Aitäh, hea istungi juhataja! Head kolleegid! Head inimesed, kes vaatavad meid interneti vahendusel! Teate, samal ajal, kui me praegu arutasime seda jäätmekäitlusseadust ja jätkasime selle halva otsusega, saab internetist lugeda, kuidas Ericsson peatas investeeringud ja me jääme tegelikult 155 miljonist ilma. See ju teid ei kõiguta, see teie otsuseid ei muuda ja te jätkate ikkagi nende halbade otsuste vastuvõtmist siin. Kahju!
Tuleme nüüd tänase seaduseelnõu juurde, mille on esitanud Eesti Keskerakonna fraktsioon. See on tegelikult hästi oluline eelnõu. Ja ma arvan, et selle eelnõu eesmärk on ühiskonna suurem sidusus. Me hästi palju räägime sellest, et me peame olema solidaarsed, praegu on rasked ajad, makse tuleb tõsta ja loomulikult peaksime ka omalt poolt panuse andma. Ja see ongi tegelikult ühiskonna suurema sidususe eesmärgiga.
Kui me räägime sellest, et Riigikogu liige peaks saama palka vastavalt oma panusele, siis ma arvan, et see on õige. Ja ma loodan, et ka siin saalis saavad kõik sellest sellisel viisil aru, et kui tehakse tööd, siis tuleb palka saada, ja kui parasjagu – ükskõik, mis põhjusel – seda ei tehta, siis palk võiks ju väheneda. See ongi meie seaduseelnõu eesmärk.
Nüüd, kui te küsite – need teemad olid laual ka komisjonis, põhiseaduskomisjonis –, millist praktikat kasutavad teised riigid, siis ma ütlen, et ega siin midagi üllatavat ja uut ei ole. Meie oleme praeguseni kasutanud ainult sellist lineaarset lähenemist, et meid on siia valitud. Tegelikult meid valitakse ju siia iga nelja aasta tagant – keda valitakse tagasi, keda mitte. Tihtipeale, kui küsitakse, kes meie üle järelevalvet teeb, on meie poliitikutel stampvastus, et järelevalvet teevad valijad ja nendel on võimalus uuesti seda väljendada iga nelja aasta tagant. Ma arvan, et see on väga vale vastus ja väga vale lähenemine. Ma arvan, et järelevalvet tuleb pidevalt teha selle üle, mis me siin teeme ja mis me siin ei tee.
Vaatame teiste riikide praktikat, võtame aluseks kas või Euroopa Liidu. Siis on lausa 17 riiki, kes kasutavad palgasüsteemis erisusi: Belgia, Kreeka, Leedu, Läti, Poola, Prantsusmaa, Rumeenia, Slovakkia, Sloveenia, Soome, Ungari, Küpros, Luksemburg, Itaalia, Horvaatia, Saksamaa, [Rootsi]. Väga palju riike, kes juba praegu kasutavad sellist süsteemi.
Ma toon mõningad näited, millisel viisil on need erisused neil sisse viidud. No näiteks Austria – parlamendiliige kaotab oma koha, kui ta viivitab 30 päeva oma ametikohale asumisega või puudub mõjuva põhjuseta 30 päeva, eirates spiikri korraldusi ilmuda või puudumist põhjendada. Parlamendiliige kaotab oma koha. Kujutate ette, nii range see on.
Nüüd siis, kuidas on Belgias palgasüsteem üles ehitatud? Esindajatekoja töökorra reegli kohaselt saab iga parlamendiliige, kes osaleb vähemalt 80%‑l täiskogu istungitest ja komisjonide koosolekutest, mille liige ta on, 100% parlamendi palgast – 80% teete tööd, 100% saate. Kui liige osaleb vähem kui 80%‑l istungitest või komisjonide koosolekutest, vähendatakse tema palka 10%. Ehk käite vähem tööl, saate vähem palka. Väga õiglane. Kui osalemine langeb alla 70% või 50%, vähendatakse tema palka vastavalt 30% või 60%. Tundub ju ka õiglane. Võib-olla protsentide üle võime siin vaielda, aga mõte on selles, et teete vähem tööd, saate vähem palka. Iga parlamendiliige, kes osales päevakorras toodud nimelistes hääletustes, mis käsitlesid arvamust, seaduseelnõu või ettepanekuid, loetakse istungil või koosolekul kohal olevaks. See on Belgia.
