Aitäh, austatud Riigikogu esimees! Hea minister! Head kolleegid! Riigikogu põhiseaduskomisjon arutas seda küsimust teisipäeval, 18. veebruaril 2025. aastal. Selle küsimuse [arutelu] juurde olid kutsutud toonane siseminister Lauri Läänemets, Siseministeeriumi piirivalve‑ ja rändeosakonna juhataja Janek Mägi, nõunik Elen Kraavik ning Riigi Infosüsteemi Ameti õigusosakonna juhataja Lauri Kriisa. [Osales ka] Riigikogu Kantselei praktikant Lana Leemets.
Põhimõtteliselt andis toonane siseminister Lauri Läänemets sarnase ülevaate, nagu andis härra Igor Taro praegu. Mul ei ole mõtet seda kõike üle korrata, ma täpsustan ainult seda, mida Igor Taro ei maininud, aga mida Lauri Läänemets mainis. Kui jutt oli e‑residentsuse piiranguga riikidest, siis Lauri Läänemets nimetas näitena Põhja-Koread, Iraani, Süüriat, Venemaad ja Valgevenet. Nii et neid on natukene rohkem. Tema arvamus oli see, et sõltuvalt kokkuleppest võib lõpuks olla 12–19 sellist riiki. Ülejäänud sisuline jutt oli sarnane sellega, mida rääkis Igor Taro.
Aga küsimuste juurde minnes: mina ise uurisin, kas ma sain õigesti aru, et plasttunnistust üldse enam ei saa, ja avaldasin arvamust, et mõnele välismaalasele võib olla oluline, et ta saab näidata, et ta on e‑resident. Samuti uurisin, kas on võimalus tellida see oma raha eest. Lisaks küsisin, kas DNA‑küsimus tõstatus selle väidetava Eesti kodaniku tõttu, kes oli paarkümmend aastat Venemaal ja kaotas oma passi ära. Samuti uurisin, kas e-residentsuse piiranguga riigi alla läheb ka Hiina, ning mis rollis saab olema Taiwan.
Lauri Läänemets vastas DNA kohta esitatud küsimusele, et neid olukordi on oluliselt rohkem olnud ja on näha, et peale Venemaa suuremahulise sõja käivitumist Ukrainas on neid inimesi, kes proovivad öelda, et nad põlvnevad eestlasest, ja tahavad saada kodakondsust, oluliselt rohkem. Ei saa välistada ka seda, et kuna Venemaa ei saa oma agente siia saata, siis püüavad nad tekitada kellelegi dokumente. Eestil peab olema midagi, mida sellele vastu panna.
Janek Mägi lisas, et plastkaart kaob ära ainult Eesti inimeste jaoks. Praegu on Eesti inimestel võimalik tellida omale ilma fotota plastkaart, et oleks mugav see arvutisse panna. Neid kasutajaid on mõni tuhat. E‑residendid saavad oma kaarte jätkuvalt edasi. Hiina versus Taiwan on väga sügavalt poliitiline küsimus ja see on kokkulepe, millega nad alles hakkavad praegu tööle. Eelnõude esitamine on veninud kuid, kuna vaieldakse nende riikide üle, mis selles nimekirjas olema peaks. Selle kokkuleppe raames siseminister kehtestab selle [nimekirja], võttes aluseks Rahapesu Andmebüroo nimekirjas olevad riigid, ning seda arutatakse koos välisministriga.
Lauri Läänemets kommenteeris, et pigem tuleks rääkida sellest, kellele teenust osutatakse, mitte sellest, et on pahad ja halvad riigid. Tuleks öelda, et nendes riikides osutatakse seda teenust, nendes riikides mitte.
Hendrik Johannes Terras sõnas, et digitaalset isikutunnistust kasutavad peamiselt suured IT‑huvilised ja meditsiinitöötajad. Ta uuris, mis on kulude kokkuhoiu summa ning mis juhtub, kui neid sätteid menetletakse ikkagi selle eelnõu raames ja seadus jõustub 1. juunist.
