13:58 Istungi rakendamine
14:00 Aseesimees Toomas Kivimägi
Tere päevast, väga lugupeetud Riigikogu liikmed! Tundsin juba teie järele igatsust, kaks päeva teid ei näinud. Aga alustame kolmapäevase kohaloleku kontrolliga. Kohaloleku kontroll, palun!
14:00 Kohaloleku kontroll
14:00 Aseesimees Toomas Kivimägi
Kohale registreerus 79 Riigikogu liiget, puudub 22.
Nüüd on võimalus anda üle eelnõusid ja arupärimisi. Reili Rand, palun!
14:01 Reili Rand
Aitäh, lugupeetud istungi juhataja! Head kolleegid! Sotsiaaldemokraadid algatavad täna eelnõu, mis tõstaks pere esimese ja teise lapse lapsetoetuse 100 eurole kuus, samale tasemele, mis on kehtinud juba mõnda aega kolmanda ja järgmiste laste puhul. See on lihtne ja selge samm võrdse kohtlemise suunas.
14:01 Aseesimees Toomas Kivimägi
(Helistab kella.) Härra Randpere, siin on üks oluline eelnõu, mida tutvustatakse praegu.
14:01 Reili Rand
Öeldes selgelt: iga laps on sama väärtuslik. Samuti sisaldab eelnõu ettepanekut tõsta üksikvanema toetus 100 eurole kuus. Üksikvanemad kannavad sageli kahekordset vastutust, kuid saavad toetust, mis ei kata isegi igapäevaste kulude kasvu. Ka nende pered väärivad samaväärset tuge, olgu laps esimene või kolmas.
Aga see eelnõu ei ole ainult väärtuspõhine. See on ka väga praktiline vastus tänastele oludele – oludele, kus perede toimetulek on muutunud ebakindlaks mitte ainult väikese, vaid ka keskmise sissetulekuga leibkondade jaoks. Viimaste aastate hinnatõusud, eriti toidukorvi kallinemine, on tõstnud oluliselt igakuiseid kulutusi. Üha rohkem keskmise sissetulekuga peresid tunneb, et toimetulek on muutunud hapraks. Need on õpetajate, päästjate, hooldustöötajate pered, meie ühiskonna alustalad. Kui pere peab eelarves tegema kärpeid, siis paraku tehakse neid olude sunnil ka kõige olulisematest kohtadest: kvaliteetne toit, laste osalemine trennis või huviringides. Samal ajal räägivad valitsuserakonnad üha rohkem vajadusest suurendada inimeste omaosalust, olgu see koolilõuna eest maksmisel või huvihariduses osalemisel. See tähendab, et riik eemaldub, samas kui vanema õlgadele pannakse üha rohkem. Sotsiaaldemokraadid ei nõustu selle suunaga.
Oluline on rõhutada, et muudatus ei jäta kõrvale ka lasterikkaid peresid. Kui peres on kolm või enam last, siis saavad esimesed kaks last samuti senisest rohkem, see tähendab näiteks, et viieliikmelise pere puhul 40 eurot lisatuge kuus.
14:03 Aseesimees Toomas Kivimägi
Aga nüüd tänan teid!
14:03 Reili Rand
Loodan südamest, et vähemalt laste võrdne kohtlemine ja üksikvanemate toetamine ja perede toimetuleku tagamine on teemad, milles suudame üle erakondade piiride kokku leppida. Aitäh!
14:03 Aseesimees Toomas Kivimägi
Tiit Maran, palun!
14:04 Tiit Maran
Aitäh! Nagu te kõik mäletate, selle aasta märtsis uus valitsuskoalitsioon ootamatult kutsus kokku ettevõtjatest koosneva majanduskasvu nõukoja, kelle ülesanne oleks nagu vähendada bürokraatiat ja aruandlust. Loomulikult, liigne bürokraatia on midagi taolist, mida mitte kuskil ei ole tarvis. Ja siis ootamatult selgusid selle liikmed: Viljar Arakas, Robert Kitt, Paavo Nõgene, Jüri Raidla, Anne Samlik, Taavi Kotka, Veiko Veskimäe, Raul Jeets, Raul Kirjanen, Kai Realo, Ain Hanschmidt ja Hando Sutter. Tekib üks huvitav olukord, et ei ole selge, mille alusel need inimesed välja valiti. Samuti ei ole selge, kuidas antud olukorras on lahendatud võimalus, et nendel ettevõtjatel tekib huvide konflikt, sest neil on järsku ootamatult otseühendus valitsusega.
