Eelnõu 419 esimene lugemine lõpetati 14. mail 2024 ja muudatusettepanekute esitamise tähtajaks sai 28. mai 2024. Eelnõule esitati alguses kolm muudatusettepanekut Isamaa fraktsiooni poolt, aga pärast üks võeti tagasi, nii et kahega mindi edasi. Kultuurikomisjoni muudatusettepanekud kiideti heaks 19. novembri ja 2. detsembri istungitel ja kultuurikomisjon ise esitas eelnõule 29 muudatusettepanekut, mis on ette valmistatud koostöös Haridus- ja Teadusministeeriumiga, kes neid muudatusettepanekuid ka toetab.
Kultuurikomisjon küsis eelnõu ettevalmistamisel huvirühmadelt nende arvamust ja need laekusid 27. maiks. Oma kirjalikud arvamused esitasid Eesti Lastehoidude Liit, Eesti Eripedagoogide Liit, Harjumaa Omavalitsuste Liit, Eesti Lastevanemate Liit, Tartu Ülikooli haridusteaduste instituut, Eesti Lastehoidude Liit, Eesti Lasteaednike Liit, Eesti Logopeedide Ühing, Eesti Haridustöötajate Liit, Eesti Linnade ja Valdade Liit, Eesti Lastehoidude Liit ja Tartu Linnavalitsus. Nagu näete, neid huvigruppe oli tõesti, või huvirühmi, väga palju.
Komisjon valmistas eelnõu ette teiseks lugemiseks 11. juunil, 8. oktoobril, 19. novembril ja 2. detsembril sellel aastal. Need huvirühmad olid kaasatud kahel erineval istungil. Ma ei hakkaks üles lugema kõiki neid, kes erinevatel istungitel kaasatud olid, aga tooksin pigem välja need asjad, mida nendel kohtumistel arutati. Haridus- ja Teadusministeerium ise eelnõu menetlemise käigus on teinud ettepanekud ja vastas huvirühmade ettepanekutele ka kirjalikult 16. septembril 2024. aastal. Riigikogu kodulehel on Haridus- ja Teadusministeeriumi seisukohad ka kõigile hästi loetavad.
Muudatusettepanekuid, nagu ma ütlesin, on meil täna 31 ja nendest 29 on sellised, mille kultuurikomisjon on ette valmistanud koos Haridus- ja Teadusministeeriumiga. Need puudutavad peamiselt selliseid küsimusi, ja ma tooksin kõige tähtsamad siin välja. Kõige esimesena puudutas see lastehoiu ja lasteaiakoha pakkumise menetlustähtaega. See oli see, mis linnade ja omavalitsuste liitu alguses pani mitte kooskõlastust andma ja tekitas väga mitmeid erinevaid diskussioone. Mul on hea meel öelda, et me leidsime sellise lahenduse, mis sobis neile. Siis toidukulu päevamaksumuse otsustustasand – kes selle kehtestab? Võimalus sõlmida kõrgharidustasemel õpetajaks õppiva isikuga tähtajaline tööleping pikemaks ajaks kui üks aasta. Mida tähendab elukoha määratlemine, mis on elukohalähedane lasteaed või lastehoid? Eralastehoiu õigus tegutseda siis ka elamus või elamumaal. Ja lastehoiurühma töökorralduse võrdsustamine lasteaiarühma töökorraldusega, kui rühmas töötab mõni kvalifitseeritud õpetaja.
Lisaks lihvisime sõnastust, kes koostab lastehoius õppekava. See on see uus asi, mis tuleb seadusega nüüd juurde, sest lastehoid saab olema sotsiaalteenusest või Sotsiaalministeeriumi alluvusest tuleb Haridus- ja Teadusministeeriumi alluvusse haridussüsteemi, ühtsesse alushariduse süsteemi ja üldse haridussüsteemi. Siin saab olema õppekava, mis määratleb üldpädevuste õpetamise. See tõstab ka kvalifikatsiooninõudeid mõistagi. Ja lisaks loomulikult on kogu see eelnõu seotud tugevalt eestikeelsele haridusele üleminekuga. Aga eelnõu teise lugemise ettevalmistamisel otseselt kvalifikatsiooninõudeid ei arutatud, küll aga arutati kahte Isamaa ettepanekut, millest ma ka kohe räägin.
