Aitäh, austatud istungi juhataja! Head kolleegid! See oli üks pikk nimekiri inimestest, kes selle eelnõu algatasid. Mul on väga hea meel siin teie ees olla, seda eelnõu eest vedada. Ma tänan kõiki kolleege, kes oma allkirja andsid selle eelnõu algatamiseks, ja ka Eesti Noorteühenduste Liitu, kes noorte õiguste eest väga aktiivselt seisab ja on [andnud] selle eelnõu kohta sisendit.
Sissejuhatuseks natukene demokraatiast, valimisõigusest ja kandideerimisõigusest lähemalt. Demokraatia puudutab vabas maailmas iga inimest, olenemata vanusest, soost, rassist või muudest näitajatest, ja demokraatia üheks aluseks ongi valimised. Valimisõigus on inimõigus, aga samal ajal ka iseseisev poliitiline õigus, mis ei tingi teiste õiguste või kohustuste muutmist. OECD, ÜRO ja ka Euroopa Nõukogu on viidanud asjaolule, et riigid, kus kaasatakse noori valitsemisse, on edukad ning nendes on ka noorte usaldus riigi vastu kõrgem ja ühiskond sidusam.
Valimis- ja kandideerimisiga on riigiti küll erinev, aga see on sätestatud igal pool ühiskondliku arutelu ja poliitilise kokkuleppe tulemusel. Üks näide Eesti ajaloost. 1937. aasta põhiseadus sätestas, et hääleõiguslik kodanik on 20-aastane. Riigivolikogu liikmeks võis saada vähemalt 25-aastane kodanik ning Riiginõukogu liikmeks võis saada vähemalt 40-aastane kodanik. Tollal olid valitud vanusenumbrid sätestatud parima teadmise järgi. Praegu on meie teadmised uuemad, lisaks oleme ühiskonnana progressiivsemad. Kohalikel valimistel on kandideerimisiga ja valimisiga vastavalt 16 ja 18, Riigikogu ja europarlamendi valimistel 18 ja 21.
Eelnõu algatajate nimel väidan, et aeg valimis- ja kandideerimisea langetamiseks nii Euroopa Parlamendi kui ka Riigikogu valimistel on küps. Ma loodan, et meie diskussioon täna ja tulevikus selle eelnõu puhul on väga sisukas ja et hiljem võiksime mõelda ka Riigikogu valimistel kandideerimis- ja valimisea muutmise peale. Praegu on Eestis 16- ja 17-aastased saanud valimas käia juba kahel korral. Statistika kinnitab seda, et nende valimisaktiivsus on kõrgem kui [noortel] vanusevahemikus 18 kuni 24. Seetõttu ma ütleksin, et valimis- ja kandideerimisea langetamine on Eestis olnud edulugu.
Üks näide, kuidas Eestis 16- ja 17-aastased noored on ühiskondlikult aktiivsed. 2022. aasta seisuga oli Eestis 400 mittetulundusühingut, mida juhtisid noored vanusevahemikus 18 kuni 26. Lisaks osaletakse ühiskondlikes liikumistes, poliitiliste noorteorganisatsioonide ja noortevolikogude töös ja ühel või teisel viisil ollakse seotud ka aktivismiga. Näiteks, Eesti esimene kliimakaebus sai Riigikohtus ajaloolise võidu. Kaebuse esitasid just nimelt noored, kes soovisid kaasa rääkida nii iseendana kui ka tervikuna Eesti ühiskonna tulevikus.
Noorte võimaluste väärtustamine ja suurendamine ühiskonnas on ka rahvusvaheline prioriteet. Samuti rõhutab Euroopa Liit noortestrateegiate ja koordineeritud noortepoliitika olulisust. Eesti ei ole sugugi esimene, kes soovib riiklikul ja Euroopa tasandil valimis- ja kandideerimisiga langetada. Täna saab Euroopa Parlamendi valimistel osaleda kodanik alates 16. eluaastast neljas liikmesriigis ja kandideerida alates 18. eluaastast 15 liikmesriigis. Euroopa Liidus ega ka mujal pole teadaolevalt leitud, et valimis- ja kandideerimissea langetamine võiks kaasa tuua negatiivseid muutusi ühiskonnas.