Leedu. Artikli 15 kohaselt, kui parlamendiliige jääb ilma mõjuva põhjuseta rohkem kui pooltest istungitest eemale, vähendatakse tema selle kuu palka kolmandiku võrra. Naaberriik!
Läti. Liikmed, kes puuduvad Seimi istungilt ilma mõjuva põhjuseta, peavad maksma trahvi, mis moodustab 20% nende igakuisest töötasust, iga puudutud istungi eest. Väga lihtne, jällegi.
Rootsi. Alates 1. jaanuarist 2022 on Riksdagi liikmed kohustatud oma töötasu osaliselt tagastama, kui nende hääletuselt puudumiste arv on liialt kõrge. Riksdagi liikmete hüvitiste seaduse kohaselt, kui saadik on ilma mõjuva põhjuseta puudunud vähemalt 60%‑l hääletustest kahe kvartali jooksul ühe ja sama parlamendikoosseisu raames, peab parlamendi spiiker pärast esimest kvartalit saadikut tema puudumisest ja töötasu tagastamise kohustusest teavitama.
Saksamaa. No siin on üldse huvitav. Saksamaa Bundestagi liige, kui ta puudub põhjuseta vastavalt täiskogu istungilt või ei osale komisjoni töös, siis ta peab tagastama 200 eurot või 100 eurot. Ja nüüd huvitav koht: kui ta isegi põhjusega puudub, on näiteks lähetuses, siis ikkagi ta peab palgast andma ära 100 [eurot] kas täiskogu istungilt [puudumise] eest või komisjoni töös [mitteosalemise eest]. Sellised reeglid on paika pandud.
Meil selliseid reegleid ei ole ja ma arvan, et see on vale. Kui me tahame saada õiglast süsteemi, et inimesed saaksid täpselt aru, mis me siin teeme, ja ka Riigikogu liikmel ei tekiks [kiusatust], et äkki täna jään koju või tegelen muu asjaga, siis meil tuleb ka selline korrastav süsteem sisse viia.
Ja nüüd tulen meie konkreetse ettepaneku juurde, mis kõlab järgnevalt. "Riigikogu liikmele palga maksmisel arvestatakse tema osalemist täiskogu ning komisjonide töös. Kui Riigikogu liige osaleb vähemalt 85% täiskogu istungitest ja komisjonide koosolekutest, mille liige ta on, makstakse talle 100% palgast." 85% oled tööl, osaled komisjonides ja täiskogul – 100% palka. Ehk tegelikult see meenutab natukene Belgia süsteemi. "Kui liige osaleb vähem kui 85% istungitest ja komisjoni koosolekutest, vähendatakse talle makstavat ametipalka 15%; kui osalemine langeb alla 70% või 50%, vähendatakse tema palka vastavalt 30% või 50%. Töös osalemise arvestuse aluseks on täiskogu ja komisjonide hääletuste protokollid, välja arvatud põhjendatud puudumised, mis sätestatakse Riigikogu juhatuse kehtestatud korras."
Mis puudutab teist ettepanekut, siis § 30 täiendatakse ja sõnastatakse järgmiselt: "Riigikogu liikmele hüvitatakse kuludokumentide alusel tööga seotud kulutused kuni 30% paragrahvis 29 (9) alusel välja makstavast Riigikogu liikme ametipalgast Riigikogu juhatuse kehtestatud korras." Ja mis see tegelikult tähendab? See tähendab seda, et ka kuluhüvitisi makstakse vastavalt sellele, kas inimene on täitnud selle 85%-lise, 70%-lise või 50%-lise töökohustuse. Ehk siis vastavalt tema tegelikule palgale saab ta ka vastavat tegelikku kuluhüvitist. Nii lihtne see ongi, jällegi, astmed on sees.
