14:58 Istungi rakendamine
15:00 Esimees Lauri Hussar
Tere päevast, lugupeetud Riigikogu! Alustame Riigikogu täiskogu IV istungjärgu 6. töönädala esmaspäevast istungit. Head kolleegid, kõigepealt palun kohaloleku kontroll!
15:00 Kohaloleku kontroll
15:01 Esimees Lauri Hussar
Kohalolijaks on registreerunud 68 Riigikogu liiget, puudub 33.
Järgnevalt päevakorra täpsustamine ja kinnitamine. Selle töönädala teatavaks tehtud päevakorras on toimunud kaks muudatust. Rahanduskomisjon on teinud ettepaneku arvata teisipäevase istungi päevakorrast välja Isamaa fraktsiooni algatatud mootorsõidukimaksu seaduse kehtetuks tunnistamise seaduse eelnõu 488, mille esimene lugemine oli kavandatud neljandaks päevakorrapunktiks. Ja teine muudatus: sotsiaalkomisjon on teinud ettepaneku arvata kolmapäevase istungi päevakorrast välja Vabariigi Valitsuse algatatud rahvatervishoiu seaduse eelnõu 433, mille teine lugemine oli kavandatud teiseks päevakorrapunktiks.
Enne, kui me saame asuda hääletuse juurde, on küsimus istungi läbiviimise protseduuri kohta. Ando Kiviberg, palun!
15:02 Ando Kiviberg
Aitäh!
15:02 Esimees Lauri Hussar
Head kolleegid! (Helistab kella.)
15:02 Ando Kiviberg
Aitäh, härra juhataja!
15:02 Esimees Lauri Hussar
Ei ole kuulda küsimust. Ando Kiviberg, palun!
15:02 Ando Kiviberg
Aitäh, härra juhataja! Ma siin vaatasin eelmine nädal, et pinginaaber Juku-Kalle Raid on kole kiduraks jäänud, tõin talle ühe õuna ja panin siia laua peale. Vaat nüüd on see kadunud. Juku-Kalle ei tea sellest mitte midagi, vaevleb vitamiinipuuduses. Ega juhatus ei tea selle õuna saatusest midagi?
15:02 Esimees Lauri Hussar
Aitäh, Ando Kiviberg! Ma ei saa seda lugeda isegi protseduuriliseks küsimuseks. Üldiselt hea komme, head kolleegid, on siin saalis see, et sööki kaasa ei võeta ja jooki ka mitte. Olgu see siis ka siinkohal ära toonitatud.
Nii. Küsimus istungi läbiviimise protseduuri kohta, Ants Frosch, palun! Head kolleegid, kui siin on selline sumin, siis ma ei kuule Ants Froschi küsimust. Ants Frosch, palun!
15:02 Ants Frosch
Jaa, ma ütlen siis kõvema häälega. See tehniline probleem lahendati, aga ma pean ütlema, et ma ei kuulnud ühtegi sõna, mida rääkis kolleeg Kiviberg, ja ma ei kuulnud ka seda, mida teie rääkisite.
15:03 Esimees Lauri Hussar
Nii, head kolleegid, nagu te kuulsite, sumin saalis ei võimalda kolleegidel kuulata ei teie küsimusi ega minu vastuseid. Austame kolleege ja katsume üksteist kuulates istungiga edasi minna. Küsimus istungi läbiviimise protseduuri kohta, Anastassia Kovalenko-Kõlvart, palun!
15:03 Anastassia Kovalenko-Kõlvart
Jaa, aitäh! Tõesti oli päris suur sumin, aga kas ma kuulsin õigesti, et te mainisite, et komisjon otsustas päevakorrast välja võtta mootorsõidukimaksu seaduse kehtetuks tunnistamise seaduse eelnõu? Mis on selle aluseks? Miks komisjon selle otsuse tegi, kui see päevakorras meil juba seisab?
15:04 Esimees Lauri Hussar
Aitäh! See on meie kodu- ja töökorra seaduse § 54 kohaselt komisjoni õigus ja komisjon on selle otsuse teinud ühehäälselt. See on olnud komisjoni ühehäälne otsus. Lauri Laats, palun, küsimus istungi läbiviimise protseduuri kohta!