Natuke vanusenumbritest ja seonduvatest kohustustest. Alla 18-aastastelt oodatakse täiskasvanutele mõeldud seaduste järgimist ja tagajärgede eest ka vastutuse võtmist. Eestis saavad alla 18-aastased noored abielluda või astuda seaduslikku koosellu. Töölepingu seaduse alusel on juba 7-aastastel õigus tööd teha – küll kergemat sorti, aga siiski. 16-aastased saavad teha otsuseid enda haridustee kohta. Selles vanuses algab ka seksuaalse enesemääratlemise iga. Juba 14-aastaselt vastutab noor enda tekitatud kahju eest teoreetiliselt ise. Aga valida omale esindajad Riigikokku või Euroopa Parlamenti noored ei saa, selle jaoks peavad nad veel kaks aastat vanemaks saama. Erakonda astumiseks peab Eestis olema täisealine ehk [vähemalt] 18-aastane. Samas, juba enne 18-aastaseks saamist on noortel võimalik osaleda vabatahtlikkuse alusel erakondade noortekogude töös. Seega, mingil määral siiski ollakse aktiivsed. Aga Riigikogu või Euroopa Parlamendi valimistel ise kandideerimiseks peab kodanik olema [vähemalt] 21-aastane. Mina ei näe siin loogikat.
Mõned sellised argumendid ka, mida ma tahaksin natukene ümber lükata või vähemalt panna teid mõtlema nende üle. Kõigepealt, räägitakse sellest – eriti [teevad seda] konservatiivsemate erakondade esindajad –, et valimis- ja kandideerimisea langetamine on liberaalide idee, et omale valijaid juurde tuua. Ma arvan, et see on üsna küüniline mõte, sest Eestis on pea kõikidel erakondadel väga tublid noortekogud, mis tähendab, et ka iga maailmavaate jaoks on sellised noored huvilised juba olemas. Ja on täiesti meelevaldne väita, et 16–17-aastased ja natuke vanemad noored toetaksid valimistel vaid liberaale. Täpselt nagu vanematel inimestel on ka noortel oma eelistused ja erinevad maailmavaated. Mõlemat asjaolu arvesse võttes on selge, et valimis- ja kandideerimisea langetamisest võidaksid Eestis tegelikult kõik erakonnad ja maailmavaated, aga laiemalt ka meie demokraatia ja ühiskond tervikuna.
Mulle tundub, et valimis- ja kandideerimisea langetamise vastased toovad üheks peamiseks argumendiks asjaolu, et noorte valimisaktiivsus ja osalus poliitikas on madal, seetõttu ei tuleks mingeid muudatusi ette võtta. Madal valimisaktiivsus ei iseloomusta vaid nooremat rahvastikku. Valimisaktiivsus peaks tervikuna tõusma. Kui me vaatame eelmise aasta Riigikogu valimisi, siis oli valimisosaluse protsent 63,7. Aga kus on ülejäänud osa valimisõiguslikust elanikkonnast? Probleemi laiendades võib tuua sisse lisaks vanusekomponendile ka piirkondliku erinevuse valimisaktiivsuse puhul. Viimastel Riigikogu valimistel oli see madalaim Ida-Virumaal: 53,3%.
Ükskõik millises vanusegrupis, piirkonnas või mis tahes muu kriteeriumi puhul tuleb madala valimisaktiivsusega tegeleda. See peaks olema enesestmõistetav fakt, millega me lepime. Noorte puhul ma näen suurt rolli just haridussüsteemil, sest noored veedavad enamuse aja koolis. Kui noor ei saa poliitika ja ühiskondlike teemade puhul teadmisi kodust, peaks ta neid kindlasti saama koolist. Kas saab tõsiselt võtta argumenti, et kuna noored on vanuseliselt ühiskonnas üks väikseim grupp, ei peaks neile poliitikas keskenduma? Minu arvates mitte, lisaks on selline suhtumine tagurlik.
Valimis- ja kandideerimisea langetamine on noorte jaoks ka võimalus, mitte kohustus. Paraku on nii, et valimis- ja kandideerimisea langetamine iseeneslikult ei taga valimisaktiivsuse tõusu. Et noorte huvi poliitika vastu ja osalus selles suureneks, peab tõusma nende teadlikkus võimalustest, probleemidest ja lahendustest. Jällegi viitan haridussüsteemile, aga ka meediaruumile, perekonnale ja valimiskorralduse selgusele. Ma olen täiesti nõus, et meil on palju tööd teha selle nimel, et noorte inimeste seas tõsta ühiskondlikku ja poliitilist teadlikkust.
2021. aastal viis Rakendusliku Antropoloogia Keskus läbi uuringu noorte valimiskäitumisest. Sellest selgus nii mõnigi huvitav asi. Näiteks, noorte huvi ja teadlikkus valimiste osas on peamiselt seotud sotsiaal-majanduslike tunnustega. Vähekindlustatud peredest pärit noored on poliitikast pigem vähem huvitatud, aga lisaks selgus ka, et noored tunnevad piinlikkust poliitikute üle, kes solvavad vähemusi ja teisi rahvusi.
