09:58 Istungi rakendamine
10:00 Aseesimees Toomas Kivimägi
Tere hommikust, väga lugupeetud Riigikogu liikmed! Eesti Vabariigi sünnipäev on läbi, on taas argipäev ja alustame seekord Riigikogu täiskogu istungite nädalat teisipäevase istungiga. Kohaloleku kontroll, palun!
10:00 Kohaloleku kontroll
10:01 Aseesimees Toomas Kivimägi
Kohalolijaks registreerus 73 Riigikogu liiget, puudub 28.
Järgneb päevakorra kinnitamine. Päevakord on kõigile laiali saadetud. Esmalt Helir-Valdor Seeder, palun!
10:01 Helir-Valdor Seeder
Aitäh, austatud juhataja! Mul on meie päevakorra kohta ettepanek, mis puudutab Riigikogu töö ajagraafikut. Kodu‑ ja töökorra seaduse § 48 võimaldab siin paindlikult käituda. Meil on täna arutada väga oluline punkt, põhiseaduse muudatus. Kui me seda täna ära ei menetle, siis tõenäoliselt lükkub ka kolmas lugemine edasi ja võib-olla lükkub see märtsi lõpust, millele järgneb vaba nädal, aprilli. Et saaksime selguse varem, oleks meil mõistlik täna see põhiseaduse muudatuse punkt igal juhul ära menetleda. Meil võib aga ajast puudu jääda, isegi kui me pikendame [istungit] kella kaheni. Riigikogu töö ajagraafiku muutmise kohta ütleb § 48 nii: "Riigikogu töö ajagraafikut võib Riigikogu muuta kahekolmandikulise häälteenamusega vastuvõetud otsusega [---]." Ma teengi ettepaneku, et me pikendaksime töö ajagraafikut kohe nii, et me töötaksime täna kuni päevakorra ammendumiseni. (Hääl saalist: "Väga hea!")
10:02 Aseesimees Toomas Kivimägi
Aitäh! Teie ettepanek on arusaadav ja sisukas. Urmas Reinsalu, palun!
10:03 Urmas Reinsalu
Ma tahtsin [öelda] lihtsalt selgituseks Isamaa fraktsiooni ettepaneku kohta, mille Helir-Valdor Seeder välja tõi. Siin kõlas ka proua Urve Tiiduse õigusega [esitatud] küsis, aga mis saab meie komisjonidest. Tegelikult, kui töögraafiku muutmist, mida Isamaa ette pani ja mida kehtiv kodukorraseadus ette näeb, teha, siis loomulikult, ettepanek sisaldab seda, et ka komisjonide töögraafik peab muutuma. Seadus keelab täiskogu päevakorda muuta esmaspäeva puudutavalt, aga me oleme praegu teisipäevas. Teisipäevase töögraafiku, kogu parlamendi töögraafiku on parlament võimeline ise ümber ehitama sellisel moel, et see vastaks ka poliitilisele eesmärgile, mida parlament [sellele] omistab. Selleks, et see ei saaks toimuda meelevaldselt või kergekäeliselt, ongi seal kahekolmandikulise häälteenamuse künnis.
Nüüd minu küsimus, härra istungi juhataja. See on kahtlemata erilise kaaluga, pretsedendiline otsus. Kuidas te peate võimalikuks seda arutada, kas tuleks võtta viis minutit vaheaega, arutada see läbi juhatuse teiste liikmetega ja kujundada siis seisukoht?
10:04 Aseesimees Toomas Kivimägi
Aitäh, hea kolleeg, et tulite osalt appi [lahendama] seda küsimust, mis puudutab komisjonide võimalikke istungeid! Ma kuulan ära kõik ettepanekud ja seejärel otsustan, kas teen väikse juhatuse vaheaja või mitte.
Kalle Grünthal, palun! (Kalle Grünthal täpsustab saalist.) Aa, eelnõu on üle anda. Okei, asi selge. Toomas Uibo, palun!
10:05 Toomas Uibo
Aitäh! Eesti 200 fraktsiooni nimel: me toetame Isamaa ettepanekut töötada täna kuni päevakorra ammendumiseni.
10:06 Aseesimees Toomas Kivimägi
Õnne Pillak, palun!
10:06 Õnne Pillak
Jaa, ka Reformierakonna fraktsioonile tundub see ettepanek mõistlik olevat. Tõesti on tegu olulise punktiga. [Istungi pikendamine] näitab meie ühtsust, soovi seda [teemat] arutada ja jõuda täna selle aruteluga ka lõpuni.
