Austatud Riigikogu esimees! Austatud Riigikogu! 2006. aasta varasuvel eelmisele Riigikogu koosseisule teadus‑ ja arendustegevuse olukorrast ülevaadet andes rõhutasin, et Eesti majandust ootavad ees kohandumine ja struktuursed muutused. Kõrgel tõusulainel ei teadvustanud enamik eksperte, milles meie majanduse kohandumine täpselt seisneb. Räägiti liiga abstraktselt majanduse jahutamise vajadusest, analüüsimata muutuste mõju ja nendega kaasnevaid võimalusi. Nüüd, mil majanduse arengus toimuvad loomulikud protsessid, räägivad mitmed eksperdid kohe üle meie ukseläve astuvast kriisist. Asjatult. Olen veendunud, et struktuursed muutused majanduses on vajalikud ja võimalikud ning lähimatel aastatel toimuv muudab meie majanduse kaugemas perspektiivis konkurentsivõimelisemaks.
Uurides Eesti majanduse struktuuri, on professor Urmas Varblane järeldanud, et meie tootlikkuse mahajäämus Euroopa Liidu arenenumatest riikidest tuleneb muu hulgas tööstuse struktuurist. Juhul kui tööhõive jääb kõikides tööstussektorites praegusele tasemele ning tootlikkus töötaja kohta nendes sektorites tõuseb samal ajal Euroopa arenenuimate riikide tasemele, ei saa me ikkagi rahul olla. Üldise tööviljakuse tasemelt jõuaksime siis vaid 80%‑ni Soome keskmisest tootlikkusest, seda pealegi eeldusel, et Soome tootmisstruktuur jääb muutumatuks.
Lisaks peame arvestama tiheneva rahvusvahelise konkurentsiga. Meil tuleb endale teadvustada muutuste loomulikkust ja paratamatust ning nende muutustega kaasa minna. Ei ole mõtet ennast petta, arvates, et suudame globaalsel turul konkureerida nn madala oskustööga sektorites. Sellistes sektorites on Eestis viimastel aastatel tööviljakus tõusnud, kuid jääktulu on selgelt vähenenud ja tööjõukulud suurenenud. Meie madalast palgast tulenev konkurentsieelis hakkab kaduma või tegelikult ongi juba kadunud. Vale oleks klammerduda taandarenevatesse sektoritesse ja püüda neid kas või riigiabi toel kuidagi hingitsemas hoida.
Väikese siseturuga Eesti konkurentsivõime kasv lähtub paljuski sellest, kas me suudame luua suurema lisandväärtusega tooteid, millega maailmaturul edukalt konkureerida. Meie konkurentsivõime suurenemine sõltub otseselt teadus‑ ja arendustegevuse ning innovatsioonipoliitika edukusest ja mõjust Eesti majandusele. Sellest valdkonnast oleneb, kas suudame kaugemas perspektiivis tagada eestimaalaste elukvaliteedi kasvu ja jõuda Euroopa rikkamate riikide hulka.
Valitsuse teadus‑ ja arendustegevuse ning innovatsioonipoliitika on olnud järjepidev. Strateegia "Teadmistepõhine Eesti 2007–2013" kiitis heaks eelmine Riigikogu koosseis 2007. aasta veebruaris. Arengukava maht on ligikaudu 25 miljardit krooni. Aprillis ametisse astunud valitsus on seadnud eesmärgiks strateegia elluviimise täies mahus. Teadus‑ ja arendustegevuse kogukulutuste osakaalu eesmärgiks oleme seadnud 2% SKT‑st aastaks 2011. Sellest 50% moodustaksid erasektori investeeringud. 3%‑line teadus‑ ja arenduskulutuste osakaal SKT‑s tuleks meil saavutada 2015. aastaks.
