Riigikogu
Riigikogu
Riigikogu
Skip navigation

Riigikogu

header-logo

10:00 Istungi rakendamine

Aseesimees Kristiina Ojuland

Tere hommikust, lugupeetud kolleegid! Alustame Riigikogu täiskogu I istungjärgu üheksanda töönädala neljapäevast istungit. Lugupeetud Riigikogu! Täna on Eestis leinapäev ja ma teen ettepaneku mälestada juuniküüditamise ohvreid ja nende lähedasi leinaseisakuga. (Leinaseisak.)
Head kolleegid! Läheme nüüd eelnõude ja arupärimiste üleandmise juurde. Vabariigi Valitsus täna eelnõusid üle ei anna. Kas kolleegid soovivad  eelnõusid ja arupärimisi üle anda? Kolleeg Villu Reiljan, palun!

Villu Reiljan

Lugupeetud juhataja! Head Riigikogu liikmed! Eestimaa Rahvaliidu fraktsioon algatab keskkonnatasude seaduse muutmise seaduse eelnõu. Keskkonnatasude seaduse muutmise seaduse eelnõu ehk nn õlifondi loomise eesmärk on tagada, et Eesti riik suudab adekvaatselt ja efektiivselt reageerida naftasaadustest põhjustatud reostusele. Lisaks võimaldab eelnõukohase seaduse vastuvõtmine hädavajalike tehniliste vahendite soetamist riigi reostustõrjega tegelevatele asutustele ning nende seadmete hooldamise ja kasutamisega seotud kulude katmist.
Oluline eesmärk on reostuse likvideerimisega seotud kulude katmine, mis muidu peaks toimuma Päästeameti või Piirivalveameti eelarvest ning vajaks seega täiendavat riigieelarveraha. Merereostuse koristamine on väga kulukas, aga kui selline reostus jõuab juba randa, siis on tööd kordades kallimad. Eelnõu kohaselt hakkab naftareostuse tõrje ja selleks tehtavate investeeringute tasu koguma Maksu- ja Tolliamet ning riigieelarve kaudu hakkab vahendite kasutamise üle otsustama Keskkonnainvesteeringute Keskus ehk KIK. Kuna seal opositsiooni esindajat ei ole, siis ei häiri koalitsiooni sel raha jagamisel mitte keegi ja kõik saab kindlasti  väga hästi olema.
Käesolev eelnõu lähtub printsiibist, et saastaja maksab. Tasu on kohustatud maksma need isikud, kelle tegevus põhjustab või potentsiaalselt võib põhjustada keskkonnareostuse. See tähendab, et tasu maksavad kemikaalide, sh naftasaaduste transpordiga maismaad mööda ning meritsi  tegelevad ettevõtted. Tasu suurus on erinev: vastavalt üks kroon iga täistonni kemikaalide kohta maismaal ja kaks krooni merel, sest seal on oht suurem.
Selle eelnõuga olen tegelnud 2004. aastast ja katsume võiduka lõpuni jõuda. Tänan!

Aseesimees Kristiina Ojuland

Aitäh! Järgmisena palun kolleeg Aleksei Lotman!

Aleksei Lotman

Head kolleegid! Näen üllatusega, et te kogunisti kuulate. Katsun teha lühidalt ja teie tähelepanu mitte kuritarvitada. Kehtiv metsaseadus võeti vastu eelmisel aastal. Sellega muudeti mitmeid varasemaid regulatsioone, mõni varasem viga õiendati sellega ära, mõni uus viga tekitati juurde ja mõni varajasem viga jäi üles.
Põhiline probleem on see, et esineb mõningaid olulisi lünki looduskaitse ja metsamajanduse vajaduste kooskõlastamisel. Samuti ei ole mitte kõik seaduses sätestatud piirangud proportsionaalsed ega piisavalt eesmärgipärased. Seepärast ei loo kehtiv seadus piisavalt selgeid raame metsamajanduse ja looduskaitse kooskõlaliseks arenguks ega sätesta ühemõttelist mehhanismi vastavate ametkondade tõhusaks koostööks. Aeg-ajalt tekitab see omanikele asjatuid probleeme. Eeltoodud asjaolud tingisid käesoleva eelnõu väljatöötamise ja menetlusse andmise ning mul on au see praegu üle anda. Tänan teid tähelepanu eest!

Aseesimees Kristiina Ojuland

Järgmisena palun kolleeg Evelyn Sepp!

