Austatud Riigikogu aseesimees! Head kolleegid! Kohustuslik kogumispensionisüsteem käivitas pensionikindlustuse teise samba. Pensioni arvutamisel muutus senisest määravamaks igaühe isiklik sissetulek. Kas ja kui palju seaduse vastuvõtmise aegadel inimesed mõtlesid, et kogumispensioniga liitumine võib kaasa tuua pettumuse? Kõik tundus ju nii kauge olevat. Rahvaliit rõhutas toona vajadust säilitada pensionireformi esimese samba tarbeks solidaarne sotsiaalmaks vähemalt 20%. Avaldasime ka arvamust, et kohustuslik pensionikindlustus on kasulik eelkõige jõukamatele kõrgepalgalistele, vaesematele madalapalgalistele jääb niivõrd madal pension, mis kindlasti ei suuda kindlustada korralikku toimetulekut. Juba tol ajal oli teada, et kõige suurem hulk kindlustatud inimesi jääb koefitsientide vahemikku 0,2–0,4.
Pensionireformi põhiline idee, pensioni suuruse sõltuvusse viimine sissetulekust, ei toonud ega saanudki kaasa tuua pensionäride toimetuleku olulist paranemist. Madalapalgaliste osatähtsus on mitmes Eesti maakonnas eriti suur. Näiteks on madalam sissetulek enamikus vanusegruppides Võrumaal, Põlvamaal, Ida-Virumaal ja ka Jõgeva maakonnas, kust ma ise Riigikogusse olen valitud.
Rahvaliit tunneb otsest kohustust oma valijate parema toimetuleku eest seista.
Millised võiksid olla lahendused pensionisüsteemi õiglasemaks muutmiseks? Nii esitasimegi tänavu 13. juunil seaduseelnõu, riikliku pensionikindlustuse seaduse § 12 muutmise seaduse eelnõu.
Pärast 1. aprilli 2007 toimunud pensionide indekseerimist oli keskmine vanaduspension 3519 krooni ja pärast 1. juulit s.a 3769 krooni. Meie eelnõus esitatud riikliku pensionikindlustuse seaduse muudatused puudutavad pensionikindlustuse aastakoefitsiendi arvestamise metoodikat. Nimelt näitavad viimaste aastate isikustatud sotsiaalmaksu andmed, et umbes kolmel töötajal neljast on keskmine aastakoefitsient alla 1. Selle põhjuseks on madalate palkade suur osakaal ja suured palgaerinevused. Samuti jäävad pensionid madalaks ka lühema perioodi jooksul miinimumpalgaga töötanutel. Kui 2006. aastal oli keskmine sotsiaalmaksu pensionikindlustuse osa 8403 krooni, mis andis aastakoefitsiendiks 1, siis alampalk andis aastakoefitsiendiks 0,357. See tähendab, et alampalgaga töötaja peaks töötama peaaegu 2,8 aastat, et saada summaarset aastakoefitsienti 1.
Seetõttu olemegi teinud ettepaneku parandada alla keskmist palka saavate pensionikindlustatute tulevast majanduslikku olukorda pensioni kindlustuskoefitsiendi võrdsustamisega väärtuses 1. Üle keskmist palka saavatel jääb nende koefitsient kehtima.
Teiseks oleme seda eelnõu esitades seadnud eesmärgiks Eesti pensionikindlustussüsteemi vastavusse viimise parandatud ja täiendatud Euroopa sotsiaalhartaga. Pensionide tõstmine on hädavajalik, et ühelt poolt kindlustada toimetulekut vanaduses, teiselt poolt aga ühiskonna sotsiaalset ja poliitilist stabiilsust.
Kindlustuskoefitsiendi muutmine ei mõjuta selle ega järgmise aasta riigieelarvelisi kulutusi, muudatus annab alla keskmist palka saavatele kindlustatutele signaali, et neid käsitletakse tööjõuturul võrdväärsetena ja et elamisväärne pensionipõlv neile tõesti tagatakse.
