13:58 Istungi rakendamine
14:00 Aseesimees Toomas Kivimägi
Tere päevast, head kolleegid! Alustame Riigikogu täiskogu kolmapäevast istungit. Kohaloleku kontroll, palun!
14:00 Kohaloleku kontroll
14:01 Aseesimees Toomas Kivimägi
Kohalolijaks registreerus 71 Riigikogu liiget, puudub 30.
Nüüd on aeg eelnõude ja arupärimiste üleandmiseks. Palun, esmalt Vabariigi Valitsuse esindaja proua Heili Tõnisson!
14:01 Valitsuse esindaja Heili Tõnisson
Austatud istungi juhataja! Hea Riigikogu! Vabariigi Valitsus algatab täna riigi 2024. aasta lisaeelarve seaduse eelnõu. Nimetatud seaduseelnõu menetlemisel Riigikogus esindab Vabariigi Valitsust rahandusminister. Eelnõu on edastatud elektrooniliselt. Aitäh!
14:02 Aseesimees Toomas Kivimägi
Aitäh! Olen Riigikogu juhatuse nimel võtnud vastu ühe seaduseelnõu. Head kolleegid, enne kui minna päevakorra juurde, näen, et kolleegidel on küsimusi istungi juhatajale. Andrei Korobeinik, palun!
14:02 Andrei Korobeinik
Suur tänu, austatud istungi juhataja! Ma üritasin selgusele jõuda esmaspäeval, kuid kahjuks see ebaõnnestus. Aga kuna teie olete nüüd istungi juhataja, siis ma küsin teie käest – teie oletegi minu ilmselt viimane lootus. Täna on meil päevakorras automaksu eelnõu ja ma olen tutvunud muudatusettepanekutega. Muudatusettepanekutes on kokku pandud sisulised ettepanekud ja ma ikkagi ei tea, kuidas ma pean hääletama, kui ma mõnda muudatusettepanekut toetan, mõnda muudatusettepanekut ei toeta, aga nad on koos. Kas ma pean siis poolt või vastu hääletama?
14:03 Aseesimees Toomas Kivimägi
Aitäh, hea kolleeg! Ma arvan, kõige pädevam teie küsimusele vastama on juhtivkomisjoni esindaja, kes on rahanduskomisjoni esimees Annely Akkermann. Ta tuleb ettekannet tegema ja temalt te saate vastuse, mismoodi, kuidas hääletada. Kalle Grünthal, palun!
14:03 Kalle Grünthal
Aitäh! Kolleeg härra Kivimägi! Ma väidan, et te olete siin, ütleme, istungi juhatamise ajal tihtipeale omavolitsenud, arvates, et teil on kõige suurem õigus igasuguseid protseduurilisi küsimusi mitte võtta ja muid asju samamoodi [otsustada]. Ja oma tegevuses te juhindute Riigikogu kodu- ja töökorra seadusest, öeldes, et vot näed, ka Riigikohus on öelnud, et on selline vaba enesekorraldusõigus. Võib-olla teil on õigus.
Aga mina tahan juhtida teie tähelepanu sellele, et teie olete Riigikogu liige ja mina olen Riigikogu liige. Seega me oleme võrdses staatuses. See, et te siin väikest Napoleoni mängite, ei muuda olematuks Riigikogu liikme staatuse seaduse § 17, mis ütleb, et Riigikogu liige on sõltumatu ja ta täidab rahvaesindaja ülesandeid kooskõlas põhiseaduse, seaduste, avalike huvide ja oma südametunnistusega. See tähendab, et talle rakendub immuniteet, mis omakorda tähendab seda, et Riigikogu liige on puutumatu ja teda ei või takistada tema ülesannete täitmisel, kui need tulenevad avalikest huvidest ja tema südametunnistusest. Ta muidugi võib teha seda ainult Riigikogu liikme ülesannete täitmisel.
