14:58 Istungi rakendamine
15:00 Esimees Lauri Hussar
Tere päevast, austatud Riigikogu! Alustame Riigikogu täiskogu IV istungjärgu 12. töönädala esmaspäevast istungit. Head kolleegid, kõigepealt palun kohaloleku kontroll.
15:00 Kohaloleku kontroll
15:00 Esimees Lauri Hussar
Kohalolijaks on end registreerinud 71 Riigikogu liiget, puudub 30.
Ja asume päevakorra kinnitamise juurde. Martin Helme, palun!
15:01 Martin Helme
Aitäh! Enne, kui me päevakorra kinnitame, on mul ettepanekuid päevakorra muutmiseks. Esimene puudutab kolmapäeva eelviimast päevakorrapunkti. See on kümnes päevakorrapunkt, mis on meie fraktsiooni algatatud eelnõu [arutelu]. Meie ettekandja ei ole kahjuks kolmapäeval Tallinnas ega saa seda ette kanda. Ja me ei taha, et ka keegi teine seda ette kannaks. Me palume selle päevakorrast välja võtta.
15:01 Esimees Lauri Hussar
Selge pilt.
15:01 Martin Helme
Teiseks palume me välja võtta päevakorrast – oota, ma nüüd otsin selle numbri üles – maapõueseaduse täiendamise seaduse [eelnõu] 435, mille kohta kirjutas Riigikogu õigus- ja analüüsiosakond, et see on põhiseadusega vastuolus. Ma ei tea küll, miks me paneme päevakorda asju, mille [kohta] meie enda õigusosakond kirjutab, et see on põhiseadusega vastuolus. Minu meelest ei saa sellist asja päevakorda panna ja me ei peaks sellega praegu edasi minema.
15:02 Esimees Lauri Hussar
Aitäh, hea kolleeg! Kolmapäevase kümnenda päevakorrapunktiga on kõik selge. Aga mis puudutab kolmandat päevakorrapunkti kolmapäeval, siis vastavat ettepanekut ei saa te teha, sellepärast et kodu- ja töökorra seaduse § 54 lõige 4 ütleb, et pärast päevakorra teatavakstegemist arvatakse eelnõu päevakorrast välja eelnõu algataja, eelnõu esitaja või juhtivkomisjoni taotlusel. Nende taotlusel on võimalik konkreetset eelnõu päevakorrast välja arvata.
Ma kuulan kõigepealt ettepanekud päevakorra kohta ära ja siis ma annan, Martin Helme, teile sõna. Lauri Laats, palun!
15:03 Lauri Laats
Aitäh, lugupeetud Riigikogu esimees! Eesti Keskerakonna fraktsioon sooviks päevakorrast välja võtta just nimelt meie algatatud eelnõud 524 ja 498. (Saalis räägitakse.)
15:03 Esimees Lauri Hussar
Kas oleks võimalik täpsustada? Andke Lauri Laatsile [mikrofon] tagasi!
15:03 Esimees Lauri Hussar
Kümnes punkt on Eesti Konservatiivse Rahvaerakonna oma. 11. punkt.
15:03 Lauri Laats
11. punkt, 504 SE.
15:03 Esimees Lauri Hussar
Just!
15:03 Lauri Laats
Ja kolmapäevane kuues päevakorrapunkt ehk 498 OE.
15:04 Esimees Lauri Hussar
Selge! Praeguse seisuga on olnud ettepanekud arvata välja selle nädala päevakorrast kolmapäevane kuues ja 11. punkt ja Eesti Konservatiivne Rahvaerakond on teinud ettepaneku arvata päevakorrast välja kümnes punkt. Nii, Õnne Pillak, palun!
15:04 Õnne Pillak
Aitäh, lugupeetud istungi juhataja! Et siin ei oleks hiljem arusaamatusi, siis [ütlen, et] Reformierakonna fraktsioon ei ole nõus kolmapäeva kolmandat punkti päevakorrast välja arvama.
15:04 Esimees Lauri Hussar
Selge. Aitäh! Nii. Siim Pohlak, palun!
15:04 Siim Pohlak
Aitäh, lugupeetud juhataja! Kas ma sain õigesti aru, et Reformierakonna fraktsiooni esimees just käskis või soovitas eirata meie maja õigus‑ ja analüüsiosakonna infot ja otsust? Tegelikult ei ole see [eelnõu] menetletav. Kuidas see saab niimoodi olla? Teie ju töötate ka käsikäes õigus‑ ja analüüsiosakonnaga. Sellist asja ei saa me praegu menetleda. Kui õigus‑ ja analüüsiosakond on andnud oma hinnangu, siis mina leian küll, et üks fraktsioon ei saa sellest enam üle sõita.
