Suur tänu, lugupeetud istungi juhataja! Austatud kolleegid! Mul on tõtt-öelda kahju, et ma pean praegusel hetkel asendama härra Martin Ehalat, kes oli algselt planeeritud seda ettekannet pidama. Mitte ainult sellepärast, et Martin Ehala on kirjutanud Postimehes kõnealusel teemal – e-valimiste probleemidest – väga häid artikleid terve seeria, mida ma soovitan teil kõigil lugeda, täitsa siiralt kohe, vaid ka sellepärast, et ma usun, et kui siin oleks minu asemel esinenud härra Ehala, siis oleks ehk olnud ka kolleegide huvi selle ettekande vastu suurem.
Riigikogus välja kujunenud praktikat silmas pidades ei ole üllatav, et kui ühe fraktsiooni esindaja tuleb sisulisel teemal ettekannet pidama, siis huvi on lahja. Siin on ju kõik taandunud selliseks loosungite vahetamiseks, vastastikuseks ärapanemiseks, sõnamulinaks. See ei ole süüdistus kellegi aadressil, vaid pigem selline valitseva kliima kirjeldus. Väljastpoolt tulnud külaline oleks ehk äratanud suuremat tähelepanu. Seda enam kordan oma soovitust: palun lugege tema artikleid, mis on Postimehes avaldatud.
Iseenesest on see muidugi kahetsusväärne, et ka parlamentarism on selles mõttes ju ikkagi suhteliselt surnud Eestis. Meil ei ole enam praktiliselt kuidagi võimalust mingisugust sisulist arutelu ühelgi teemal pidada, ükskõik kui olulisest teemast jutt käib. Ma arvan, et see on universaalne tähelepanek, mitte ainult minu oma. Kui me tõesti tahaksime istuda maha ja öelda, et kuulge, meil on igasuguseid küsimusi, räägime sellest, teisest, kolmandast, neljandast, aga teate, see küsimus on tõeliselt oluline küsimus ja siin me peaksime kuidagi jõudma nii kaugele, et me suudaksime sisuliselt neid asju arutada, siis mina ausalt öeldes tänasel päeval enam hästi ei tea, kuidas seda teha.
Ma olen isaga rääkinud sel teemal. Ta on kirjeldanud seda aega, kui tema veel oli Riigikogus, 1990-ndatel. Ta ütles, et siis oli täiesti tavaline, et üle fraktsioonipiiride istuti kokku regulaarselt ja räägiti sisulistest asjadest, otsiti parimaid lahendusi. Ma ei tea, kas need ajad Eestis kunagi tagasi tulevad, mina pole neid igal juhul kogeda saanud. Aga mis teha, üritame siiski rääkida sisulistest probleemidest, kuivõrd see võimalik on.
Kui me räägime e-valimistega seonduvatest probleemidest, siis ma võin käsi südamel öelda, et see on üks nendest teemadest, millega seonduvalt minul küll – ja ma arvan, et ka kolleegidel – puudub vähimgi huvi lehvitada mingisuguseid loosungeid, panna kellelegi ära, luua mingisuguseid muljeid, kuvandeid. Tegemist on reaalselt meie parima arusaamise kohaselt Eesti riigielu korralduse seisukohast ülitõsise probleemiga, mis väärib ülitõsist tähelepanu.
Alustan veidi kaugemalt, enne kui tulen e-valimistega seonduvate küsimuste juurde. Me teame seda, et Eesti Vabariigi põhiseadus deklareerib need ideaalid, millest peaks Eesti riigielu korraldamisel lähtuma. Deklareerib iseseisvuse ideaali, deklareerib rahvusriikluse ideaali, deklareerib õigusriikluse ideaali ja deklareerib ka demokraatia ideaali. Aga paraku on Eestis ja ilmselt mitte ainult Eestis, vaid ka mujal praegusel ajal lahknevus ehk lõhe deklareeritud ideaalide ja reaalse olukorra vahel kahetsusväärselt suur.