Natuke täpsemalt siis, et te saaksite aimu sellest sisust, aga proovin mitte väga detailidesse minna. Kõigepealt, see lastehoiu- ja lasteaiakoha pakkumise menetlustähtaeg. Võib-olla ma sinna kõrvale ka ütleksin, miks see nii tähtis on, et meil ka omavalitsused või need haridusasutuse pidajad rahul oleksid. Võib-olla lihtsalt siia kõrvale üks selline huvitav fakt, et tegelikult 2022. aastal näiteks oli alushariduse kuludest … Kokku kulutati 460 miljonit eurot ja seda kandsid pea täielikult KOV-id. See tähendab, et riigi toetus oli kokku 32 miljonit, vanemate panus 42 miljonit ja võite siis ise arvutada, et peaaegu 390 miljonit on see, mida KOV-id on panustanud. Nende tugi ja nende osalus alushariduse korraldamisel on üüratult suur. Seetõttu loomulikult nägimegi me ka palju vaeva, et kohalikud omavalitsused tõesti sellega kaasa tuleksid ja nõus oleksid. Ja selle me saavutasime.
Harjumaa Omavalitsuste Liit tegi kõigepealt ettepaneku selle lasteaiakoha pakkumise menetlustähtaja kohta selliselt, et kohaliku omavalitsuse üksuse kohustusele anda haldusakt kahe kuu jooksul vastaks lapsevanema kohustus esitada taotlus mitte varem kui kuus kuud enne kohavajaduse tekkimist. Eesti Lastevanemate Liit tegi alguses ettepaneku, et kui taotlus on … Et see võiks olla esitatud küll mitu aastat varem, aga kuna ei suudeta ennustada, millal koht vabaneb, siis eelnõus võiks sätestada, et kohaliku omavalitsuse üksus teatab vanemale hiljemalt kaks kuud enne kasutamise soovitud algusaega lastehoiu tegevuskoha. Ja kui taotlus on esitatud vähem kui neli kuud enne kasutamise soovitud tähtaega, siis teeb kohaliku omavalitsuse üksus kahe kuu jooksul taotluse esitamisest kohapakkumise.
Tegelikult töösse läks Tartu Linnavalitsuse ettepanek, mis ütles seda, et oleks mõistlik lastehoiu- ja lasteaiakoha pakkumine teha kahe kuu jooksul alates taotluse esitamisest. See oleks selline ettepanek, et lapsevanem võib küll oma taotluse varem esitada, aga ta peab ütlema, millal ta seda kohta soovib kasutada, ja selle koha kasutamise alguse kuupäevast kaks kuud varem peab kohalik omavalitsus talle andma teada selle lasteaia koha. Ja kui juhtub näiteks niimoodi, et ta teeb selle nii, et on vähem kui kaks kuud aega KOV-il otsustada, siis KOV tegelikult saab ikkagi seda tähtaega kaks kuud kasutada, tema ei pea varasemalt seda otsust tegema.
Tundus, et see tegelikult sobis. Me saimegi sellisele kokkuleppele, et me viime selle sätte kooskõlla kehtiva ja hästi toimiva praktikaga ja sätestame samal ajal taotluse lahendamisele tähtaja. Kui vanem esitab kohataotluse, nagu väga sageli on paljudes piirkondades, kus lasteaiakohti väga vähe on, kohe peale lapse sündi ja soovib alles kolmeaastaseks saanud lapsele kohta kahe aasta pärast, siis see kohapakkumine peab vanemani jõudma kaks kuud enne selle kasutamise tähtaega. See on nagu see, mis võiks olla selline sobiv praktika kõigile.