15:05 Esimees Lauri Hussar
Aitäh, hea kolleeg! Antud juhul Reformierakonna fraktsiooni esindaja väljendas väga selgelt seisukohta, et ta ei toeta [seda muudatust] selles konkreetses päevakorraprojektis. Ma veel kord [osundan] §-le 54, et väljaarvamise ettepaneku saab teha algataja, eelnõu esitaja või juhtivkomisjon. Need on väga konkreetsed [tingimused], mille alusel saab juba teatavaks tehtud päevakorrast [punkte] välja arvata.
Mis puudutab eelnõude puhul põhiseaduslikkuse järelevalvet, siis ka pärast seda, kui arutelu on toimunud, on võimalik ju – ka konkreetse lugemise käigus – eelnõu [lugemine] katkestada ja [komisjonis] edasi arutada. Või juhul, kui tekib küsimusi pärast seaduse vastuvõtmist, saab Vabariigi President [vastava otsuse teha]. Ja lõpuks on veel ka õiguskantsleril alati õigus vaadata meie seaduste põhiseadusele vastavusele otsa. Nii et siin kindlasti kontrollimehhanisme on palju. Minul siin istungi juhatajana puudub informatsioon, et see konkreetne seaduseelnõu oleks põhiseadusega vastuolus.
Martin Helme, küsimus istungi läbiviimise protseduuri kohta.
15:06 Martin Helme
Nojah, eelnõu teise lugemise saab katkestada, kui selleks on häälteenamus, ja eelnõu saab tagasi lükata esimesel lugemisel. Aga see on siin kolmandal lugemisel, siin saab (Juhataja ütleb midagi.) kas poolt või vastu hääletada. Ja nii ongi.
Mul on pigem selline küsimus istungi läbiviimise kohta. Me oleme siin viimase, ma ei tea, kahe aasta jooksul küllaltki palju saanud Riigikogu [osakonnast] analüüse sellest, kuidas võib või ei või rikkuda kodukorda, kui on vaja EKRE-le ära teha. Siis on juhatus alati kuulanud seda altpoolt tulnud suunist. Nüüd tuleb altpoolt suunis, mis ütleb, et üks eelnõu on põhiseadusega vastuolus, aga juhatus seda ei kuula. Ma püüaks aru saada, kas siin on mingi loogika ka peale selle, et kui vaja on, siis teeme. Kuidas on niimoodi, et vahel kuulatakse õigus- ja analüüsiosakonna nõu, vahel ei kuulata? Kui juhatus päevakorda kokku pani, kas ta siis üldse ei pööranud tähelepanu sellele konkreetsele analüüsile, mis ütles, et seal on vastuolu põhiseadusega?
15:08 Esimees Lauri Hussar
Aitäh, hea kolleeg! Me koostame päevakordi ju komisjonide ettepanekute alusel ja kindlasti on komisjon seda analüüsinud. Ma arvan, et ka komisjoni seisukoht võiks siis sellisel juhul kõlada, kui tekib küsimusi konkreetse eelnõu arutelu kohta. Aga minul täna ei ole informatsiooni selle kohta, millele te olete viidanud. Ma ütlen, et see [arutelu] natukene väljub praegu kogu protseduuri raamest.
Igor Taro, küsimus istungi läbiviimise protseduuri kohta.
15:08 Igor Taro
Just nimelt. Aitäh, hea juhataja! Tahaksin teha ettepaneku see arutelu viia vastava päevakorrapunkti alla, kuna võin juhtkomisjoni poolt kinnitada, et komisjon ei saada põhiseadusega vastuolus olevaid eelnõusid siia saali kolmandale lugemisele. Õigus‑ ja analüüsiosakonna analüüs leidis, et seal on põhiseaduse riive. See on väga paljude eelnõude puhul, mida me siin Riigikogus menetleme. See on lihtsalt Riigikogu kaalutluskoht, kas riive on piisavalt suur või mitte. Riive ja põhiseadusvastasus ei ole samased mõisted. Nii et arutame seda kolmapäeval vastava punkti all.
