14:58 Istungi rakendamine
15:00 Aseesimees Toomas Kivimägi
Tere päevast, väga lugupeetud Riigikogu liikmed! Alustame Riigikogu uut istunginädalat. Kohaloleku kontroll, palun!
15:00 Kohaloleku kontroll
15:00 Aseesimees Toomas Kivimägi
Kohale registreerus 72 Riigikogu liiget, puudub 29.
Nüüd, head kolleegid, jõuame päevakorra kinnitamise juurde. Esmalt annan teile teada, et tehtud päevakorras on toimunud üks muudatus. Nimelt, Riigikogu esimees on Riigikogu kodu- ja töökorra seaduse § 56 lõike 1 punkti 3 alusel täiendanud selle töönädala päevakorda Vabariigi Presidendi poolt välja kuulutamata jäetud kirikute ja koguduste seaduse muutmise seaduse (570 UA) uuesti arutamisega. Ja arutelu toimub kolmapäevase istungi neljanda päevakorrapunktina. Head kolleegid, kas ma saan aru, et me saame minna saalikutsungi juurde, et minna päevakorra hääletamise juurde? Saalikutsung, palun!
Head kolleegid, kordan veel kord, et kolmapäevase istungi päevakorda on Riigikogu esimehe ettepanekul täiendatud neljanda päevakorrapunktiga, milleks on kirikute ja koguduste seaduse muutmise seaduse (570 UA) uuesti arutamine. Saalis oli vähe kahinat, et juba see on jõudnud ka siia kollase lehe peale kirja. Tõepoolest, nii see on. Täpsustuseks: mina Riigikogu esimehega vestlesin täpselt pool tundi tagasi või nüüd 34 minutit tagasi ja siis tema selle otsuse langetamisest mulle teada andis. Nii et see täiendamine on Riigikogu esimehe pädevus ja tunnustan ja kiidan istungiosakonda, kes on selle väga kiirelt ka siia kollase paberi peale juba ära trükkida jõudnud.
Aga vaatamata sellele on ikkagi üks küsimus. Vadim Belobrovtsev, küsimus istungi juhatajale.
15:04 Vadim Belobrovtsev
Jaa, aitäh! Aga minu küsimus …
15:04 Aseesimees Toomas Kivimägi
Äkki on päevakorraga seotud, ma ei saa seda selles mõttes … Kuigi see oleks pidanud varem olema sellisel juhul loomulikult. Aga palun!
15:04 Vadim Belobrovtsev
Küsimus on protseduuri kohta. Kuidas siis, kuna tegu on päris erakordse asjaga, et see ei ole tavaline eelnõu, mis viimasel hetkel nagu järsku kuidagi maandub päevakorda, siis kas te saaksite natuke rohkem rääkida sellest, kuidas see niimoodi juhtus? Te juba mainisite seda nagu, aga natuke laiemalt. Ja kuidas siis sellega edasi minnakse nagu, on see esimene lugemine, teine lugemine, kolmas lugemine ja nii edasi? Minek ja päevakorraga seotud, ma ei saa seda selles mõttes, kuigi see oleks võinud parem olema sellisel juhul loomulik.
15:05 Aseesimees Toomas Kivimägi
Aitäh, hea kolleeg! Teil juba kogemust peaks tegelikult olema Riigikogus. Teiseks oleks palve tõepoolest sarnased küsimused enne saalikutsungit. Nüüd tekib küsimus, kas me peame uue saalikutsungi tegema või mitte. Tegemist on, kollane raamat ütleb, et see tuleb võtta arutlusele esimesel võimalusel. Nii et see on väga üheselt öeldud. Antud juhul meie seisukoht, eelmine nädal juba juhatuses koos kolleeg Arvo Alleri ja Lauri Hussariga oli see, et kui komisjon on valmis nii-öelda seda sel istunginädalal menetlema, siis sellisel juhul Riigikogu esimees, kelle pädevuses on selle päevakorra täiendamine antud juhul, selle täienduse ka teeb, ja Riigikogu esimees, nagu ma ütlesin, andis mulle sellest teada 14.30, et tõepoolest, ta on otsustanud seda päevakorda täiendada selle küsimusega.
