13:58 Istungi rakendamine
14:00 Aseesimees Toomas Kivimägi
Tere kaunist kevadpäeva, head kolleegid! Alustame Riigikogu täiskogu kolmapäevase istungiga. Kohaloleku kontroll, palun!
Kohale registreerus 74 Riigikogu liiget, puudub 27. Nüüd on aeg arupärimiste ja eelnõude üleandmiseks. Urmas … (Saalist hüütakse midagi. Juhataja helistab kella. Naer saalis.) Te peate silmas kohaloleku kontrolli? Või jäite hiljaks äkki? Head kolleegid, siis tühistan eelneva kohaloleku kontrolli ja … Kuidas? Täpsustan, et Henn Põlluaas näiteks on kohal süsteemi järgi. Ei löönud teid välja. Kas teisi lõi ka välja? (Saalist öeldakse midagi.) Ants Frosch. Nojah, kuna see on niivõrd oluline hääletus, mille järgi valija üldse vaatab, kas Riigikogu liige on kohal või mitte, siis me peame tegema uuesti kohaloleku kontrolli, kuna, tõepoolest, süsteemis vähemalt paari kolleegi ei kajastu, kes tegelikult kohal olid. Ehk veel kord: tühistan eelneva kohaloleku kontrolli ja teeme uue kohaloleku kontrolli. Kohaloleku kontroll, palun!
14:00 Hääletustulemused
14:03 Aseesimees Toomas Kivimägi
Saigi palju parem tulemus. Mitmed kolleegid on teile tänulikud. Kohale registreerus 81 Riigikogu liiget, puudub 20.
Ja nüüd, head kolleegid, on aeg anda üle eelnõusid ja arupärimisi. Alustab Urmas Reinsalu. Palun!
14:03 Urmas Reinsalu
Lugupeetav parlament! Neli kuud on möödunud automaksu kehtestamisest ja me oleme näinud seda, et näiteks automüüjate esindusorganisatsiooni hinnangul on ligi 50% sõiduautode müük selle aja jooksul, aprillikuu seisuga, kukkunud uute sõiduautode sektoris. Seda seadust põhjendanud argumendid sisuliselt on tegelikult osutunud mittevettpidavaks. Isamaa Erakond algatab seaduse, mis näeb ette mootorsõidukimaksu seaduse täies mahus kehtetuks tunnistamise.
Valitsus on seda põhjendanud eelkõige, seda maksu, kliimaeesmärkidega. Kliimaseaduse seletuskirjas on öeldud, et ehitatakse rattateid, ning ka küsimused, mis on tekkinud seoses sellega, et väiksema sissetulekuga inimestel on probleeme, mis puudutab liikuvust, et siis valitsus rajaneb oma seisukohad uuringule, et vaesemad inimesed sõidavad rohkem rattaga. Seeläbi siis on rattateede rajamine otsekui kompensatsioon sellele liikuvusele ja omandi täiendavale maksustamisele. Me leiame, Isamaa leiab, et see on täiesti irrelevantne argument. Kliimaministeeriumi esindajad toovad välja, et ongi valitsuse poliitika selline, et kuni viiekilomeetrist trassi läbivad inimesed peaksid liikuma kas jala või kasutama ühistransporti. Me leiame, et ka see argument mootorsõidukimaksu kaitseks on täiesti irrelevantne.
Nii et sellele maksule ei ole sisulisi põhjendusi. Ja 15. juunil seisab ees inimestel maksumaksmise aeg ja mu palve on rahanduskomisjonile, et rahanduskomisjon aegsasti menetleks seda seadust, et me saaksime selle seaduse vastu võtta juba enne 15. juunit. Aitäh!
14:05 Aseesimees Toomas Kivimägi
Anti Poolamets, palun!
14:05 Anti Poolamets
Austatud saadikud! Annan üle Rahvusvahelise Tööorganisatsiooni konventsiooni nr 169 põlis- ja hõimurahvaste kohta ratifitseerimise seaduse eelnõu.
