Head kolleegid! Kehtiv metsaseadus on kahtlemata hea, kuid roheliste eelnõu eesmärk on muuta see veel paremaks. Käesolev eelnõu, mille vajalikkust üritan teile põhjendada, on sündinud tegelikust elust. Teie alandlik teener omab päris pikka loodusressurside kaitse praktika kogemust, kuid käesolev eelnõu kujutab endast loomulikult paljude praktikute kogemuste analüüsi tulemust. Nii et eelnõu on pigem induktiivne kui deduktiivne, üldistab neid probleeme, mis on tegelikus elus, mitte ei lähtu õigusteooriast ega muudest sellistest kaalutlustest. Mets on Eesti tähtsamaid loodusressursse ja väärib parimat võimalikku seadust ning seadusandja täit tähelepanu. Just seetõttu soovime sätestada seaduses metsanduse arengukava vastuvõtmise ja selle täitmise aruande arutamise Riigikogus. Mets on võtmetähtsusega meie looduse mitmekesisuse säilitamisel, mis tähendab seda, et kohati tuleb kaitsealune mets jätta täielikult iseenda hooleks, kuid kohati peame seda siiski majandama. Ent see majandamine peab käima hoopis teiste reeglite järgi, kui seda tehakse tavapärases tulundusmetsas. Kehtiv metsaseadus tekitab tõsiseid probleeme looduskaitsepraktikas kahel viisil. Esiteks, keskkonnateenistuste metsaspetsialistid lubavad kaitstavatel loodusobjektidel üsna regulaarselt selliseid raietöid, mis seda kahjustavad, põhjendades seda sellega, et metsaseadus näeb sellist raiet ette. Teiseks, keskkonnateenistuste metsaspetsialistid ei luba kaitstavatel loodusobjektidel seal vajalikke raietöid, jällegi põhjendusega, et metsaseadus selliseid raieviise ei tunne. Metsaspetsialistid ei ole selles olukorras süüdi, nemad täidavad metsaseadust. Selliste probleemide välistamiseks nähaksegi käesolevas eelnõus ette, et kaitstaval loodusobjektil kohaldatakse metsaseadust sedavõrd, kuivõrd see on kooskõlas looduskaitseseadustest tulenevate nõuetega.
Mets on teatud mõttes meie kõigi asi. Seetõttu soovitakse selle eelnõuga tagada toimiv avalik metsaregister ja riigimetsa majandamise kavandamise avalikkus. Samuti soovitakse laiendada Riigimetsa Majandamise Keskuse nõukogu, suurendades selle sisulist pädevust ja töö avalikkust. Nagu me teame, sellega meil probleeme on. Samas on mets loomulikult ka eraasi, vähemalt osa metsast. Põhiseadusest tulenevalt saab eraomandi kasutamist piirata üksnes avalikes huvides ja loomulik on, et piirang peab olema selle huviga proportsionaalne ja tuleb vältida omaniku liigset piiramist. Praegusel ajal, kus nii tehnoloogia kui majandus on teinud lageraie tulundusmetsas nagunii peamiseks, peaaegu ainsaks puidu varumise viisiks, ei ole lageraie eelistamine turberaiele või valikraiele seaduses enam kuidagi põhjendatud. Kavandatav seadusmuudatus jätaks valiku lageraie-, turberaie- või valikraiepõhise majandamise vahel tulundusmetsas omaniku teha. Seega, hea peaministri erakond, me tahame suurendada omaniku õigust otsustada, mis peaks olema teile igati sobilik. Ja loomulikult tahame me samas säilitada praeguse seaduse regulatsiooni, mis nõuab ka erametsas metsamajandamise kava, sest täielikku anarhiat me metsa ei soovi. Me soovime, et omanik suudaks õigel ajal langetada oma otsuse ja pärast selle otsuse järgi ka käia piisavalt pika aja jooksul. Samas suurendaks pakutav eelnõu mõnevõrra ka tulundusmetsas ilma metsamajandamise kava ja metsateatiseta raiuda lubatud puidu aastamahtu. Selline lõdvendamine on roheliste hinnangul õigustatud, sest nagu äsja ütlesin, ei käi tänapäeval enam suuremahulised raietööd metsas mootorsae ja väiketraktoriga, vaid harvesteri ja forvarderiga, ja sellistes tingimustes ei suurendaks pakutav senisest lõdvem kord survet metsale kuigivõrd, olles samas aga oluliseks kergenduseks peremetsaomanikele.
Võrreldes praeguse seadusega on pakutavas eelnõus siiski ka mõningaid piiranguid – kohustus kasutada taasmetsastamisel üksnes kodumaiseid liike, samuti kohustus vaadelda metsa tervikuna ka üle kinnistu piiri. Roheliste arvates on need piirangud vajalikud meie metsa loodusrikkuse kaitseks. Lõppkokkuvõttes tuleb siiski selgelt rõhutada, et eelnõu vastuvõtmisel väheneks eelkõige peremetsaomanike paberimajandus ja suureneks nende otsustusvabadus. Samuti parandaks seadusmuudatus üldsuse ligipääsu metsaga seotud otsustele, tõhustaks metsanduse ja looduskaitse eest vastutavate riiklike struktuuride koostööd ja seega kogu meie riigi toimimise tõhusust. Niisiis, eelnõu ei ole tegelikult eriti poliitiline ja seetõttu, vaatamata sellele, et valitsus on andnud talle negatiivse hinnangu, kutsuks ka võimuliidu esindajaid mõtlema oma peaga ja mitte hääletama eelnõu saalist välja praegusel varajasel etapil. Aitäh!