Ja nüüd ma loodan, et ma siin ei eksi, minu teades on nüüd Riigikogul kaks võimalust, kas võtta vastu see muutmata kujul või nii-öelda minna seda seadust muutma, ja kui minnakse seda seaduseelnõu muutma, siis sellisel juhul on tegemist minu teada teise lugemisega, mis tähendab, et on uuesti võimalus esitada muudatusettepanekuid sellele eelnõule.
Andrei Korobeinik, palun!
15:06 Andrei Korobeinik
Jaa, aitäh võimaluse eest! Kas juhatuse koosolekul ei olnud infot, mis võimaldaks seda päevakorrapunkti päevakorda panna, ja Riigikogu esimees sai seda infot siis mingisugust enda kanalit pidi täna? Mis on muutunud juhatuse koosoleku ja praeguse hetke vahel? Aitäh!
15:06 Aseesimees Toomas Kivimägi
Ei midagi muud, kui et kui sa mind tähelepanelikult kuulasid, siis sa oleks pannud tähele, et nimelt me oleme kogu aeg rõhutanud komisjonide olulisust nende protseduuride juures ja antud juhul ka, meil ei olnud tolleks hetkeks teada vastava juhtivkomisjoni seisukoht ja valmisolek seda menetleda. Ja see seisukoht on olemas, et komisjon on igati päri, et selle küsimuse arutelu toimub. Seetõttu, veel kord ma ütlen, et see oli arutusel ka meie juhatuse koosolekul neljapäeval, mis on korraline. Aga kuna meil ei olnud komisjoni seisukoht teada, siis me eeldasime, et komisjon on sellega kursis ja väljendab oma valmisolekut seda arutada või mitte. Ja komisjon on igati päri sellega, et seda sellel istunginädalal arutada. Ja see on põhjus, miks siis Riigikogu esimees otsustas päevakorda täiendada. Ja see on igal juhul tema pädevus, tema õigus seda teha. Siin kellelgi õigus sekkuda ei ole. (Saalis on sumin.) Head kolleegid, natukene läheb veidikene laadaks küll, mulle tundub. Suht lihtsad asjad, ei ole nii keerulised.
Varro Vooglaid, palun!
15:07 Varro Vooglaid
Mina ei taha küll mingi laada korraldamisse siin panustada, aga mind hakkas täitsa huvitama, kuulates teie selgitusi, kuidas te tõlgendate seda "esimesel võimalusel". Mina oleks mõelnud selle peale, et ka täna on meil istung ja homme on meil istung. Ja nüüd on tulnud ettepanek panna see alles kolmapäevase istungi päevakorda. Kui "esimesel võimalusel", siis … Mingit pidi võiks öelda, et eelmisel nädalal arutas küsimust põhiseaduskomisjon, sel nädalal täna hommikul õiguskomisjon. "Esimene võimalus" tunduks mulle, et kohe praegu. Lihtsalt tehniline huvi selle vastu, et kuidas te seda "esimesel võimalusel" tõlgendate. Kui te lõdvalt tõlgendate, siis võib see olla järgmisel või ülejärgmisel nädalal, kus võib kas või fraktsioonide vahelisi läbirääkimisi pidada ja ei pea kiirustama. Aitäh!
15:08 Aseesimees Toomas Kivimägi
Ma arvan, et see sõna "võimalus" filoloogiliselt ise juba räägib seda, et annab teatud sellise tolerantsi, seda, mis päeval seda konkreetselt teha. Ja ma arvan, et ei oleks mingi patt olnud see, kui see oleks ka võib-olla nädala võrra läinud edasi, nagu sa viitasid täna. Õiguskomisjon arutas – vabandan, ma ei olnud ise sellega kursis … Et on väga loomulik tegelikult ära oodata ka õiguskomisjoni seisukoht. Kuna nende valmisolek oli olemas, siis ma arvan, et on igati loogiline, et ka Riigikogu esimees täiendas. See ei ole tõepoolest üksüheselt öeldud, et kas nüüd esmaspäeval, teisipäeval või kolmapäeval.