Kindlasti puudutab see kõiki neid ideaale, mida ma hetk tagasi nimetasin, aga ka demokraatia ideaali. Kui me mõtleme selle peale, milline peaks olema riik, mis on korraldatud selle põhimõtte kohaselt, mis on Eesti Vabariigi põhiseaduse §-s 1 sätestatud – Eesti on demokraatlik vabariik, kus kõrgeima riigivõimu kandja on rahvas –, siis ma arvan, et me kõik nõustume, et see peaks olema riik, kus rahval on päriselt võimalik langetada kõige olulisemad otsused Eesti riigielu kohta.
Sellisel juhul peaks ju olema tagatud rahvale – nagu oli 1920. ja 1933. aasta põhiseadusega rahvaalgatuse õigus – õigus algatada parlamendis seaduseelnõusid, õigus algatada referendumeid. Vähemalt peaks olema tagatud võimalus osaleda mingi mõistliku aja järel referendumitel, kus otsustatakse oluliste riigielu küsimuste üle, peaks olema võimalus valida riigipead. Ja loomulikult peaks olema võimalus valida endale ka esindajad parlamenti. Me teame, et eelnõusid algatada ei saa, referendumeid reaalselt algatada ei saa. 20 aasta jooksul pole peetud vajalikuks Eesti rahvale pakkuda ühtegi korda võimalust osaleda ühelgi referendumil. Presidenti valida ei saa.
Ja nüüd me jõuame parlamendi valimise korra juurde, mis – nagu me teame või nagu meie väidame ja meie sellest aru saame – on ka tõsiste defektidega. Mitte ainult selle tõttu, et üleriigilistes nimekirjades häälte ülekandmise võimaluse tõttu pääseb parlamenti päris palju inimesi, keda ei ole siia valitud, vaid ka sellepärast, et parlamendivalimiste kord e-valimiste süsteemi tõttu ei ole usaldusväärne. Nii et lõppude lõpuks ei saa isegi selles kindel olla, kas inimesed, kes on jäetud ilma võimalusest ise olulisi riigielu küsimusi referendumitel otsustada, saavad usaldada seda, et parlamendi esindajad on valitud nende tahte kohaselt.
Paraku on Eestis usaldus valimiste süsteemi vastu tõesti väga räbal. Eelmise aasta kevadel, maikuus viis Norstat läbi küsitluse, mille tulemuste kohaselt vaid 48,1% kodanikest peab e-valimiste süsteemi usaldusväärseks. Küsimusele, kas te usute, et 2023. aasta Riigikogu valimistel toimus e-valimiste osaline võltsimine, vastas "jah" 22,1% ja "pigem jah" 17,6%. Need annavad kokku 48 … Vabandust, võtame uuesti. Küsimusele, kas te usute, et 2023. aasta Riigikogu valimistel toimus e-valimiste osaline võltsimine, vastas "jah" 22,1% ja "pigem jah" 17,6%, "ei" vastas 35,6% ja "pigem ei" 12,5%. Nii et need viimased ei-vastused – "ei" 35,6% ja "pigem ei" 12,5% – annavadki kokku 48,1%. Neid inimesi, kes ütlesid, et nad ei usu, et toimus osaline võltsimine, oli vaid 48,1%. See on sedavõrd jõhker number, et see peaks meid kõiki panema tõsiselt mõtlema. See näitab, et usaldus e-valimiste süsteemi vastu on väga madal.
Lisaks on tõsiasi see, et kümne aastaga on usaldus valimiste süsteemi aususe vastu kukkunud 22%, nagu on toonud välja oma hiljutises artiklis "Ülbe [hoolimatus] lõpeb krahhiga" Martin Ehala, kes pidi algse plaani kohaselt täna siin kõnelema. Ma tsiteerin tema artiklit. "Eesti rahva usaldus valimiste aususesse on kümne aastaga langenud. Usaldust valimiste vastu uuriti Maailma Väärtusuuringu [World Values Survey] raames, ja seal on andmeid 90 maailma riigi kohta. 2014. aastal usaldas valimisi 70,1 protsenti Eesti vastanuist, 2018. aastal kaks kolmandikku, täpsemalt 66,6 protsenti. Selle tulemusega asus Eesti uuritud maade pingerea teise poole alguses, 46. kohal, otse Ungari [67,6] ja Türgi [66,9] järel. Põhjamaade (ja maailma) kõrgeim tulemus oli Taanis (98 protsenti), Soomes oli 86 protsenti. Paraku on usaldus valimiste aususe vastu Eestis pärast 2018. aastat veelgi langenud. 2023. aasta aprilli lõpus tehtud Norstati küsitluse järgi vastas alla poole küsitletuist, täpsemalt 48,1 protsenti, et "ei usu" või "pigem ei usu", et mullu riigikogu e-valimistel toimus e-häälte osaline võltsimine."