10:06 Aseesimees Toomas Kivimägi
Head kolleegid! Ka minu enda seisukoht on see. Täiskogu istungile järgnevad küll komisjonide istungid, aga tegelikult on siin ju erandeid. Lihtsalt näitena mulle meenub, et kui käib umbusalduse avaldamise nõude arutelu, siis ka see nõue ju menetletakse lõpuni. Ka sellisel juhul sõidetakse komisjonide tööaega sisse. Küll aga jah, tuleb möönda, et kollases raamatus on selgelt öeldud, et sellisel juhul toimub menetlus kuni selle päevakorrapunkti [ammendumiseni].
Aga tundub, et on ka teisi arvamusi. Varro Vooglaid, palun!
10:07 Varro Vooglaid
Suur tänu! Mul on lihtsalt küsimus eelneva diskussiooniga seonduvalt. Kas ei oleks mõistlikum tõsta see päevakorrapunkt kolmapäevale? Siis ei oleks seda probleemi, ei peaks irregulaarseid otsuseid tegema hakkama ja saaks rahulikult jääda ettenähtud ajalistesse raamidesse.
10:07 Aseesimees Toomas Kivimägi
Aitäh, hea kolleeg! Tegelikult on Helir selle rehkenduse ära teinud ja olen ka mina selle rehkenduse ära teinud. Kui me tõstame ta kolmapäevale, siis saaks selle [eelnõu] arutelu olla kõige varem 27. märtsil, mis on neljapäev. Aga 27. märtsile on kavandatud juhatuse valimised. Ma arvan, et see ei ole küll kõige suurem probleem. Aga ka 27. märtsil [kestab] istung kolm, maksimaalselt neli tundi. See tähendab ikkagi võib-olla täiendava istungi korraldamist, see võimalus on olemas. Me oleme oma fraktsiooniga arutanud, et kui see arutelu peaks lükkuma homsesse päeva, sellisel juhul – reedan nüüd suure saladuse – on kavas teha 27. märtsil täiendav istung. Nüüd on meie enda valik, kas 27‑ndal täiendav istung peale korralist istungit või te tõepoolest toetate seda igati arukat ettepanekut, mille Isamaa fraktsioon tegi, et me saaksime selle punkti täna lõpuni menetleda. Sellisel juhul on võimalik kolmas lugemine läbi viia 26. märtsil.
Vadim Belobrovtsev, palun!
10:08 Vadim Belobrovtsev
Aitäh, lugupeetud istungi juhataja! Mida see siis tähendaks tänase päevakorra jaoks, just nimelt komisjone silmas pidades? Kuidas siis komisjonid töötavad, kui me siin istumegi kella kaheni ja sealt edasi?
10:08 Aseesimees Toomas Kivimägi
Minu isiklik seisukoht on, et lõpuks otsustab seda komisjoni esimees, mismoodi ja kuidas. Esimene ettepanek minu hinnangul võiks olla see, et komisjonide [istungid] algavad peale täiskogu istungi lõppu, peale päevakorra ammendumist, näiteks 15 minuti möödumisel. Teiseks, täiskogu istung ikkagi ilmselgelt prevaleerib komisjonide istungite üle. Ka see on selge seisukoht, mistõttu on tõepoolest võimalus seda teha. Maailm ei lähe hukka, kui komisjoni istung ka ära jääb. Kui näiteks mõni komisjon otsustab, et täna komisjoni istungit ei toimu, siis ma arvan, et see on kordades väiksem probleem kui see, mille tõttu me võib-olla täna seda istungit pikendame kuni päevakorra ammendumiseni, lahendades selle võimaliku kolmanda lugemise [küsimuse].
Helle-Moonika Helme, palun!
10:09 Helle-Moonika Helme
Aitäh! Ma saan aru, et me hetkel arutame päevakorda. Aga tavaliselt [toimub istungi] pikendamine täiskogu istungil hiljem. Siin sellest juba räägiti. Aga mismoodi me seda pikendamist arutame juba praegu? Siin on öeldud, et tahetakse pikendada kella kaheni. EKRE fraktsioon ei ole selle pikendamisega nõus. Ütlen selle kohe alguses ära.
10:09 Aseesimees Toomas Kivimägi
Vabandust, Helle-Moonika, ma ei kuulnud teie lõppseisukohta.
10:10 Aseesimees Toomas Kivimägi
Asi selge. Tõepoolest, teie märkus on õige, et printsiibis võiks istungi töökava kinnitamine toimuda peale päevakorra kinnitamist. Aga ma arvan, et see on igati asjakohane juba praegu, seda sel põhjusel, et kui näiteks saalis see võimalik pikendamine toetust ei leia, siis võib-olla Isamaa fraktsioon teeb ettepaneku tõsta see päevakorrapunkt teisele [päevale], näiteks kolmapäevale, või mida iganes. Aga põhimõtteliselt on teil õigus, üldjuhul me oleme kinnitanud esmalt päevakorra ja seejärel oleme hääletanud istungi pikendamise ettepanekuid.