Nii et ma arvan, et see nõue on igal juhul täidetud, et seda on esimesel võimalusel tehtud, kui ka selle arutelu toimub kolmapäeval. Ja teine, millest juhatus on lähtunud ja millest ka Riigikogu esimees tõenäoliselt lähtus, et me oleme ikkagi püüdnud hoida esmaspäeva arupärimiste jaoks nii öelda. Et inimesed teaksid, oleksid sellega kursis. Siin on olnud erandeid, oleme arutanud ka eelnõusid, aga üldjuhul me ei taha sinna tulla valitsuse eelnõudega väga vahele. Muidu me tuleme teie asjade ette ja siis tekib probleeme.
Teisipäevane päevakord oli piisavalt tihe selleks. Noh, me eeldame, et me teisipäevase päevakorra suudame ära menetleda. Me ei ole täna isegi kindlalt selle kolme punkti juures, kui ma ei eksi. Et me suudame seda teha, panna see sinna neljandaks, ta oleks jäänud poole peale. Ja see on põhjus, miks juba … kolmapäeval, mis, ma arvan, kindlasti vastab sellele nõudele, et "esimesel võimalusel". Vadim Belobrovtsev, palun!
15:09 Vadim Belobrovtsev
Jaa, et saada ikka täpselt ja ühemõtteliselt aru, kuidas see kolmapäeval kulgema hakkab: kas ma saan õigesti aru, et kolmapäeval lihtsalt toimub hääletus, kas võtta see muutmatul kujul vastu ja see uuesti läheb nagu presidendi lauale? Või siis hääletatakse selle poolt, et viia sisse mingisugused muudatused, ja siis läheb uuesti komisjonidesse ja seal hakatakse muudatusettepanekuid tegema või kuidas? Aitäh!
15:09 Aseesimees Toomas Kivimägi
Veel kord: seal minu teada on kahe komisjoni ettekanded. On vist õiguskomisjon, peaks olema ka põhiseaduskomisjon, on küsimused-vastused, nii nagu ikka. Ja see otsus, lõppotsus on ikkagi see, kas võtta vastu muutmata kujul või mitte. Kui võetakse vastu muutmata kujul, siis see seadus jääb sellisena, nagu ta on, ja siis on Vabariigi Presidendil võimalus otsustada, kas ta pöördub sellega kohtusse või mitte. Ja teine, kui otsustatakse seda meelt, et minna seda seadust muutma, siis muud otsust, ühtegi mingit täiendavat ei ole, sinna eelnõusse ettepanekuid ei tehta. Muudatusettepanekuteks tuleb aeg peale seda.
Ja viimane küsimus, Andrei Korobeinik, palun!
15:10 Andrei Korobeinik
Sa mõtled, ma saan aru, et antud olukorras juhtivkomisjon on ikkagi põhiseaduskomisjon, kelle päevakorras oli see eelnõu eelmisel nädalal, ja õiguskomisjon oli selle eelnõu juhtivkomisjon siis, kui see eelnõu menetlus käis. Aga kui president saadab tagasi, noh, viidates vastuolule, siis juhtivkomisjon on põhiseaduskomisjon. Ehk siis miks te olete ära oodanud õiguskomisjoni istungit, kui see info oli teil juhatuse koosolekuks tegelikult olemas?
15:10 Aseesimees Toomas Kivimägi
Küsimised küsimise pärast. Juhtivkomisjon on jätkuvalt õiguskomisjon selle juures ja kuna on vastuolu põhiseadusega, sellisel juhul on ka põhiseaduskomisjonipoolne ettekandja, kes omalt poolt hindab, kas see on kooskõlas põhiseadusega või mitte. Ei muutu selle eelnõu juhtivkomisjon, see jääb jätkuvalt õiguskomisjoniks.