Valitsuse üheks esimeseks ja olulisemaks ülesandeks oli strateegia tulemusliku elluviimise ning Euroopa Liidu struktuurivahendite otstarbeka kasutamise tagamine. Struktuurivahendite rakendamise kavad, mille Euroopa Komisjon sügisel kinnitas, suunavad teadus‑ ja arendustegevusse ning innovatsiooni üle kuue miljardi krooni. Kõikide rakendusdokumentide kvaliteetne ettevalmistamine on olnud väga suur töö. Ma tunnustan teadus‑ ja arendustegevuse valdkonda juhtivaid ministreid, Riigikogu liikmeid ning neid ametnikke ja valitsuse partnereid, kes viimase kahe aasta jooksul on sellesse protsessi suure panuse andnud.
Olen veendunud, et oleme teinud õiged otsused ja loonud hea aluse edukaks arenguks. Seda kinnitavad ka rahvusvahelised analüüsid. Selle aasta esimesel poolel hinnati Euroopa Liidu liikmesriikide teadus‑ ja arendus‑ ning innovatsioonisüsteemi võrdlevas uuringus Eesti strateegia kõrgele tänapäeva rahvusvahelisele tasemele vastavaks. Eelmisel nädalal avaldatud Euroopa Komisjoni majanduskasvu ja tööhõive strateegia elluviimise aruandes tõsteti eriti positiivselt esile Eesti saavutusi teadus‑ ja arendustegevuse ning innovatsiooni valdkonnas.
Õigetest otsustest annavad tunnistust ka saavutatud tulemused.
Head Riigikogu liikmed! Mul on väga hea meel, et viimaste aastatega oleme parandanud peaaegu kõiki teadus‑ ja arendussektori mahu‑ ja kvaliteedinäitajaid.
Eesti kulutused teadus‑ ja arendustegevusele on viimastel aastatel kiiresti kasvanud, jõudes 2006. aastal 1,14%‑ni meie SKT‑st. 2006. aasta kasvutempo oli 2005. aasta võrdlusbaasiks oleva 0,93% taustal väga kiire. Uutest Euroopa Liidu liikmesriikidest kulutasid 2006. aastal teadus‑ ja arendustegevusele meist rohkem vaid tugeva tööstusliku traditsiooniga Tšehhi (1,54% SKT‑st) ja postsotsialistliku Euroopa vaieldamatult rikkaim riik Sloveenia (1,59% SKT‑st). Möödusime sellistest tugevatest tööstusriikidest nagu Ungari ja Itaalia. Naabrid Läti (0,69%) ja Leedu (0,8%) on meist kaugemale maha jäänud. Eesti teadus‑ ja arendustegevuse kulutused on Euroopa Liidu liikmesriikide hulgas suurenenud kõige kiiremini, nad kasvasid perioodil 1998–2006 keskmiselt 26% aastas. Absoluutmahtudes suurenesid teadus‑ ja arendustegevuse kulutused aastail 1998–2006 451 miljonilt kroonilt 2,363 miljardi kroonini, seega üle viie korra. Ainuüksi 2006. aastal oli kasv 735 miljonit krooni ehk 45%.
Kiiresti on kasvanud ettevõtete teadus‑ ja arendustegevuse kulutused, jõudes 0,51%‑ni SKT‑st. Ettevõtete arendustegevuse investeeringuid toetavad meetmed käivitas valitsus märkimisväärses mahus alates 2005. aastast. 2006. aastal oli muutusi juba märgata. Kahe viimase aasta jooksul on valitsuse otseinvesteeringute maht erasektori teadus‑ ja arendustegevuse kulutustes kasvanud neli korda.