Helir-Valdor Seeder, palun!
10:10 Helir-Valdor Seeder
Aitäh! Ma pean täpsustuseks ütlema meie ettepaneku kohta, et see ei ole mitte tööaja pikendamine kella kaheni, vaid see on Riigikogu töö ajagraafiku muutmine, mis tähendab, et me töötame päevakorra ammendumiseni, sõltumata sellest, kui kaua see aega võtab. Kui võtab aega kella kolmeni või neljani, siis töötame kella kolmeni või neljani. See on erinev meie tavapärasest [istungi pikendamise] hääletusest.
10:11 Aseesimees Toomas Kivimägi
Jah, nõus. Aga ikkagi, ma olen jätkuvalt seisukohal, et me enne kinnitame päevakorra ja seejärel teeme selle istungi töö ajagraafiku muutmise hääletuse.
Kert Kingo, palun!
10:11 Kert Kingo
Tänan! Ma nüüd mõtlen sellele teemale. Hetkel me oleme selles punktis, kus päevakord ei ole isegi kinnitatud ehk on olemas hüpoteetiline võimalus, et see punkt jääb üldse päevakorrast välja. Aga oma aruteludes me juba arutame selle pikendamist, mida me ei ole kinnitanud. Ma ei saa sellest juriidilisest käigust praegu aru, see on lihtsalt absurdne. Äkki oskate seletada, kuidas saab arutada asja üle, mida pole veel isegi kinnitatud?
10:11 Aseesimees Toomas Kivimägi
Jah, ma püüdsin selgitada, et tegelikult see punkt ikka nii lihtsalt [päevakorrast] välja minna ei saa, üksnes algatajate ettepanekul saaks see punkt päevakorrast välja minna. Seda ettepanekut keegi teinud ei ole. Küsimus on selles, kas Riigikogu täiskogu toetab sellist päevakorda või mitte.
Veel kord, ma püüdsin selgitada ka seda, et minu arvates on selline arutelu ikkagi praegu asjakohane, sest sellest võib-olla sõltub, mismoodi näiteks Isamaa fraktsioon päevakorra [kinnitamisel] hääletab. Nii et ma arvan, et on igati asjakohane praegu ka istungi võimalik pikendamine läbi arutada. Aga ma veel kordan, et tavapärane praktika on see, et esmalt on päevakorra kinnitamine ja seejärel tööaja võimalik pikendamine või töö ajagraafiku muutmine.
Vadim Belobrovtsev. Kui sobib, siis võtan viimase küsimuse praegu, siis kinnitame ära istungi päevakorra ja seejärel olen valmis veel arutama, kui keegi tahab midagi küsida. Vadim Belobrovtsev, palun!
10:12 Vadim Belobrovtsev
Aitäh! Ma saan aru, et üks ettepanek on juba tehtud – kuigi ma olen nõus, et see ei ole juriidiliselt väga õige koht, kus seda teha –, et pikendada põhimõtteliselt päevakorra ammendumiseni. Minu küsimus ongi, kas me praegu teeme alternatiivettepaneku, kui meil selline on olemas, et nagu ikka, hääletame päevakorra üle ja pärast seda hakkame juba ettepanekuid tegema.
10:13 Aseesimees Toomas Kivimägi
Täpselt niimoodi, esmalt hääletame ikkagi päevakorra [kinnitamist], ja seejärel on taas võimalus teha ettepanekuid istungi tööaja muutmise kohta.
Võtan viimase [küsimuse]. Eduard Odinets, palun!
10:13 Eduard Odinets
Jaa, protseduuriline küsimus. Ma tahtsin täpsustada, kas teoreetiliselt on võimalik, et me teeme otsuse töötada esimese päevakorrapunkti arutelu ammendumiseni, mitte kogu tänase päevakorra ammendumiseni. Mulle tundub, et need põllumajandustooted ja jahiseadus ei ole niivõrd kriitilised [teemad], et ilmtingimata peaks need täna lõpuni läbi arutama, kuigi kindlasti on tegemist väga oluliste riigiõiguslike teemadega. (Sumin.) Aga kas me ikkagi peame kogu päevakorra lõpuni arutama või piisab esimesest päevakorrapunktist? See oli minu küsimus.