Evelyn Sepp

Austatud istungi juhataja! Lugupeetud kolleegid! Annan Keskerakonna fraktsiooni nimel Riigikogu menetlusse Riigikogu otsuse "Riigikogu uurimiskomisjoni moodustamine parvlaev Estonia uppumise põhjuste ja sellega seotud asjaolude väljaselgitamiseks" eelnõu. Komisjoni ülesandena nähakse muu hulgas järgmist:  parvlaev Estonia hukkumise põhjuste ja sellega seotud asjaolude väljaselgitamine, parlamentaarne koostöö nn hauarahu leppe osapoolte rahvaesindustega, koostöö tihendamine eri riikide laevahuku põhjusi uurivate institutsioonide vahel sõltumatuse ja läbipaistvuse suurendamiseks, töö käigus faktiliste asjaolude tuvastamise ja järelduse tulemusel tekkinud ettepanekute tegemine Riigikogule ja Vabariigi Valitsusele ning ...

Aseesimees Kristiina Ojuland

Kolleegid, palun vaiksemalt!

Evelyn Sepp

... järelevalve Vabariigi Valitsuse tegevuse üle, mis seondub laevahuku põhjuste ja sellega seotud asjaolude väljaselgitamisega. Aitäh!

Aseesimees Kristiina Ojuland

Olen juhatuse nimel vastu võtnud kolm eelnõu ja vastavalt kodukorraseadusele määrab juhatus neile juhtivkomisjoni.
Head kolleegid! Teeme nüüd kohaloleku kontrolli.
Kohaloleku kontroll.
Kohalolijaks on registreerunud 89 Riigikogu liiget, puudub 12.


1. 10:07 Eesti Vabariigi lastekaitse seaduse, põhikooli- ja gümnaasiumiseaduse, sotsiaalhoolekande seaduse, karistusregistri seaduse, erakooliseaduse, kutseõppeasutuse seaduse, koolieelse lasteasutuse seaduse, noorsootöö seaduse, karistusseadustiku, väärteomenetluse seadustiku, riigilõivuseaduse ja huvikooli seaduse muutmise seaduse eelnõu (43 SE) kolmas lugemine

Aseesimees Kristiina Ojuland

Kolleegid, läheme nüüd tänase päevakorra juurde. Esimene punkt meie päevakorras on Vabariigi Valitsuse algatatud Eesti Vabariigi lastekaitse seaduse, põhikooli- ja gümnaasiumiseaduse, sotsiaalhoolekande seaduse, karistusregistri seaduse, erakooliseaduse, kutseõppeasutuse seaduse, koolieelse lasteasutuste seaduse, noorsootöö seaduse, karistusseadustiku, väärteomenetluse seadustiku, riigilõivuseaduse ja huvikooli seaduse muutmise seaduse eelnõu kolmas lugemine. Kas fraktsioonide esindajad soovivad avada läbirääkimisi? Läbirääkimisi ei soovita avada. Läbirääkimisi ma ei ava, asume lõpphääletust ette valmistama. Kuna eelnõu vajab seaduseks saamiseks koosseisu häälteenamust, siis teeme uuesti kohaloleku kontrolli.
Kohaloleku kontroll.
Kohal on 86 Riigikogu liiget, puudub 15. Panen lõpphääletusele seaduseelnõu nr 43. Palun võtta seisukoht ja hääletada!
Hääletustulemused.
Eelnõu poolt hääletas 90 Riigikogu liiget, vastuolijaid ega erapooletuid ei olnud. Eelnõu on seadusena vastu võetud.


2. 10:10 Riigikogu liikme staatuse seaduse eelnõu (54 SE) kolmas lugemine

Aseesimees Kristiina Ojuland

Teine päevakorrapunkt on Eesti Keskerakonna fraktsiooni, Eesti Reformierakonna fraktsiooni, Eestimaa Rahvaliidu fraktsiooni, Eestimaa Roheliste fraktsiooni, Isamaa ja Res Publica Liidu fraktsiooni ning Sotsiaaldemokraatliku Erakonna fraktsiooni algatatud Riigikogu liikme staatuse seaduse eelnõu kolmas lugemine. Kas fraktsioonid soovivad avada läbirääkimisi? Läbirääkimisi avada ei soovita, juhataja läbirääkimisi ei ava. Asume lõpphääletust ette valmistama. Kuna ka see seaduseelnõu vajab vastuvõtmiseks koosseisu häälteenamust, siis teeme taas kohaloleku kontrolli.
Kohaloleku kontroll.
Kohal on 88 Riigikogu liiget, puudub 13. Panen lõpphääletusele seaduseelnõu nr 54. Palun võtta seisukoht ja hääletada!
Hääletustulemused.
Seaduseelnõu poolt on 79 Riigikogu liiget, vastu ei ole keegi, erapooletuid on 1. Eelnõu on seadusena vastu võetud.