Seega, ma tahan märkida ja teile öelda, et kui Riigikogu liige täna siin saalis midagi teeb, siis puudub teil õigus teda takistada või suunata teda mingile tegevusele. Seda õigust teil ei ole. Te ei saa muuta Riigikogu liikme staatuse seadust, kus on ära märgitud Riigikogu liikme õigused. Palun võtta see teadmiseks ja ärge hakake ütlema, et palun tehke seda või palun [ärge] tehke seda, minge ära või [ärge minge ära]. See ei kuulu teie kompetentsi. Meie oleme võrdsed Riigikogu liikmed.
14:05 Aseesimees Toomas Kivimägi
Te eksite üsna paljus, hea kolleeg. Ma ütlen ainult paar lauset, mida on Riigikogus korduvalt öeldud. Esiteks, Riigikogu liikmete õiguste piiramise legitiimne eesmärk on parlamendi tõhus toimimine. Ka Riigikohus tõdeb seda, et neid õigusi on võimalik piirata. Ükski õigus ei ole absoluutne. Ja teiseks: Riigikohtus kaitstavaks hüveks ei saa olla Riigikogu liikme mandaadist tulenevate õiguste kuritarvitamine. Need on kaks lauset, mida võiks teada. Ei ole ükski õigus absoluutne.
Urmas Reinsalu, palun!
14:06 Urmas Reinsalu
Aitäh, austatud istungi juhataja! Te ütlete, et õigus ei ole absoluutne. Aga ma arvan, et siin saalis peab õigus olema ülem õiguserikkumisest. Olete nõus, ma loodan.
Nüüd on küsimus selles. Ma arvan, et te peaksite deklareerima selgelt, et meil ei ole võimalik hakata täna menetlema päevakorrapunkti nr 2, mootorsõidukimaksu seaduse eelnõu. Ma olen ühe muudatusettepaneku esitaja, mis selle uue araabia numbrites jaotuse järgi on nr 9, vana number oli 59. Siin on kokku seotud mingisugune hübriidkombinatsioon. Ma leian, et ma esitasin konkreetse muudatusettepaneku, mis puudutas maksutähtaegu. Ja korraga selgub, et ma konkureerin oma muudatusettepanekus Keskerakonna fraktsiooni, proua Poolametsa ja rea teiste inimestega, kelle ettepanekud on absoluutselt teistsugused.
Seadus ütleb – ja seda seadust on siin saalis täidetud ja nii tõlgendatud parlamendi kõigis koosseisudes 30 aastat –, et kui on iseseisev muudatusettepanek, siis ta tuleb hääletusele eraldi. Esmaspäeva õhtuks esitati parlamendi menetlusse ettevalmistatud dokumendid, mis ei vasta kodukorraseadusele. Ma ei arva, et [näiteks] väikses küsimuses võiks rikkuda kodukorraseadust, aga niisuguses küsimuses, mis puudutab veerand miljardit eurot ja sisuliselt enamikku Eesti rahvast, me peaksime [kindlasti] lähtuma elementaarsetest seaduse reeglitest. Praegu leiab siin saalis aset, kui me hakkame seda eelnõu sellise muudatusettepanekute paketiga menetlema, tahtlik ja süstemaatiline seaduserikkumine.
Härra istungi juhataja, ärge öelge, et see on komisjoni asi! Riigikogu juhatuse pädevus on tööd korraldada ja ka seadust kaitsta. Ei saa olla nõnda, et teie vaikite ja vastutus seaduserikkumise eest langeb valdkonnakomisjonile. Minu ettepanek teile on – kas te peate selleks võtma juhataja vaheaja või mitte – öelda, et teist päevakorrapunkti ei ole meil võimalik menetleda seoses arutelu võimatusega, kuna parlamendile ei ole õigeaegselt esitatud korrektseid dokumente. Mis te sellest heast ettepanekust arvate?
14:08 Aseesimees Toomas Kivimägi
Aitäh, hea kolleeg! Ma arvan, et te teate väga hästi, et tegelikult minul istungi juhatajana puudub igasugune õigus esmaspäeval kinnitatud päevakorda muuta. Mul ei ole mitte vähimatki õigust esmaspäeval Riigikogu enamuse poolt demokraatlikult kinnitatud päevakorda muuta. Jah, kollases raamatus on viide või väide – kuskilt ma lugesin –, et kui juhtivkomisjon teeb ettepaneku [mõnda punkti] mitte menetleda ja kui ükski fraktsioon vastu ei ole, siis võib tekkida selline formaalne võimalus. Ühtegi säärast ettepanekut tehtud ei ole ja minul istungi juhatajana pole vähimatki võimalust Riigikogu enamuse poolt kinnitatud päevakorda muuta.