10:13 Aseesimees Toomas Kivimägi
Teie märkus on igati asjakohane ja sisuline. Formaalselt on kaks võimalust: pikendada [istungit] ja muuta Riigikogu töö ajagraafikut nii, et menetletakse ära kõik tänases päevakorras olevad kolm punkti või võimalikud kolm punkti. Aga veel kord: on võimalik teha ka ettepanek menetleda ära esimene päevakorrapunkt, seejärel on istung lõppenud ja me läheme teiste [punktidega] edasi [hiljem]. See sõltub sellest, milline ettepanek tehakse, ma seda veel väga täpselt ei tea. Avame selle [küsimuse] uuesti.
Head kolleegid, kas päevakorra kohta on kellelgi mingeid ettepanekuid, muudatusi? Kui ei ole, siis asume päevakorra kinnitamise ettevalmistamise …
Toomas Uibo, palun!
10:14 Toomas Uibo
Jaa, teeks ettepaneku tänased teine ja kolmas punkt tõsta homsesse. Ma arvan, et see oleks mõistlik.
10:14 Aseesimees Toomas Kivimägi
Jaa, teil võimalus selline ettepanek teha on. Aga Helle-Moonika Helme, palun!
10:14 Helle-Moonika Helme
Protokolli huvides teen mina EKRE fraktsiooni poolt ettepaneku tänase päevakorra esimene punkt tõsta kolmapäeva peale.
10:14 Aseesimees Toomas Kivimägi
Nii, on kaks ettepanekut tulnud. Õnne Pillak, palun!
10:15 Õnne Pillak
Reformierakonna fraktsioon ei toeta tänase esimese punkti tõstmist homseks esimeseks punktiks.
10:15 Aseesimees Toomas Kivimägi
Selge. Aga Toomas Uibo ettepanekule keegi vastu ei ole. Helle-Moonika Helme, palun!
10:15 Helle-Moonika Helme
Ma siin vaatasin praegu meile. Kultuurikomisjonil on täna suur avalik istung ja mulle küll ei ole tulnud meili, et tänane istung ära jääks. (Tugev sumin.) Me praegu siin arutame seda, et me töötame täna ei tea kui kaua. Aga ka minu komisjoni istung peaks toimuma. Kuidas ma käituma pean?
10:15 Aseesimees Toomas Kivimägi
Me oleme sellest korduvalt rääkinud, ma olen ka seda rääkinud, et täiskogu istung ikkagi prevaleerib komisjonide istungite üle. Teiseks, nagu Helir-Valdor Seeder kenasti viitas, sellise võimaluse Riigikogu kodu‑ ja töökorra seadus annab. Tõepoolest, see nõuab suuremat häälteenamust kui tavapäraselt, mistõttu hetkel ei saagi veel olla otsust, et komisjoni istungit ei toimu, kuna ka täiskogu pole vastavat otsust langetanud. Kui täiskogu on oma otsuse langetanud, siis komisjonijuhid, ma arvan, sõltuvalt sellest, kuidas istungi käik kulgeb, annavad mingil hetkel komisjoniliikmetele teada, kas nende komisjoni istung algab näiteks 15 minutit peale täiskogu istungi lõppu, või kui [seal päevakorras] on sellised punktid, mida on võimalik edasi lükata, siis ei saa välistada, et see komisjoni istung jääb täna üldse pidamata.
Head kolleegid, oleks ikkagi ettepanek, et kui on veel küsimusi selle päevakorra kohta …
Helle-Moonika, ma kordan seda, et Toomas Uibo tegi ettepaneku tõsta kaks punkti esmaspäeva pealt … (Hääled saalis.) Jah, palun, Helle-Moonika Helme!
10:16 Helle-Moonika Helme
Jaa, sellega seoses, et Toomas Uibo tegi oma ettepaneku, ütlen, et EKRE fraktsioon on sellele vastu.
10:17 Aseesimees Toomas Kivimägi
Asi selge. Nii, sellisel juhul on päevakorra projekt, mis läheks hääletamisele, täpselt sama, nagu on hetkel laiali saadetud.
Vadim Belobrovtsev, palun!
10:17 Vadim Belobrovtsev
Mul on protseduuriline küsimus. Te äsja ütlesite, et selleks on vaja suuremat enamust kui tavaliselt, et töötada kauem kui kella kaheni. Mida see tähendab? Kui tuleb see hääletus, kas me töötame täna kella üheni, kaheni või nii-öelda lõpmatuseni, kas siis on vaja mingit suuremat enamust kui 51?
10:17 Aseesimees Toomas Kivimägi
See tuleneb kollasest raamatust. Tegelikult on see häälteenamus sama mis tavapäraselt [istungi pikendamise korral], ehk selle poolt peab olema kaks korda rohkem kui vastu. Kui 20 on vastu, siis selleks, et pikendamine läheks läbi, peaks olema minimaalselt 41 häält. See on tegelikult tavapärane nõue.