Ja täna, kui meil oli infotund, sai esitatud mitmed küsimused valitsusjuhile selgituste saamiseks, millele sisuliselt me vastuseid ei saanud, mis lihtsalt näitab, et see teema, mida ma tahan püstitada, on oluline, ehk siis arupärimine ettevõtjate nõukoja loomise ja selle liikmete võimaliku huvide konflikti kohta. Me tahaksime teada, kas ja milliste kriteeriumide järgi valiti üldse nõukogu liikmed. Kuidas on selles valikuprotsessis tagatud, et ei tekiks huvide konflikti, et bürokraatia kaotamise varju all tegelikult ei toimetaks eraettevõtjate erahuvid? Kuidas me ikkagi saavutame selle, et ka kõik muud huvid, mis kaasnevad ühiskonnaga, saavad kaasatud selles protsessis?
14:06 Aseesimees Toomas Kivimägi
Aitäh!
14:06 Tiit Maran
Ja nii edasi. Aitäh!
14:06 Aseesimees Toomas Kivimägi
Lauri Laats, palun!
14:06 Lauri Laats
Aitäh, lugupeetud istungi juhataja! Head kolleegid! Head inimesed, kes jälgivad meid interneti vahendusel! Täna soovime Keskerakonna Riigikogu liikmete poolt üle anda arupärimise taristuminister Kuldar Leisile ja teemaks on praamiühendus Eesti saartega. Nimelt, see on ju fakt, et kui me külastame saari või siis saare elanikud käivad vahepeal mandril ja lähevad koju tagasi, siis nad selle teekonna eest maksavad kaks korda rohkem, kui me näiteks külastaks Võru, Tartut või siis Tartu ja Võru elanikud külastaks Tallinna ja nii edasi. Ja ma arvan, et see ei ole nagu õiglane ja see kindlasti pärsib saarte konkurentsivõimet. Ja loomulikult me räägime ettevõtjate konkurentsivõimest, ühes majandusruumis tegutsetakse. Aga kõik, mis puudutab praamiühendust ja pileti hinda, see ju tegelikult selle teenuse teeb kallimaks.
Ja on tekkinud küsimusi selle kohta, kui läbipaistev kogu see hinnastamine on ja pileti hind. Ja ka selles osas on mitmeid-mitmeid küsimusi, mis siinsamas arupärimises on ka välja toodud. Selge on see, et hind peab olema arusaadav ja läbipaistev kõigile. Ja minu arust on ülekohtune, kui me vaatame, et meil praegu riigiettevõte teenindab saari, aga samas lepingus on kirjas, et on võimalik ja ta peab teenima kasumit aastas 8%, mida liidetakse pileti hinnale ja meie selle kõik maksame kinni, lisaks kõikidele muudele maksudele. Ja me küsime ka viienda praamihanke osas mitmeid küsimusi: miks see praamihange tühistati ja kuidas on uue praamihanke edusammud praegu kogu selles olukorras?
14:08 Aseesimees Toomas Kivimägi
Head kolleegid, olen Riigikogu juhatuse nimel võtnud vastu ühe seaduseelnõu ja kaks arupärimist. Ja nüüd on küsimus, oletan, et eilsele istungi juhatajale, Helir-Valdor Seeder.