Põlisrahvad on nagu maakera kanaarilinnud, kes oskavad meid hoiatada ohtude eest, olgu see siis loodusrikkuste hävimine või rahvusliku rikkuse hävimine. Eelkõige oleks vaja sellist põlisrahva deklaratsiooni eestlaste endi jaoks. Oleme me ju olnud rahvas, kes … Kui numbreid meelde tuletada, oli 1945. aastal eestlaste osakaal rahvastikust 97% ja jõudis okupatsiooni ja kolonisatsiooni tulemusel 61%-ni 1989. aastaks. Vahepeal olukord küll paranes, aga nüüd on see jälle järsult halvenemas. Nii et eks meid siia põlisrahva staatuse või hõimurahva staatuse hulka lükatakse praegu päris suure jõuga. Et meil on vaja samuti kaitset.
Aga tuletame meelde, kui julmalt käib Venemaa ringi oma põlisrahvastega, millist keelelist genotsiidi korraldab ta maride, mordvalaste, komide või teiste hõimurahvaste, põlisrahvaste suhtes; mis toimub Puna-Hiina kontrolli all olevas Tiibetis, kus hävitatakse põlisrahva keel, hävitatakse loodust. Ja sama toimub veel paljudes kohtades üle maailma. Ja meie kui kunagi karmilt rõhutud rahvas peaksime kaitsma ka teiste väiksemate rahvaste õigusi. Aitäh!
14:07 Aseesimees Toomas Kivimägi
Andres Metsoja, palun!
14:07 Andres Metsoja
Aitäh, austatud aseesimees! Head kolleegid! Ka opositsioon püüab leida neid kohti, kus halduskoormust vähendada meie elanikel, ettevõtjatel ja teistpidi ka sellega seonduvat rahalist koormust vähendada. Meil on selline seadus nagu liikluskindlustuse seadus. Ja selles seaduses on meil kirjas nii, et ka kõik haagised, mis seisavad kodus ja liikluses ei osale, tuleb kindlustada. Kui seda ise ei tee, siis tuleb peale läbi Eesti Liikluskindlustuse Fondi sundkindlustus ja see sundkindlustus tuleb ilmtingimata tasuda.
Isamaa fraktsiooni arvates ei ole see mõistlik, esiteks, punkt üks, et haagis kunagi ei liikle liikluses üksinda, eraldiseisvana, vaid on autorongi osa. Autorong liikluses osaledes kindlasti omab mootorsõidukit ees, millel peab olema liikluskindlustus olemas. Ja kui juhtub mõni kahjujuhtum, siis ilmselgelt tuleb seda kahjujuhtumit käsitleda tervikuna, sest ega ei pea olema sundkindlustust katuseboksil ega jalgrattahoidlal. Aga miks peaks olema see olemas haagisel või eraldi kindlustus üldse?
Nii et meie arvame, laiemalt, et selline kindlustuse liik nagu kerghaagise O1 ja O2 kategooria liikluskindlustus peaks Eestis lõppema. Seda edaspidi ei oleks vaja. Ja sellekohase ettepaneku ka menetluseks esitame. Aitäh!
14:09 Aseesimees Toomas Kivimägi
Lauri Laats, palun!
14:10 Lauri Laats
Lugupeetud istungi juhataja! Head kolleegid! Head inimesed, kes jälgivad meid interneti vahendusel! Täna soovin Keskerakonna Riigikogu liikmete poolt üle anda arupärimise regionaal- ja põllumajandusministrile Hendrik Johannes Terrasele. Nimelt, teemaks on KOV-ide otsustusõiguse suurendamine maamaksumäärade kehtestamisel.