Head kolleegid, asume nüüd … Helle-Moonika … (Hääl saalist.) Jah. Head kolleegid, asume nüüd päevakorra hääletamise ettevalmistamise juurde. Saalikutsung, palun! (Hääl saalist.) Ah! Vabandust! (Hääl saalist.) Jaa, ma nägin seda, aga siis sa ütlesid, et sa ei taha. Nüüd sa jälle tahad. Helle-Moonika Helme, palun! Loomulikult on teil see õigus.
10:18 Helle-Moonika Helme
Ma ootasin ära, millal sa ütled, et sa paned hääletusele, siis ma …
10:18 Aseesimees Toomas Kivimägi
Enne on saalikutsung ja siis on hääletus.
10:18 Helle-Moonika Helme
Ei-ei-ei-ei. Ühesõnaga, EKRE fraktsioon võtab 10 minutit vaheaega enne hääletust.
10:18 Aseesimees Toomas Kivimägi
Vaheaeg 10 minutit.
V a h e a e g
10:29 Aseesimees Toomas Kivimägi
Head kolleegid, ma siiralt tänan EKRE fraktsiooni võetud vaheaja eest.
Head kolleegid, panen hääletusele Riigikogu täiskogu V istungjärgu 6. töönädala päevakorra kinnitamise. Palun võtta seisukoht ja hääletada!
10:29 Hääletustulemused
10:29 Aseesimees Toomas Kivimägi
Selle poolt hääletas 76 Riigikogu liiget, vastu oli 6, erapooletuid 1. Riigikogu V istungjärgu 6. töönädala päevakord on kinnitatud.
Helle-Moonika Helme, palun, küsimus istungi juhatajale!
10:29 Helle-Moonika Helme
Vabandust, ma ei tea, kogemata vist on sisse läinud.
10:30 Aseesimees Toomas Kivimägi
Nii, head kolleegid, minule on ka kirjalikult laekunud Isamaa fraktsiooni ettepanek muuta Riigikogu töö ajagraafikut. Viidates Riigikogu kodu‑ ja töökorra seaduse §‑le 48, [tehakse ettepanek] pikendada tänast, 25. veebruari 2025. aasta Riigikogu täiskogu istungit ning töötada päevakorrapunkti nr 1 ammendumiseni. Selline ettepanek on tehtud.
Veel kord selgituseks selle kohta, millest ka eelnevalt juttu oli. Tõepoolest, Isamaa fraktsioon viitab väga korrektselt Riigikogu kodu‑ ja töökorra seaduse §‑le 48. Siin oli juttu, et tekib konkurents komisjonide istungitega. Tõepoolest, siin [paragrahvis] on väga selgelt öeldud, et Riigikogu võib otsustada pikendada täiskogu istungi aega ka komisjonide tööks ettenähtud aja arvelt. Väga üheselt ja väga selgelt on see öeldud. Teiseks siiski oluline täpsustus, veel kord, et see eeldab kahekolmandikulist häälteenamust ehk poolt peab olema kaks korda rohkem, kui on vastu. Nagu ma ütlesin enne näitena, kui 20 on vastu, siis piisab, kui 40 on poolt. Sellisel juhul on vastav ettepanek toetuse leidnud. Enne ma ütlesin, et 41. Ehk veel kord, näitena: kui 20 on vastu, aga 40 või rohkem on poolt, siis on ettepanek leidnud toetuse.
Head kolleegid, kas võin panna ettepaneku Riigikogu täiskogu istungi tööaja muutmiseks hääletusele või soovib keegi ka saalikutsungit? (Saalist vastatakse.) Siis, head kolleegid, panen hääletusele Isamaa fraktsiooni ettepaneku muuta Riigikogu töö ajagraafikut, tuginedes Riigikogu kodu‑ ja töökorra seaduse §‑le 48, pikendada Riigikogu täiskogu istungit 25. veebruaril 2025 ning töötada päevakorrapunkti nr 1 ammendumiseni. Palun võtta seisukoht ja hääletada!
10:31 Hääletustulemused
10:32 Aseesimees Toomas Kivimägi
Ettepaneku poolt hääletas 77 Riigikogu liiget, vastu oli 5, erapooletuid 0. Ettepanek leidis toetust.
Head kolleegid, tänane täiskogu istung on pikendatud kuni päevakorrapunkti nr 1 ammendumiseni.
Tõepoolest on palve komisjonide esimeestele, et igaüks jälgiks, kuidas täiskogu istung kulgeb, ja otsustaks siis, kas komisjoni istung algab näiteks 15 minutit peale täiskogu istungi lõppemist, või kui [täiskogu] istung läheb pikemaks, siis on teie õigus ja voli kaaluda ka komisjoni istungi ärajätmist. See on komisjonide esimeeste ja aseesimeeste ühine otsus.