3. 10:12 Kinnisasja omandamise kitsendamise seaduse muutmise seaduse eelnõu (27 SE) kolmas lugemine

Aseesimees Kristiina Ojuland

Kolmas päevakorrapunkt on Vabariigi Valitsuse algatatud kinnisasja omandamise kitsendamise seaduse muutmise seaduse eelnõu kolmas lugemine. Kas fraktsioonid soovivad avada läbirääkimisi? Läbirääkimisi ei soovita avada, juhataja läbirääkimisi ei ava. Asume seaduseelnõu lõpphääletuse ettevalmistamise juurde. Panen lõpphääletusele seaduseelnõu nr 27. Palun võtta seisukoht ja hääletada!
Hääletustulemused.
Eelnõu poolt andis hääle 88 Riigikogu liiget, vastuolijaid ega erapooletuid ei olnud. Eelnõu on seadusena vastu võetud.


4. 10:14 Vanemahüvitise seaduse muutmise seaduse eelnõu (44 SE) kolmas lugemine

Aseesimees Kristiina Ojuland

Järgmine päevakorrapunkt on Vabariigi Valitsuse algatatud vanemahüvitise seaduse muutmise seaduse eelnõu kolmas lugemine. Kolleegid, kas soovite avada läbirääkimisi? Kas fraktsioonid soovivad avada läbirääkimisi? Palun Eesti Reformierakonna fraktsiooni nimel Paul-Eerik Rummo!

Paul-Eerik Rummo

Lugupeetud proua eesistuja! Lugupeetud kolleegid! Enne vanemahüvitise saamise pikendamise lõpphääletust tahaksin ma Reformierakonna fraktsiooni nimel tänada Sotsiaalministeeriumi, kes suutis selle olulise eelnõu väga kiiresti  ette valmistada, ja Riigikogu sotsiaalkomisjoni, kes selle väga kiiresti ja asjalikult läbi menetles. See on loonud võimaluse, et selle olulise eelnõu saab vastu võtta juba meie esimesel istungjärgul.
Eesti iibepoliitika on olnud väga järjekindel ja järjekindlus on kõige olulisem vajadus ka just nimelt iibepoliitika sfääris, mis on suunatud ju tegelikult inimese kõige eraelulisemate, kõige isiklikumate otsuste toetamisele. Kui see poliitika on järjekindel, siis see tähendab, et usaldus selle poliitika vastu on ka pidev ja järjekindel ning see poliitika toimib. Vanemahüvitisel läheb praegu neljas aasta, süsteem on ennast hästi sisse töötanud ja see on andnud võimaluse  täiendada teda sel teel, et vanemahüvitise väljamakseperioodi pikendada. See loob uusi võimalusi selleks, et perekonnad saavad püsivamalt koos viibida, ja samaaegselt loob väikese lapsega kodus olevale emale või ka isale pikemaajalise võimaluse oma tagasipöördumist tööturule ette valmistada. Ja kindlasti võtab vanemahüvitise väljamakseperioodi pikendamine teatud määral maha ka pinget lastesõimekohtade osas. Ma tahan Reformierakonna fraktsiooni nimel väga väljendada lootust, et ka järgmised sammud, mis on seotud lasteaedade ehitamise või ümberehitamise investeeringutega, ja muu taoline, leiavad samasuguse kiire ja asjaliku poolehoiu kogu Riigikogu komisjonide ja koosseisu poolt, nii et meie iibepoliitika saab meie kõigi rõõmuks järjepidevalt jätkuda. Tänan teid!

Aseesimees Kristiina Ojuland

Kolleegid, palun vaiksemalt! Aitäh! Rohkem kõnesoove ei ole. Lõpetan läbirääkimised ja asume eelnõu lõpphääletuse ettevalmistamise juurde. Panen lõpphääletusele seaduseelnõu nr 44. Palun võtta seisukoht ja hääletada!
Hääletustulemused.
Eelnõu poolt hääletas 88 Riigikogu liiget, vastuolijaid ega erapooletuid ei olnud. Eelnõu on seadusena vastu võetud.


5. 10:18 Tulumaksuseaduse muutmise seaduse eelnõu (63 SE) kolmas  lugemine

Aseesimees Kristiina Ojuland

Järgmine päevakorrapunkt on Vabariigi Valitsuse algatatud tulumaksuseaduse muutmise seaduse eelnõu kolmas lugemine. Kas fraktsioonid soovivad avada läbirääkimisi? Avan läbirääkimised. Palun Isamaa ja Res Publica Liidu fraktsiooni nimel Mart Laar!