14:08 Helir-Valdor Seeder
Aitäh! Ei, mitte eilsele istungi juhatajale, vaid tänase infotunni juhatajale, kes on Riigikogu esimees. Ta lõhkas siin infotunni lõpus uudistepommi, teatades Riigikogu saalile, et infotunnis esinenud ministrid ei peagi küsimustele vastama. Ütles, et minister otsustab, kas ta vastab või mitte. Mina tean, et kehtib meil seadus, kus öeldakse, et minister peab vastama küsimusele, muidugi oma võimete ja teadmiste raames, nii nagu see on olnud. Me teame, et küsimus läheb teemast mööda ja vastus läheb teinekord teemast mööda, aga vastama ikka peab. Kuidas meil on, kas nüüd on muutunud juhatusepoolne suhtumine infotunni läbiviimisel, et ministril on vaba voli ka mitte vastata, lihtsalt vaikib, istub maha ja läheb järgmine küsimus?
14:09 Aseesimees Toomas Kivimägi
Aitäh! Minule teadaolevalt ei ole juhatus oma seisukohti muutnud, nii et minister ikkagi peab vastama infotunnis Riigikogu liikmete küsimustele. Aga nagu sa viitasid, lähevad vahel küsimused vastustest mööda ja vahel vastused küsimustest mööda, nii et seda on ikka juhtunud.
Aga Lauri Hussaril on samuti protseduuriline küsimus istungi juhatajale ja ilmselt mitte ainult mulle.
14:10 Lauri Hussar
Kuna siin juba protseduuriliselt teema tõstatati, siis ma küsin teie käest, lugupeetud istungi juhataja, kuidas meie Riigikogu kodu- ja töökorra seadus ette näeb: kui infotunnis küsitakse teemaväline küsimus, kas siis minister peab sellele küsimusele vastama või ta võib sellele küsimusele vastata? Sellepärast et lugedes meie kollast raamatut, nii seadust kui ka kommentaare, mis puudutavad infotundi, siis on seal väga üheselt välja toodud, et minister võib sellele küsimusele vastata, aga ta ei pea sellele küsimusele vastama. Kuidas teie konkreetselt infotunni reegleid tõlgendajate lähtuvalt Helir-Valdor Seederi sellekohasest küsimusest? Kas istungi juhataja on õigesti tõlgendanud Riigikogu kodu- ja töökorra seadust teie hinnangul?
14:11 Aseesimees Toomas Kivimägi
Aitäh, hea kolleeg! Üks, millele juhatus üksmeelselt on tähelepanu juhtinud, on see, et kui on soov saada võimalikult konkreetne ja täpne vastus, siis peaks olema küsimus võimalikult konkreetne ja täpne. Siin juhatus on täiesti üksmeelne olud, et sellised väga abstraktsed küsimused, "Olukorrast riigis", siis ei ole põhjust ka eeldada, et minister vastab täpselt just nendele küsimustele, mida te eeldate. Küsimus sellest, kas minister peaks vastama või mitte – ma arvan, et ikka peaks vastama, aga ta ei ole kohustatud sisuliselt vastama, lihtsalt viisakuse mõttes annab teada, et kuna see ei ole seotud, siis ma ei ole selleks valmistunud. Nii et sellest tulenevalt, kui küsimused on väga abstraktsed ja üldised, on igati arusaadav, et minister sisuliselt ei vasta nendele küsimustele. See on ennekõike ikkagi väljakutse Riigikogu liikmetele, kes peaksid oma küsimused võimalikult konkreetselt esitama, siis on võimalus saada ka võimalikult konkreetne vastus.
Mart Helme, palun!
14:11 Mart Helme
Aitäh! No võib-olla on härra Hussar teinud siin järeldused. Kuna Riigikohus on andnud Riigikogu juhatusele nii-öelda enesekorraldusõiguse suvaliselt otsustada, mis on nii ja mis on naa, siis võib-olla ta on sellest teinud oma laiali laiali laiemad järeldused. Aga ma juhiksin tähelepanu ikkagi sellele, et Lauri Hussarit infotunni juhatajana ei ole kunagi häirinud see, kui saalist tuleb proteste, mis nõuavad, et ministrid vastaksid konkreetsetele küsimustele konkreetselt.
Näiteks täna küsiti konkreetselt, kes isikutest nimeliselt vastutavad selle Läänemerel möödunud nädalal toimunud intsidendi eest. Kes võtab vastutuse? Ei mingit vastust, ei mingeid nimesid, ainult umbmäärased laialivalguvad osundused.