15:04 Lauri Laats
Aitäh, hea Riigikogu esimees! Mul on küsimus selle kohta, et kindlasti te nägite ja jälgisite, mis eelmisel nädalal siin saalis toimus, kui me eelmise nädala päevakorda või nädalakorda menetlesime. Meil oli üks minister, kes pehmelt öeldes just väga hästi ennast ei väljendanud meie naiskolleegide suhtes. Ja mu küsimus puudutabki üleüldiselt meie kultuuri siin Riigikogus, et kuidas me istungeid läbi viime ja kuidas istungi juhatajad neid läbi viivad, kui palju lastakse sellisel omavolil, vähemalt ministrite osas, sündida sõnavõttude puhul ja tänitamiste puhul. Kas see nädal, arvestades, et seesama minister tuleb meile ka esmaspäeval ehk täna siia kolmanda punkti, arupärimise nr 647 puhul [esinema], ja kui jällegi asi läheb käest ära, siis kas teie kui istungi juhataja ja Riigikogu esimees kutsute teda korrale ka? Või kuidas meil selle nädala istung hakkab kulgema?
15:05 Esimees Lauri Hussar
Aitäh, hea kolleeg! Nagu te väga hästi teate, kodu- ja töökorra seaduse järgi istungi juhataja sekkub, kui olukord vajab istungi juhataja sekkumist. Antud juhul ma võin teile kinnitada, et ka mina tegin ettekandjale märkuse. Ka teised istungi juhatajad eelmisel nädalal sekkusid siis, kui küsimuste või [ettekannete] puhul olukord väljus nendest raamidest, mida meie viisaka debati puhul peame oluliseks. Nii et istungi juhatajad on sellisel puhul sekkunud.
Vadim Belobrovtsev, palun, küsimus istungi läbiviimise protseduuri kohta!
15:06 Vadim Belobrovtsev
Aitäh, lugupeetud istungi juhataja! Ma küll ei taha Isamaa fraktsiooni advokaadiks hakata, ma olen kindel, et kolleegid sellest fraktsioonist saavad ise hakkama, aga tuleviku mõttes. Kui me räägime sellest seaduseelnõust 488, siis minu kolleeg Anastassia Kovalenko-Kõlvart küsis, miks otsustas rahanduskomisjon selle punkti päevakorrast välja võtta. Teie ütlesite, et seda tehti ühehäälselt, nimetasite paragrahvi, aga põhjust me ikkagi ei tea. Kas meil on õigus teada põhjust, miks otsustati seda teha?
15:06 Esimees Lauri Hussar
Jah, hea kolleeg, ma ei tea seda põhjust, aga ka teie esindajal rahanduskomisjonis on võimalik küsida, kes ja millistel põhjustel on vastavad sammud ette võtnud. Kindlasti julgen soovitada kõigile väga aktiivset osavõttu komisjoni tööst ja püsivalt ennast komisjoni teemadega kursis hoida, siis on meil ka vähem protseduurilisi küsimusi siin saalis.
Helir-Valdor Seeder, küsimus istungi läbiviimise protseduuri kohta, palun!
15:07 Helir-Valdor Seeder
Aitäh, austatud Riigikogu esimees! Mul oli sama küsimus ja on jätkuvalt sama küsimus: mis oli see põhjus, et Isamaa algatatud mootorsõidukimaksu seaduse kehtetuks tunnistamise seaduse eelnõu, mis praegu on aktuaalne ja ma ütleksin, ajakriitiline, mida me ei saa edasi lükata, nüüd võeti selle nädala päevakorrast välja? Kusjuures juhatus oli eelnevalt selle kinnitanud päevakorra projekti, mis meile suurde saali saadeti, ja algataja on valmis seda eelnõu kaitsma. Meil on loomulikult rahanduskomisjonis ka esindaja, aga esindaja ei saanud küll millestki aru, miks see tagasi võeti. Ma suhtlesin meie esindajaga. Mispärast see päevakorrast nüüd välja võeti, aru ma ei saa. On teile teada, miks selline käik juhtivkomisjoni poolt?
15:08 Esimees Lauri Hussar
Ma ütlen veel kord, et see on komisjoni õigus. Minule ei ole teada need põhjused. Küll on komisjon langetanud selle otsuse ühehäälselt. (Hääl saalist.) Ma ütlesin, hea kolleeg, mina ei tea seda põhjust, aga komisjon on selle otsuse langetanud ühehäälselt ja RKKTS‑i § 54 ütleb, et see on komisjoni õigus.
Nii, Martin Helme, küsimus istungi läbiviimise protseduuri kohta, palun!