Need numbrid on ülitõsised ja peaksid tingima selle, et me tõesti fraktsioonide piire ületades istume kokku ja mõtleme, mida teha selleks, et olukorda parandada, sest küsimus on kõike muud kui teisejärguline või triviaalne.
Millest on selline väga suur usaldamatus tingitud? Mõned tähelepanekud sellega seonduvalt. Esiteks on ootuspärane, et tekib usaldamatus, kui lahknevus paber- ja e-hääletamise tulemuste vahel on sedavõrd suur, nagu mullustel valimistel nägime. Mäletame ju kõik seda olukorda, ei hakka detailidesse minema, kus kõigepealt pabervalimiste tulemused näitasid ühte pilti, ja siis tulid e-valimiste tulemused, mis muutsid pilti totaalselt. Kui need muudaksid pilti natukene, mängiksid mõnevõrra ümber parlamendikohtade jaotuse, siis see oleks ootuspärane, need ei peagi täpselt kokku langema. Aga kui tuleb karjuv erinevus ühe ja teise valimismeetodiga saavutatud tulemuste vahel, siis on täiesti põhjendatud, et küsitakse, mis meil siin toimub.
Teiseks, valimistulemuste vaidlustamine on ülikeerulise regulatsiooni tõttu praktiliselt võimatu. Kaebeõigus on sisuliselt fiktiivne. Ma usun, et sellest räägib meile täna lähemalt vandeadvokaat Paul Keres, aga siinkohal võib osutada sellele, mida on öelnud Riigikohtu esimees Villu Kõve. "Kaebemenetlus peab olema tõhus ja tagama kaebaja väidete reaalse, mitte ainult ajalisest survest ja menetluseseme piiratusest tingitud paratamatult formaalsema hindamise ja pinnapealse kontrolli." Osutus on sellele, et sisulist kaebeõigust praegu inimestel ei olegi, pigem on kaebeõigus formaalne.
Ja mõtlemapanev fakt, vägagi mõtlemapanev fakt peaks olema see, et 19 aasta jooksul ehk kogu selle perioodi jooksul alates 2005. aastast, kui otsustati e-valimiste süsteemi Eestis kasutama hakata, ei ole mitte üksainus kaebus jõudnud nii kaugele, et Riigikohus oleks põhiseaduslikkuse järelevalve menetluse raames andnud e-valimiste põhiseaduspärasusele sisulise hinnangu. Kujutage ette! Kõikide valimiste järel on kaebusega Riigikohtu poole pöördutud, et algatada põhiseaduslikkuse järelevalve menetlus, aga mitte ühelainsal korral 19 aasta jooksul pole see õnnestunud. Ja põhjused on alati olnud erinevad: küll on kaebetähtajad ületatud, küll on mingisugused varasemad sammud jäetud tegemata. Aga fakt on see, et mitte kellelgi pole 19 aasta jooksul mitte ühtegi korda see õnnestunud. See ei saa ju olla normaalne süsteem, midagi peab siin olema päris tõsiselt valesti.
Edasi, kolmandaks. Hääletamise protsess ja tulemused ei ole reaalselt kontrollitavad ja läbipaistvad. Ma usun, et sellest räägib meile täna lähemalt Märt Põder, ma ei hakka siin pikemalt peatuma. Neljandaks, reaalselt pole tagatud hääletamise salajasus. Ja viiendaks, pole võimalik reaalselt kontrollida, kas serveris valimiste ajal töötav programm vastab varem avaldatud lähtekoodile. Reaalsus! See ei ole mingisugune tühipaljas süüdistus, see on reaalsus. Ma usun jällegi, et Märt Põder räägib sellest lähemalt, kuigi ma ei tea täpselt, mis tema ettekandes sisaldub.
