Austatud Riigikogu esimees! Head kolleegid! "Eesti on väike, avatud majandusega riik. Meie liberaalne majanduskeskkond, soodne maksusüsteem ja range fiskaalpoliitika on tõestanud oma elujõulisust nii headel kui ka kehvematel aegadel. Me usume jätkuvalt turumajanduse iseregulatsiooni, inimeste ja ettevõtete õppimis- ja kohanemisvõimesse. Eesti riigil on majanduskeskkonna mõjutamiseks kindlad, kuigi piiratud võimalused. Ja uskuge mind, me kasutame neid võimalusi parimal moel. [- - -] Meie eksport hoiab kasvutrendi ja jooksva konto defitsiit on hakanud vähenema. Meie tööhõive tõuseb ja tööpuudus on kümnendi madalaim. Meie majandus püsib kindlatel alustel." See oli tsitaat austatud peaministri Ansipi 26. septembril s.a peetud kõnest, kui ta riigieelarvet meile Riigikogusse üle andis. Jätkan oma sõnavõttu tõdemusega, et Eesti on avaldatud inimarengu aruandes langenud jällegi neli kohta. See tõestab järjekordselt, et liberaalne majandus‑ ja sotsiaalpoliitika on jõudnud kriisi. Ebavõrdsus ühiskonnas, lühike keskmine eluiga isegi naabritega võrreldes, alkoholism, arenenud riikidega võrreldes mitu korda väiksemad kulutused tervishoiule, HIV levik – kõik need on teemad, mis peaksid kuuluma riigieelarve prioriteetide hulka.
Nüüd aga Riigikogu Eesti Keskerakonna fraktsiooni mõningatest seisukohtadest 2008. aasta riigieelarve kohta. Nagu ka 2007. aasta lisaeelarve, toimib 2008. aasta eelarve tunduvalt erinevates tingimustes kui siinsamas saalis aasta tagasi vastu võetud ning, kordan, väga hea ja konservatiivne 2007. aasta eelarve. Kindlasti lugesite teisipäevases Postimehes artiklit järjekordsest ennustusest tööpuuduse kasvu kohta. Löögi all on lisaks ehitusele ja kinnisvarasektorile ka tekstiilitööstus, puidutöötlemine, hotellindus, toitlustus, transport. Tarbimise vähenemise all kannatab jae‑ ja hulgikaubandus. Pangandusanalüütikud on ennustanud töötuse kasvu kuni 8,5%‑ni ja 2009. aastaks koguni 9%‑ni. Keskerakonna hinnangul toetub riigieelarve ebaõiglasele maksusüsteemile. Aktsiisitõusu eesmärk polnud juba alguses mitte euro kasutuselevõtt, vaid Reformierakonna valimislubaduse – tulumaksu vähenemine – katmine. Arvutused näitavad, et tulumaksu alandamine on kasulik nendele, kelle kuusissetulek on üle 40 000 krooni. Alates sellest sissetulekust võidetakse rohkem, kui maksutõusudega kaotatakse. Seega jätkab valitsuskoalitsioon endiselt nn õhukese riigi poliitikat, mille puhul saavad reaalset kasu keskmisest tunduvalt suurema sissetulekuga isikud ja ülejäänud, st enamik rahvast, maksavad nendele kõrgemate aktsiiside kaudu selle lõbu kinni. Teha sellist vastutustundetut poliitikat langeva majanduskasvu tingimustes on küüniline.
Esmapilgul ja asja sisusse süüvimata võiks 96 miljardi kroonini paisunud eelarvega täiesti rahule jääda. Valitsus on jätkanud Keskerakonna ministrite alustatud pensionide tõstmist ning politseiametnike, päästjate, õpetajate, teadustöötajate palga tõusu. See tõestab veel kord, et ajasime valitsuses õiget poliitikat ning valitsuskoalitsioon on asunud täitma Keskerakonna valimislubadust avaliku sektori palgatõusu kohta. Tõsi küll, ametnike palga tõus lülitati siia sellisel määral juurde juba päris omal algatusel, justkui erinevust rõhutades. Keskerakonna fraktsioon ei ole rahul kohaliku omavalitsuse rahastamisega selle aasta riigieelarves. Peaminister rääkis meile infotunnis, et kohaliku omavalitsuse tulubaas suureneks tunduvalt, kui me tasandusfondi suurendaksime, omavalitsused supleksid justkui raha sees. Olen kohtunud aga paljude omavalitsusjuhtidega ja pilt on sootuks teistsugune: katmata aktsiisitõus, ehitushindade, teede-ehituse, toasooja käibemaksu ja muude teenuste hindade järsk tõus on asetanud meie vallad ja linnad rahaliselt raskesse seisu. Näiteks, Eesti Maaomavalitsuste Liit ja Eesti Linnade Liit taotlesid koolilõuna maksumuseks 20 krooni päevas alates 1. jaanuarist. Valitsus sellega ei nõustunud ja koolilõunatoetus ei suurene 1. jaanuarist, vaid alles 1. septembrist 12 kroonini. Isegi siis mitte piisavalt. Pole mõtet rääkida suurtest eurotoetustest, kui kaasfinantseerimise jaoks napib vahendeid. Aga kaasfinantseerimise vahendid sööb just seesama hinnatõus. Mis aga veel rohkem häirib, see on suhtumine kohalikku omavalitsusse kui mingisse tüütusse riigi raha kulutajasse. Tuletame meelde, et lisaks sellele, et kohalik omavalitsus on demokraatia üldtunnustatud alustala ühiskonnas, on ta ka suure osa avalike teenuste eest vastutaja, olgu selleks siis haridus, kultuur, sotsiaalhoolekanne või heakord. Kahjuks on sellest tingitud mitme omavalitsuse maamaksutõusu kava, sest riigi poolt pandud või võetud kohustused (näiteks vee‑ ja kanalisatsiooniprojektid) tuleb ju täita. Eelarveprojektist ilmneb, et riigil on järgmisel aastal plaanis tööle võtta 2500 uut ametnikku. Õigustatud küsimus on, kas tõesti on sellise hulga uute inimeste töölevõtmine vajalik. Kas ei ole võimalik olemasolevat ametnikkonda efektiivsemalt tööle panna? Palgatõus on ju järgmises eelarves olemas. Aga võib-olla on see mõeldud majanduslanguse tõttu töö kaotanud inimeste tööhõiveprogrammina või töötavate ametnike varjatud lisapalgatõusuna? Kahjuks jätab eelarve lahendamata pensionil olevate puuetega inimeste toetuste probleemi. Puuetega inimeste sotsiaaltoetus on kaheksa aastat tõstmata ja ka praegune riigieelarve jätab varasematest lubadustest hoolimata puuetega inimesed tagaplaanile.
Lähtuvalt järgmistest punktidest – pensionifondi raha mitteeraldamine, aktsiiside tõus, kohaliku omavalitsuse tasandusfondi kasvu puudumine, koolilõunatoetuse ebapiisav suurendamine, majanduslikud vastuolud, raudteetööliste, bussijuhtide, õpetajate, õdede ja kaevurite streigimeelsed meeleolud – ei saa Eesti Keskerakonna fraktsioon seda eelarvet kahjuks toetada. Aitäh!