15:08 Martin Helme
On tõesti protseduuri kohta. Lauri Laats juba küsis, et mis siis saab, kui meil tekib probleem Reformierakonna retoorikaga ja on puldis eelnõu kaitsmas inimene, kes lämiseb ja lösutab seal. Selle peale sa ütlesid, et siis teeb juhataja märkuse. Ma olen ka seal puldis istunud ja on olnud vaja teha vahel märkust, aga midagi sellist ei ole mu silmad varem näinud. Ma küsin, et kui märkusest kasu ei ole, mis see järgmine aste on. Mina omas peas mõtlesin, et siis on juhatajal võimalik öelda, et inimene ei ole adekvaatne ja tegelikult eelnõu kaitsmisega hakkama ei saa ja ma katkestan selle menetlemise menetluse võimatuse tõttu. Kas võib loota, et kui meil uuesti peaks tekkima selline olukord, nagu siin eelmine nädal oli, siis te lepite juhatuses kokku, et see menetlemine katkestatakse, kuni inimene saab oma rohud kätte või mis tal iganes vaja on, võtab klaasi külma vett, ja siis saab edasi minna?
15:09 Esimees Lauri Hussar
Aitäh, hea kolleeg! Tõenäoliselt on meil päris palju selliseid olukordi, mida tuleks veel hakata reguleerima, sealhulgas ka selliseid olukordi, kui saali tuuakse müramasin. Neid olukordi on kindlasti väga palju. Mina isiklikult usun sellesse, et istungi juhataja tagab korra saalis ja ka rõdudel ja kutsub kindlasti vajadusel korrale nii küsija kui ka ettekandja. Siiani on see debatt nende reeglite alusel siin saalis ka toimunud.
Lauri Laats, palun, küsimus istungi läbiviimise protseduuri kohta!
15:10 Lauri Laats
Aitäh, hea Riigikogu esimees! Mu küsimus puudutab selle töönädala päevakorda, selle menetlust. Te olete kindlasti kursis, milline on viimaste uuringute alusel Riigikogu toetus ehk usaldus inimeste seas: 27%. 27%! Minu arust see on täiesti uus tase negatiivses mõttes, sellist numbrit, negatiivset numbrit, ei ole vist ükski Riigikogu koosseis näidanud. Ja ma arvan, et teil on väga suur roll selles, kuidas asja parandada. Te ütlete, et te olete ka omalt poolt noominud, mis on loomulikult tervitatav, aga kui te ka väidate, et meil kodukorras ei ole muid vahendeid, tööriistu, et olukorda parandada, kas siis teie kohustus ei oleks tegelikult oma ettepanekutega välja tulla ja tõenäoliselt ka teha vastavaid muudatusettepanekuid meie kodukorra kohta? Aga selge on see, et me hakkame Riigikogu usaldust veelgi alla viima, kui sellised sõnavõtud ministrite poolt hakkavad siin saalis kõlama.
15:11 Esimees Lauri Hussar
Aitäh, hea kolleeg! Selle uuringu toimumise aega ja neid sündmusi, mis sellel hetkel olid avalikkuses, ma ei hakkaks kuidagi siinkohal lahkama. Kindlasti see uuring toimus varem kui eelmise nädala eelarvearutelu ja seetõttu neid kahte omavahel seostada on keeruline. Nagu ma ütlesin, istungi juhatajad on lähtunud Riigikogu kodu- ja töökorra seadusest ja on sekkunud nii ettekandjate esinemise kui ka küsimuste puhul ja teevad seda ka edaspidi ja tagavad korra Riigikogu saalis.
Anastassia Kovalenko-Kõlvart, küsimus istungi läbiviimise protseduuri kohta, palun!
15:11 Anastassia Kovalenko-Kõlvart
Aitäh! See on tegelikult päris halb pretsedent. Ma räägin mootorsõidukimaksu seaduse kehtetuks tunnistamise seaduse eelnõust. Komisjonis otsustatakse, et esimene lugemine toimub, antakse sellest teada juhatusele, juhatus paneb selle päevakorda, aga hiljem komisjon otsustab – ma ei tea, kui ta näeb, et opositsioonisaadikuid ei ole, otsustab seljataga –, et võtame selle päevakorrast välja. Kas teile ei tundu, et see ei ole väga hea praktika?