Seatud eesmärkide saavutamine 2011. aastaks on, vaatamata rahastamise kiirele kasvule, jätkuvalt ambitsioonikas ülesanne. Olukorras, kus Eesti on Euroopa Liidu liikmesriikide 2006. aasta kulutuste võrdluses alles 15. kohal (Euroopa Liidu keskmine kulutuste tase oli 2006. aastal 1,84%), tuleb valdkonna rahastamist jätkuvalt suurendada. 2008.–2011. aasta riigi eelarvestrateegias on teadus‑ ja arendustegevuse valdkonna rahastamiseks planeeritud 10,4 miljardit krooni. 2008. aastal suurenevad teadus‑ ja arendustegevuse investeeringud 1,98 miljardi kroonini. Seda on 45% rohkem kui 2007. aastal.
Head kuulajad! Teadus‑ ja arendustegevuse rahastamise suurendamine on edasise arengu oluline eeltingimus, kuid see iseenesest ei taga soovitud tulemusi. Valitsus pöörab järjest rohkem tähelepanu teaduse ja innovatsioonisüsteemi sisulistele väljunditele. See eeldab mõttelaadi muutust kogu teadus‑ ja arendussektoris. Esiplaanile tuleb seada konkreetsed tulemused, mitte keskenduda vahenditele. Näiteks, esmatähtis ei ole mitte baas‑ ja sihtfinantseerimise või erasektori toetuste maht, vaid kvaliteetsete publikatsioonide arv ja suure lisandväärtusega teenuste ning toodete osakaalu suurendamine.
Võttes arvesse meie teadus‑ ja arendustegevuse väljundite analüüsi, on meie suurimad väljakutsed järgmistel aastatel teaduse kvaliteedi paranemine, teadussaavutuste turuletoomine ning ettevõtete arendustegevuse investeeringute kasvatamine.
Nendele väljakutsetele vastamiseks tõstan esile kaks prioriteeti, mis sisalduvad ka strateegias "Teadmistepõhine Eesti" ja struktuurivahendite kasutamise kavades. Esiteks, innovatsioonipoliitika arendamine ning ettevõtete teadus‑ ja arendusinvesteeringute soodustamine. Teiseks, inimressursi arendamine nii teaduses kui ka sellest väljaspool. Rahvusvaheline konkurents talentide kasvatamisel ja värbamisel on tihe. Peame aktiivselt panustama uute teadlaste arendamisse ja olemasolevate tipptasemel teadlaste motiveerimisse.
Ettevõtete investeeringute soodustamisel toon esile kolm valitsusele olulist märksõna: teadus‑ ja arendustegevuse investeeringute rõhuasetus, meie ettevõtlussektori arendusvõimekus ning innovatsioonikeskkonna senisest jõulisem arendamine.
1945. aastal kirjutas USA presidendi Roosevelti tolleaegne teadus‑ ja arendusnõunik Vannevar Bush artikli pealkirjaga "Teadus, lõputu silmapiir", mis mõtestas teadus‑ ja arendustegevuse klassikalise mudeli: alusuuringutele järgnevad rakendusuuringud ning nendele omakorda tootearendus. Sellest ajast alates on räägitud ka teadus‑ ja arendustegevuse rahastamise vajadusest. 60 aastat hiljem on valdkond jätkuvalt oluline, ent klassikaline lähenemine on asendunud arusaamisega, et teadus‑ ja arendussektor on pigem dünaamiline innovatsioonivõrgustik. Rõhuasetus kandub järjest rohkem uute toodete turuletoomisele. Selle aasta 3. märtsi The Economistis tõdeti, et alusuuringutepõhine "teaduse tõuke mudel" enam ei toimi. Teadus‑ ja arendustegevuse tulem on järjest rohkem uus toode, mitte kuiv patent või teadusartikkel.
Tsiteerin Eesti üht rahvusvaheliselt tunnustatumat teadlast Mati Karelsoni: "Ettekujutus, et teadlane mõtleb oma kabinetis midagi huvitavat välja ning sellest saab teha suure ettevõtmise, toimib reaalses elus väga harva. Tegelikult algavad edukad asjad hoopis teiselt poolt. Kõigepealt vaadatakse turgu ja nõudlust ning alles siis minnakse teadlase juurde." See ongi innovatsiooni, s.o olemasoleva teabe uuel ja efektiivsemal moel kasutamise lähtekohaks. Inteli innovatsioonijuht ja asepresident Martin Curley on oma sõnavõttudes pidevalt rõhutanud, et peamine väljakutse 21. sajandil on teaduse ühitamine nn päris maailmaga.
