Austatud Riigikogu esimees! Austatud kaitseminister ja Riigikogu liikmed! Põhiseaduse muutmise seaduse eelnõu vaim liigub õiges suunas. Küsimus on selles, kas säte vastab tegelikule tahtele, mida parlament ja eelnõu algataja on üles seadnud, teisisõnu, kas on võimalik teha sellesse eelnõusse muudatusi, mis selgelt toovad seadusandja tahet esile.
Seaduseelnõu eesmärk on kantud sellest, et vastuokslikke tõlgendusi kaotada ja luua selgus arusaamas, kuidas Eesti riigikaitset kõrgemal tasemel juhitakse. Põhiseaduse paragrahv, mis sisustab riigikaitse organisatsiooni juhtimist, on § 127. Selle esimeses lõikes öeldakse, et riigikaitse kõrgeim juht on Vabariigi President, teises lõikes räägitakse, et presidendi juures asub nõuandva organina Riigikaitse Nõukogu, kolmas lõige, mis selle eelnõuga ära kaotatakse, räägib kaitseväe juhatajast. Küsimus on selles, kas me sellise õigusvõttega, kui me selles põhiseaduse paragrahvis, mis räägib riigikaitse organisatsiooni juhtimisest, kaotame ära ühe lõike ja jätame alles kaks lõiget, lõike presidendi kohta ja lõike presidendi juures asuva nõuandva kogu kohta, loome selguse, et tegelikkuses hakkab riigikaitse valdkonnas kõrgeimat tsiviilvõimu teostama kaitseminister, teatud juhtudel ka valitsus. Kas me saavutame seda? Minu hinnangul mitte. Mitmes Euroopa riigis ei ole riigikaitse juhtimise küsimusi selgelt põhiseaduses sätestatud, aga kui meie riigi põhiseaduskultuur on selline, et need asjad on fikseeritud, kui meil on eraldi riigikaitse peatükk, siis peab olema ka selgelt fikseeritud, kes tegelikult kõrgeimat tsiviilvõimu riigikaitse valdkonnas teostab. Minu hinnangul peab seadusandja põhiseaduse muudatusega selle selgelt välja ütlema. Muidu, kui me jätame üksnes viite sellele, et riigikaitse kõrgeim juht on president, siis seda on tõepoolest võimalik sisustada moel, millele on osutanud eelnõu algataja, et presidendil on sümboolne, deklaratiivne esindusvõim riigikaitse kõrgeima juhina, samamoodi nagu on riigipea üldised pädevused, kuid õhku jääb ka võimalus, et seda sisustatakse täpselt samamoodi nagu praeguste probleemide puhul, vastuoksliku tõlgendamise puhul kontroversiaalselt ja sellisel moel, nagu on ka Riigikohtu põhiseaduslikkuse järelevalve kolleegium teinud 1994. aastal, kes on osutanud, et riigikaitse kõrgeima juhi pädevus peab sisaldama ka iseseisvaid juhtimisfunktsioone. Aeg on muutunud, võimalik on anda erinev tõlgendus sellele Riigikohtu lahendile, kuid riigikaitseküsimused on riigikorralduses sellisel määral olulised ja fataalse iseloomuga, et nende kõrgema juhtimise tase peab olema määratud põhiseaduses, seda ei saa jätta üksnes põhiseaduse üldnormide tasemele, teisisõnu, me tuletame tsiviiljuhtimise võimu, mis lasub valitsusel ja sellest lähtuvalt omakorda kaitseministril, üldise põhiseaduse loogika tõlgendamisega – kes täidesaatvat võimu riigis teostab. Teine küsimus on seotud n‑ö erakorralise või kriisivõimuga. Vabariigid loovutavad, kui tekib kriisiolukord, sõjaline või sisekriis, osa oma tsiviilvõimu kriisi juhtivatele isikutele. Küsimus on selles, kes tegelikult selleks kriisijuhiks Eesti Vabariigi põhiseaduse loogika järgi oleks. Täna seda põhiseadusest tuletada, ka selle eelnõu jõustumise korral, ei ole võimalik. Ma