15:12 Esimees Lauri Hussar
Aitäh! Hea kolleeg, ma juhtisin tähelepanu sellele, et see oli komisjoni ühehäälne otsus ja kohal oli teie fraktsioonist Andrei Korobeinik ja kohal oli ka näiteks Isamaa fraktsioonist Aivar Kokk. Nemad oskavad kindlasti teile ja teie fraktsiooni liikmetele oluliselt täpsemini selgitada, millega on tegu. Antud juhul vahepeal on minuni jõudnud informatsioon, et kuna ettekandja oli lähetuses, siis komisjon leidis, et sellisel juhul plaanitakse seda konkreetset eelnõu [arutada] 5. novembri istungil. Kui see oli komisjoni ühehäälne otsus, siis ei ole istungi juhatajal ja ka Riigikogu juhatusel võimalik kuidagi teistmoodi seda olukorda vaagida. Selline ettepanek on tehtud. Ma ei oska tõesti midagi rohkem öelda. Teil on kindlasti võimalik oma fraktsiooni liikmelt Andrei Korobeinikult üle küsida, milline see arutelu oli ja miks kõik ühehäälselt otsustasid just selliselt toimida.
Vadim Belobrovtsev, küsimus istungi läbiviimise protseduuri kohta.
15:13 Vadim Belobrovtsev
Ma küsin ikka samal teemal. Nagu te näete, praegu Andrei Korobeinikut ei ole saalis, tema käest on raske midagi uurida, ja tegelikult meie reglement ei näe ette, et me hakkaksime siis näiteks kolleeg Aivar Koka käest seda uurima. Aga on päris huvitav olukord iseenesest. Algataja ütleb, et nemad ei tea sellest midagi. Algataja esindaja komisjonis väidetavalt ka ei tea sellest midagi. Riigikogu juhatus ei tea sellest midagi. Kuidas te arvate, kas midagi on valesti meie reglemendiga või see on teatud mõttes selline, kuidas ma ütlen, lugupidamatus juhatuse vastu komisjoni poolt, kui komisjon isegi ei ütle, miks võetakse mõni punkt välja.
15:14 Esimees Lauri Hussar
Hea kolleeg, nagu te Riigikogu kodu‑ ja töökorra seadusest võite lugeda, komisjonil on see õigus. Komisjonide enesekorraldusõigus on väga suur, komisjon saab otsustada neid küsimusi, ja kui komisjonil on põhjendused olemas, miks ta seda teeb, siis nad ei anna juhatusele sellest teada. Nad teevad ettepaneku konkreetse päevakorrapunkti puhul, mida nad on ka teinud. Nad on teinud seda ühehäälselt ja teie enda fraktsiooni liige on olnud seal kohal ja on osalenud arutelul. Teil on tema telefoninumber taskus. Te võite alati helistada oma fraktsiooni liikmele, küsida, mis siis juhtus. Siin nagu läbi istungi juhataja telefonimängu mängida, see ei ole tõenäoliselt kõige tulusam viis teada saada, mis siis täpselt toimus. Ma arvan, et see soovitus, mis ma teile andsin, on kindlasti praegu asjakohasem.
Aivar Kokk, palun, küsimus istungi läbiviimise protseduuri kohta!
15:15 Aivar Kokk
Keskerakonna liikmetele [ütleksin, et on] väga kurb, kui nad oma liikmetega ei suhtle. Aga väga lihtne [põhjus] oli: Mart Võrklaev, kelle juhtimisel see seadus vastu võeti, ei ole homme lihtsalt Riigikogus. Ja väga mõistlik on, et saate küsida ikka komisjonipoolse ettekandjana selle inimese käest, kes selle seaduse sihukene tugev kaitsja oli, ja sellepärast lükati see eelnõu edasi järgmise istungi[nädala] teisipäevasele päevale. Nii et kõik komisjoni liikmed olid täie mõistuse juures, kui selle otsuse konsensuslikult tegid, isegi keskerakondlane.
15:15 Esimees Lauri Hussar
Aitäh, Aivar Kokk! See oli väga oluline täpsustus. Ma ei saa seda lugeda protseduuriliseks küsimuseks, aga ma loodan, et kolleegidel on nüüd vastused olemas. Ma lugesin ette need kaks muudatust käesoleva nädala päevakorras. Me asume hääletuse ettevalmistamise juurde ja kõlab saalikutsung, kaks minutit.
Austatud Riigikogu, selle töönädala teatavaks tehtud päevakorras on toimunud kaks muudatust. Rahanduskomisjon on teinud ettepaneku arvata teisipäevase istungi päevakorrast välja Isamaa fraktsiooni algatatud mootorsõidukimaksu seaduse kehtetuks tunnistamise seaduse eelnõu 488, mille esimene lugemine oli kavandatud neljandaks päevakorrapunktiks. Ja sotsiaalkomisjon on teinud ettepaneku arvata kolmapäevase istungi päevakorrast välja Vabariigi Valitsuse algatatud rahvatervishoiu seaduse eelnõu 433, mille teine lugemine oli kavandatud teiseks päevakorrapunktiks.