Martin Helmel ei ole nüüd protseduuriline küsimus. (Hääl saalist.) Kuidas? (Saalist täpsustatakse.) Enne hääletust on õigus seda nõuda. Kui palju te soovite siis vaheaega?
15:11 Martin Helme
Aitäh! Noh, ma ei vaidle vastu, et ongi õigus panna, täiendada ja kõiki veel, aga kuna on uus päevakord, siis meie fraktsioon vajab arupidamist, mis me teeme nüüd päevakorra hääletusel. Palun 10 minutit.
15:11 Aseesimees Toomas Kivimägi
Vaheaeg 10 minutit.
V a h e a e g
15:21 Aseesimees Toomas Kivimägi
Head kolleegid, EKRE fraktsiooni poolt palutud vaheaeg on lõppenud. Kordan veel korra, et võrreldes neljapäeval välja saadetud elektroonilise päevakorraga ja juhatuse poolt kinnitatud päevakorra eelnõuga on Riigikogu esimees täiendanud selle nädala päevakorda kolmapäeval neljanda päevakorrapunktiga, milleks on kirikute ja koguduste seaduse muutmise seaduse (570 UA) uuesti arutamine. See muudatus on juba teie laual oleval kollasel paberil päevakorras, sinna juba sisse viidud. Nii et koos selle muudatusega, head kolleegid, panen hääletusele Riigikogu täiskogu V istungjärgu 14. töönädala päevakorra kinnitamise. Palun võtta seisukoht ja hääletada!
15:22 Hääletustulemused
15:22 Aseesimees Toomas Kivimägi
Selle poolt hääletas 53 Riigikogu liiget, vastu 12, erapooletuid 1. Selle töönädala päevakord on kinnitatud.
Nüüd, head kolleegid, on võimalus anda üle eelnõusid ja arupärimisi. Esmalt Vabariigi Valitsuse esindaja proua Heili Tõnisson.
15:23 Valitsuse esindaja Heili Tõnisson
Austatud istungi juhataja! Hea Riigikogu! Vabariigi Valitsus algatab täna ettevõtlustulu lihtsustatud maksustamise seaduse, julgeolekumaksu seaduse ja tulumaksuseaduse muutmise seaduse eelnõu. Riigikogus esindab seaduseelnõu menetlemisel Vabariigi Valitsust rahandusminister. Eelnõu on edastatud elektrooniliselt.
15:23 Aseesimees Toomas Kivimägi
Suur tänu teile! Marko Mihkelson, palun!
15:23 Marko Mihkelson
Lugupeetud Riigikogu aseesimees! Lubage väliskomisjoni poolt üle anda Balti Assamblee Eesti delegatsiooni muutmise eelnõu. Tegemist on eelnõuga, kus meie endine hea kolleeg Hele Everaus asendusliikmena lahkus Riigikogust ja tema asemele on sotsiaalkomisjon pakkunud uue delegatsiooni liikme. Ja see on üle antud elektrooniliselt.
15:24 Aseesimees Toomas Kivimägi
Suur tänu teile! Vadim Belobrovtsev, palun!
15:24 Vadim Belobrovtsev
Aitäh, head kolleegid! Hea Eesti rahvas! Meil on arupärimine haridus- ja teadusminister Kristina Kallasele, mille teemaks on koolitoit, ja mitte ainult kooli-, vaid ka lasteaiatoit. Eelmisel nädalal sai üldsus teada, et Sotsiaalministeeriumil on plaanis uuendada koolide ja lasteaedade menüüde põhimõtteid. Nimelt. alates selle aasta septembrist peavad Eesti õppeasutused ministeeriumi plaani järgi pöörama rohkem tähelepanu köögiviljadele, marjadele ja kalale ning vähendama soola, lisatud suhkru ja töödeldud toidu osakaalu.