Eesti liigub oma teadus‑ ja arendustegevuse kulutuste loogikalt lähemale edukatele tööstusriikidele, kus järjest suurem osakaal on rakendusuuringutel. 2006. aastal jagunesid Eesti teadus‑ ja arendustegevuse kulutused eri uuringutüüpide vahel järgmiselt: 32% alusuuringutele, 25% rakendusuuringutele ning 43% katse‑ ja arendustöödele. Edukates tööstusriikides, nagu USA ja Jaapan, moodustavad alusuuringud vaid 19% ja 13% kõigist teadus‑ ja arendustegevuse kulutustest, katse‑ ja arendustöödele kulutavad need riigid 57% ja 65% kogu rahastamisest. Rakendus‑ ja katseuuringute kõrge tase iseloomustab ka meiesarnaseid väikseid Euroopa Liidu riike Taanit, Iirimaad ja Austriat (mis polegi nii väike).
Eesti eesmärgiks peab olema soodsamate tingimuste loomine rakendusuuringuteks ning katse‑ ja arendustöödeks. Me saame olla konkurentsivõimelised ainult siis, kui suudame uusi teadmisi enda kasuks turul ära kasutada. Analüüsides 2006. aastal avaldatud Euroopa Liidu innovatsiooniuuringu tulemusi, on pilt esmapilgul rõõmustav. Eestis on Euroopa keskmisest märkimisväärselt suurem uuenduslike ettevõtete osakaal. See on järjepidevalt kasvanud, 2004. aastal jõudis see 49%‑ni kõikidest ettevõtetest. Samas seisneb 70% uuendustegevusest masinate ja seadmete kasutuselevõtus, s.o investeerimises "rauda", mitte uue arenduskvaliteedi loomises. Teadus‑ ja arendustegevusse investeerivate ettevõtete arv on Eestis kolme aastaga 67% kasvanud, kuid see on siiski tagasihoidlik – 2005. aastal oli 357 sellist ettevõtet.
Samuti ei ole Eestis palju nende tööstusharude ettevõtteid, kes teevad traditsiooniliselt mahukaid arendusinvesteeringuid. Maailma kümnest suurimate arenduskulutustega ettevõttest tegutsevad neli autotööstuses ning kolm kuuluvad ravimisektorisse. Kümne esimese hulgas on ka üks tarkvaraarendusega tegelev ettevõte ning kaks elektroonikaseadmeid tootvat ettevõtet. Eestis on olemas teatud võimekus kahes viimati nimetatud valdkonnas.
Tööstuse arenduskulutused moodustavad Eestis ligikaudu 40% ettevõtlussektori arengukulutustest. Suurima arendusinvesteeringute mahuga on elektri‑ ja optikaseadmete tootmine – 16% kogukulutustest. Ligikaudu 12% teadus‑ ja arendustegevuse investeeringutest tehakse pangandussektoris. Suurima tegevusharu, mis annab viiendiku kõikidest arendustegevuse kulutustest, moodustavad Eestis arvutid ja nendega seotud tegevused. Valitsuse eesmärk on arendustegevusega tegelevate ettevõtete kandepinna laiendamine.
Selleks on Eestis viimastel aastatel ka palju ära tehtud. Uue strateegiaga võetavad meetmed loovad ettevõtete arenduskeskkonna kujundamisel täiesti uue kvaliteedi. Meetmetega toetatakse otseseid investeeringuid arendustegevusse, uute tehnoloogiate kasutuselevõttu, teadusasutuste ja ettevõtete koostööd, aga ka innovatsiooniteadlikkuse tõstmist ning uuendusmeelsust laiemalt. Eraldi tahan esile tõsta arengufondi ning tehnoloogia arenduskeskuste käivitamist.