arvan, et põhiseaduses me peaksime andma ühese vastuse, kes hakkab sõjaseisukorras tegelikult Eesti Vabariiki juhtima. Praegu on need küsimused sätestatud vastuokslikku tõlgendamist võimaldavalt rahuaja riigikaitse seaduses ja sõjaaja riigikaitse seaduses. On omaette teema, kas on mõtet kahte seadust eraldi käsitleda. Ma arvan, et kui me asume riigikaitsesüsteemi juurde tervikuna, siis me peame vaatama lisaks põhiseaduse muudatusele ja minu hinnangul põhiseaduse muudatusele minu poolt osutatud täiendusega ehk § 127 täiendamisega viisil, mis tooks selgelt sisse tsiviiljuhtimise organi, kes riigikaitse tsiviiljuhtimist teostaks, siis me peame põhjalikult üle vaatama ka meie riigikaitse organisatsiooni seadused, rahuaja riigikaitse seaduse ja sõjaaja riigikaitse seaduse ning nende kõrval vaatlema juba ka kaitseministri mainitud kaitseväe korralduse seadust. Möödunud aastatel on olnud ulatuslikke tegematajätmisi meie riigikaitse õiguskorralduses. Esiteks, kui me räägime niisugustest universaalmõistetest riigikaitsevaldkonnas nagu ülem ja käsuõigus, siis neid on võimalik tuvastada ainult kaitseväe distsiplinaarseaduse alusel. Me oleme olukorras, et ainuke käsuliini paikapanev valitsusakt ei reguleeri kaitseväe ülesehitust ja käsuõiguse liine ammendavalt. Me oleme jõudnud selleni, mida kaitseväe kohta ütles ka õiguskantsler oma raportis, et kaitseväe ülesehituse vajakajäämised on põhjustanud segaste ja õiguslikult küsitavate käsuliinide rakendamise kaitseväes. Kaitseväes toimivad käsuliinid segaselt ja õiguslikult küsitavalt. See on õiguskantsleri hinnang ka meile, parlamendile. Teine probleem, mille toob esile õiguskantsler, on see, et kehtiv kaitseväe ülesehituse regulatsioon ei võta arvesse NATO standarditest tulenevaid juhtimispõhimõtteid. Kolmas probleem, millele ma osutan ja mida peaks hakkama n‑ö ravitsema kaitseväe korralduse seadus, on see, et kaitseväe määrustikud – sisemäärustik, rivimäärustik ja garnisonimäärustik – on praegusel kujul vastuolus põhiseaduse § 87 punktiga 6, kuna puudub seadus, mis volitaks Vabariigi Valitsust neid määrustikke andma. Aastaid tagasi on valitsus võtnud endale selle pädevuse, kuid ta on teinud seda põhiseadusvastaselt.
Ühesõnaga, kui me räägime riigikaitseõiguse püramiidist, siis me asume praegu püramiidi tippu muutma, minu hinnangul õiges suunas, kuid me peame selle muudatusega õigusselgust suurendama, mitte jätkama võimalust, et kaheldavad tõlgendused võiksid jätkuda. Seda esiteks. Teiseks, paralleelselt sellega peab parlament järgmisel aastal võtma vaatluse alla, esiteks, kaitseväe tsiviiljuhtimise kogu süsteemi, mis on praegu kirjeldatud rahuaja riigikaitse seaduses ja sõjaaja riigikaitse seaduses, teiseks, kaitseministri poolt osutatud puudujääva kaitseväe korralduse seaduse ja sellest johtuvalt praegused vastuolud põhiseadusega – alates sellest, et meil on määrustikud põhiseadusvastaselt antud, kuni otsese vajakajäämiseni juhtimises, et meie käsuliinid on segased.
Kokku võttes arvan, et kaitseväe õigussüsteem võiks olla parlamendi järgmise kahe istungjärgu kõige olulisem teema, mida käsitleda. Mul on hea meel, et kaitseministri juhtimisel on praegune Kaitseministeerium asunud neid küsimusi tõhusalt ja probleeme mitte peites lahendama. Aitäh!