Võib-olla kõigepealt natuke taustast. Viimastel päevadel on ajakirjanduses rohkesti käsitletud teemat, et Välisministeerium soovitab loa anda, ent on selleks seadnud 15 tingimust ja lisaks veel ühe kirja, mille osa ajakirjandusväljaandeid ka avaldas. Aga kuidas me selleni jõudsime, sellest on vähe räägitud.
Jõudsime nii, et kui taotlus tuli, siis me küsisime rohkem kui 20 Eesti organisatsioonilt ja ministeeriumilt nende seisukohti ja kommentaare. Ainult üks neist kinnitas, et uurimisluba ei tohi anda. Kõik ülejäänud esitasid kommentaare, aga mitte vastuväiteid, sealhulgas kõik ministeeriumid, ka need ministeeriumid, mida juhivad Isamaa ja Res Publica Liidu liikmed. Seega kõigi ministeeriumide seisukoht on olnud sarnane, lihtsalt nüanssides varieeruv. Ja keegi neist ei öelnud, et uurimisluba ei tohi anda. Sellele analüüsile tuginedes me ka oma minu meelest täiesti loogilise ettepaneku valitsuskabinetile tegime.
Mis puutub aga välispoliitikasse selles kontekstis, siis on selge, et on terve rida riike, keda selle trassi käekäik huvitab. Ükskõik, millise otsuse valitsus teeb, kas ta otsustab uurimisloa anda koos 15 tingimusega või otsustab uurimisloa andmisest keelduda, selgitustööd tuleb ikka teha. Kindlasti tuleb meile nii ühe kui teise otsuse selgitamiseks päris palju küsimusi. Poola ja Leedu näiteks on ka olnud väga kriitilised selle trassi suhtes, neil on ilmselt ühte laadi küsimused. Teistel riikidel, kes võib-olla on huvitatud, et see gaasitrass ikkagi võimalikult ruttu valmis saaks, on teist laadi küsimusi. Nii et kindlasti selgitusi tuleb jagada, aga eks Välisministeerium selleks ongi, et neid jagada.