Mina küsisin väga konkreetselt, kas peaministri arvates julgeolek tähendab sõtta tikkumist Venemaaga või tähendab julgeolek eelkõige siiski sõjast hoidumist. Ei mingit vastust, loetakse mulle ette mingisugust rahvusvahelise mereõiguse paragrahvi. Me ei küsinud seda. Me ei saa konkreetseid vastuseid ja juhataja ei juhi tähelepanu vastajate puhul sellele, et te jätsite küsimusele vastamata ja teil on kohustus vastata. Need on väga konkreetsed küsimused, need ei ole laialivalguvad küsimused, aga vastust ei tule. Ja kedagi ei huvita. Süüdi jääb just nagu küsija. Kas see on nüüd ikkagi töö- ja kodukorraga kooskõlas?
14:13 Aseesimees Toomas Kivimägi
Aitäh! Head kolleegid, et kui väga täpne olla, siis me lähme sellest formaadist praegu välja. Istungiga seonduvad oleksid kohased küsimused istungi läbiviimise korra kohta. Ehk seetõttu ma nende kolme küsimusega, mis on üleval, ka lõpetan selle. Need kolm veel võtan. Ja Mart Helmele samuti püüan vastata.
Veel kord: ega tihtipeale küsija ei jää rahule ka seetõttu, et see vastus ei ole sisuliselt see, mida küsija ootab. Ja siis tehakse sellest järeldus, et küsija just nagu ei ole vastanud tema küsimuse peale. Nii et tihtipeale ootused on midagi muud. Ja kõik inimesed on erinevad, ka see arusaam küsimusest ja arusaam vastusest on samuti väga erinevad.
Nii et ikkagi üldjuhul, veel kord, minu selge sõnum on üks ja ühene, siin Riigikogu juhatus väga üksmeelne: me eeldame, et vastused oleksid võimalikult konkreetsed ministrite poolt, aga selle väga oluline eeldus on see, et ka küsimused on väga selged ja konkreetsed. Ja tõepoolest, ei ole harvad juhtumid, kus minister siis hiljem on valmis ka kirjalikult vastama. Nii et ma olen igal juhul seda meelt, et kui ei ole kindel oma vastuses, ei tea täpset informatsiooni, on palju õiglasem ja viisakam öelda ja lubada vastata sellele hiljem kirjalikult.
Varro Vooglaid, palun!
14:14 Varro Vooglaid
Jaa, ma mõtlesin, et ma võtan ka siis korra sõna ja lisan omapoolsed mõtted sellesse diskussiooni, mis puudutab infotunni korda. Kolleeg Seeder esitas küsimuse tegelikult eelnevalt veidikene tendentslikult, mistõttu ta ei saanudki vastata sellele päris täpselt, sest asjaolud olid tegelikult oluliselt teistsuguseid. Seal ei olnud küsimus selles, et oleks olnud tegemist teemaga, mis on väga uduselt sõnastatud, ja selle tõttu on raske otsustada, kas see läheb teemasse või mitte. Infotunnis oli konkreetne olukord, kus küsimus oli registreeritud teemal "Intsident Soome lahel" ja siis täiendav küsimus esitati hoopis relvaseadusega seonduvalt, millel ei olnud absoluutselt mitte mingisugust puutumatust selle teemaga. Nii et seal oli nagu täiesti selge, isegi olnud vaieldav, kas see on teemast täiesti mööda, teisel teemal või mitte. Minu meelest, olles kuulunud Riigikogu juhatusse, härra Seeder, võiks teada, et § 146 meie kodu- ja töökorra seaduses ütleb lõikes 9 täiesti ühemõtteliselt, et valitsusliige võib vastamisest põhjendatult keelduda, kui küsimus ei puuduta taotluses märgitud probleemi. Ja on täiesti selge, et kui me räägime protseduurikast, et kas võib keelduda sellisele küsimusele vastamisest, mis on täiesti teisel teemal, siis seaduses on selgesõnaliselt kirjas ja härra Seeder saaks seda sealt ka lugeda, kui ta võtaks selle lahti.