Iseenesest on loomulikult tegu väga tervitatava initsiatiiviga ja ka Keskerakonna fraktsioon on nii siin saalis kui ka väljaspool väga palju rääkinud sellest, et meie laste – koolilaste ja lasteaialaste – toit peab olema kvaliteetne, tervislik, rikkalik, maitsev. Aga probleem on selles, et juba aastast 2018 pole riigi panus koolitoidu katmisel suurenenud. See on jätkuvalt 1 euro päevas ühe kooliõpilase kohta. J kui rääkida lasteaedadest, siis siiamaani pole riik üldse sinna panustanud ühtegi senti.
Nii et me palume ministril vastata küsimustele, kuidas tema hindab seda Sotsiaalministeeriumi plaani. Kas tema arvates ei peaks selliste muudatustega koos käima ka riigipoolse panuse suurendamine lasteaia- ja koolitoidu maksumuse kompenseerimisega? Kas ministri arvates ei peaks riik hakkama kompenseerima toitlustamist ka Eesti lasteaedades? Kas tema arvates on aastal 2018 kehtestatud riigipoolne panus koolitoidu kompenseerimisel piisav? Tuletan meelde, 1 euro päevas! Kas see vastab ka tänase päeva reaalsusele või peab valitsus seda ikkagi suurendama? Ja veel mõni küsimus. Keskfraktsiooni kuus liiget on selle allkirjastanud. Aitäh!
15:26 Aseesimees Toomas Kivimägi
16? Teil ei ole nii palju liikmeid. Jah, kuus! Peeter Ernits, palun!
15:26 Peeter Ernits
Hea juhataja ja kolleegid! Meil on korraga kaks arupärimist peaminister Kristen Michalile. Ma alustaks võib-olla sellest, et on Eesti Vabariigis selline mees nagu Jaak Pihlak, kes on Viljandi muuseumi direktor. Ma olen kunagi keskmuuseumi direktor olnud ja ta on sellest ajast. Selline üks mäluasutuse juht peaks olema. Nüüd mõni aeg tagasi sunniti ta oma kohalt lahkuma, kus ta on ligi 34 aastat olnud. Formaalselt on kõik kena, keegi talle kinga ei andnud, aga reaalselt on see kestnud juba 16–17 aastat erinevate ministritega. Kuna Jaak Pihlak on sellise kindla pilguga ja tõeline muuseumi juht ja teadlane, siis ta ei ole nõus olnud nende mängudega, mida ministeeriumist on Eesti muuseumidele peale käidud nii-öelda nende sihtasutuseks muutmiseks. Mälu ei ole kõige olulisem, oluline on tsirkus, võin ma endise keskmuuseumi direktorina öelda.
Nüüd, kui see Kertu Saks, kes oli Eesti Rahva Muuseumi direktor umbes kolm aastat, minnes tülli oma kollektiiviga, teda premeeriti 5000 euroga. Kui Jaak Pihlak lahkus veidi hiljem, siis öeldi, et tore on, ja sai tänukirja, ei ühtegi senti. Ja sellest tulenevalt on meil mõned küsimused peaministrile. Kas see nii-öelda kuulub normaalse asjaajamise hulka ja kas ei peaks äkki Eesti Vabariigi Kultuuriministeeriumi liitma Haridus- ja Teadusministeeriumiga, kuna ta on niigi muutunud marginaalseks, eelarves kusagil 1,8% ainult, ja tuult oleks vaja sellesse asutusse?
15:29 Aseesimees Toomas Kivimägi
Ja teine ka.
15:29 Peeter Ernits
Ja teine on ka peaministrile, aga see on nagu magusroog juba. Arupärimise pealkiri on topeltstandarditest Venemaaga suhtlemisel. Hiljuti oli kaitseminister Pevkur Maalehe kaane peal sellise jutuga, et sääsk võtab ka elevandi maha. Jutt oli Venemaast. Nüüd eelmisel nädalal Eesti piiripunktidesse Luhamaale ja Koidulasse visiiti tehes tuli mul see meelde. Kes on käinud seal, minge vaadake, käib selline tõeline laulupidu, LNG või vedelgaasi tsisternid, 40 tonni või palju seal on sees, voorivad vahetpidamata Venemaa vahel. Siis ma mõtlesin: võib-olla ongi see salaplaan, et imeda Venemaa vedelgaasist tühjaks, siis kukub pikali. Aga asi on tegelikult tõsine.