Anastassia Kovalenko-Kõlvart, palun!
14:09 Anastassia Kovalenko-Kõlvart
Aitäh, austatud istungi juhataja! No tegelikult päris kummaline olukord. Varasem praktika on alati olnud selline, et seotakse kokku näiteks obstruktsioonilised muudatusettepanekud või siis ühe esitaja muudatusettepanekud, kuigi isegi see on vastuoluline käik. Aga täna on täiesti uus olukord, kus obstruktsioonilised ja sisulised muudatusettepanekud on ühte kimpu kokku seotud. Samuti on kokku seotud erinevate fraktsioonide ja erinevate saadikute muudatusettepanekud. Samamoodi, nagu Urmas Reinsalu mainis, olid ka minul eraldi sisulised muudatusettepanekud, näiteks motosportlaste kohta ja muuseumide kohta. Need ettepanekud on millegipärast kokku seotud Isamaa muudatusettepanekutega, EKRE muudatusettepanekutega ja ka teiste saadikute muudatusettepanekutega.
Lihtsalt täiesti arusaamatu, kuidas üldse saab niimoodi teha! Kui komisjon oleks tahtnud neid siduda, siis teoreetiliselt ta oleks võinud siduda eraldi iga fraktsiooni muudatusettepanekud: Keskerakonna fraktsiooni muudatusettepanekud eraldi, Isamaa muudatusettepanekud eraldi ja nii edasi. Kuigi ka see oleks olnud vastuoluline käik. Kuidas teie seda selgitate? Kuidas me üldse saame täna seda eelnõu menetleda, kui see kokkusidumine on olnud täiesti vastuolus Riigikogu kodu- ja töökorra seadusega?
14:10 Aseesimees Toomas Kivimägi
Aitäh, hea kolleeg! Mul on hea meel, et te ka ise tõdete, et nende ettepanekute seas – vist oli 831 muudatusettepanekut kokku – on obstruktsioonilisi ettepanekuid. Mina söandan väita, et valdav enamus neist on obstruktsioonilised, mistõttu ei peaks olema üllatus, et komisjon sarnaselt käitus. See on ikkagi millegi tagajärg. Te ise möönate, et nende hulgas on obstruktsioonilisi muudatusettepanekuid, obstruktsiooni eesmärgil tehtud. On täiesti arusaadav ja mõistetav, miks komisjon on sarnaselt käitunud.
Aga ma ei ole valmis andma hinnangut ühe või teise konkreetse muudatusettepaneku kokkusidumise kohta, selle kohta saab ikkagi selgitusi jagada üksnes juhtivkomisjoni esindaja. Mina ei ole osalenud rahanduskomisjoni istungil, ma ei tea seda arutelukäiku ega neid põhjendusi. Samas, minu teada on mingi osa selgitusi seletuskirjas, mis on teise lugemise juures. Ilmselt on ka seal mõningaid vihjeid selle kohta, miks neid muudatusettepanekuid on kokku seotud. Ja kolmandaks, Riigikohtu otsus selle aasta 14. veebruarist käsitles [seda probleemi] ja andis ilmselgelt parlamendile suurema mandaadi muudatusettepanekute sidumiseks, selleks et tagada parlamendi tõhus toimimine.
Rain Epler, palun!