Rain Epler, palun küsimus!
10:33 Rain Epler
Tekkiski täitsa protseduuriline küsimus seoses sellega, et [sooviks] jällegi õppida seda Riigikogu tööd. Kui nüüd selle punkti [menetlemine] läheb siiski tempokalt ja lõpeb ära näiteks kell 12, kas siis ongi istung läbi ja ülejäänud punktide juurde me tuleme tagasi homme, või mis siis saab? Tänast istungit me pikendasime nii kauaks, kuni esimene punkt läbi saab. Ma saan aru, et ongi esimene punkt ja kogu lugu. Või kuidas?
10:33 Aseesimees Toomas Kivimägi
Jah, täpselt nii see on. Me oleme muutnud Riigikogu istungi tööaega, nii et kehtib selle hääletuse [tulemus], mille me ära tegime. Täna me kindlasti ei lähe punktide kaks ja kolm arutelu juurde, need arutelud algavad homme. Just.
Ja nüüd, head kolleegid, on võimalus anda üle eelnõusid ja arupärimisi. Heili Tõnisson Vabariigi Valitsuse esindajana, palun!
10:34 Valitsuse esindaja Heili Tõnisson
Austatud istungi juhataja! Hea Riigikogu! Vabariigi Valitsus algatab täna kolm seaduseelnõu. Esiteks, naiste diskrimineerimise kõigi vormide likvideerimise konventsiooni fakultatiivprotokolliga ühinemise ja konventsiooni artikli 20 lõike 1 muudatuse heakskiitmise seaduse eelnõu. Seaduseelnõu menetlemisel Riigikogus esindab Vabariigi Valitsust majandus‑ ja tööstusminister. Teiseks, tööalasest Euroopa Liidu õiguse rikkumisest teavitaja kaitse seaduse ja rahvusvahelise sanktsiooni seaduse täiendamise seaduse (liidu piiravate meetmete direktiiv) eelnõu. Kolmandaks, erakonnaseaduse ja krediidiasutuse seaduse muutmise seaduse eelnõu. Nende kahe seaduseelnõu menetlemisel Riigikogus esindab Vabariigi Valitsust justiits‑ ja digiminister. Kõik kolm eelnõu on edastatud elektrooniliselt. Aitäh!
10:35 Aseesimees Toomas Kivimägi
Suur tänu teile! Pikalt on pidanud oma järge ootama Kalle Grünthal, aga nüüd on teil see võimalus ja aeg. Palun!
10:35 Kalle Grünthal
Head kolleegid! Minu selja taga istub rahuloleva näoga Riigikogu aseesimees Toomas Kivimägi, kõht eilsest kiluleiba täis. Aga kiluleiva söömise tõttu teatavasti Riigikogu maine ei tõuse. Nagu hea kolleeg Lauri Hussar ütles, Riigikogu maine on ohus ja seda tuleb tõsta. Selle tõstmine on vajalik juba sellepärast, et Riigikogus ja tema komisjonides lõpeks ära valetamine. Teatavasti on ju Kristen Michal tulnud siia ja valetanud kogu Eesti rahvale, et elektri hind läheb soodsamaks. Sama asja on jätkanud Yoko Alender ja sellest patust pole puhas mitte ükski minister.
See on nagu vähkkasvaja, mis laieneb ja laieneb ja on jõudnud ka ametnike hulka. 11. veebruaril toimus sotsiaalkomisjonis täiesti häbiväärne sündmus. MKM‑i asekantsler Ulla Saar tuli ja valetas komisjoni liikmetele näkku, et töötuskindlustuse seaduse muutmisel on järgitud hea õigusloome ja normitehnika eeskirju. Seda vaatamata sellele, et eelnevalt oli öelnud Eesti Töötukassa juhatuse esimees Meelis Paavel, et neid ei kaasatud, nad said sellest juhuslikult teada, ja sama ütles Eesti Puuetega Inimeste Koja haridus- ja tööalase huvikaitse nõunik.
Nii et valetamine on muutunud massiliseks ja me ei saa sellele enam läbi sõrmede vaadata. Esitan praegu avalikult taotluse Riigikogu juhatusele algatada distsiplinaarmenetlus Majandus‑ ja Kommunikatsiooniministeeriumi asekantsleri Ulla Saare suhtes, kes on valetamise toime pannud. Avalikult annan üle, et kõik teaksid.