Ma pean nüüd korraks oma tähelepanekutega ajas tagasi minema. Lauri Läänemets oli esitanud komisjonile ka palve, digitaalsete isikutunnistuste väljaandmise lõpetamisega seotud praktilisest vajadusest tuleneva palve, et tõsta eelnõus olevad digitaalse isikutunnistuse kehtetuks tunnistamist puudutavad sätted esimese lugemise läbinud ja komisjoni menetluses olevasse välismaalaste seaduse muutmise ja sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse (rändemenetluse tõhustamine) eelnõusse 548. Seda põhjusel, et isikutunnistuste väljastamise teenuse osutaja on vahetunud ning 1. mail saavad kaardid otsa, mistõttu ei ole võimalik pärast 1. maid digitaalseid isikutunnistusi välja anda. Kehtiv seadus aga ütleb, et peame seda tegema, seepärast on oluline, et need sätted jõustuksid 1. maiks. Praeguse tempoga peaks eelnõu 548 jõudma enne menetletud ja saaks jõustuda varem kui eelnõu 572. Protokolli huvides ütlen, et need muudatused jõustusid 26. märtsil eelnõu 548 raames.
Nüüd lähen tagasi protokolli juurde. Janek Mägi vastas, et suure traagikaga tegemist ei oleks, aga neil on kohustus seda kaarti väljastada. Inimesel on õigus esitada taotlus, ja kui ta on maksnud ära riigilõivu, siis nemad peavad kaardi väljastama. Aga neil ei ole kehtivat lepingut, et kaarte osta. See tähendab seda, et PPA peaks tegema riigihanke, mis võtab oluliselt rohkem aega, 1. mai oleks möödas ja siis ollakse sundolukorras, riik ei saaks lihtsalt oma kohustusi täita.
Meditsiinipersonal kasutab arvutis seda kaarti, aga selleks sobib väga hästi ka ID-kaart. Kõikidel asutustel on suure tõenäosusega alternatiivsed sisselogimise meetodid. Kui palju sellega kokku hoitakse, on raske öelda, sest uue lepinguga seda teenust enam ei tellitagi, kuna huvi on sadades kordades väiksem kui mobiil‑ID või Smart‑ID vastu, mis on identifitseerimisturu täielikult üle võtnud.
Hendrik Johannes Terras uuris, et kui seda kasutab tuhatkond inimest, kui palju siis tuleb neid taotlusi kuude lõikes. Janek Mägi vastas, et möödunud aastal oli 2800 taotlust ehk ligikaudu 200 taotlust kuus.
Eduard Odinets sõnas, et DNA‑ekspertiis on suhteliselt uus asi. Varem ei ole seda rakendatud. Ta sai aru, et seda on õigus nõuda ainult esmakordselt dokumendi taotlemisel ja see ei laiene ainult välismaalastele, seda saab seaduseelnõu järgi nõuda ka Eestis asuvatelt inimestelt. Ilmselt on kahtlusi, et ka varasemalt on võltsitud dokumentide alusel Eesti kodakondsust saadud. Ta küsis, kas on kaalutud, et DNA‑ekspertiisi nõuet võiks rakendada ka korduval dokumendi taotlemisel. Ta uuris, miks on sellest loobutud. Lisaks, selle eest peab inimene ise maksma praegu umbes 70 eurot. Ta küsis, kas ta sai õigesti aru, et inimesel on õigus seda mitte teha, siis jäetakse taotlus läbi vaatamata ja isikul on õigus see kohtus vaidlustada. Ta uuris ka, kuidas see protsess näeb välja inimeste vaatest.
Janek Mägi vastas, et situatsioon on pigem selline, et meil on praktikas tulnud välja juhtumeid, kus inimene on ekslikult saanud Eesti kodakondsuse. Tuleks mõelda situatsiooni peale, kus 18‑aastase lapse puhul järsku tuvastatakse, et ta ei ole Eesti kodanik. Kes ta siis on? Nüüd on küsimus, mis see riigile annab, kui tuvastatakse inimene, kes on kasvanud Eesti kodanikuna, kuid enam ei ole Eesti kodanik, ja talle antakse hall pass. Siiani on olnud paar üksikut kaasust, kui riik on pidanud menetlusviga arvestama selliselt, et sellele inimesele on jäetud Eesti kodakondsus alles. Riik peab tegema oma tööd juba esimesel korral korralikult ja peab kõik kahtlused kõrvaldama. Kui tänasel päeval on olemas DNA‑võimekus selle tuvastamiseks, siis seda kasutatakse. Ka seletuskirjas on öeldud, et tegemist on viimase abinõuga, kui ametnikul on põhjendatud kahtlus, et siin on midagi valesti. On ka näiteid, kui vanemas eas härrasmees väidab, et tal sündis Venemaal laps, ja on mingi dokument, kus on [kirjas] tema kui isa, aga ta on DNA‑proovi [andmisest] keeldunud. Ilmselgelt on siis ametnikele näha, et tegemist võib olla pettusega, sooviga saada teise riigi kodanikule Eesti kodakondsus. Ta märkis, et see on tasuline teenus ja kui inimene tõendit ei esita, siis taotlus jäetakse läbi vaatamata.
