulude järgmise nelja aasta prognoosis on teenuste kättesaadavuse tagamise ja kvaliteedi tõstmise kõrval planeeritud vahendid ka piirhindade muutmiseks. Aastail 2008–2009 on planeeritud kulude kasv 2%, võrreldes tervishoiuteenuste piirhindade tegevuspõhisele kulumudelile vastavaks viimisega. Me liigume järk-järgult kõikide teenuste sajaprotsendiliste tegevuspõhiste hindade poole.
Kolmas küsimus: "Mida kavatseb Sotsiaalministeerium ette võtta töörahu säilitamiseks tervishoiusüsteemis?" Kordan veel kord, et tegin 26. novembril kirjaga Eesti Arstide Liidule ja Eesti Keskastme Tervishoiutöötajate Kutseliidule ettepaneku asuda läbirääkimistele tervishoiupoliitilise kokkuleppe väljatöötamiseks ja sõlmimiseks, samuti ettepaneku kaasata läbirääkimisse Eesti Tervishoiutöötajate Ametiühingute Liit ning Eesti Õdede Liit, kelle roll ühiskonnas on õdede ja teiste tervishoiutöötajate kutse esindamisel ning arendamisel väga oluline. Need organisatsioonid olid ka 2007. aastal kaasatud tervishoiupoliitiliste põhimõtete väljatöötamisse. Ümarlaual, mis toimus selle aasta 16. jaanuaril, kuulasime ära sotsiaalpartnerite seisukohad 2009.–2010. aasta palgaläbirääkimiste suhtes. Siin valitses üksmeel, et kõigepealt minnakse edasi tervishoiu rahastamise küsimustega ja alles seejärel avavad sotsiaalpartnerid läbirääkimised tervishoiutöötajate kollektiivlepingu sõlmimiseks.
Neljas küsimus: "Mida kavatseb Sotsiaalministeerium ette võtta raviteenustele tegevuspõhiste hindade kehtestamiseks?" Me liigume järk-järgult kõikide tervishoiuteenuste 100%-liste tegevuspõhiste hindade poole. Tegevuspõhise hinnamudeliga on katmata näiteks veel radioloogiateenused. Tulevikus vaadatakse üle ka operatsioonigrupid. Me ei oska praegu prognoosida, millist mõju radioloogia tegevuspõhised hinnad avaldavad, mistõttu tõstes kehtiva baasi väga kõrgele, ei pruugi jätkuda ressursse radioloogiahindade uuendamiseks. Prioriteet on eelkõige kõikide teenuste tegevuspõhise mudeliga katmine ning seejärel koefitsiendi kaotamine ehk vastavalt ressursi olemasolule ning tervishoiu prioriteetidele hindade tegevuspõhiseks viimine. Praegu on meil siiski veel osal teenustel kõrgemad hinnad kui tegevuspõhise hinnakujunduse järgi võimalik oleks. Samas ei ole meil kavas ka hindu alandada.
Viies küsimus: "Mida kavatseb Sotsiaalministeerium võtta ette selleks, et tõsta tervishoiukulutuste osakaal SKT-st Euroopa Liidu riikide keskmisele tasemele, ja millal Eesti selleni jõuab?" Eesti tervishoiukulud kasvavad tõepoolest Euroopa Liidu keskmisest pisut aeglasemalt. Siinjuures tuleb aga arvestada, et SKT sõltub paljudest parameetritest, mis võivad muutuda ja mida on hetkel raske prognoosida. Kuigi hinnangu andmisel tervishoiukulude tasemele võrreldakse enamasti oma riigi taset teiste riikide tasemega, ei saa võrdluses teha ühtseid järeldusi. Tervishoiu kogukulude rahvusvahelise võrdluse puhul tuleb arvestada asjaolu, et nii tervishoiu kogukulude kui ka SKT arvutusmetoodika on riigiti erinev ning ühtlustamine Euroopa Liidu sees alles käib. Tervishoiu kogukulude osakaal SKT-s ei võimalda eristada seda, kas kõrged kulud on tingitud hindadest või pakutud teenuste hulgast. See tähendab, et eri riikide tervisesüsteemide efektiivsust on raske võrrelda. Tervishoiu kogukulude osakaal SKT-s ei väljenda ka tegelikku vajadust. Seega võivad samal tasemel näitajad tähendada väga erinevaid kättesaadavuse tasemeid. Teine probleem on tervishoiu ja sotsiaalteenuste vahelise piiri suur varieeruvus riigiti. Eriti komplitseeritud on geriaatriliste teenuste ja puudega patsientidele osutatud abi rahvusvaheline võrdlemine. Samuti on probleem esitatud statistiliste andmete puudulikkuse ja allahindlusega, mis mängib rolli enamasti erasektori kulutuste näitajate hindamise puhul. Viimase kolme aasta jooksul korrigeeris Statistikaamet näitajat neli korda, sest SKT arvutusmetoodikat uuendati Euroopa Liidu nõuete järgi. Seega muutus tervishoiuteenuste kogukulude osakaal SKT-s samuti neli korda. Eeltoodud põhjustel tuleb riikidevahelisse tervishoiu kogukulude SKT võrdlusesse suhtuda siiski suure ettevaatlikkusega ning seetõttu ei saa ka tervishoiukulude suurendamise või vähendamise otsuseid langetada üksnes SKT protsendile tuginedes. Samuti ei ole hinnatud kindlat seost riigi tervishoiukulude mahu ja rahvastiku tervise vahel. Tervishoiukulude näitajad ei ütle midagi selle kohta, millises riigis on inimesed tervemad ja tervishoid kvaliteetsem. Aitäh!