10:37 Aseesimees Toomas Kivimägi
Hea kolleeg, ma olen üsna veendunud, et see ei vasta eelnõu nõuetele. Nii et selles mõttes saan ma samamoodi, nagu sa selle üle andsid, selle tagastada. Vähemalt ei ole praegu meil käsil selline formaat, et seda saaks vastu võtta. Kui sa soovid selle edastada Riigikogu juhatusele, siis … (Kalle Grünthal saalist: "Sa anna edasi!") Jah, aga ma veel kord ütlen, et see ei ole [seadus] ega otsus, mille eelnõude vastuvõtmise koht on praegu siin. Nii et selles mõttes sa kuritarvitasid aega. Aga vaatamata sellele, kui see on juhatuse pädevuses, siis juhatus seda vaatab, kui see ei ole juhatuse pädevuses, siis see tagastatakse. Aga see ei ole vastu võetud kui eelnõu või otsus.
Nii et, head kolleegid, olen Riigikogu juhatuse nimel võtnud vastu kolm seaduseelnõu, need, mis esitati Vabariigi Valitsuse esindaja poolt.
Veel üks protseduuriline küsimus. Andrei Korobeinik, palun!
10:38 Andrei Korobeinik
Aitäh! Süvariigiteemalt läheks sujuvalt päevakorra juurde. Mulle tundub, et sa oled meie head kolleegi Eplerit eksitanud. Me oleme hääletanud ju pikendamist, mitte päevakorra muudatust. Miks sa arvad, et need viimased punktid jäävad ära, juhul kui see arutelu lõpeb näiteks kell 12? Mis punktile sa tugined, kui sa seda arvamust avaldad?
10:38 Aseesimees Toomas Kivimägi
Hea kolleeg, ma tuginen just sellele viimasele hääletusele, mille me tegime ja mis puudutas Riigikogu töö ajagraafiku muutmist. Ettepanek oligi pikendada tänast istungit, muuta Riigikogu töö ajagraafikut kuni päevakorrapunkti nr 1 ammendumiseni, ja see on ülimuslik. Antud juhul on see ülimuslik. Nii et selles mõttes ongi see pikendus sarnasena tehtud ja see on Riigikogu tahe. Nii et siin teie eriarvamus ei maksa midagi, see on Riigikogu tahe. Riigikogu tegi seda, ta muutis töö ajagraafikut, mitte ei muutnud isegi päevakorda. Ta muutis Riigikogu töö ajagraafikut, see õigus on Riigikogul olemas ja antud juhul seda ka tehti.
Andrei Korobeinik, veel üks küsimus, ja siis läheme päevakorra juurde.
10:39 Andrei Korobeinik
Aga sõna "pikendamine" tähendab seda, et tööaeg läheb pikemaks. Kui ta nüüd ei lähe pikemaks, vaid jääb näiteks lühemaks, siis teised punktid peaksid ju ära mahtuma. Ka varasem praktika on olnud täpselt selline.
10:39 Aseesimees Toomas Kivimägi
Hea kolleeg! Tegemist ei ole tegelikult Riigikogu tööaja pikendamisega, vaid tegemist on Riigikogu töö ajagraafiku muutmisega. Riigikogu töö ajagraafiku muutmine võib tähendada nii pikendamist kui ka lühendamist. Ma olen sada protsenti veendunud, et § 48 selle võimaluse annab. Veel kord: Riigikogu töö ajagraafiku muutmine. Riigikogu otsustas muuta töö ajagraafikut ja see võib tõepoolest olla nii pikendamine kui ka lühendamine. Aga antud juhul on see määratletud sisuliselt ehk esimese päevakorrapunkti ammendumiseni. Seejärel on tänane istung lõppenud. Täna kindlasti päevakorrapunktide nr 2 ja 3 menetlust ei toimu ja need on väga suure tõenäosusega homme esimesed kaks punkti.
Nii, head kolleegid, saame nüüd … Tõepoolest, päris viimase võtan. Ei ole liiga keerulised asjad ju. Anastassia Kovalenko-Kõlvart, palun!
10:40 Anastassia Kovalenko-Kõlvart
Ma soovin lihtsalt protseduurilist täpsustust komisjonide kohta. Te ütlesite, et komisjonide [istungid] algavad 15 minutit pärast seda, kui istung on lõppenud. Kas see on ka siis nii, kui istung lõpeb näiteks kell 12, või siis ikkagi jätkavad komisjonid kell 14?