14:11 Rain Epler
Aitäh, härra istungi juhataja! Kõigepealt kommentaariks selle kohta, et te ütlesite, et teil pole vähimatki õigust siin ühte või teist teha: te siin aasta ja rohkema jooksul olete hulgaliselt teinud igasuguseid asju, milleks teil tegelikult õigust ei ole. Nii et see on kehv põhjendus. Aga mu küsimus [on selline]. Ma eile küsisin Riigikogu esimehe käest tema isiklikku arvamust selle eelnõu menetlemise kohta – nii selle kohta, mis puudutab muudatusettepanekute kokkusidumist, kui ka selle kohta, mis puudutab seda, et eelnõu esitaja alles esmaspäeval tegi päris olulisi muudatusi ja nüüd, kolmapäeval me juba jätkame juhatuse tungival soovil menetlust teise lugemisega. Riigikogu esimees andis hinnangu, et see ei ole hea menetluspraktika. Kuulakem siis ka aseesimehe isiklikku arvamust selle kohta! Kuidas teie arvates selle seaduse menetlemine kvaliteedi mõttes on läinud?
14:12 Aseesimees Toomas Kivimägi
Aitäh, hea kolleeg! Minu isiklik arvamus ei puutu siin küll mitte asjasse, kuna täiskogu istungi päevakorra valmistab ette Riigikogu juhatus, mitte Toomas Kivimägi või Lauri Hussar või Jüri Ratas. See on meie kollegiaalne otsus. Andrei Korobeinik, palun!
14:13 Andrei Korobeinik
Austatud istungi juhataja! Ma juhin tähelepanu sellele, millest hea kolleeg Anastassia rääkis. Et kui on muudatusettepanekud, kus on ühe punkti [jõustumise] kohta erinevad kuupäevad, siis on tõlgendamise küsimus, võib-olla tõepoolest need on obstruktsioonilised. Aga seal on väga palju väga sisulisi ettepanekuid, näiteks maksuerisus puuetega inimestele. Eesti põhiseadus räägib sellest, et puuetega inimesed on riigi erilise hoole all. Panna see ettepanek kokku teiste ettepanekutega ja võtta saadikutelt võimalus seda ettepanekut hääletada – minu arust see ei ole põhiseadusest [lähtuv] lähenemine. Teie kui istungi juhataja võite ju sellele tähelepanu juhtida. Ma olen täiesti kindel, et te töötasite läbi kõik päevakorras olevad eelnõud ja nägite, mida rahanduskomisjon häälteenamusega tegi meie muudatusettepanekutega. Teil on võimalus otsustavalt sõna sekka öelda.
14:14 Aseesimees Toomas Kivimägi
Aitäh, hea kolleeg! Tegelikult ei ole. Mul ei ole õigust rahanduskomisjoni tehtud otsuseid muuta. Võib-olla jah, hinnanguid anda küll, aga tõepoolest, ma ei ole kogu seda arutelu läbi teinud ega läbi lugenud. Küll on seda teinud rahanduskomisjoni esimees Annely Akkermann, kindlasti ta saab selgitada. Ta on siin saalis, ta on kuulanud protseduurilisi küsimusi ja kindlasti ta oma sõnavõtus saab ka teie küsimustele vastata.
Mis puudutab neid valikuid, hea kolleeg, siis sa tead ka ise, et ühe või teise seaduseelnõu puhul on lõpphääletusel punkte, mis ei meeldi, aga on mingid teised punktid, mis on olulised ja tähtsad. Lõpuks tuleb teha valik ja ehk hääletada seaduseelnõu poolt, vaatamata sellele, et selles on mõned sätted, mis mulle ei sobi. Selline kaalumise vajadus on paratamatu meie töös. Nii on ka muudatusettepanekute puhul.
Head kolleegid, võtan kolm viimast protseduurilist küsimust, kuna me kordame paljuski seda arutelu, mis oli juba esmaspäeval, ja mul ei ole midagi lisada. Riigikogu esimees andis teile väga palju vastuseid ja veel kord: põhiline on ikkagi see, et selle sidumisega tegeles rahanduskomisjon ja selle kohta saab anda hinnanguid ja selgitusi rahanduskomisjonipoolne ettekandja, kelleks on rahanduskomisjoni esimees Annely Akkermann.
Urmas Reinsalu, palun!