Palju vaidlusi on tekitanud elukoha läheduse määratlemine, et mis see tähendab. Seda on defineeritud siin, et kui kohti on vähe, siis koha pakkumisel arvestatakse esmajärjekorras lastehoiu või lasteaia elukohalähedust. Ja seda defineeritakse kui 30-minutilise jalutuskäigu kaugust. Mõistagi on see suhteliselt subjektiivne, aga annab siiski võimaluse määratleda täpsemalt, kui seda on siiani tehtud.
Siis edasi, võimalus sõlmida kõrgharidustasemel õpetajaks õppiva isikuga tähtajaline tööleping pikemaks ajaks kui üks aasta, mis on tänane praktika. Ka selle ettepaneku tegi Eesti Linnade ja Valdade Liidu esindaja, et õppima asunud kvalifikatsioonile mittevastava õpetajaga võiks kesta see tööleping kolm aastat. Kui ta õpib, siis ta kas ei oma kvalifikatsiooni ja asub õppima või tuleb tööle ja samal ajal, olles õppinud. Mõlemal juhul tegelikult on võimalik selline tööleping ikkagi kolmeks aastaks teha. Arutati ka, kas see võiks olla pikem, kui ta näiteks on akadeemilisel puhkusel, aga ka lasteaiapidaja soov oli pigem, et see võiks selle kolme aastaga piirduda, sest nad ikkagi soovivad seda nõutavat kvalifikatsiooni ja samal ajal tagada ülikoolis eriala omandama asunud õpetajale tema kutsekindlus.
Siis edasi selline küsimus, et kas eralastehoiul on õigus tegutseda ka elamus ja elamumaal. See on muudatusettepanek nr 16 ja siin on öeldud, et jah, ta võib seda teha. Eralastehoidude liit on kogu eelnõu menetluse ajal pidanud väga oluliseks kehtestada eralastehoidude võimalus tegutseda jätkuvalt elamus ja elamumaal. Nii see ka siis lubati.
Siis lastehoiurühma töökorralduse võrdsustamine lasteaiarühma töökorraldusega, kui rühmas töötab üks kvalifitseeritud õpetaja. See puudutab paljuski seda, et mitu last võivad üldse olla lasteaias ja lastehoiurühmas. Ja päris pikad arutelud olid meil ka komisjoni istungitel, kus huvigrupid olid kaasatud. Puudutas see loomulikult ka veel erivajadustega lapsi, kelle kohta on öeldud, et nemad lähevad … Seda vajadust hinnatakse, nagu oleks kolm last, see koormus on suurem. Eesti Lastehoidude Liit on teinud ettepaneku muuta seadust, et kui kolme- kuni seitsmeaastaste lasteaiarühmas töötab vähemalt üks täistööajaga õpetaja, siis võiks seal olla kuni 20 last nagu lasteaias. Eesti Lastevanemate Liit soovis ka ettepanekut võimaldada lastehoius moodustada liitrühm samamoodi, kui on lasteaias, see tähendab erinevas vanuses lapsi.
Kultuurikomisjon leidis, et kvalifitseeritud õpetaja olemasolul on tõesti mõistlik võrdsustada lastehoiurühmade ja lasteaiarühmade laste ja täiskasvanute suhtarvud. Ja sellega sätestati, et kui lasteaiarühmas töötab vähemalt üks täistööajaga õpetaja, lastehoiu töörühmas, vabandust, siis sarnaselt lasteaiarühmaga võib seal olla kuni kolmeaastaste rühmas kuni 16 last ning kogu rühma tööaja jooksul peab iga 8 lapse kohta olema tagatud lapsehoidja, õpetaja või abiõpetaja. Kolme- kuni seitsmeaastaste rühmas võib olla kuni 20 last ja kogu tööaja jooksul peab iga 10 lapse kohta olema tagatud lapsehoidja, õpetaja ja abiõpetaja.
