Austatud juhataja! Head kolleegid! Kollektiivse töötüli lahendamise seaduse muutmise seaduse eelnõu on Keskerakonna fraktsioonil välja töötatud selleks, et lahendada ära ammu tõstatatud probleem ametnike streigiõiguse piiramisest.
Õiguskantsler on juba pikemat aega viidanud avalike teenistujate streigiõiguse mitteõiguspärasele regulatsioonile meie vastavates seadustes.
Seaduse § 21 lõike 1 muutmisega täpsustatakse regulatsiooni, mis seni sätestab põhjendamatult laia streigikeelu avalikele teenistujatele, olles vastuolus rahvusvahelise tööõiguse alusseisukohtadega.
Ehkki Euroopa Ühenduse õigus kõnesolevat valdkonda detailsemalt ei reguleeri, on üldine streigiõigus sätestatud Euroopa Liidu põhiõiguste harta artiklis 28, samuti parandatud ja täiendatud Euroopa sotsiaalharta artikli 6 lõikes 4, see on ka Eestile õiguslikult siduv, ning õiguslikult mittesiduvas, kuid Euroopa Ühenduse õigusse inkorporeeritud Euroopa Ühenduse töötajate põhisotsiaalõiguste hartas (§ 13). Samuti tagab meile üldise streigiõiguse õiguslikult siduv ÜRO rahvusvaheline pakt majandus-, sotsiaal- ja kultuuriõiguste kohta.
Streigiõigus ei ole laadilt absoluutne õigus, teatud juhul on streigipiirangud või isegi streigikeeld rahvusvahelise tööõiguse järgi põhjendatud. Kehtiva kollektiivse töötüli lahendamise seaduse § 21 lõige 1, mis sätestab üldise streigikeelu, ei ole paraku aga vastavuses ideoloogiaga, mida streigikeelu suhtes on arendanud nii ILO kui ka Euroopa Ühenduse õigus.
Õiguskantsler on oma kirjas Riigikogule 29. mail 2007 viidanud sellele, et on seda teemat mitmel korral tõstatanud. Riigikogule esitatud ettekandes nr 2 26. jaanuaril 2006 leidis õiguskantsler, et kollektiivse töötüli lahendamise seaduse § 21 lõikes 1 sätestatud absoluutne riigisektoris teenivate inimeste streigikeeld on vastuolus põhiseaduse ja Eestile siduvate lepingutega. Samuti arutati seda teemat korduvalt sotsiaalkomisjonis, kuid siiani ei ole see tõesti habemega probleem lahendust leidnud.
Ka Eesti Ametiühingute Keskliit on 31. jaanuaril 2007. aastal pöördunud avaliku sektori streigiregulatsiooni küsimustes Rahvusvahelise Tööorganisatsiooni (ILO) ühinemisvabaduse komitee poole ja komitee on selle pöördumise võtnud menetlusse.
Streigikeelu rakendusala praeguses seaduses on põhjendamatult lai, keelustades streigid kõigis valitsusasutustes ja muudes riigiorganites ning kohalikes omavalitsustes, samuti kaitseväes ja riigikaitseorganisatsioonides, kohtutes ning tuletõrjes ja päästeteenistustes, kusjuures streigikeelu alla lähevad ka kõigis nendes asutustes töötavad abiteenistujad. Seaduse § 21 lõike 1 muutmisega sätestatakse streigikeelu rakendusala ulatuses, mis aktsepteerib rahvusvahelise tööõiguse üldtunnustatud põhimõtteid. See tähendab, et streigikeeldu saab rakendada üksnes nende avalike teenistujate suhtes, kes teostavad võimu riigi nimel, samuti politseinike ja kaitsejõudude tegevteenistuses olevate isikute suhtes. Muudetud sõnastus täpsustab isikuteringi, kellel streikimine on keelatud, järgides ILO ühinemisvabaduse komitee otsustest ja soovitustest tulenevaid seisukohti.
Eelnõu kohaselt on streikimine § 21 lõike 1 punkti 1 kohaselt keelatud avaliku teenistuse seaduses loetletud riigi- ja kohaliku omavalitsuse ametiasutuse (sealhulgas Riigikogu Kantselei, Vabariigi Presidendi Kantselei, Riigikontroll jne) juhil ja tema asetäitjal, punkti 2 kohaselt lisatakse sinna loetelu valitsusametnikest, kes pole hõlmatud § 21 lõike 1 punktiga 1. Välditud on viitamist riigiteenistujate ametinimetuste ja palgaastmestiku seadusele, kuna juba aastaid on menetluses avaliku teenistuse seaduse muutmise eelnõu, millega kavatsetakse riigiteenistujate ametinimetuste ja palgaastmestiku seadus tunnistada kehtetuks.
