Austatud Riigikogu juhataja! Austatud Riigikogu liikmed! Vabariigi Valitsus on esitanud Riigikogule hädaolukorra seaduse [muutmise] ja sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu. Sellega võetakse Eesti õigusesse üle Euroopa Parlamendi ja nõukogu direktiiv – lühendatult CER direktiiv –, mis käsitleb elutähtsa teenuse osutajate toimepidevust. Direktiivi ja eelnõu peamine eesmärk on tagada elutähtsa teenuse osutajate toimepidevus igas olukorras ning seeläbi elanike elu ja tervis ning ühiskonna toimimine ja riigi toimimine erinevat laadi kriisides tervikuna. Eestis on elutähtsa teenuse regulatsioon juba mõnda aega olnud olemas, see toimib hästi ja tagab meie valmisoleku ettenägematuteks katkestusteks. Seetõttu ei eelda direktiivi ülevõtmine suuri muutusi Eesti õigussüsteemis, pigem vastupidi, meie senine regulatsioon on olnud eeskujuks ka CER direktiivi koostamisel. Seetõttu saame olemasolevat regulatsiooni täiendada ja võtta direktiivist üle minimaalselt vajalik.
Aga nüüd konkreetsemalt nendest muudatustest või tähelepanekutest nendega seoses. Esiteks laiendatakse direktiivi ülevõtmisega elutähtsate teenuste, samuti elutähtsa teenuse osutajate ringi. Nimelt loetakse elutähtsateks teenusteks lisaks hädaolukorra seaduses juba nimetatud 14‑le elutähtsale teenusele ka lennuväljade, aeronavigatsiooniteenuse, sadamate, avaliku raudtee ja üldarstiabi teenuste toimimine ning ravimitega ja toiduga varustamine. Selle tulemusel lisandub kuus elutähtsat teenust ja suureneb elutähtsate teenuste osutajate arv 315 ettevõtte võrra. Lisandub 11 vedelkütuse terminali pidajat, 26 perearsti – circa 26 perearsti –, 8 ravimite hulgimüüjat, circa 24 apteeki, 3 toidukäitlejat, 2 lennundusettevõtet, 1 sadam, 2 raudtee-ettevõtet, 60 teede korrashoidjat, 97 soojusettevõtjat ja 81 vee-ettevõtjat. Samuti suureneb elutähtsaid teenuseid korraldavate asutuste ehk ETKA‑de arv. Hetkel on 14 elutähtsa teenusega seotud Kliimaministeerium, Majandus‑ ja Kommunikatsiooniministeerium, Sotsiaalministeerium, Eesti Pank ja 33 omavalitsust. Neile lisandub Regionaal‑ ja Põllumajandusministeerium toiduga varustamise ning 46 kohalikku omavalitsust teede korrashoiu, kaugküttega varustamise, veevarustuse ja kanalisatsiooniteenuse valdkonnas.
Teiseks, eelnõuga pannakse Riigikantseleile kohustus koostöös teiste valitsemisasutustega koostada elutähtsa teenuse osutajate toimepidevuse strateegia ja üleriigiline riskianalüüs. See üleriigiline riskianalüüs peab võtma arvesse kõiki asjakohaseid looduslikke ja inimtegevusest tingitud riske, sealhulgas valdkonna‑ ja piiriüleseid riske, õnnetusi, looduskatastroofe, rahvatervisealaseid hädaolukordi, hübriidohte, muid vaenulikest aktidest tingitud ohte, ka terroriakte. Üleriigiline riskianalüüs peab katma kõiki direktiivi lisas nimetatud sektoreid ning peab muu hulgas olema tulevikus elutähtsa teenuse osutajate väljaselgitamise aluseks ning toetama toimepidevuse meetmete väljatöötamist. Riskianalüüsi skoobiga rõhutatakse elutähtsa teenuse toimimise vajalikkust nii asümmeetriliste ohtude kui sõjaliseks kaitseks valmistumise puhul. Riskianalüüs integreerib tervikuks juba kehtiva hädaolukorra seaduse alusel toimuva sündmuspõhise riskide hindamise ja CER direktiivist tulenevate elutähtsate teenuste toimepidevuse kohustuse. Ministeeriumid, kaasates oma allasutusi, sealhulgas Eesti Pank koostöös Finantsinspektsiooniga, analüüsivad ohte, hindavad riske ja esitavad Riigikantseleile andmeid ühtsesse terviklikku üleriigilisse riskianalüüsi koondamiseks. Riigikantselei on sellise praktikaga juba alustanud. Kodulehel on 2023. aasta kevadest üleriigilise riskianalüüsi avalik kokkuvõte, mida direktiivi vastuvõtmise järel täiendatakse elutähtsa teenuse sektoripõhiste vaadetega. Asutustele jääb kehtima kohustus hinnata riske, kuid see hakkab toimuma varasemast paindlikumalt, see tähendab, et lihtsamini saab muuta analüüsitavate ohtude nimekirja ja asutuste esitatavaid andmeid. See võimaldab kiiremini kohandada üleriigilist riskianalüüsi riigi hetkevajadustele [vastavaks]. Üleriigiline riskianalüüs on aluseks asutuste riskianalüüsidele ja elutähtsa teenuse osutajate toimepidevuse riski analüüsidele. Täiendatud riskianalüüs peab olema valmis 2025. aasta alguseks ja seda hakatakse iga nelja aasta tagant uuendama.