Austatud kolleegid, koos nende muudatustega panen hääletusele Riigikogu täiskogu IV istungjärgu 6. töönädala päevakorra kinnitamise. Palun võtta seisukoht ja hääletada!
15:19 Hääletustulemused
15:19 Esimees Lauri Hussar
Päevakorra kinnitamise poolt on 71 Riigikogu liiget, vastu ei ole keegi ja erapooletuid on 1. Päevakord on kinnitatud.
Ja nüüd, head kolleegid, on võimalik üle anda eelnõusid ja arupärimisi. Palun siia Riigikogu kõnetooli Vadim Belobrovtsevi. Palun!
15:20 Vadim Belobrovtsev
Aitäh! Head kolleegid! Hea Eesti rahvas! Eelmisel kolmapäeval me vestlesime siin infotunnis siseminister Lauri Läänemetsaga ja teemaks olid petukõned Eestis. Ja me saime teada, et see asi on muutunud väga suureks probleemiks meie riigis, sest ministri sõnad olid järgmised: "Järjest rohkem ja rohkem nad levivad. Eestis eelmisel aastal kaotas 524 inimest ligi 3 miljonit eurot petukõnede tõttu. Sellel aastal on kannatanuid 270 ja kogukahju on hetkel 1,5 miljonit eurot." Ja mis on veel olulisem: "Arvatavasti need numbrid on oluliselt suuremad, sest kõik inimesed vahejuhtumist teada ei anna." Me räägime miljonitest eurodest, mis kaovad meie inimeste taskutest, ja kahjuks peab nentima, et väga palju riik selle vastu midagi ei tee.
Meie küsimused on järgmised. Millised sammud on Siseministeeriumi ja selle allasutuste poolt tehtud, et petuskeemide ohvrite arvu vähendada? Kuidas on viimaste aastatega, näiteks alates aastast 2020, muutunud olukord petukõnedega? Kas politseil on õnnestunud olukorda parandada, kas kannatanute arv kasvab või väheneb? Kas riik on mõelnud selle peale, et rohkem kaasata võitlusesse petukõnede ja petturitega ka pankasid ja sideoperaatoreid? Või on selline koostöö juba olemas? Kas teie arvates oleks vajalik muuta olemasolevat seadusandlust, et panna pankade sideoperaatorid rohkem osalema selles võitluses? Kokkuvõttes kannatab, kui mitte otse, siis kaudselt ikka, petukõnede ja nende tagajärgede pärast nii pankade kui ka sideoperaatorite maine. Veel kaks küsimust ja [alla on arupärimisele kirjutanud] Riigikogu liikmed Vadim Belobrovtsev, Aleksandr Tšaplõgin, Lauri Laats, Aleksei Jevgrafov, Vladimir Arhipov ja Anastassia Kovalenko-Kõlvart. Aitäh!
15:22 Esimees Lauri Hussar
Aitäh! Järgnevalt palun siia Riigikogu kõnetooli Jaak Aabi. Palun!
15:22 Jaak Aab
Austatud Riigikogu esimees! Lugupeetud Riigikogu! Käesolevaga algatab majanduskomisjon meresõiduohutuse seaduse täiendamise seaduse eelnõu. Komisjon otsustas antud eelnõu algatada tänasel komisjoni istungil. Eelnõu kohaselt vähendatakse 2025. aasta 1. jaanuarist kuni 2025. aasta 31. detsembrini kõikidel Eesti sadamatesse või sadama reidile sisenevatel laevadel tasumisele kuuluvat veeteetasu 14% võrra. Eelnõu eesmärk on jätkata rahvusvahelise meretranspordi toetamist läbi Eesti sadamate ning võimaluse korral motiveerida kaubasaatjaid suunama oma kaubavoogusid läbi nende. Tuletan meelde, et ka viimastel aastatel on veeteetasu olnud vähendatud. Veeteetasu vähendamisega on arvestatud 2025. aasta riigieelarve eelnõus. Antud eelnõu peaks liikuma siin menetluses koos riigieelarvega või paralleelselt. Eelnõu materjalid on Riigikogu juhatusele edastatud digitaalselt. Aitäh!
15:23 Esimees Lauri Hussar
Aitäh! Palun Riigikogu kõnetooli kolleeg Jaak Valge. Palun!