15:09 Esimees Lauri Hussar
Aitäh! Selge pilt. Ma ei saa kogu seda arutelu lugeda protseduuriliseks, sellepärast et see ei ole enam protseduuriline arutelu. Aga ma võtan kolm protseduurilist küsimust. Kalle Grünthal, palun!
15:09 Kalle Grünthal
Aitäh, lugupeetud istungi juhataja! Tegelikult peaks seda olukorda vaatama natuke suuremas pildis ja lähtuma ka põhiseadusest. Nimelt, § 65 ütleb seda, et Riigikogu võtab vastu seadusi. Ja ilmselt pole meil omavahel mingisugust vaidlust [selle üle], et need vastuvõetavad seadused peavad olema kooskõlas põhiseadusega. Lugupeetud Igor Taro ütles, et analüüsiosakond on näinud siin nii-öelda riivet, ja viitas asjaolule, et põhiseadusvastasus ja riive on erinevad asjad.
On ta nüüd üht- või teistpidi, [ei oma tähtsust, sest] tegelikult, lugupeetud Riigikogu istungi juhataja ja esimees, me ei tohiks sellise kaheldava väärtusega eelnõusid siin praegu menetleda. Me oleme jõudnud arusaamisele, et tegelikult probleem on siin olemas. Ja siin peaks, lähtudes ka põhiseadusest, selle eelnõu ikkagi menetlusest välja arvama.
Riigikogu kodu- ja töökorra seadus eeldab ikkagi seda, et tegemist on sellise seaduseelnõuga, mille menetluses ei ole vaidlust selle üle, kas on riive või on ta vastuolus. See eeldab tegelikult seda. Aga kui ilmselgelt nähtub juba [kahtlus], siis kontrolli mõttes tuleks tegelikult kogu see materjal praegu saata tagasi ja meie jaoks, ütleme, eelnõu päevakorrast välja võtta.
15:11 Esimees Lauri Hussar
Aitäh! Aga, hea kolleeg, ma olen [öelnud], et me sellisel kujul ei saa seda enam teha. Ja teine asi on see, et meil on ju ka väga selgelt kõlanud seisukoht, et tegu ei ole põhiseadusvastase eelnõuga. Ka minul praegu istungi juhatajana ei ole küll mitte mingisugust alust arvata, et see eelnõu tuleks sellel põhjusel päevakorrast välja arvata.
Kert Kingo, küsimus istungi läbiviimise protseduuri kohta.
15:12 Kert Kingo
Tänan, lugupeetud istungi juhataja! Noh, päris valus on kuulata, et siin üritatakse nüüd tõlgendamise abil öelda, et see on põhiseaduse riive ja päris põhiseadusvastasust ei ole. Riive tähendab ka seda, et ei ole järgitud täielikult põhiseadust ja ei ole sellest kinni peetud.
Mul lihtsalt tekib nüüd küsimus. Meil siin tehakse sellest suur probleem: peab edasi menetlema. Ma pean silmas seda, et probleemiks ei ole mitte põhiseadus ja sellega kooskõla, vaid see, et nui neljaks peab seda [eelnõu] menetlema. Eesti 200 esindaja Igor Taro veel ütleb, et põhiseaduse riive on meil siin paljudes eelnõudes olemas. Mul tekib küsimus, mis nüüd siis meil see poliitiline kultuur on, see uus poliitiline kultuur, mida seesama Eesti 200 lubas tuua. Kas see ongi see, et põhiseadus ei maksa meil mitte midagi, see on nii tavapärane, ja me normaliseerime seda, et kogu aeg ongi põhiseaduse riive, ja niimoodi teemegi?
15:13 Esimees Lauri Hussar
Aitäh! Ma ei saa seda lugeda protseduuriliseks küsimuseks. Ma saan viidata sellele, mis on kirjas Riigikogu kodu- ja töökorra seaduses. Siin on viidatud sellele, kuidas on võimalik eelnõusid päevakorrast välja arvata.
Ja Martin Helme, küsimus istungi läbiviimise protseduuri kohta.
15:13 Martin Helme
Ma tahan kõigepealt öelda, et need on protseduurilised asjad, mida me siin praegu ikkagi torgime. See ei ole lihtsalt niisama. Ja need on seotud päevakorra kinnitamisega. See jutt, mida Taro siin [rääkis], et kinnitame ära ja siis pärast vaatame, kuidas hääled lähevad – kuulge, me ei ole nii eilased, et me arvaksime, et meie protesti peale päevakorda päriselt muudetakse või et koalitsioonis kokku lepitud hääletus kolmapäevaks muutub.