Maamaksuseaduse muudatused, millega muudeti kohalike omavalitsuste õigusi maamaksumäärade kehtestamisel ja kaotati senine võimalus kehtestada erinev maksumäär põllumajanduslikuks kasutuseks olevale ja haritavale maale ja looduslikule rohumaale, on tekitanud päris palju probleeme. 2022. aastal Maa-ameti läbi viidud korralise maa hindamise tulemusel tõusis paljude katastriüksuste maksustamishind märkimisväärselt. Kehtiva seaduse kohaselt ei ole omavalitsustel enam võimalik haritavat maad ja metsamaad maksustada erinevalt, kuigi nende sihtotstarve ja kasutuskoormus on oluliselt erinev. Näiteks juhul, kui omavalitsus peab mõistlikuks, et põllumajandusmaa maamaks kasvaks aastas 10–15% võrra, võib ühtne määr tähendada samal ajal metsamaa maksu langust kuni 60%. Selline olukord ei ole tasakaalus ega arvesta omavalitsuse vajadust arvestada kohalike eripäradega ning toetada maa tootlikkuse kasutust.
Tulenevalt sellest soovimegi ministrilt oma küsimustele vastuseid. Ja küsimusi on kolm. Kas teie ministeerium tunnistab probleemi, mis on tekkinud omavalitsuste otsustusõiguse vähendamise tõttu maamaksumäärade kehtestamisel? Kas te peate põhjendatuks, et omavalitsusel oleks … Kas te peate põhjendatuks, et omavalitsusel oleks taas õigus eelistada põllumajanduslikus kasutuses olevat haritavat maad ja looduslikku rohumaad teiste maatulundusmaa liikide ees? Ja on ka kolmas küsimus, mida ma hetkel ei jõua küll ette lugeda, aga ka väga vajalik. Nii et loodame diskussiooni ja õige pea ka vastuseid. Aitäh!
14:12 Aseesimees Toomas Kivimägi
Vadim Belobrovtsev, palun!
14:12 Vadim Belobrovtsev
Aitäh, hea istungi juhataja! Head kolleegid! Eesti inimesed! Meil on arupärimine haridus‑ ja teadusministrile Kristina Kallasele ja küsimuseks on õpetajate palgad.
Õpetajate palgad on Eestis ammu ajale jalgu jäänud ning seda probleemi nimetatakse õpetajate terava puuduse põhipõhjuseks. Õpetajate järelkasv on meie riigis selgelt ebapiisav ja olemasolevad palganumbrid potentsiaalseid kandidaate ei kõneta. Viimane tõsiselt võetav õpetajate palga alammäära tõus toimus mitu aastat tagasi. Alates 1. jaanuarist 2024 tõstis valitsus õpetajate brutopalga alammäära 54 euro võrra ehk 1803 euroni. Kui õpetajad alustasid selle peale streigi, lisas valitsus 1. jaanuarist tagasiulatuvalt veel 17 eurot bruto, mis paljudele mõjus naeruväärsena.
Ma tuletan meelde, et aastal 2023 sõlmiti koalitsioonileping, kus on selge lubadus, et aastaks 2027 jõuab õpetajate palk vähemalt 120%‑ni Eesti keskmisest palgast. Ja kui vaadata, et eelmise aasta detsembris oli see number 2269 ja minu poolt eelnevalt mainitud õpetajate palga alammäär on siis 1820, on näha, et see õpetajate palk ei ole sellele numbrile ligilähedalgi.
Nii et enne kui valitsus hakkab arutama järgmise aasta eelarvet, me küsime ministrilt, kas tema hinnangul on praegu Eestis kehtivad õpetajate palgatingimused väärikad. Kas õpetajate palga alammäär 1820 eurot bruto on tema arvates piisav? Millised on Haridus‑ ja Teadusministeeriumi plaanid seoses õpetajate palkadega? Kas õpetajad saavad arvestada sellega, et 1. jaanuarist 2026 õpetajate palga alammäär kasvab? Kas ikka see lubadus, mis on koalitsioonilepingus, on jätkuvalt kehtiv ja kas see on ka tõsiselt võetav? Nii et Keskerakonna fraktsioon pöördub nende küsimustega haridusministri poole.
14:14 Aseesimees Toomas Kivimägi
Head kolleegid, olen Riigikogu juhatuse nimel võtnud vastu kolm seaduseelnõu ja kaks arupärimist. Saame minna tänase päevakorra juurde.