Eduard Odinets lausus, et last, kes on siin sündinud ja üles kasvanud, ilma kodakondsuseta jätta on karm. On olemas ka vastavad õiguskantsleri pöördumised. Põhiseadusest tuleneb väga suur erinevus selle vahel, kas olla naturaliseerunud kodanik või sünnijärgne kodanik. Kui ei soovita halli passi anda, nii nagu õiguskantsler soovitab, siis äkki oleks mõistlik lugeda see isik naturalisatsiooni korras kodakondsuse omandanuks, mitte sünniga kodakondsuse omandanuks. Kõik lapsed, kes on kuidagimoodi vahele jäänud, ei ole sünnijärgsed kodanikud, aga need, kes tuvastatakse menetlusvea tõttu, loetakse sünnijärgseteks kodanikeks. Need on erinevad asjad. Janek Mägi sõnas, et need inimesed, kes läbivad DNA‑ekspertiisi, saavad sünnijärgse kodakondsuse. Odinets lisas, et kui ka tuvastatakse menetlusviga, siis on sellisel isikul sünnijärgne kodakondsus.
Ants Frosch lausus, et kui rääkida kõrgtehnoloogilistest lahendustest, mida kaasata, siis võib-olla tuleks hakata pidama Eesti kodakondsete DNA‑korpust, samuti nagu meil on tekstikorpus. Ta uuris, kas sellised mõtted võivad hakata arenema. Läänemets vastas, et nende majas ei ole sellised mõtted arenema hakanud. Ta ei ole ka kindel, et need õigusriigis väga õiged mõtted oleksid.
Anti Poolamets küsis, kui palju on viimastel aastatel tuvastatud rahapesujuhtumeid, terrorismi rahastamise juhtumeid ja juhtumeid e‑residentsusega. Janek Mägi lausus, et seda statistikat nad peavad ja esitavad regulaarselt, hetkel neil seda kaasas ei ole, aga nad saavad Anti Poolametsale selle elektrooniliselt saata. Poolamets sõnas, et selline statistika peaks ministril alati kaasas olema.
[Poolamets] ütles, et saab aru, kust e-residentsuse parandamine üldse pärit on. Kui Euroopa Nõukogu terrorismi finantseerimise ohtude ja rahapesuohtude analüüsimise ekspertkomisjon viitab oma aruandes sajal korral Eestile, siis on see äärmiselt ohtlik must auk, mille meie IT‑entusiastid on üles pannud propaganda eesmärkidel. Tegelikult pannakse end endise rahapesu tippriigina rahvusvaheliselt löögi alla. Kui vaadata neid meetmeid, siis on see sammuke õiges suunas, aga see ei kaota ära riske, sest ka viisakama mainega riikides liiguvad terroristid. Ta uuris, kas see tagab, et me enam sellesse raportisse ei satu.
Läänemets vastas, et Eesti ei ole kindlasti terroristliku rahastamise tippriik. Neid riike, mille kohta saab seda öelda, kindlasti on, aga Eesti on sellest väga kaugel. Põhjus, miks meile on osutatud, ei ole eelkõige mitte selles, et meil oleks suur terroristlike organisatsioonide rahastus, vaid on nähtud, et see võib olla üks viis, mida ära kasutatakse. See on see põhjus, mida on korduvalt välja toodud. Kui see parandus ära teha, siis peaks arvatavasti ka see mure ära langema.
Johannes Terras tänas külalisi ettekande ja arutelu eest ning tegi ettepaneku teha menetlusotsused. Otsustati teha ettepanek võtta eelnõu täiskogu päevakorda 10. märtsil 2025. See oli konsensuslik otsus. Teiseks otsustati teha ettepanek esimene lugemine lõpetada, mis oli samamoodi konsensuslik otsus. Kolmandaks otsustati määrata juhtivkomisjoni esindajaks põhiseaduskomisjoni esimees Hendrik Johannes Terras, ka konsensuslik otsus. Aga nagu me teame, on Hendrik Johannes Terras liikunud valitsuse liikmeks, seetõttu määras põhiseaduskomisjon 7. aprilli istungil uueks komisjoni esindajaks mind, Kalle Laanetit. Vastavalt Riigikogu kodu‑ ja töökorra seadusele on eelnõu muudatusettepanekute esitamise tähtaeg 10 tööpäeva. Aitäh!