Riigikogu kiitis 2006. aasta 15. novembril heaks Eesti Arengufondi seaduse. Arengufondil on oluline roll Eesti riskikapitalituru arendamisel ja meie lootustandvaimate äriideede teostamisel. Juba praegu vaatab arengufond läbi ettevõtete äriplaane. Esimeste reaalsete investeeringuteni jõuab fond ilmselt järgmise aasta keskel. Ettevõtete ja teadusasutuste koostöö soodustamisel on võtmeroll tehnoloogia arenduskeskustel. Tänaseks on käivitunud viis arenduskeskust, mis kõik tegutsevad Eestile strateegilistes info‑ ja kommunikatsioonitehnoloogia, biotehnoloogia ja nanotehnoloogia valdkondades. Keskuste tegevuses osaleb 29 ettevõtet ning 4 ülikooli.
Oluliste uute algatustena käivitab valitsus 2008. aastal toetusskeemi arendustöötajate värbamiseks ettevõtetes ning innovatsiooniosakute skeemi. Innovatsiooniosakud, mille kaudu ettevõtetele antakse väikesemahulisi (näiteks 3000 eurot) toetusi konkreetsete arendusprojektide läbiviimiseks koostöös ülikooliga, on osutunud väga edukaks näiteks Iirimaal.
Austatud Riigikogu liikmed! Eesti teaduse ja arendustegevuse edu üheks aluseks on inimesed, nii ettevõtetes kui ka teaduses. Inimesed, kes loovad ja rakendavad uusi teadmisi. Valitsus on käivitanud ambitsioonika teadus‑ ja arendustegevuse infrastruktuuri arendamise programmi. Investeeringute edukus sõltub sellest, kas meil on olemas piisavalt kvaliteetne ja konkurentsivõimeline inimressurss. Muidu võib tekkida oht, et hangitud moodne aparatuur ei leia täiemahulist kasutust või jääb halvimal juhul lihtsalt nurka tolmuma. Teadusmahukuse kasvatamiseks vajame seega kõrge haridustasemega inimesi nii era‑ kui ka avalikku sektorisse.
Strateegias "Teadmistepõhine Eesti" oleme seadnud eesmärgiks suurendada teadlaste ja inseneride osakaalu 2014. aastaks kaheksa töötajani tuhande töötaja kohta. See on oluliselt ambitsioonikam eesmärk kui praegune Euroopa Liidu keskmine teadlaste suhtarv 5,5, milleni oleme tänaseks jõudnud. Eestis töötas 2006. aastal 5,44 täistööajaga teadlast tuhande töötaja kohta. Aasta jooksul kasvas töötajate arv 10% ning teadus‑ ja arendustegevusele kulutatud tööaeg 9%. Täistööajaga teadlaste ja inseneride lisandumine on viimastel aastatel olnud intensiivne eelkõige ettevõtlussektoris, kus teadustöötajate täistööaja ekvivalent on kasvanud 1400 töötajani. Seega oleme täitnud majanduskasvu ja tööhõive tegevuskavas 2008. aastaks seatud eesmärgi. Tööhõive kiire kasvu tingimustes on teadus‑ ja arendustöötajate osatähtsus tööturul, vaatamata töötajate arvu kasvule, püsinud võrdlemisi stabiilsena, moodustades ligikaudu 0,96% Eesti tööhõivest. Meie hõive on veidi üle Euroopa Liidu keskmise, mis on 0,92%.