Mart Laar

Lugupeetud juhataja! Austatud kolleegid! Isamaa ja Res Publica Liidu nimel on mul au avaldada meie fraktsiooni rõõmu ja rahulolu vastuvõetava eelnõu üle. Tegemist on ühe suurima maksukärpega Eesti poliitilises ajaloos ja seda nii maksumäära alandamise kui ka tulumaksuvaba miinimumi tõstmise näol.
Samas on selles eelnõus aga ka üks otsus, mis on mulle isiklikult üsna oluline ja rõõmustav, sest mis saab olla ühele poliitikule paremaks tasuks tehtud töö eest kui näha, kuidas üks eelnõu, mille esimest korda siinsamas saalis üle 15 aasta tagasi menetlusse esitasin, lõpuks vastuvõtmisele läheb.
Jutt on nimelt laste arvu sidumisest tulumaksuvaba miinimumiga. Tegemist on sammuga, millest on rääkinud tegelikult ka kõik need ühetaolise tulumaksu kehtestamise teoreetikud, need autorid, kellele Eesti oma sammudes on tuginenud. Sellest räägiti 1993. aastal, kui ühetaoline tulumaks Eestis kehtestati, ja ka hiljem on selle heade ja halbade külgede üle siinsamas Riigikogus tõsiselt polemiseeritud. Mul on hea meel, meenutades neid debatte, eriti hea kolleegi Jürgen Ligiga, tõesti tõdeda, et see asi nüüd üksmeeles vastuvõtmisele läheb.
Miks on see samm nii oluline? Esiteks sellepärast, et ta taastab lihtlabase õigluse, maksustades lastega perekondi pereliikme kohta samal viisil nagu lasteta perekondi. Mingil määral võib öelda, et tegemist on lastetusmaksu kehtestamisega. Teiseks on tegemist olulise kergendusega lastega perede olukorrale. Kolmandaks ei toeta see samm mitte ainult laste sünnitamist, vaid ka nende kasvatamist täisealiseks saamiseni. Neljandaks, ja see on võib-olla isegi kõige olulisem, toetatakse selle otsusega peresid, kes hoiavad kokku ning teevad tööd oma lastele parema tuleviku tagamiseks. Just see, et meil Eestis oleksid tugevad pered, et nendes tugevates peredes oleks palju lapsi, on tagatiseks, et meie riik ja rahvas püsiksid ning oleksid tugevad ka tulevikus. Aitäh!

Aseesimees Kristiina Ojuland

Aitäh, kolleeg Mart Laar! Järgmisena palun Eesti Reformierakonna fraktsiooni nimel kolleeg Jürgen Ligi!

Jürgen Ligi

Austatud juhataja! Austatud kolleegid! Peale IRL-i fraktsiooni ja isiklikult Mart Laari võib selle eelnõu üle rõõmustada ka Eesti riik ja rahvas. Tulumaksukoorem on väga oluline indikaator, mis näitab, kuidas riik suhtub oma kodanikku ja kuidas ta suhtub oma majanduskeskkonda. See eelnõu näitab, et ta suhtub väga hästi.
Meie fraktsiooni suurim rõõm on teatavasti seotud maksumäära jätkuva alanemisega riigis ja see on indikaatoritest kõige tähtsam. Aga asi ei ole ainult indikatsioonis. Asi on ka selles, et madal tulumaksukoorem on otseselt positiivne majandusarengule, ta soodustab investeerimist ja säästmist, mida me ju kõik tahame, loodetavasti sõltumata parteilisest kuuluvusest.
Teine asi, mida me rõõmuga tervitame, on maksuvaba miinimumi tõus. Ka see on oluline, ka see näitab suhtumist kodanikku ja riik päris loomulikult jätab väga väikese tuluga inimestele selle miinimumi ning tõstab seda tasapisi.
Aga rääkides edasi nendest muudatustest, läheb asi keeruliseks meie jaoks ja Eesti riigi jaoks, sest nagu siin juba eile mainiti, me oleme läinud tohutult heldeks oma maksuvabade miinimumide ja maksusoodustustega. Me oleme jaganud neid inimestele rohkem, kui paljudel tegelikult tulu on, st me jagame kohati virtuaalset soodustust, mida  kõige vaesemad kätte ei saa. Oleme õnnelikud, kui tulumaksu puhul arvestatakse lastega, kuid me ei ole õnnelikud nende juhtumite puhul, kus kõige vaesemad pered saavad virtuaalset soodustust. Aga arvestades keskkonna paranemist, see probleemike kindlasti leeveneb. Oleme õnneks teinud sujuva maksuvaba miinimumi graafiku ja inimestel on põhjust pingutada, et saada soodustus täiel määral kätte.
Tuleviku suhtes on meie suurim lootus neljaks aastaks, et siin Riigikogu saalis oleks võimalikult vähe selliseid populaarseid algatusi, mis uuristavad järjekordse augu tulumaksuseadusse maksusoodustuse näol või püüavad veelgi lahkemalt jagada virtuaalseid maksusoodustusi, mida inimesed kätte ei saa.
Kokkuvõttes ma arvan, et täna on Eesti riigil ja rahval hea päev. Tulumaksuseadus muutub väga inimsõbralikuks nii lastele, vanematele, vanavanematele kui majandusele. Aitäh!