Väga palju öeldakse, et noorte maailmavaade ei ole välja kujunenud ja et nende valimiskäitumine on ebastabiilne. Mul on kaks küsimust selle argumendi puhul. Mida tähendab vanemaealiste puhul valimiskäitumise stabiilsus? Kas see, kui olenemata olukorrast toetatakse harjumusest pidevalt sama erakonda või kandidaati, või see, kui minnakse valima lihtsalt põhjusel, et tegu on kodanikukohustusega, pööramata tähelepanu kandidaatide ja erakondade lubadustele? Ja mida tähendab väljakujunenud maailmavaade? Me oleme näinud seda maailmavaate niinimetatud vahetamist lausa otsustajate tasandil, nii kohalikul kui ka riiklikul tasandil. Kuidas siis maailmavaate aspektist lähtuvalt seda kommenteerida? Ja kas tõesti kõik vanemaealised saavad öelda, et nende vaated pole elu jooksul kordagi muutunud? Kas nad valiksid täna sama kandidaati, keda nad valisid 18–25-aastaselt? Ma arvan, et pigem mitte. Noorte maailmavaade kindlasti ei ole nii välja kujunenud kui vanemaealistel, aga see pole ka puudulik. Ma arvan, et maailmavaade võib elu jooksul muutuda, see on täiesti normaalne.
Väga palju ka öeldakse, et noored kipuvad valima äärmuslikke jõude, tegema selliseid valesid valikuid. Esimest väidet ei toeta mitte ükski uuring ja teise puhul: ei ole valesid ega õigeid valikuid valimistel. Meil on vabad valimised, igaüks saab hääletada täpselt oma eelistuste ja südametunnistuse kohaselt. See on subjektiivne, et me hindame, mis on vale, mis on õige. Mis puudutab meediaruumi, siis ma näen väga suurt rolli sotsiaalmeedial ja sisuloojatel. Mis sisu nemad pakuvad? Kas nemad räägivad valimistest ja poliitikast? Vähemteadlikud noored jälgivad pigem vaid sotsiaalmeediat, mitte tavalist meediaruumi.
Kaks head näidet olemasolevatest allikatest, mille abil noor saaks oma teadmisi valimiste ja poliitika kohta testida ja arendada ka kriitilist mõtlemist, on Valimiskast ja Tark Valija, mõlemad on ka sotsiaalmeedias leitavad. Kes arvab, et noored on halvasti informeeritud, ei tea poliitikast ega demokraatiast midagi, siis see on tema ülesanne tegelikult probleem tõstatada, aidata leida lahendusi. See ei peaks olema selline fakt, millega me lepime, ja tegelikult see [kõik] ei ole päris nii lihtne.
Täpselt nii nagu on vanemaid inimesi erinevate teadmistega, on ka nooremaid inimesi. On väga palju aktiivseid ja teadlikke noori, aga on ka neid, kes poliitikaga kursis ei ole. Vanus ei ole pädevuse määraja. Poliitika- ja demokraatiaalaseid teadmisi võiksid juurde saada kõik vanusegrupid, mitte vaid noored. Tänapäeva noored on üles kasvanud infoühiskonnas, nad on digipädevad. Ma arvan, et see on kindlasti üks nende eelis, aga samal ajal tuleb tegeleda ka valeinfo levikuga. Mulle väga meeldis sotsiaalmeedia platvormil X ühe ajakirjaniku postitus, milles ta viitas ühele intervjuule, kus vanemad inimesed olla häiritud sellest, et noored ei oska kasutada saagi ega tea, mis on sinel. Järelikult pole neil elulisi oskusi. Aga postituse autor tõi ka välja, et needsamad inimesed, kes kriitikat esitasid, ei pruugi ise ära tunda netikelmust või Aafrika printsi õngitsuskirja. Miks ma sellele postitusele viitan? See on hea näide generatsioonide erinevusest, mis näitab, et eri vanusegruppidel on oma tugevused ja nõrkused.
Meie poliitikutena saame noori paremini informeerida väga mitmel viisil. Noorte osaluse toetusrühmaga me kindlasti võtame selle ühe prioriteedina ka ette. Mis puudutab seost põhiseadusega, siis kindlasti komisjoni esimees seda teile tutvustab, aga me küsisime enne eelnõu koostamist eelnõu algatajatega arvamust õiguskantslerilt, Justiitsministeeriumi esindajatelt ja ka Riigikogu õigus- ja analüüsiosakonna esindajatelt. Seost põhiseadusega ei leitud, sest Euroopa Parlamendi valimisi reguleerib Euroopa Parlamendi valimise seadus.