Kõrgharidussektoris on teadlaste arv kõikunud, kuid püsinud viimase kolme aasta võrdluses samal tasemel. Paranenud on teaduse kvaliteet. Meie teadlased on kvaliteetsete publikatsioonide avaldamisel eelretsenseeritavates väljaannetes olnud järjest aktiivsemad ja edukamad. 2006. aastal avaldasid Eesti teadlased neis 875 artiklit, mis on 64 artiklit enam kui 2005. aastal. 0,26 publikatsiooniga täistööajaga teadlase kohta on Eesti tõusnud teiste riikidega võrreldes keskmike hulka. Jääme küll maha Iirimaast (0,63 publikatsiooni töötaja kohta), Sloveeniast (0,59), Rootsist (0,35) ja Ungarist (0,34), kuid edestame Lätit (0,16) ja Leedut (0,1). Soomega (0,24 publikatsiooni töötaja kohta) oleme samal tasemel.
Veelgi olulisem on, et Eesti asub kõrgel kohal ka teaduse mõjukuselt. Teaduslikud tööd peaksid teaduse arengule kaasa aitama uue, teiste teadlaste poolt kasutatava teadmise loomise teel. Seetõttu on mõju üks peamine näitaja viited teiste teadlaste töödele. Maailma kõige mõjukam teadus on Šveitsis, iga viimase kümne aasta jooksul ilmunud Šveitsi teadlase artiklile on viidatud keskmiselt 14 korda. Eesti on maailma 145 teadusriigi seas kõrgel 47. kohal. Keskmiselt on viimase kümne aasta jooksul Eesti teadlase artiklile viidatud 7,25 korda. See on suurim mõjukus Kesk‑ ja Ida-Euroopa riikide seas.
Eestis on kaks valdkonda, mille mõjukus ületab valdkonna keskmist maailmas. Eesti teadlaste tsiteeritavust analüüsinud professor Jüri Allik on kinnitanud: "Eesti materjaliteadus on maailmas esirinnas, eestlaste teadusartikleile viidatakse oluliselt rohkem kui maailmas keskmiselt selles valdkonnas ilmunuile. Samuti on maailma keskmisest tasemest kõrgemal keskkonnateadused ja ökoloogia ning farmakoloogia ja toksikoloogia. Maailma keskmise lähedal on taime‑ ja loomateadus ning keemia."
Meie eesmärgiks peab olema tippvaldkondade jätkuv arendamine ning tippteadlaste arvu suurendamine, seda nii hetkel tugevates kui ka teistes strateegia "Teadmistepõhine Eesti" prioriteetsetes valdkondades. Kriitilise massi tippteadlaste saavutamiseks on valitsus lisaks teistele meetmetele käivitanud teaduse tippkeskuste programmi, mis on 70% ulatuses suunatud strateegias väljatoodud prioriteetsetele valdkondadele. Tippkeskuste programmi investeeritakse 700 miljonit krooni perioodil 2008–2014.
Tippteaduse arendamisel ei saa kõrvale jätta ka teiste teadlaste motiveerimist. Viimaste aastate muret tekitav trend on olnud Eesti teadlaste madal palgatase. Rahvusvahelise teadlaste palgauuringu põhjal on meie teadlaste palgad jooksvates hindades 25 Euroopa Liidu liikmesriigi hulgas viimaste seas. Mõnevõrra edestame Lätit, Poolat ja Slovakkiat, kuid Ungarist ja Tšehhi Vabariigist jääme maha 67%.
Olukorras, kus võistlus andeka tööjõu pärast on kogu maailmas väga terav, peame seadma eesmärgiks maksta tarkadele ja suurt lisandväärtust loovatele inimestele korralikku töötasu. Seetõttu tõstab valitsus 2008. aastal õppekoha baasmaksumust kõrghariduses 30% võrra, mis suurendab hüppeliselt kõrghariduse riigipoolset rahastamist. 30% kasvab 2008. aastal ka teadus‑ ja arendusasutuste teadusteemade sihtfinantseerimise, grandifinantseerimise ja baasfinantseerimise maht. Kõikide teaduspersonali palkadesse panustavate riigieelarveliste rahastamisinstrumentide 30% kasv lubab alustada teadus‑ ja arendustegevuse valdkonna palkade ennaktempos suurendamist.