14:15 Aseesimees Toomas Kivimägi
Aitäh, hea kolleeg, selle täpsustuse eest! Nagu me näeme, et ka Riigikogu liikmed omavahel nii-öelda: üks arvab, et üks küsimus on tendentslik, teine ei ole, tema arvab, et ei ole. Nii et selles mõttes need tõlgendused ja arusaamad on väga erinevad. Aga printsiibis nõustun teie selle tähelepanekuga. Aga see arusaam, kust algab see küsimusega seotus ja kust maalt see lõpeb, seda on alati väga raske tõlgendada, kes tahab seda väga laialt tõlgendada, kes kitsamalt. Nii et teoreetiliselt võib iga küsimuse siduda ka konkreetse küsimuse alla, kui seda väga tahta teha. Aga printsiibis, jah, olen teiega päri, et ikkagi need küsimused võiksid ja peaksid käima ikka konkreetse küsimuse kohta, ka need täpsustavad küsimused, mis saalist tulevad. Aga veel kord, me oleme siin suhteliselt liberaalsed olnud. Mina ka juhatajana olen olnud suhteliselt liberaalne, ma ei taha sekkuda küsimuste sisusse ja ei taha sekkuda ka vastuste sisusse. Eelnevalt sellise põhimõttelise seisukoha me oleme võtnud ja siin kutsume üles veel kord olema, juba kolmandat korda ütlen, võimalikult konkreetsed, siis on eeldus ka võimalikult konkreetseks vastuseks.
Peeter Ernits, palun!
14:16 Peeter Ernits
Juhataja! Tore selline diskussioon praegu. Varasemates koosseisudes oli suht erinev see, kuidas suhtutakse, kui ministrihärralt või ‑proualt küsida midagi, konkreetse küsimuse, aga mõned kogenumad võivad vastata ei tea mida selle peale. Aga milline on siis praeguses koosseisus see nii-öelda tavaõigus või praktika? Et võib ministrihärra või ‑proua vastata suvalist vastust, mis ei puutu – vähemalt otseselt, kui on otsene küsimus – või kas ei peaks äkki meie selle töö‑ ja kodukorra seadusesse tegema mingi muudatuse, et kui ikkagi tajudes seda, et küsijal on vähe võimalusi, et anda Riigikogu, kes juhatab istungit, minna uuele ringile. Ei ole nagu teemasse ja … Kas peaks täiendama kodu‑ ja töökorra seadust?
14:17 Aseesimees Toomas Kivimägi
Hea kolleeg, ma arvan, et tõenäoliselt seda tegema ei peaks. See on jällegi, võib tunduda, Riigikogu liikmete ahistamine. Ma ütlen veel kord, igaühe arusaam, kas see küsimus on seotud konkreetse eelnõuga või konkreetse teemaga, on väga subjektiivne hinnang ja siin, veel kord, mina juhatajana ei pretendeeri hakata võtma seisukohta, et kas üks või teine konkreetne küsimus on seotud või mitte. Siis meil tekiks siin tohutu laat ja tohutu vaidlus ja kümned protseduurilised küsimused. Pigem on see küsija ja vastaja valik, kas ta vastab kõikidele nendele küsimustele või ta ei vasta sellele, mis ei ole sellega seotud. Nii et ma arvan, et siin liigset täiendavat bürokraatiat või piirangut Riigikogu liikmete jaoks või ka ministrite jaoks tekitama ei peaks.
Nüüd selle teema võtab kokku auväärt Riigikogu esimees Lauri Hussar. Palun!
14:18 Lauri Hussar
Suur tänu, lugupeetud istungi juhataja! Ma tahaksin siiralt tänada kõiki kolleege, kes on lõpuks aru saanud, et ka küsimused peavad teemas püsima. Aitäh siiralt! Pisut üle kahe aasta läks aega, aga nüüd on sellest põhimõttest ka aru saadud, nii et ma tõesti väga tänan.
14:18 Aseesimees Toomas Kivimägi
Suur tänu! Head kolleegid, leidsime üksmeele.