14:15 Urmas Reinsalu
Lugupeetav istungi juhataja! See, et küsimused on korduvad, ei tulene mitte sellest, et vastused on olnud piisavad. Esmaspäeval me vastuseid ei saanud. Riigikogu esimees tegelikkuses viitas ka sellele, et kõik küsimused saavad vastuse kolmapäeval. Te viitate siin, et need küsimused saavad vastuse. Ja te tõite siin mängu ka teise lugemise seletuskirja. Minu ees on see teise lugemise seletuskiri ja ühtegi sisulist viidet sellele seaduserikkumisele siin ei ole, välja arvatud paljusõnaline osundus, mida te olete siin ka tsiteerinud, et ei tohiks ülemääraselt pärssida Riigikogu töövõimet. Vaadake, töövõimet teie valitsusliidu valitud moodus just nimelt takistabki. Me ei ole võimelised sisuliselt ju tegelikkuses neid asju läbi arutama, sest see on blokeeritud. Muudatusettepanekud olete te blokeerinud selle pundardamise meetodi abil.
Ma tahan teile tõesti öelda, et ma saan aru, et teile ei lähe korda 80 000 inimese allkirjaga protestikiri. Teil on võim ja te tegelikkuses püüate seda siin läbi rullida. Te saate seda teha, sellepärast et teil on võim. Inimeste arvamus selle juures ei loe. Aga ma tahaksin siiski öelda seda. Te ütlesite, et teil ei ole võimalik midagi teha, kuna juhtivkomisjonist ei ole tulnud katkestamisettepanekut. Minu palve teile oleks: võtke juhataja vaheaeg, võtke kokku juhatuse liikmed ja arutage, kas juhatus oma otsusega katkestaks selle eelnõu menetlemise. Kodukorraseaduses teatavasti on punkt, et juhatusel on õigus eelnõude menetlus katkestada ja see on ilma hääletamiseta kohustuslik. Teil on suurepäraseid tööriistu, te olete leiutanud tööriistu. Selles kataloogis žongleeritakse kodukorraseaduse piiri peal juhatamise teemal vägagi, noh, ütleme, loominguliselt. Aga nüüd te soovite taganeda nendest tööriistadest, mis istungi juhatajale on antud, et tagada minimaalnegi seaduse täitmine. See on mu esimene küsimus koos ettepanekuga.
Teine küsimus on selleks, et saada aru, [mis saab], kui me asume selle seaduse arutamise juurde. Te olete viidanud varasemale praktikale. Milline on teie kui juhataja käsitus: kui parlamendi liikmed hakkavad muudatusettepanekute menetlemisel vaheaegu võtma, kas te võimaldate kõiki vaheaegu võtta või peate vajalikuks asuda parlamendi liikmete õigust piirama? Ja kui, siis mis koha pealt piirama? Ma arvan, et seda on praktilise töö korraldamise puhul vaja teada. Ma möönan, et see ei ole õiguspärane, kui te seda rakendate. Aga praktika on kujunenud selliseks, et te olete seda rakendanud. Seetõttu oleks, ma arvan, aus, kui te oma kavatsuse, kuidas te plaanite istungit selle teise päevakorrapunkti menetlemisel läbi viia, parlamendi liikmetele teada annaksite. Saite aru, mis ma mõtlesin?
14:18 Aseesimees Toomas Kivimägi
Aitäh, hea kolleeg! Teil on õigus. Nagu ka teie kolleeg Helir-Valdor Seeder viitas, tõepoolest, ka juhatusel on formaalselt – vähemalt on ühes paragrahvis seda öeldud – võimalus eelnõu teine lugemine katkestada. Aga ma ei tea, kas seda üldse ajaloos on rakendatud. See pigem on formaalne võimalus. Kommentaaris oli toodud näide, et à la mingi poliitiline vastasseis on tekkinud, et võib-olla siis sellisel juhul seda kasutada. Ma aga ei tea ühtegi juhtumit, kas juhatuse initsiatiivil oleks ühe või teise eelnõu lugemine katkestatud. Jah, formaalne võimalus on. Aga veel kord, selle kommentaari kohaselt ei ole antud juhul selle asjaoluga tegemist. Mina seda vajadust ei näe ja seda praktikat luua ei söanda ega pretendeeri sellele.