Nüüd on see küsimus, et siin on ju mõnes mõttes kaks paralleelset seaduseelnõu, mida me menetleme. Ühte me menetlesime eile, esimene lugemine toimus eile, täna on Keskerakonna esitatud seaduseelnõu esimene lugemine. Eile me käsitlesime ainult kuluhüvitisi, et me võiksime lihtsalt kuluhüvitisi kärpida 30%‑lt 25%‑le ja sellega oleme solidaarsed ühiskonnaga. Aga sellest ei piisa. Me peaksime, punkt üks, tagama selle, et kõik Riigikogu liikmed käivad korralikult tööl. Kui on mõjuvad põhjused, siis on loomulikult teine asi. Neid mõjuvaid põhjusi saab Riigikogu juhatus paika panna, on need lähetused või midagi muud. Ja peab tunnistama, et kui olen [toonud] näiteks erinevaid riike, siis [näeme, et] see pool on küll nendel lahendatud. Ehk siis vanemapuhkused, haiguslehed ja kõik nii edasi. Selle me peame ka ära lahendama. Igal juhul tuleb veelgi põhjalikumalt [teemat] vaadata, et Riigikogu liige kindlasti täidaks oma töökohustused siis, kui ta on selleks võimeline ehk ta ei ole haige. Selline motivatsiooni pool peaks olema.
Ja ma arvan, et see on ka ühiskonnas rohkem aktsepteeritav. Tihtipeale me ju kuuleme seda: "Aga mis te, Riigikogu liikmed, seal ikka teete?" Kui vaadata ka praegust seisu siinsamas saalis, siis on näha, et osa on kohal, tõenäoliselt osa on kabinetis – ma loodan, et kõik on kabinetis, aga seda me ju ei tea – ja teatud hulk täitsa puudub, ka tänane kohaloleku kontroll näitas, et vist 30 saadikut oli puudu. Praegu mina ei oska öelda ja ma ei saa väita, et nad on põhjuseta puudujad, aga samas tahaks seda ju igapäevaselt teada. Ja ma arvan, et selline info võiks täiesti olla Riigikogu kodulehel: kes on lähetuses, need on lähetuses, kes on haiged, need on haiged, ja nii edasi. Siis ei tekiks ka neid erinevaid küsimusi.
Ja loomulikult, meie seaduseelnõuga, mille me oleme siin esitanud, on võimalik ka kokku hoida. See on see teine pool, mis oli ka koalitsioonisaadikute ja EKRE saadikute esitatud seaduseelnõul, kus kuluhüvitiste kärpimisega taheti kokkuhoidu saada.
Nii et ma arvan, et sellise mudeli – ja sellist lähenemist kohtab hästi paljudes riikides –, et Riigikogu liikme palk on seotud tema panusega, on see siis palk, on see esindus‑ või kuluhüvitised, me võiksime Eestis ka üle võtta. Ma arvan, et see on õige, kui me sellist mudelit endal ka rakendame.
Ma arvan, et praeguse esimese lugemise … Ma loodan, ma tean, et kindlasti tuleb ka teine lugemine, sest siin saalis oli hästi palju neid – ma rääkisin kolleegidega –, kes toetavad just sellist lähenemist ja sellist eelnõu. Ma ei tea, kas fraktsioonide juhtkonnad lubavad vastavalt oma äranägemisele hääletada – see on juba teine küsimus. Aga igal juhul täna siin vesteldes paljude eri fraktsioonide saadikutega, sain aru, et nemad on väga seda meelt, et me võiksime sellise korra endal rakendada. Nii et ma arvan, et seaduseelnõu tutvustusest piisab. Kuna ma näen, et siin on ka küsimusi, siis saame minna küsimustega edasi. Aitäh!