Ma tsiteerin siinkohal USA Saksamaa Marshalli fondi Demokraatia Kindlustamise Alliansi vanemteadurit David Levine'i, kellega tehtud intervjuu, mille tegi samuti Martin Ehala, avaldati hiljuti Postimehes. Seal tema ütleb nii: "Arvan, et interneti teel hääletamisega kaasneb ohtusid, millele tuleb tähelepanu pöörata. Ja väga tõsist tähelepanu. Teame, et internetihääletamine toob kaasa uusi riske nii häälte turvalisuse ja salajasusega seoses kui ka võimalike küberrünnakute tõttu. Need on väga reaalsed riskid, sest ükski praegune tehnoloogia ei taga täielikult internetihääletamise salajasust, turvalisust ja kontrollitavust."
Mida me oleme viimasel ajal näinud? Kas seda, et probleemi on püütud asuda leevendama või lahendama? Ei! Mida me nägime sel nädalal? Võeti vastu eelnõu, mille kohaselt hakatakse kasutama ka m-hääletamist lisaks internetihääletamisele – sellele, mis juba on kasutusel –, ehk valimistel saab osaleda mitte ainult arvuti kaudu, vaid ka mobiiltelefoni kaudu. Probleemi tegelikult süvendatakse.
Meenutamine, mida ütles Vabariigi Valimiskomisjoni esimees Oliver Kask mitte kuigi ammu m‑valimiste kohta, kui see oli alles kavatsus, vastates küsimusele, kas selline asi tuleks kasutusele võtta: pigem mitte. "Meie arvates vajab see pikemat ja põhjalikku arutelu eelkõige Riigikogu tasandil, kuivõrd sellega kaasnevad oluliselt teistsugused, kohati palju suuremad riskid, võrreldes seniste hääletusviisidega."
Kas Eesti on olnud eeskujuks teistele riikidele? Meile öeldakse pidevalt, et üks põhilisi põhjuseid on see, et Eestil on tugev digiriigi kuvand, e-riigi kuvand, ja teised riigid pole veel lihtsalt suutnud e-valimisi kasutusele võtta, sellepärast et neil puudub selleks tehniline võimekus. Asjatundjad on öelnud palju kordi, et see ei vasta tõele. Juba ammu ei ole Eesti mingisugune supertegija e-tehnoloogiate valdkonnas. Ei ole nii, et teistel riikidel seda võimekust ei oleks. Probleemid on mujal. Reaalselt ei ole ükski teine Euroopa Liidu liikmesriik, üldse [mõni] Euroopa riik internetihääletust kasutusele võtnud. Ainult Prantsusmaal kasutatakse seda kodanike puhul, kes elavad väljaspool riiki, ja Venemaal kasutatakse seda osades riigi piirkondades.
Jällegi, osutan intervjuule, mille tegi Postimehes Martin Ehala Johanna Suurpääga, kes on Soome justiitsministeeriumis töötav ametnik. Tema juhtis 2017. aastal ekspertide töörühma, mille ülesanne oli koostada e-hääletuse rakendamise eelaruanne. Aruande põhjal otsustas Soome e-hääletust kasutusele mitte võtta. Ma tsiteerin põhjendusi, mis ta esile toob, neid on kaks tükki. "Ütleksin, et IT-spetsialistid olid peaaegu üksmeelselt arvamusel, et aeg pole veel küps. Et ei ole kuidagi võimalik muuta turvaliseks valimisi, kus tuleb luua ühendus iga hääletaja arvutiga, sest see ei oleks täielikult suletud – süsteem lihtsalt töötab nii. Ja seni kuni süsteem pole täielikult suletud, ei saa seda sajaprotsendiliselt turvaliseks muuta, vähemalt mitte praegu kasutatava tehnoloogiaga." See oli tehniline argument.