Kaja Kallase ajal puhkes skandaal, kus tema abikaasa väidetavalt oli seotud ühe firmaga, kes Venemaal äri ajas. Selles valguses, mida mina oma silmaga olen näinud, ütlevad inimesed, kes iga päev nendes piiripunktides viibivad, et see on lapsemäng selle kõrval. Peaminister Michali ajal käib Venemaa sõjamasina või Putini sõjamasina toitmine veelgi eriti võimsal kujul. Äri peaks ajama ja naabritega suhted, ka ärilised, peaksid olema, aga retoorika ei tohiks olla selline, et ühelt poolt käib intensiivne gaasiäri, mille kohta on ka praegune Ameerika administratsioon öelnud, et kui see asi jätkub, siis tulevad karmid sanktsioonid nafta ja gaasiga. Nii et see on väike mure meil, et mida see Eestile võib tähendada ja nii edasi. Aga teiselt poolt võiks nagu ausalt rääkida, et jah, (Juhataja: "Aitäh!") see on odav gaas. Küsimused on jah. Peaminister, ootan vastust.
15:31 Aseesimees Toomas Kivimägi
Lihtsalt kolleegidele info, et esimene kolleeg Peeter Ernitsa poolt antud arupärimine, selle esitajad on Peeter Ernits ja Riina Solman, ja selle arupärimise on esitanud, mille äsja Peeter Ernits üle andis, Peeter Ernits ja Lauri Laats. Lauri Laats, palun!
15:31 Lauri Laats
Aitäh, lugupeetud istungi juhataja! Head kolleegid! Head inimesed, kes jälgivad meid interneti vahendusel! Täna Keskerakonna fraktsiooni Riigikogu liikmete poolt sooviks üle anda arupärimise peaminister Kristen Michalile ja teema on probleemid pensionide väljamaksmisega. Ajakirjanduses on põhjalikult kirjeldatud probleeme pensionide väljamaksmisega, mis on tingitud Sotsiaalkindlustusameti infosüsteemi vananemisest ning selle süsteemi jõudmisest kriitilisse seisu. Sotsiaalkindlustusameti juhi sõnul esines 2024. aastal pensionide väljamaksmisel tõrkeid 11. kuul ning just tõrgete likvideerimiseks makstakse pensione teatud juhtudel viienda kuupäeva asemel paar päeva hiljem. Ameti negatiivsema prognoosi kohaselt võib süsteem lakata töötamast selles mahus, mis on vaja, kus väljamaksete sooritamine on häiritud pikema aja jooksul. Eeltoodust, sellest infost sooviksime küsida, et kas seda teemat on valitsuse istungil arutatud, mis puudutab seda olukorda, kus tõesti meil aasta näitel 11. kuul ei olnud võimalik õigeaegselt pensioni meie inimestele välja maksta, ja kas nende tõrgetega on tegeldud ja mis on selle süsteemi tulevik. Nii nagu ka Sotsiaalkindlustusameti juht ütles, ega ta pikka aega meil ei tööta ja see võib tuua meile veelgi suuremaid kahjusid, eriti mis puudutab loomulikult pensionide väljamaksmist viiendal kuul, iga kuu. See on loomulikult meie pensionäridele väga vajalik ja kui see ei toimuks, see lööks väga valusalt neid. Aitäh!
15:33 Aseesimees Toomas Kivimägi
Head kolleegid, olen Riigikogu juhatuse nimel võtnud vastu ühe seaduseelnõu, ühe otsuse eelnõu ja neli arupärimist.