Nüüd, kui seda õpetajat seal ei ole ja lastehoius töötavad ainult lapsehoidjad, siis on ka eripära, et igas hoiurühmas kuni kolmeaastaste rühmas peab olema kuni 15 last ja kolmeaastaste rühmas ja liitrühmas lapsehoidja iga 5 lapse kohta ning kolme- kuni seitsmeaastaste rühmas iga 10 lapse kohta. Need normid siis said paika. Vaieldi palju ka selle üle, et kas võib juurde veel lapsi võtta, ja see võimalus kolm last lisaks võtta jäi praegu sinna hoolekogu otsusega. Arutati lastevanemate poolt, kas see on hea mõte, et kuna pearaha selle eest saadakse, kas see võib tekitada probleeme, et topitakse juurde lapsi. Aga ütleme, erinevaid selliseid olukordi ei tahaks välistada, neid lapsi ikkagi võiks seal rohkem olla. Jäi ka seesama ettepanek, mis seaduseelnõus oli.
Nüüd, toidukulu päevamaksumuse otsustustasand oli tegelikult ka selline asi, mis tekitas palju vaidlusi. Siiani oli hoolekogul suurem õigus, siin nagu hoolekogu õigus väheneb. Küll aga jääb hoolekogu informeerimise kohustus alles. Ja see põhjendus oli nii Eesti Linnade ja Valdade Liidu poolt kui ka Tartu linnavalitsus eraldi tõi seisukoha välja, et toidukulu päevamaksumuse kehtestamine omavalitsuste üleselt on väga keeruline olukorras, kus osades lasteaedades on oma köök ja osades on hanketeenus ja tegelikult lasteaed sõltub väga paljuski sellest hanketeenuse tulemusest. Lisaks veel, et tegelikult on siis päevamaksumuse otsustustasandil ka raske seda teha, sest tegelikult lasteaiad diferentseerivad vastavalt perede võimalustele tegelikult ka toidukulu, milles sisaldub nii valmistamine kui ka toiduained. Ja seetõttu lõpuks leiti, et mõistlik oleks teha nii, et küsida hoolekogu arvamust seaduse tasandil on ülemäärane. Küll aga oleks see hoolekogu arvamuse ärakuulamine midagi sellist, mis oleks mõistlik ja mis annaks võimaluse neid informeerida, et nad teaksid, kuidas tegelikult toidukulu on kujunenud. Sest teame, et toidu maksumuse katab lapsevanem.
Isamaa fraktsioon esitas kolm muudatusettepanekut, millest kolmanda ettepaneku võttis tagasi. Üks puudutas eesti kodukeelega laste õigust ja üldse rühmade moodustamist vastavalt keeleõppele ja siis iga lapse vajadusi ja heaolu arvestades. Teine ettepanek puudutas muusika- ja liikumisõpetaja kvalifikatsiooni.
Esmalt, kõigepealt see eesti kodukeelega lapse küsimus, mis tegelikult oli meil arutusel kolmel erineval istungil. Viimasel istungil osales ka haridus- ja teadusminister, kes sai veel täpsustada haridusministeeriumi seisukohti ja miks ei saanud seda ettepanekut vastu võtta. Ja see puudutas kõigepealt § 6 lõiget, mida sooviti lausega täiendada: eesti kodukeelega lapsel on õigus samas kohalikus omavalitsuses kohale lasteaiarühmas, kus on valdavalt eesti kodukeelega lapsed. Sooviti seda täiendada, § 11 lõiget 1, ja sõnastada, et lasteaia direktor moodustab iga lapse vajadusi ja heaolu arvestades lasteaiarühmad, võttes muu hulgas arvesse lapse eesti keele oskuse taset.
Siia juurde toodi, Tõnis Lukas tõi selgitused, kus ta ütles, et muudatust on vaja eesti emakeelega laste vajaduste ja heaolu tõttu, eestikeelse õppekeskkonna säilimise vajadustest lähtudes tuleb lasteaiajuhtidel tagada eestikeelne kasvukeskkond emakeelena eesti keelt kõnelevate õpetajate toel. Ja selgitas istungil, et tegemist ei ole läbiva nõudega selliste rühmade moodustamise kohta, vaid kaalutlusõiguse andmisega lasteaia juhatajale, ja see rühm võib aasta pärast kaduda, kui teistes rühmades on toimunud tasandus. Eesmärk on see, et rühmas räägitakse eesti keeles. See arutelu oli väga põhjalik.