Aga ma tahan lihtsalt mitmele asjale tähelepanu juhtida. Sa enne ütlesid, et komisjonist tulevad ettepanekud juhatusse ja nende järgi panete [kokku päevakorra]. Me kõik teame, et see nii ei ole. Kümned eelnõud, mis komisjon saatis suurde saali ja mille olid esitanud opositsioonifraktsioonid, jäidki saali tulemata. Nii et juhatusel on vaba diskretsioon. Seda te teete meile kogu aeg selgeks, et juhatusel on lai tõlgendamisõigus, mida ta paneb [päevakorda], mida ta ei pane. Seekord otsustati panna.
Teiseks, ma tahan öelda seda, et selle jaoks meil ongi õigus- ja analüüsiosakond. Ega komisjon ei tõlgenda meil põhiseadust, ammuilma kliimakomisjon või keskkonnakomisjon, kellel ei ole mingit põhiseaduse [tõlgendamise] pädevustki. Selleks ongi see osakond, kes meile nõu annab. Ja juhatus on seda nõu järginud, sellepärast et tavaliselt on see nõu olnud juhatuse enda tellitud selle jaoks, et opositsioonile koht kätte näidata.
Loomulikult me protestime ja pöördume selle eelnõu asjus presidendi poole nii nagu siin ühe teise eelnõu puhul. Aga mina tahan tähelepanu juhtida sellele, et täiesti ebajärjekindel ja voluntaristlik on see poliitika, mis juhatuses on olnud.
15:15 Esimees Lauri Hussar
Aitäh! Kindlasti on teil õigus presidendi poole pöörduda. Aga antud juhul minul ei ole küll alust seda konkreetset päevakorrapunkti käesoleva nädala päevakorraprojektist kuidagi välja arvata. Seda enam, et selle kohta on ka väga selget seisukohta väljendanud ühe fraktsiooni esindaja. Nii et selles mõttes ma ei saa siin midagi muuta praegu.
Aga, head kolleegid, asume päevakorra kinnitamise hääletuse ettevalmistamise juurde. Austatud Riigikogu! Algatajate ettepanekul jäävad käesoleva nädala päevakorrast välja kolmapäeva kuues, kümnes ja 11. päevakorrapunkt. Koos nende muudatustega panen hääletusele Riigikogu täiskogu IV istungjärgu 12. töönädala päevakorra kinnitamise. Palun võtta seisukoht ja hääletada!
15:18 Hääletustulemused
15:18 Esimees Lauri Hussar
Päevakorra kinnitamise poolt on 57 Riigikogu liiget, vastu 22, erapooletuid ei ole. Päevakord leidis kinnitamist.
Ja nüüd, head kolleegid, on võimalik anda üle eelnõusid ja arupärimisi. Ja palun siia Riigikogu kõnetooli Vabariigi Valitsuse esindaja proua Heili Tõnissoni.
15:19 Valitsuse esindaja Heili Tõnisson
Austatud esimees! Hea Riigikogu! Vabariigi Valitsus algatab täna kolm seaduseelnõu. Esiteks, teadus‑ ja arendustegevuse ning innovatsiooni korralduse seaduse eelnõu. Riigikogus esindab seaduseelnõu menetlemisel Vabariigi Valitsust haridus‑ ja teadusminister. Teiseks, elektrituruseaduse muutmise seaduse eelnõu. Kolmandaks, veel teine elektrituruseaduse muutmise seaduse eelnõu. Nende kahe nimetatud seaduseelnõu menetlemisel Riigikogus esindab Vabariigi Valitsust kliimaminister. Ilusat rahulikku jõuluaega teile! Aitäh!
15:19 Esimees Lauri Hussar
Suur tänu! Olen Riigikogu juhatuse nimel vastu võtnud kolm eelnõu. Juhatus otsustab nende edasise menetlemise vastavalt Riigikogu kodu- ja töökorra seadusele.
Enne, kui me asume tänase päevakorra juurde, on teade. Head kolleegid, täna pärast täiskogu istungi lõppu toimub siin istungisaalis Eesti-Süüria parlamendirühma moodustamise koosolek. Koosoleku kokkukutsuja on Eerik-Niiles Kross. Ma saan aru, et te kogunete saali tagapool otsas.