Aseesimees Kristiina Ojuland

Aitäh, kolleeg Jürgen Ligi! Järgmisena palun Eesti Sotsiaaldemokraatliku Erakonna fraktsiooni nimel kolleeg Eiki Nestor!

Eiki Nestor

Austatud juhataja! Head kolleegid! Sotsiaaldemokraadid tervitavad ka selle seaduse vastuvõtmist, mis on ühtpidi kolme erakonna vaheline kokkulepe. Meile on selles kokkuleppes muidugi kõige armsam ja meeldivam osa, mis käsitleb Eesti maksumaksjaid kõiki ühtemoodi selles mõttes, et tõuseb tulumaksuvaba miinimum.
Kui me vaatame neid arenguid, mis meie tulude maksustamisel on olnud viimastel aastatel, siis midagi on pidevalt toimunud. Aga näiteks selle aasta 1. jaanuarist ei muutunud üks number küll  kellelgi. Tulumaksuvaba miinimum ei tõusnud.
Nüüd, kus ta nelja aasta jooksul kasvab 2000 kroonilt 3000-ni, näib see ühtpidi nagu vähe, aga teisest küljest tuleb tunnistada, et kõigist kolmest maksumuudatusest on see järgmise nelja aasta jooksul ka riigi rahakotile kõige tõsisem.
Nii et kutsun üles mitte ainult eelnõu esitajaid, vaid ka kõiki teisi seda eelnõu toetama. Loodame, et Eesti riik on maksudega mäel, ja loodame, et riik kohtleb ikka oma alamaid võrdselt.

Aseesimees Kristiina Ojuland

Aitäh, kolleeg Eiki Nestor! Rohkem kõnesoove ei ole, lõpetan läbirääkimised ja asume lõpphääletuse ettevalmistamise juurde. Panen lõpphääletusele seaduseelnõu nr 63. Palun võtta seisukoht ja hääletada!
Hääletustulemused.
Eelnõu poolt hääletas 52 Riigikogu liiget, vastu 33, erapooletuid ei olnud. Eelnõu on seadusena vastu võetud.
Ja nüüd asume meie päevakorra viimase punkti juurde. Palun, kolleeg Atonen!

Meelis Atonen

Aitäh, austatud eesistuja! Te eksisite, selle päris hea seaduse võttis vastu siiski 58 Riigikogu liiget, mitte 52.

Aseesimees Kristiina Ojuland

Juhataja parandab vea: seaduseelnõu poolt oli 58 Riigikogu liiget.


6. 10:28 Alkoholi-, tubaka- ja kütuseaktsiisi seaduse, keskkonnatasude seaduse ning teeseaduse muutmise seaduse eelnõu (64 SE) kolmas lugemine

Aseesimees Kristiina Ojuland

Head kolleegid! Läheme edasi kuuenda päevakorrapunktiga, milleks on Vabariigi Valitsuse algatatud alkoholi-, tubaka- ja kütuseaktsiisi seaduse, keskkonnatasude seaduse ning teeseaduse muutmise seaduse eelnõu kolmas lugemine. Kas fraktsioonide esindajad soovivad avada läbirääkimisi? Kõnesoove ei ole, läbirääkimisi ei avata. Asume seaduseelnõu lõpphääletuse ettevalmistamise juurde. Panen lõpphääletusele seaduseelnõu nr 64. Palun võtta seisukoht ja hääletada!
Hääletustulemused.
Eelnõu poolt andis oma hääle 56 Riigikogu liiget, vastu oli 33, erapooletuid 2. Eelnõu on seadusena vastu võetud.
Sellega on tänane Riigikogu täiskogu istung lõppenud. Soovin teile meeldivat ja valijatega kohtumiste rohket suve! Kohtumiseni!

Istungi lõpp kell 10.30.

Lossi plats 1a, 15165 Tallinn, tel +372 631 6331, faks +372 631 6334
riigikogu@riigikogu.ee