Mis puudutab vaheaegade võtmist, siis juhatus ei ole ette teinud ühtegi otsust selle kohta, kas on plaanis neid piirata või mitte. Minul igal juhul ei ole kavatsust selle eelnõu juures vastavat ettepanekut teha, aga kõik sõltub eelnõu menetlemise käigust, millise tempoga me liigume. Kui me saame normaalses tempos liikuma, siis ma arvan, et vajadust selle järgi ei teki. See on minu isiklik arvamus.
Andrei Korobeinik, palun!
14:19 Andrei Korobeinik
Suur tänu, istungi juhataja! Ma kindlasti ei nõustu teiega selles osas, et tegemist on formaalse võimalusega. Tegemist on väga sisulise võimalusega ja see sisuline võimalus, ma eeldan, ongi loodud sellisteks juhtudeks, kus näiteks juhtivkomisjon kahetsusväärselt eksib. Ta esitab eelnõu, mis on selgelt vigane. Selle asemel et võimaldada parlamendil hääletada sisuliste muudatusettepanekute üle, pannakse need kokku ja see võimalus võetakse saadikutelt ära. See on see koht, kus juhatus võikski otsustavalt sekkuda, teha ajalugu ja näidata, et see ei ole mingi formaalne, vaid tegelik võimalus parlamendi tööd tagada, võimaldada saadikutel teha seda, milleks rahvas nad siia valis. Nii et ma kutsun teid üles tegema ajalugu ja rakendama seda sätet.
14:20 Aseesimees Toomas Kivimägi
Hea kolleeg, ma kutsun teid üles, et avame kõigepealt arutelu. Ega siis juhatus ei ole ainus organ, kelle pädevuses on formaalselt võimalus eelnõu [menetlus] katkestada. Ma küllap olen üsna ettenägelik, kui arvan, et neid katkestamise ettepanekuid tuleb piisavalt, ja kui Riigikogu saali enamus arutelu järel otsustab, et on vaja katkestada, siis katkestamine ka toimub. See võimalus ei ole mitte kuskile kadunud, isegi kui Riigikogu juhatus seda võimalust ei kasuta. Nii et ma jään oma endise seisukoha juurde.
Helir-Valdor Seeder, palun!
14:21 Helir-Valdor Seeder
Aitäh, auväärt juhataja! Te olete korduvalt öelnud, et Riigikogu töö efektiivsuse tagamise nimel on võimalik kodu- ja töökorra seaduse paragrahve tõlgendada väga eripäraselt ja loominguliselt. Ja te tuginete ka Riigikohtu otsusele. Muidugi, kuidas mõõta Riigikogu töö efektiivsust: kas [lähtuvalt] vastuvõetud seaduste arvust või nende kvaliteedist? Mina pigem rõhuksin sellele teisele, kvaliteet on kindlasti olulisem.
Praegu me võitleme siin nii seaduste õiguspärasuse, seaduspärasuse kui ka kvaliteedi nimel, mitte selle nimel, et konveiermeetodil ja kodu- ja töökorra seadust eirates neid vastu võtta. See kindlasti ei ole efektiivsus. Aga minu ettepanek on samasugune, nagu Urmas Reinsalu siin tegi. Ma tegin juba esmaspäeval Riigikogu esimehele selle ettepaneku, viidates ka Riigikogu kodu- ja töökorra seaduse §-le 107, mis võimaldab juhatusel katkestada teise lugemise. Te olete siin erinevaid pretsedente rakendanud juba korduvalt ja [on võimalik] luua ka see pretsedent, mille kohta mina ka ei tea, et seda oleks rakendatud. Aga see on täiesti seaduslik instrument, selles mõttes ei ole see pretsedent seaduse [piiridest] väljumise mõttes. See on täiesti seaduslik võimalus ja lubatud lahendus juhatuse pädevuses.