15:24 Jaak Valge
Hea esimees ja kallid kolleegid! Mul on au anda siin üle arupärimine proua kliimaministrile, sihukene sisukas arupärimine fosforiidi kaevandamise kohta. Siia on alla kirjutanud peale minu veel Ants Frosch, Henn Põlluaas ja Leo Kunnas. Kui natukene nüüd seda sisu avada, siis septembri lõpul käesoleval aastal alustati Lääne-Virumaal Toolse maardlas fosforiidi ja selles leiduvate haruldaste muldmetallide uurimist. Täpsemalt toimuvad need uuringud Aru-Lõuna laiendatud uuringualal, kus asub see lubjakivikarjäär. Puurimistööde eesmärk on muu hulgas tuua 50 meetri sügavuselt katsete tegemiseks välja mitukümmend tonni fosforiiti ja muid maardeid. Kliimaministeerium oli tegelikult juba käesoleva aasta 19. jaanuaril välja saatnud selle sõnumi, et Eestis leiduvate kriitilise tähtsusega maavarade tark väärindamine loob riigile arvestatava majandusliku võimaluse, ning Kliimaministeerium asub looma kontsessioonimehhanismi Eestis leiduvate kriitilise tähtsusega maavarade kasutusele võtmiseks. Niisiis tuleb järeldada, et selle kontsessioonimehhanismi loomist on juba alustatud, ja teistest allikatest on teada, et väidetavalt peavad Eesti ametiasutused uuringute või katsete tegemiseks läbirääkimisi kahe välismaise laboriga. Nende laborite ja läbirääkimiste lähteülesanne ega ka töö sisu ei ole avalikkusele teada. Ja sellest tõukuvad neli konkreetset küsimust, mis on mul au koos arupärimisega üle anda.
15:26 Esimees Lauri Hussar
Aitäh! Ja palun nüüd Riigikogu kõnetooli kolleeg Helir-Valdor Seederi. Palun!
15:26 Helir-Valdor Seeder
Aitäh, austatud juhataja! Head kolleegid! Me oleme Eestis andnud poliitilised töövahendid inimestele, kes täiesti seaduslikult saavad Eesti riigis üles ehitada Putini Venemaad. Jutt käib nimelt kolmandate riikide kodanikest ja kodakondsuseta isikutest, kellel on kohalikel valimistel hääleõigus. Praeguses julgeolekupoliitilises olukorras, kus Venemaa ja Ukraina laiapõhjaline sõda on kestnud juba kaks ja pool aastat, me ei ole Eesti riigis jõudnud selles küsimuses mitte ühegi edasiviiva otsuseni. Ja seda olukorras, kus parlamendi kuuest fraktsioonist neli väidavad, et nad toetavad nimetatud kodanike ja kodakondsuseta isikute hääleõiguse äravõtmist kohalikel valimistel, ja parlamendis on selge häälteenamus ja tahe selle põhiseaduse või seadusega teistmoodi reguleerimiseks. Ometigi me ei ole suutnud ühtegi sammu astuda. Viimane Riigikantselei tellitud uuring näitab, et 38% Vene kodanikest, kes elavad Eestis, ei mõista agressiooni Ukraina riigi vastu hukka ja enam kui pooled – enam kui pooled! – kodakondsuseta isikud Eestis ei mõista hukka Ukraina-vastast agressiooni.
Isamaa on vastava seaduseelnõu menetlusse esitanud, kahetsusväärselt seisab see põhiseaduskomisjoni riiulil. Aga täna ma annan üle 28 Riigikogu liikme nimel algatuse Eesti Vabariigi põhiseaduse muutmiseks, et oleks võimalus põhiseaduse muutmise kaudu meie õigusruumi muuta nii, et kolmandate riikide kodanikel ja kodakondsuseta isikutel ei oleks kohalikel valimistel poliitilise võimu moodustamise õigust. Ja siin on allkirjad. Algatajate hulgas on [inimesi] nii opositsioonierakondadest, sõltumatute saadikute hulgast kui ka koalitsiooni kuuluvate saadikute hulgast. Nii et 28 saadikut algatavad põhiseaduse muutmise ja loodan selle kiirele ja asjalikule menetlusele. Aitäh!
15:29 Esimees Lauri Hussar
Aitäh! Olen Riigikogu juhatuse nimel vastu võtnud kaks eelnõu ja kaks arupärimist. Juhatus otsustab nende edasise menetlemise vastavalt Riigikogu kodu- ja töökorra seadusele.
Aga nüüd, head kolleegid, asume tänase päevakorra juurde.