10:41 Aseesimees Toomas Kivimägi
(Naerab.) Hea kolleeg, igati teravmeelne küsimus. Tõepoolest, seda otsustavad komisjonide esimehed. Mina ei saa seda otsustada, ma tõin selle lihtsalt näitena komisjonide esimeestele. Seda, millal algab või lõpeb komisjoni istung, peaks otsustama ikkagi komisjoni esimees. Veel kord, minu selge arusaam on see, et kui istung lõpeb enne kella kahte, siis komisjonide istungid algavad kell kaks, nii nagu planeeritud on. Aga samas ei saa loomulikult välistada, et komisjoni esimees otsustab tõesti täna, arvestades seda pikendamist, komisjoni istungi hoopis ära jätta. Me ei saa seda välistada, sest võib-olla on istungile kutsutud külalisi. Külalistel ei ole mõtet ju tulla, kui tõenäosus, et see komisjoni istung saaks toimuda sel ajal, kui on planeeritud, on väga väike või olematu. Nii et veel kord, palun juhinduda sellest, mida komisjonide esimehed, ma eeldan, kooskõlas aseesimeestega otsustavad. See on nende valik. Nagu ma ütlesin, üks võimalus on jätta komisjoni istung ära. Teine võimalus on see, et komisjoni istung algab näitena – näitena! – 15 minutit peale täiskogu istungi lõppu, kuid mitte enne kui kell 14.00.
Andrei, päris viimane. Sõbrad, ma rohkem tõesti ei võta.
10:42 Andrei Korobeinik
Mida rohkem sa räägid, seda rohkem küsimusi tekib.
10:42 Aseesimees Toomas Kivimägi
Ma pean lihtsalt selle sulle pulkadeks lahti võtma, siis sa saad aru. Vastasel korral …
10:42 Andrei Korobeinik
Jaa, eks ma saan iga vastusega targemaks ka nagu oluliselt.
10:42 Aseesimees Toomas Kivimägi
Aitäh! See oli kompliment.
10:42 Andrei Korobeinik
Tahaks ka praegu seda tarkust ammutada. Kas tõepoolest, kui komisjoni päevakord on laiali saadetud, võib komisjoni esimees istungi lihtsalt ära jätta? See on minu jaoks uudis. Ma tahangi natuke rohkem sellest teada saada, kuidas see täpsemalt käib. Inimesed tulevad kohale ja saavad teada, et komisjoni esimees ei viitsi täna komisjoni istungit korraldada, ja siis nad lähevad koju, eks ole.
10:43 Aseesimees Toomas Kivimägi
Jaa, tunnustan, et ka see on teravmeelne küsimus, nii nagu Anastassia oma, siiralt, ilma igasuguse etteheiteta. Ma seda muide arutasin oma kolleegiga vasakul käel ja küsisin selle kohta. Komisjoni istungi töökava täna ju ei ole veel isegi kinnitatud, sõbrad. Täna on ju teisipäev, täna on palju lihtsam. Selles mõttes tekib küsimus, et selle nädala töökava on kinnitamata. Aga isegi kui see oleks kinnitatud, ma arvan, et kollane raamat selle kohta väga täpselt ei ütle, kelle pädevuses see on. Üldjuhul ju komisjoni töönädala töökava kinnitab komisjon, aga seda istungit ei ole toimunud. Isegi kui see oleks eile toimunud ja komisjon oleks selle [kava] kinnitanud, siis olen ma ikkagi seda meelt, et see [meie] otsus on ülimuslik ka selle komisjoni otsuse üle, mida oleks tehtud näiteks eile töönädala kava kohta. Mingi regulatsioon peab siin olema. Ma arvan küll, et kuna komisjoni esimees on see, kes ju valmistab ette ka komisjoni töönädala päevakorra, siis siit tulenevalt on igati loogiline, et temal on voli ka kas komisjoni istungi alguse aega [edasi lükata], määrata istung mingile muule ajale või see hoopis ära jätta.
Kalle Grünthal, palun!
10:44 Kalle Grünthal
Aitäh! Ma ei saa enam asjast aru. Te olete kogu aeg rääkinud, et komisjonidel on …
10:44 Aseesimees Toomas Kivimägi
Just! (Naerab.)
10:44 Kalle Grünthal
… autonoomne isekorraldusõigus, nad võivad kõike teha ja nii edasi. Nüüd selgub, et äkki on ikkagi Riigikogu juhatus kõige kõvem organ. Kuidas me sellest asjast peaks aru saama, kumb siis kõvem on ja kes teise käsku peab täitma, kas komisjon või Riigikogu juhatus?
10:44 Aseesimees Toomas Kivimägi
Hea kolleeg, nüüd sa ajad küll kaks asja segamini. Mitte Riigikogu juhatus, vaid Riigikogu täiskogu tegi selle otsuse. Mitte Riigikogu juhatus ei teinud seda otsust, vaid Riigikogu täiskogu. Riigikogu täiskogu, nagu ma olen korduvalt öelnud, on ülimuslik ka komisjonide tegevuse üle.