Praegu, nagu me näeme, [on tegu] nii poliitilise vastasseisuga kui ka kujunenud olukorra erineva õigusliku tõlgendusega. Seega on igati põhjendatud, et te võtate vaheaja, teete juhatusele selle ettepaneku ja me katkestame, et vältida seda, et see seadusega vastuolus olev seaduseelnõu võetakse vastu ja näiteks president ei kuuluta seda välja. Sel juhul me peame tulema uuesti seda arutama ja see kindlasti ei suurenda Riigikogu töö efektiivsust.
Ja nüüd üks küsimus teile, et paremini protseduurikast aru saada. Te tõite võrdluse, et seaduseelnõu lõpphääletusel on vahel väga erinevad paragrahvid, et ühele või teisele saadikule üks või teine paragrahv ei pruugi meeldida, aga ta on olukorras, kus ta peab hääletama. Ja võimalus on ainult olla poolt, vastu või erapooletu, sa ei saa valida paragrahve ükshaaval. See ei ole minu arvates üldse adekvaatne võrdlus muudatusettepanekute puhul, kui ma esitan ühe konkreetse muudatusettepaneku enda nimel, aga sellega seotakse vägivaldselt hoopis teistsugused ja teiste esitatud muudatusettepanekud. [Sel juhul] mul puudub [õigus], mis tuleneb kodu- ja töökorra seadusest ja põhiseadusest, oma muudatusettepanekut siin suures saalis hääletada. See on täiesti erinev! Ja kui see ei leia heakskiitu, siis on uus olukord, aga see ei ole kindlasti võrreldav seaduseelnõu lõpphääletusega.
14:23 Aseesimees Toomas Kivimägi
Aitäh, hea kolleeg! Meil eile oli juhatuse koosolek ja seal keegi liikmetest ei tõstatanud seda ettepanekut, et juhatus võiks teha ettepaneku selle eelnõu teine lugemine katkestada. Tõepoolest, see teie ettepanek ja märkus oli teada kõikidele juhatuse liikmetele, kuna te tegite selle juba esmaspäeval. Selles mõttes see ei tulnud kellelegi üllatusena. Ja minule teadaolevalt üks juhatuse liige ei viibi praegu Tallinnas, on seotud teiste ülesannetega, nii et paraku seda võimalust rakendada ei saa.
Mis puudutab seaduseelnõu muudatusettepanekute sidumist ja seda, kas president [kuulutab selle välja] või mitte, siis tõepoolest, ega meie ei ole lõpliku tõe kandjad. Tegelikult selle kohta, kas see tegevus, kogu menetlusprotsess nii Riigikogus kui ka komisjonis on õiguspärane või mitte, selle kohta loomulikult on võimalus anda hinnang ka Vabariigi Presidendil. Kui president leiab, et on rikutud põhiseadust, siis ta ei kuuluta seadust välja. Ja täpselt samamoodi on ka õiguskantsler selle lisafilter.
Nii et küllap te, kolleegid, saate kõik aru, et need seisukohad tulenevad väga palju sellest, kus pool rindejoont me üks või teine pool oleme. Poliitilised eelistused on erinevad. Seetõttu minu jaoks ei ole üllatav teie soov ja tahe [menetlus] katkestada või proovida ühel või teisel moel selle eelnõu lugemist takistada. Teile see eelnõu sisuliselt ei meeldi. Aga, ütleme, sisu ja vormi ei peaks niimoodi lõputult kokku siduma.
Ma ütlen veel kord, et kui teie väidate, et on rikutud olulisel määral seadusi – mina sellega ei nõustu, aga kui seda on tehtud –, siis Vabariigi Presidendile ei jää kindlasti see arutelu ja teie märkused märkamata. Ilmselgelt võetakse välja stenogramm. Selles mõttes ma igati mõistan, miks te neid küsimusi esitate: selleks et saada neid stenogrammi. Need on seal olemas ja Vabariigi Presidendi Kantselei kindlasti hindab neid teie märkusi. Nii et ei ole meil kellelgi õigust lõplikku hinnangut anda. Õigust mõistab lõpuks kohus.
Ja viimane protseduuriline küsimus. Kalle Grünthal, palun!
