Lugupeetud juhataja! Head Riigikogu liikmed! Ma tuleksin selle eelnõu sisu juurde uuesti tagasi. Hea kolleeg Lauri Luik rääkis sellisest üldisest ja poliitilisest eesmärgist tagada maa ja linna vahel suuremat võrdsust ning veidi õpetajatest. Rääkides sellest eelnõust, siis loomulikult Keskerakonna fraktsioon ja mina isiklikult leiame, et eesmärk on äärmiselt positiivne, kuid kahjuks jätab eelnõu nii õiguslik kui ka õigus-tehniline lahendus paljuski soovida. Kõigepealt, kui tulla, nii nagu ma ka esimesel lugemisel tutvustasin, esimese küsimuse juurde – õpetajate kvalifikatsioon ja erisuste tegemine –, siis ei saa ma kuidagi nõustuda hea ettekandja Lauri Vahtrega, et me peame siin kuidagi eelistama haridusteaduskonna lõpetanuid ja tooma sisse erisuse nendega, kes on lõpetanud mõne muu teaduskonna ja juurde võtnud 160 ainepunkti pedagoogikat. Seda juba lihtsalt sellepärast, et me oleme oma teiste määrustega, nii kutsestandardi kui -kvalifikatsiooni määrustega, loonud võrdsed võimalused ja seda põhjusega, et need üksikud (ja need on tõepoolest äärmiselt üksikud) noored inimesed, kes on selliselt kooli tulnud, eriti reaalainetest ja bioloogiast loodusõpetuse peale, on silma torganud äärmiselt hea kutsekindlusega ja nad on koolis jätnud nii lastele kui kõigile kolleegidele hea mulje. Kui meie põhjendus siinkohal on aga see, et me soovime, et noored teeksid oma valikud varem ja läheksid kiiresti õpetajakutsele ega teeks seda viimasel hetkel, siis loomulikult: see põhjendus on arusaadav. Aga nagu ma ütlesin, EHIS-e andmeid vaadates, me räägime väga üksikutest juhtumitest. Tuua seaduse tasandil (vaadates veel põhiseaduskomisjoni esialgset arvamust) õiguslikult küsitava koha pealt selline vahe sisse – ma usun, et siin ei ole kindlasti põhjendus rahas.
Teine ja minu meelest äärmiselt sisuline küsimus on kutseõpetajate erisus. Kui me toome seadusesse sisse lähtetoetuse ja tahame lahendada õpetajate puudust ning oleme samal ajal deklareerinud – nii arengukavades, Euroopa Liiduga liitumise erinevates dokumentides kui ka oma eesmärkides kuni riikliku tasandini välja, et kutseharidus ja teadus on meil kaks põhiküsimust, kus me peame edasi arenema väga suure hüppega, siis siin kutseõpetajad põhimõtteliselt kogu grupiga välja arvata on enam kui kahetsusväärne.
Nüüd küsimus, kas põhjendus kutseõpetajate puhul võib olla rahas? Ma ütleksin selle peale, head kolleegid, et seaduseelnõu 115 annab oma muudatustega selleks ka lahenduse. Nimelt võib lähtetoetust rakendada nüüd uute muudatuste järgi nelja kuu jooksul ehk kui õpetaja on septembris tööle tulnud, siis juhul, kui meil 2008. aasta eelarves tõepoolest selleks raha ei jätku, on võimalik osale õpetajatele maksta lähtetoetus välja 2009. aasta algusest. Nii et põhimõtteliselt isegi kui järgmisel aastal on äärmiselt positiivne juhtum ja meil on väga palju neid noori inimesi, kes tulevad kooli – mis on ju meile kõigile rõõmustav –, siis tegelikult rahalistel põhjustel jääb rakendamine mõne puhul lihtsalt mõni kuu hiljemaks ja nad saavad oma raha kätte järgmisel aastal ehk praeguses seisus ülejärgmise aasta eelarvest. Nii et põhimõtteliselt ma ei näe ka selles osas takistust.
Kolmas küsimus, mille üle me oleme väga palju vaielnud, on seotud Tallinna ja Tartuga. Koalitsioonilepingus on tõepoolest öeldud, et eesmärk on maapiirkondade toetamine. Kuid ma tuletaksin kolleegidele siiski veel kord meelde, et EHIS-e andmetel on meil puudu teatud erialavaldkonna õpetajatest. Ja erialavaldkonna õpetajatest paistavad silma, nii nagu kolleegid ette lugesid, just reaalained – füüsika, matemaatika – ja ka võõrkeeled. Siin ei saa nii täpselt öelda, et küsimus on rohkem kas Tartu kõrval olevas vallas või Tartus või Tallinna kõrval olevas linnas või Tallinnas. Küsimus on selles, et näiteks praegu on Tallinnas siiski üle kolmandiku lastest ja nad õpivad gümnaasiumiastmes. Ja need erialad, mis on äärmiselt suure puudujäägiga, on need, kus on puudujääk gümnaasiumiõpetajatest. Kui me praegu vaatame näiteks Tallinna ja Tartu lapsi, kes tulevad gümnaasiumiastmesse õppima, siis enamikus tulevad nad maalt. Näiteks olen ju toonud alati Treffneri, kuhu suurem osa ei tule tegelikult mitte Tartu linnast, vaid ümberkaudsetest põhikoolidest. Seega me tegelikult selle seadusega põhimõtteliselt ei räägi mitte sellest, et me loome õpetajate juurdetoomise võimalusi, vaid me räägime põhikooliõpetajatest. Kui me räägime gümnaasiumi- ja kutseastmest, siis see seadus tegelikult meelega eirab seda astet. Kui see on seadusandja eesmärk, kui see on meie saali ühine arvamus ja ütleme, et see on esimene etapp, siis me võiksime selle ka seletuskirjas välja öelda ja anda noortele signaali, et tegemist on esimese etapiga, kus me soovime pöörata tähelepanu põhikoolile ja edasi vaatame gümnaasiumi. Aga praeguse lahenduse puhul, kui me ei ole seda otseselt välja öelnud, tekitab see õiguslikke küsimusi küll. Küsimus on ju selles, et kui me tahame täita need kohad, mis on õpetajatega praegu täitmata, siis see on ettenähtav, see on EHIS-e andmetel väljavõetav, see on kooliti statistiliselt kontrollitav. Kuna praegu on meil võimalik seda teha koolide kaupa, siis on see ka eelarveliselt prognoositav. Me ei saa ju võtta kohtadele täiskohaga lõpetajaid, kui koht on juba täidetud. Seega igal juhul on see prognoositav summa ja nagu ma juba ütlesin, kui 2008. aasta eelarve on tõepoolest peaaegu vastu võetud ja sinna ei saa enam lisa juurde arvestada, siis nelja kuu rakendamine tähendab, et 2009. aastast me saame selle küsimuse lahendada.
Minu jaoks on väga tõsine küsimus see, et kui põhiseaduskomisjon näeb võimalikku riivet või nagu osa kolleege ütlevad "ripsatust", siis võib-olla võiksime üheks nädalaks aja maha võtta, kultuurikomisjonis seda veel kord arutada ja vaadata ka sinna sisse, et ühel või teisel juhul saab seda seadust veelgi paremini rakendada. Kui aga sellist soovi ei ole, siis nii või teisiti, me toetame seda esimese astme rakendamist, küll aga pöörates tähelepanu, et siin on üsna palju sisulisi küsimusi, mille juurde me tõenäoliselt tuleme sellesama Riigikogu koosseisuga üsna varsti tagasi. Aitäh!