Kolmas muudatus puudutab apteekide ja perearstide määramist elutähtsa teenuse osutajaks. Eelnõu kohaselt kehtestab valdkonna eest vastutav minister teenuse täpsemad tingimused ja korra, Ravimiamet või Terviseamet hakkavad perioodiliselt hindama teenuseosutajate vastavust nõuetele, teevad ettepaneku elutähtsa teenuse osutajate määramise või väljaarvamise kohta. Muudatus on vajalik selleks, et tagada ETO‑deks määratud ettevõtete asjakohasus, et ETO nimekirjast saaks välja võtta neid ettevõtteid, kes on tegevuse lõpetanud või ei vasta enam kriteeriumidele, või lisada ettevõtteid, mis on turule tulnud ja on olulised teenuse toimepidevuse tagamisel. Uued ETO‑d määratakse edaspidi haldusaktiga. See tähendab seda, et haldusakt sätestab, mis tähtajaks alates määramisest tuleb elutähtsa teenuse osutajal koostada toimepidevuse riskianalüüs ja plaan, samuti tähtajad õppuste korraldamiseks ja muude nõuete täitmiseks.
Neljas muudatus on elutähtsa teenuse osutaja kohustus viia läbi töötajate taustakontroll. Eesti võtab taustakontrolli tingimuse üle võimalikult minimaalses kohustuslikus ulatuses. Taustakontrollile ei allutata kõiki elutähtsa teenuse osutaja töötajaid, vaid riskianalüüsi põhjal konkreetselt ainult nende tööde puhul, mis on toimepidevuse tagamise vaates kõige olulisemad, näiteks opereerimine tundlike andmetega, samamoodi tundlike seadmetega. Taustakontrollil kontrollitakse üksnes isikute kehtivaid karistusi kuritegude toimepanemise eest, väärtegusid siin ei arvestata. Kui isik on karistatud inimsuse‑ ja rahvusvahelise julgeoleku või riigivastase kuriteo eest, siis eelnõu keelab talle toimepidevuse seisukohalt oluliste ülesannete andmise. Muude kuritegude puhul, nagu vargus või kehaline väärkohtlemine, hindab riski iga teenuseosutaja ise, kas usaldada seda inimest täitma olulist ülesannet või mitte. ETO saab taustakontrolli teha nii enda töötajatele, tööle kandideerijatele kui ka alltöövõtja töötajatele. ETO alltöövõtjad saavad oma töötaja kohta teha päringuid ise, see vähendab ETO koormust ja aitab paremini tagada isikuandmete kaitse nõudeid. Lõplik otsus isikute sobivuse üle jääb elutähtsa teenuse osutaja kanda. Minimaalne ja ka direktiivis nõutav isikusamasuse kontroll tuleb teha isikut tõendava dokumendi alusel, siin ei ole midagi keerulist, ja ülesande täitmiseks vabastatakse elutähtsa teenuse osutajad riigilõivu tasumisest, mis on neli eurot karistusregistri päringu kohta. Sellise taustakontrolli tegemine ei ole meie õigusruumis kuidagi uudne. Täna tehakse samasugust kontrolli näiteks lastega töötavate isikute suhtes lastekaitseseaduse alusel või lennunduses töötavatele isikutele lennundusseaduse alusel.