14:26 Kalle Grünthal
Aitäh, hea kolleeg härra Kivimägi! Ma ei tea, kas te esmaspäeval olite saalis, kui toimus umbes samal teemal arutelu seoses selle eelnõude kimpu sidumisega. Siis Lauri Hussar igatahes vastas pidevalt sedasi, et parlamendil on enesekorraldusõigus ja komisjonil on väga suur õigus kõiki asju ise otsustada. Ja siis ma hakkasin küsima ikkagi ja tõin näite, et kui kodanik rikub mingisugust õigusakti, noh, läheb kellelegi kallale – niisugune asi võib juhtuda, eks –, siis on alati [kannatanul] õigus pöörduda õiguskaitse korras näiteks politseisse ja rakendatakse vastav menetlus. Ma küsisin Hussari käest seda, millised on siis parlamendis õiguskaitsevahendid, kui näiteks komisjonides toimub, ütleme, mõne isiku hinnangul, Riigikogu liikme hinnangul mingisugune õiguserikkumine. Näiteks seotakse [muudatusettepanekud] valesti kokku või midagi sellist. Ja siis lõpuks Lauri Hussar ütles järgmise lause – ma ütlesin, et ma protokollin ka, et ma tahan sellega edasi minna, kõik sõltub tema vastusest –, et [kui on kaebus] komisjoni tegevuse kohta, siis tuleb avaldus esitada Riigikogu juhatusele. Minule teadaolevatel andmetel on neid [kaebusi] siin saalis [tekkinud] päris hulka.
Nii et ma arvan, et kuna kaebused on Lauri Hussari sõnul ikkagi teie pädevuses, siis te peaksite need kaebused enne ära rahuldama, kui me edasi läheme. Kas komisjoni tegevus nende eelnõude kimpu sidumisel oli legitiimne või ei olnud? Kokku siduda tohib ainult teatud tingimustel teatavasti. Nii et ma paluksin seda, jah. Ma toetan ka Isamaa esindajate seisukohti, et peaks selle küsimuse ära lahendama. Praegusel hetkel on Riigikogu juhatusele esitatud nii suuliseid kui ka kirjalikke kaebusi. Need tuleks kõigepealt ära lahendada, et selgitada välja ka teie hinnang, kas see kimpu sidumine oli legitiimne või mitte. Ongi kõik.
14:28 Aseesimees Toomas Kivimägi
Aitäh, hea kolleeg! Eks iga konkreetne kaasus määrab ära need võimalused, millise õiguskaitseorgani poole saab pöörduda. Üks asi on selge, Riigikohus on seda selgelt öelnud: komisjoni otsused ei ole vaidlustatavad põhiseaduslikkuse järelevalve kohtumenetluse korras. See on nagu klaar, et nende asjadega ei ole võimalik Riigikohtusse pöörduda. Seda on Riigikohus oma 14. veebruari 2024. aasta otsuses öelnud.
Mis puudutab juhatuse poole pöördumist, millele Riigikogu esimees ka viitas, siis jah, tõepoolest juhatusel on võimalus anda komisjonidele üldiseid juhiseid ja teha märkusi nende töö kohta. Aga nagu ma olen juba tuhat korda, teie jaoks tüütuseni korranud: Riigikogu juhatus on läbi aegade öelnud, et komisjonid on oma töö korraldamisel iseseisvad, suure enesekorraldusõiguse ja otsustuspädevusega. [Juhatus] ei sekku juhtivkomisjoni töösse ei korralduslikult ega sisuliselt. Mina olen seda meelt, et juhatus ei ole kaebeorgan, kelle poole pöörduda ühe või teise konkreetse kaasusega, näiteks et juhatus hakkaks ümber otsustama, mida rahanduskomisjon on otsustanud. Minu seisukoht on see, et juhatusel seda pädevust ei ole. Küll aga on juhatusel võimalus anda komisjonidele laiemalt üldiseid juhiseid. Kui praegu selle pinnalt tekib mingisugune üldisem juhis, siis seda otse loomulikult juhatus on valmis komisjonile andma. Ent juhatus ei ole organ, kelle poole kaebustega pöörduda.
Aga, head kolleegid, ma tänan teid! Läheme nüüd tänase istungi päevakorra juurde.