Vabariigi Valitsuse arvamus oli ja ka sotsiaalkomisjonis kõlasid Reformierakonna ning Isamaa ja Res Publica Liidu mitme liikme põhjendused, miks nad ei pidanud vajalikuks eelnõu toetada, et valitsuses, õigemini küll Justiitsministeeriumis ehk selle eestvedamisel on valmimas avaliku teenistuse uus kontseptsioon ja uus seadus. Ma vaatan otsa heale kolleegile Eiki Nestorile, kes selle peale muigab. Me oleme sellest kontseptsioonist ja seadusest tõesti väga palju kuulnud, tõenäoliselt viimased kümme aastat, aga kahjuks ei ole see seadus Riigikokku jõudnud. Kui õiguskantsler oli meil komisjonis, siis ma küsisin tema käest, milline on tema prognoos (prognoos on alati niisugune õhku kirjutatud asi), kas ta arvab, et see lähiajal siia jõuab. Tõenäoliselt on Allar Jõks sama optimistlik pessimist nagu minagi, ka mina väljendasin seal arvamust, et lähiajal, lähiaastail see kindlasti siia ei jõua.
Ülalöelduga seoses tsiteerin Euroopa Nõukogu seisukohta seoses Euroopa sotsiaalharta case law'ga: "Mis puutub avalike teenistujate streigiõigusse, siis komitee (See on Euroopa sotsiaalharta Euroopa sotsiaalõiguste komitee. – J. A.) tunnistab artikli 31 tähenduses, et streigiõigust võib piirata teatud avalike teenistujate kategooriate suhtes, sealhulgas politseinikud ja kaitsevägi, kohtunikud ja vanemad riigiametnikud. Teiselt poolt on komitee arvamusel, et streigiõiguse keelustamist avalike teenistujate suhtes tervikuna ei saa lugeda kokkusobivaks hartaga." Pean kahetsusega ütlema, et ka need arvamused, mida on andnud Euroopa Nõukogu sotsiaalharta meie poolt ratifitseeritud osale, tuletavad igal aastal meelde, et see kohustus on meil täitmata.
Lähtudes riigi nimel võimu teostava avaliku teenistuse kontseptsioonist ja ILO konventsiooni C 87 ühinemisvabaduse õigustatud piiramise ideoloogiast, laieneb streigikeeld ka kaitsejõudude tegevteenistuses olevatele isikutele, vanglateenistujatele, kohtunikele, prokuröridele ja politseiametnikele. Loetelu kehtestades on arvestatud asjaolu, et streigikeeld ei peaks laienema õppejõududele, keda loetakse eriteenistuses olevateks ametnikeks.
Välisteenistuses olevate ametnike puhul on streigikeeld ette nähtud ainult neile, kes on lähetatud Eesti välisesindusse. Välisministeeriumi teenistuses olevatele ametnikele, kelle töökoht on Eestis, kohaldatakse aga streigikeeldu, mis on ette nähtud vastavas paragrahvis, lõikes ja punktis.
Eelnõu vastuvõtmiseks on tarvilik Riigikogu poolthäälte enamus.
Lõpetuseks. Meie kõigini on jõudnud õiguskantsleri ülevaade 2006. aastast, kus on eraldi peatükk pühendatud ka sellele seaduse paragrahvile ja punktile, mida õiguskantsler jätkuvalt peab vastuolus olevaks põhiseadusega. Selles ülevaates õiguskantsler palub, et Riigikogu arutaks seda teemat, mida me tegelikult sotsiaalkomisjonis ka oleme teinud, ja leiaks võimalikult kiire lahenduse. Minul on muidugi raske ennustada õiguskantsleri käitumist, kuigi minu arust tema viimase aja sõnavõtud selles küsimuses on küllalt selged. Õiguskantsleril on ka teatud hoob, kuidas panna Riigikogu selles suunas tööle. Juhul kui täna meie eelnõu siin toetust ei saa, siis ma prognoosin küll (jälle see prognoos), et lähiajal pöördub õiguskantsler Riigikogu poole ametliku ettepanekuga ja siis ei ole meil midagi teha, siis on 20 päeva.
Nii et ma kutsun teid üles seda eelnõu toetama, sest see jonnimine, et kelle tehtud see on või kuidas ta tehtud on ... Ma möönan tõesti, et seda teemat on tõstatanud erinevad erakonnad. Vaatan sotsiaaldemokraatide poole, kes on seda teemat jätkuvalt käsitlenud ka Riigikogus. Kui keegi hakkab jälle süüdistama, miks siis sotsiaalminister eelmises valitsuse koosseisus seda ei teinud, siis saan öelda, et see eelnõu rippus valitsuse päevakorda ettevalmistaval lehel vähemalt poolteist aastat. Kuna valitsuses polnud selles küsimuses konsensust ja konkreetselt justiitsminister, Justiitsministeerium, oli vastu, siis see eelnõu kahjuks siia ei jõudnud. Aitäh!