Viiendaks sätestatakse Euroopa Liidu tasemel elutähtsa teenuse osutaja määramise põhimõtted. Käesoleval hetkel puuduvad Eestis Euroopa Liidu tähtsusega ETO‑d, samuti ei lisandu neid eelnõujärgselt. Kaugemas perspektiivis võib selliseks elutähtsa teenuse osutajaks saada Elering Eesti elektrisüsteemi liitumisel Mandri-Euroopa elektrisüsteemiga ja võib saada ka Rail Balticut opereeriv ettevõte.
Kuuendaks võimaldatakse järelevalveasutustele nõuda elutähtsa teenuse osutajalt sõltumatu auditi läbiviimist, mis annab hinnangu, kui tulemuslik on teenuse toimepidevuse tagamine. Auditeerimine erineb tavapärasest järelevalvest, kuna see hõlmab teenuseosutaja sisekontrolli, protsesside ja toimingute süstemaatilist ja igakülgset uurimist. Audit annaks ka soovitusi võimelünkade parandamiseks. Järelevalveasutus võib tellida auditi oma kulul või kohustada teenuseosutajat läbima auditit. Viimasel juhul tasub kulud teenuseosutaja. Samas tohib ETKA, tema määratud asutus või krediidiasutuste puhul Finantsinspektsioon kohustada elutähtsa teenuse osutajat läbima auditit teenuseosutaja kulul ainult kolmel juhul. Need on sellised juhud: [esiteks,] elutähtsa teenuse osutaja on jätnud esitamata korraldavale asutusele või tema määratud asutusele kinnitamiseks toimepidevuse riskianalüüsi ja plaani, teiseks, elutähtsa teenuse osutaja on jätnud täitmata toimepidevuse nõuded elutähtsa teenuse korraldava asutuse määratud tähtpäevaks, ja kolmandaks on toimunud korduvad elutähtsa teenuse toimepidevust oluliselt häirivad sündmused või on välja kuulutatud hädaolukord. Eelnõus täpsustatakse, et elutähtsa teenuse osutaja on täitnud sõltumatu auditi läbimise kohustuse, kui ta on läbinud viimase aasta jooksul samaväärse auditi oma algatusel või muu isiku nõudmisel. Teisisõnu, kui elutähtsa teenuse osutaja on näiteks teinud samaväärse auditi muu järelevalvemenetluse raames või oma algatusel, ei saa nõuda talt auditi läbimist.
Ja seitsmendaks osundan eraldi meedias mainitud nii-öelda saartalitluse nõudele. Selle kohaselt peavad ettevõttel olema alternatiivsed lahendused olukorraks, mil tema IT-süsteemid on välisriigis ja neil puudub juurdepääs näiteks küberrünnete või füüsiliste rünnete tõttu. Saartalitluse nõue ei ole kuidagi uus, see on alates 2014. aasta jaanuarist kehtivas hädaolukorra seaduses olemas ja ei takista elutähtsa teenuse osutajal hoida oma süsteeme välisriigis. Pigem nõuab ta seda, et oleks olemas plaan B juhuks, kui tema süsteemid on välisriigis ja nende süsteemidega on side katkenud.
Austatud Riigikogu, selle direktiivi ülevõtmiseks on väga lühike ajaraam ehk 21 kuud, mis eeldab Riigikogult kiiret ja viljakat koostööd. Kobarkriiside, asümmeetriliste rünnakute ja sõjaliseks kaitseks valmistumise vaates on Eesti jaoks oluline see direktiiv kiiresti üle võtta. CER direktiiv jõustus 16. jaanuaril 2023 ja tuleb Eesti õigusesse üle võtta hiljemalt 17. oktoobriks käesoleval aastal. CER direktiiv on osake üleeuroopalisest kriisikindlusest. Meie asi on tagada, et meie kriisikindluse suurendamine erinevate Euroopa Liidu mehhanismide kaudu jätkub ka järgmise Euroopa Parlamendi ja komisjoni koosseisu ajal. Kokkuvõttes on see direktiivi rakendamine samm Eesti ettevõtete suurema kriisikindluse suunas. Seni on elutähtsa teenuse toimimise õigusruum asümmeetriliste ohtude ja sõjalise kaitse kontekstis olnud pealiskaudne. Direktiivi rakendamine rõhutab ka sellisteks ohtudeks valmistumise tähtsust. Nii et, hea Riigikogu, see on hea seadus. Aitäh kuulamast ja palun toetust sellele! Aitäh!