Aga nüüd teine argument, mis on olulisemgi. "Teine argument oli seotud usaldusega. Ja see on muutunud isegi aktuaalsemaks pärast seda, kui me seda teemat uurisime. Kui on hääletussedel ja pliiats, siis saab alati hääletussedelite juurde tagasi minna. Kui valimistulemuste suhtes tekib kahtlus, võib alati osutada tegelikele sedelitele tegelikus kastis. Neid saab alati üle lugeda. Ja on mõnikord üle loetudki. Kui on tegu arvutisüsteemiga, lähevad hääled suurde "sulatuskatlasse", samuti tuleb ära lõigata side üksikvalija ja suure sulatuskatla vahel. Nii et tegelikult ei saa kuidagi laiemale avalikkusele arusaadaval viisil tagada, et pettust pole toimunud – nii et igaüks saaks põhimõtteliselt minna ja käegakatsutavalt olukorda kontrollida."
See on tegelik põhjus, miks soomlased ei ole seda süsteemi kasutusele võtnud. Sellest intervjuust võite [selle kohta] ise lähemalt lugeda, ta selgitab põhjalikult, kui oluliseks peavad nemad just nimelt seda kaalutlust, et valimissüsteem oleks populatsiooni seas usaldatud.
Milleks siis üldse on Eestis tarvis e-valimisi kasutada? Üks argument, mida ma olen kuulnud lisaks sellele e-riigi kuvandi argumendile, mis minu meelest ei ole eriti tõsiselt võetav, see on selline pinnapealne, on see, et see on mugav. Ma mäletan, ükskord küsisin ka härra Kalle Laanetilt, kui ta veel oli justiitsminister, kas mugavus tema hinnangul on samaväärselt oluline kaalutlus kui usaldusväärsus, rääkides valimiste süsteemist. Tema ütles, et jah, tema arvates küll.
Minu meelest ei saa sellise seisukohaga mitte kuidagi nõustuda. Esiteks, see ei ole kuidagi eriliselt ebamugav, kui kodanikel palutakse üks kord mitme aasta jooksul minna valimisjaoskonda, et anda oma hääl. Kuulge, kui see on kodanikult liiga palju palutud, siis me võiksime küsida, mida üleüldse kodanikuks olemine tähendab. Me ei saa selliseks täielikuks pehmode ühiskonnaks muutuda, et me ütleme, et kuulge, ma ei viitsi minna ühe korra paari aasta jooksul kodunt laupäeval või pühapäeval välja, et käia valimisjaoskonnas ära, mis on mu enda kohalikus omavalitsuses. Seda enam, kui inimene on liikumispuudega, siis on olemas kord, et saadakse tulla koju, et see hääletamine ära teha. Ei saa seda tõsiselt võtta. Aga veelgi enam: usaldusväärsus on valgusaastate võrra olulisem kaalutlus kui mugavus.
Kolleeg Jaak Valge on mitmel korral siitsamast puldist esile toonud kolm põhimõttelise tähtsusega küsimust, mis annavad meile võimaluse hinnata, kas on mõtet sellist süsteemi üldse kasutada, lisaks eelnevatele kaalutlustele. Esiteks, kas e-valimiste kasutamine teeb valimiste läbiviimise odavamaks? Ei, see teeb valimiste läbiviimise palju kallimaks. Teiseks, kas see suurendab hüppeliselt, märkimisväärselt valimisaktiivsust? Ei, ei suurenda märkimisväärselt, valimisaktiivsus sõltub hoopis muudest teguritest. Ja kolmandaks, kas see suurendab usaldust valimiste aususe vastu? Ei, vastupidi, see kahandab usaldust, ja õige palju.
Nii et milleks sellist süsteemi kasutada? See on küsimus, millele peaks pakkuma sisulise vastuse, mitte piirduma lihtsalt loosunglike õigustustega. Demokraatlikus riigis peaks pürgima selle poole, et usaldus valimiste süsteemi vastu baseerub kontrollitavusel, mitte usul. Ja kui seda probleemi ei võeta tõsiselt, siis võib see tõesti viia krahhini, nagu Martin Ehala oma artiklis "Ülbe hoolimatus [lõpeb] krahhiga" on osutanud.
Minu üleskutse, millega ma lõpetan, kuna aeg hakkab otsa saama, seisneb selles: palun võtkem seda küsimust tõsiselt. Ärgem laskem usaldusel valimiste aususe vastu veelgi langeda, sellepärast et vastasel juhul jõuame punkti, kus Eesti riik on minetanud suure osa kodanike silmis legitiimsuse. Aitäh!