Mis puudutab argumenti, et noorte koht ei ole poliitikas, noored peavad end harima ja kogemusi omandama, siis kas keegi võiks defineerida, mis on haritus ja mis on kogemused? Milline haridustase päriselt tagab piisava pädevuse, töötamaks rahvaesindajana? Ja kuidas seda pädevust hinnata? Kogemuse puhul viidatakse tihti müstilisele elukogemusele. Kindlasti on vanemad inimesed elukogenumad, aga kas see tagab alati parimad otsused või jällegi pädevuse, töötamaks rahvaesindajana? Minule on öeldud ka seda, et tulin poliitikasse liiga vara, et noored üleüldse ei peaks poliitikas olema, aga nendesamade inimestega rääkides selgub, et peaaegu eranditult kõik toetavad noori ühel või teisel moel. Aga mida see toetamine tähendab? Kas ainult tingimuslikult? Tingimuslikult, et nad ei saa käia varem valimas ja ka 18-aastaselt ehk täisealisena ei saaks valimistel kandideerida?
Nii nagu on vanematel kandidaatidel oma valijad, on ka noortel. Ma arvan, et noored ei vali vaid noori ja vanad ainult vanu. Valimisõigus on just nimelt õigus, mitte kohustus, kordan selle veel üle. Samuti nagu kandideerimisõigus ei ole kohustus kandideerida. Antud eelnõu annab õigusliku võimaluse noortel demokraatias osalemiseks.
Kaks aastat tagasi leiti Euroopa Parlamendi koosseisu analüüsides, et 705 liikmest olid vaid kuus liiget alla 30-aastased. See tähendab, et vaid 0,85% Euroopa Parlamendi koosseisust on alla 30-aastased. Samas on iga viies eurooplane vanuses 18 kuni 35. Kuidas me saame öelda, et Euroopa Parlament esindab kõiki eurooplasi? Leiti ka üks tore fakt: Euroopa Parlamendis on alla 30-aastaseid sama palju, kui seal on Martini-nimelisi mehi, aga ükski nendest Martinitest pole alla 30-aastane. Toon ühe paralleeli Riigikogust. Praegu on 101 liikmest vaid kaks liiget alla 30-aastased. Meil on Riigikogus ka kaks Toomast, kaks Marti, kaks Aivarit, kaks Urmast, kaks Kallet, kaks Tõnist, kaks Andrest, kaks Tanelit, kaks Jaaku, kaks Siimu ja kolm Antit.
Ja lõpetuseks. Antud eelnõu ei ole kindlasti võluvits, mis lahendab noorte kaasatuse või poliitikas ja ühiskonnaelus osalemisega seotud mured. Nagu ma ka enne viitasin, on see võimalus, millega me anname noortele õigusi juurde. Loomulikult on eelnõu algatajad pidanud silmas erinevaid aspekte ja tegevusi, mis lisaks käesolevale eelnõule aitavad suurendada noorte osalust poliitikas ja ühiskonnaelus, on see ettevõtlikkuse toetamine, noorte arvamuse ärakuulamine erinevatel valitsemistasanditel, noorte osaluskogude võimestamine, kvaliteetse noorsootöö kättesaadavuse tagamine, pidev toetus ja nii edasi.
Suur vanusevahe valijate ja poliitikute vahel peaks muutuma. ÜRO läbiviidud ülemaailmses uuringus poliitikas osalemise kohta selgus, et üle poole vastanute hinnangul on poliitikas vanuseline tasakaal paigast, ja rohkem kui kaks kolmandikku vastanutest leidis, et poliitilised süsteemid võiksid noorte osalusest palju võita. Parlamentidevahelise Liidu, IPU soovitus on, et igas parlamendis võiks olla vähemalt 15% alla 30-aastaseid liikmeid. Euroopa Parlamendis oleks selle soovituse kohaselt 705 liikmest 105 liiget alla 30-aastased, meie Riigikogu näitel 101 liikmest 15.
Head kolleegid ja kuulajad! Antud eelnõuga lahendame küsimusi, mis on seotud demokraatia ja ühiskonna arenguga, [noorte] esindatusega poliitikas. Loomulikult ei pea olema noor selleks, et noori mõista või et noortele oluliste teemade eest seista. Aga iga vanusegrupp oskab enda eest kõige paremini ise rääkida ja noortele loevad ka eeskujud. Kui rahvaesindajate seas ei ole noori, ei tunne ka noored, et poliitikas osalemine võiks olla nende jaoks variant. Mina tundsin end nii ja ma arvan, et minuga samastuvad väga paljud noored. Kui me ütleme, et rahva valitud esinduskogu peaks olema ühiskonna läbilõige, peavad noortel olema nii selle läbilõike kujundamisel kui ka selles läbilõikes osalemisel õiguslikud võimalused. Aitäh! Vastan küsimustele, kui neid on.