Konkurentsivõimeline palk on oluline motiveerija ka uutele potentsiaalsetele teadlastele.
Head kuulajad! Teaduse järelkasvu arvukuse ja kvaliteedi kasvu pean praegu inimkapitali arendamise peamiseks eesmärgiks ja samas suurimaks väljakutseks. 2006. aastal kinnitatud Eesti kõrgharidusstrateegias on püstitatud eesmärgiks jõuda 2015. aastaks 300 uue doktorini aastas. Valitsusliidu programmis oleme seadnud eesmärgiks saavutada vähemalt 250 doktorikraadi kaitsmine 2011. aastaks.
2005/06. õppeaastal kaitses kraadi 143 uut doktorit. See on küll 24 lõpetanut enam kui 2005. aastal, kuid võrreldes 2004. aasta 138 doktorikraadi kaitsmisega, on kasv ikkagi liiga tagasihoidlik. Et selline lõpetanud doktorite arv on ebapiisav, näitab ka teadus‑ ja arendustöötajate jaotumine kvalifikatsiooni järgi. Teadlaste ja inseneride arv on kasvanud eelkõige magistrite, mitte aga doktorite lisandumise tõttu.
Kinnitan, et valitsus on uute doktorite lisandumist pidanud väga oluliseks ja viinud doktoriõppe populariseerimiseks ja atraktiivsemaks muutmiseks ellu mitmeid uusi algatusi.
Pühendunud ja kõrgel tasemel doktorantide arendamine algab eelkõige tugevatest juhendajatest. Selleks et muuta meie juhtivate ülikoolide keskkond ja töötingimused atraktiivseks rahvusvaheliselt kõrgel tasemel juhendajatele, arendati 2007. aastal välja tippteadlaste grantide süsteem. Uue süsteemi raames luuakse välismaalt Eestisse tulevatele tippteadlastele võimalus oma uurimisgrupi loomiseks. Viieaastase grandi suurus ulatub poolteise miljoni kroonini teadlase kohta aastas. Lisaks sellele töötati välja tippõppejõudude Eestisse toomise põhimõtted, mille alusel hakatakse toetama tippõppejõudude korraliste ametikohtade loomist.
Lisaks juhendajate potentsiaali ja kandepinna parandamisele rakendab valitsus mitmeid otseseid doktorantidele mõeldud uusi meetmeid.
Esiteks, on toimunud oluline uuendus doktoriõppe rahastamise põhimõtetes. 2007. aastal väljatöötatud uue rahastamismudeliga seotakse õppe baasmaksumus ja doktoranditoetus üheks tervikuks ning ülikoolidel on edaspidi kohustus kõigile atesteeritud doktorantidele toetust maksta. Uue mudeli järgi hakatakse doktoriõpet rahastama 2008/09. õppeaasta algusest.
Teiseks, alates 2008. aastast on loodud võimalused selleks, et iga doktorant veedaks vähemalt ühe semestri oma õpinguperioodist välisülikoolis.
Kolmandaks, töötati välja põhimõtted, mille alusel on doktorantuuri võimalik osaliselt läbida väljaspool ülikooli.
Kas see piiks tähendas seda, et aeg hakkab lõppema? Kahju!
Lõpetuseks tahan rõhutada valdkondlike prioriteetide seadmise olulisust. Peame endale aru andma, et meie teadus‑ ja arendussektori maht on rahvusvahelisel mõõtskaalal väike, isegi liiga väike. Meie lähinaabrite Soome ja Rootsi teadus‑ ja arendussektorist moodustab Eesti teadus‑ ja arendussektor vastavalt 1% ja 2%, Soome rahvaarvust moodustab Eesti rahvaarv aga veerandi.