Mis juhtub siis, kui me üha enam ilmnevaid vastuolusid leevendama ei asu, oma valijate õigustatud ootusi ikka ja jälle ignoreerime, midagi olukorra muutmiseks ette ei võta? Tulevase pensioni liialt suurtest erinevustest on näha, et süsteem jätkab üha rohkem kreeni vajumist, kusjuures probleemiks pole mitte ainult eakate või toitja või töövõime kaotanute elujärg, mis ootab viimist normaalsele tasemele. Vildakas on aastakoefitsientide arvutamise kord, enam ei saa rahul olla pensionide indekseerimise valemiga, teise pensionisamba maksetele puudub riigipoolne toetus rahalise katte näol. Kui me samas vaimus jätkame, oleme 20–30 aasta pärast olukorras, et kolmandik inimestest saab esimesest sambast ainult nn rahvapensioni. Ka teisest sambast pole madalapalgalistel kuigivõrd tuge, sest miinimumpalgalt arvutatav panus teise sambasse jääb väikeseks. Kehtiv pensionisüsteem kannab praegused suured palgaerinevused pensioniaega üle. See tähendab, et mõne aastakümne pärast elaks kolmandik eakaid allpool vaesuspiiri. Euroopaliku kultuuri seisukohalt oleks see aga suur ebaõiglus. Mitmete aastate jooksul tõsteti pensione poliitilise otsustuse korras, viimasel kolmel aastal saavutati sellega pensionide ennakkasv palgatasemega võrreldes. Seda oleks võinudki jätkata, võttes sihile keskmise vanaduspensioni, mis oleks 50% keskmisest netopalgast. Nüüd on Riigikogu menetluses ka Vabariigi Valitsuse esitatud eelnõu 79, millega taotletakse muudatuste tegemist riikliku pensionikindlustuse seadusse ja kogumispensionide seadusse. Õnne selle eelnõu vastuvõtmine eakate õuele veel ei too, kuid olukorda mõnevõrra parandab.
Paraku hakkavad pensionisüsteemid üha ähvardavamalt tiksuma. Eriti on põhjust muretsemiseks miinimumpalgalähedase kuusissetulekuga inimestel. Oled küll igal tööpäeval täie eest väljas, aga kui aastakoefitsient jääb alla 0,4, siis ei kogune ju 40 tööaastaga isegi 20. 2005. aastal oli ca 50%‑l täistööajaga töötavatest inimestest aastakoefitsient 0,375 ja 0,6 vahel, veel ca 20%-l oli see 0,6 ja 1 vahel. Kui me valijatega kohtume, siis tõstetakse ikka ja jälle üles probleem, et töötad aasta, aga pensioniaastat ei anta. Inimesed tahavad õiglust ja korralikku pensioni. Aga juba aastast 1999 rahulolematus muudkui süveneb ja süveneb.
Oleme veendunud selles, et riiklik pension ja kohustuslik pensionikindlustus peaks andma vanaduspensioni, mis tagaks elementaarse toimetuleku. Absoluutse vaesuspiiri arvuline väärtus 2004. aastal oli 1836 krooni leibkonnaliikme esimese liikme kohta, 2006. aastal 2081 krooni. Oleks ju igati õiglane, et inimene, kes on 40 aastat töötanud, ei saaks pensioni, mis on vaesusriski piiril.
Nii teebki Rahvaliit ettepaneku muuta esimese samba pensioniaasta arvestust nii, et täiskohaga tööaasta töötanud inimene saaks palga suurusest sõltumata aastakoefitsiendiks vähemalt 1, poole kohaga täisaasta töötanu minimaalselt 0,5. Sellest algaks tee kindlustatud vanaduspõlve.
Oleme seda ideed korduvalt esitanud nii Riigikogus, kohtumistel valijatega kui ka ajakirjanduses. Kahjuks ei ole Rahvaliit seni teistelt erakondadelt loodetud toetust leidnud, olgugi et nii reformierakondlased kui ka sotsiaaldemokraadid on avalikkuse ees ideed toetanud. Tõsi, Riigikogu sotsiaalkomisjonis toetas sotsiaaldemokraadist komisjoni esimees meie eelnõu. Tänan selle toetuse eest ja loodan, et kogu sotsiaaldemokraatide fraktsioon täna menetletava eelnõu arutelu jätkamist toetab. Oleme seisukohal, et meie fraktsiooni algatatud aastakoefitsiendi muutmise seaduse eelnõu on väga vajalik. Samas tervitame ka sotsiaalkindlustusreformi valitsuskomisjoni tegevuse taaskäivitamist ja loodame, et suudame koostöös selle komisjoniga analüüsida eri tegurite mõju pensionisüsteemile ja pensionireformi edasi viia. Tegevusetus olukorras, kus eakate aastakümneid kestnud töö Eesti hüvanguks ei leia väärikat väärtustamist, oleks ju patt. Aitäh!