Aitäh! Ütlen algatuseks heale kolleegile Signe Kivile, et kaitsen seda eelnõu juba teist korda ja samal põhjusel, mis eelmist eelnõu. Eelmine eelnõu lükati tagasi sel põhjusel, et kohe pidi tulema lahendus Haridus‑ ja Teadusministeeriumilt.
Sellel eelnõul on kaks eesmärki. Esiteks, tõsta õppekvaliteeti, võimaldades õppijatel enam keskenduda oma põhitegevusele ehk siis õppimisele. Ka lugupeetud professor Margit Sutrop möönis, et see on vajalik. Niimoodi me parandame ka lõpetajate vastavust tööturu nõuetele. (Saalis on sumin.) Ja jälle mitte, et ma seda … Kas ma pean väikse vahe? (Juhataja helistab kella.) Aitäh! Ja mitte, et ma seda ise ei teaks, aga toon siin Riigikohtu esimehe Villu Kõve tsitaadi Jaak Aaviksoo tsitaadi kõrvale. Võib-olla see proua Margit Sutropile mõjub natukene. Tsitaat on järgmine: "Kõik hakkab pihta sealt, et mis selle hariduse eesmärk on: mida me ootame õigushariduse puhul. Läbi sajandite on õigusharidus olnud eliitharidus. Neil, kes selle omandasid, oli teatud kvaliteedimärk küljes. See tagas töö ja see tagas sissetuleku, selle tagamiseks olid aga eeldused olemas. Nüüd oleme lati alla lasknud ja viskleme nendes hädades." See on siis Villu Kõve, Riigikohtu esimees.
Teine eesmärk on mõjutada sündimust, kuna laste saamist ei peaks sel juhul kaugemasse tulevikku edasi lükkama. Nagu teada, on laste saamise edasilükkamine üks madala sündimuse põhjuseid. Seda, et see väga madal on, ilmselt ma ei pea siin enam [kordama]. Üle poole gümnaasiumilõpetanutest asub kohe õppima kõrg‑ või kutseõppeasutustesse. Sel ajal on noored inimesed aga parimas pereloomeeas ja paljud pered tahaksid ka last saada, ent majanduslikud võimalused seda ei luba ja ka ülikooli ei taheta pooleli jätta.
Need on kaks põhieesmärki. Aga veel on ka sihukesed lisaeesmärgid. Esiteks, õppelaenu taotlemise lihtsustamine Eesti ja Euroopa Liidu kodanikel, mille eelduseks on paraku kolmandate riikide kodanikele laenu taotlemise mittelubamine. Edasi, järgmine: laenu tagasimaksmise tingimuste paindlikumaks tegemine nii, et tagasimaksmine ei pea algama kohe peale seda, kui inimene on stuudiumi lõpetanud ja kui tema töötasu on tõenäoliselt veel väike.
Veel juhin tähelepanu sellele, et … Jälle, ma ei ole originaalne, aga no, ütleme, et päris plagiaator ka ei ole. Sellesisuline eelnõu või mitte eelnõu, vaid seadus oli Eestis kuni 2009. aastani. Kriisi mõjul võeti tudengitelt see võimalus laenu kustutamiseks ära ja lubati esimesel võimalusel tagasi pakkuda. Vahepeal sündimusega sedavõrd keerulised [lood] ei olnud, aga nüüd on väga keerulised ja nüüd oleks tõepoolest viimane aeg hakata seda võimalust jälle proovima, et sündimuse kasvatamisele tuge anda.
Ja eks ma teen nüüd jälle samamoodi kui eelmisel korral, et ütlen valitsuse arvamuse ja siis oma kontraarvamuse. Valitsus on vastu õppelaenu taotlemise kitsendamisele [nii, et seda lubataks] ainult Eesti ja Euroopa Liidu kodanikele. On väide, et seda pole piisavalt põhjendatud ning euroliidu direktiiv nõuab pikaajaliste elanike kohtlemist võrdsetena.
Mina vastan. Kui põhjendusest rääkida, siis põhjendus ongi see, et kui me jätame laenusaajate hulgast välja kolmandate riikide kodanikud, kes võivad väga kergesti Eestist lahkuda, nii et neilt ei pruugi laenu kätte saada, siis saame teistel laenu saamist lihtsustada. Ja miks tegelikult peakski Eesti riik teiste riikide kodanikele laene tagama? Lisaks ehk aitab see säte kaasa Eesti Vabariigi kodakondsuse omandamisele nende isikute puhul, kes omavad meil pikaajalist elamisluba. Mis puutub aga direktiivi, siis tunnistan, et ma praegu tõesti seda vastust ei tea, aga ma olen täiesti kindel, et hea tahte korral on see leitav. Venemaalt pärit tudengeid sisuliselt vastu ei võeta. Ometi pole seda direktiivi muudetud. Venemaa tudengid kuuluvad ka ju kolmandate riikide kodanike hulka.
Teiseks, valitsus on vastu sellele, et eelnõuga soovitakse tõsta õppelaenu maksimummäär õppeaastaks 10 miinimumpalga suuruseks ehk siis meie poolt pakutud 8200 euroni ja kirjutada see seadusesse. Praegu sätestab selle [summa] valitsus ja selleks on 3000 eurot aastas.
Mina vastan. On selge, et 3000 eurot on väga vähe ja seda laenu ka võetakse väga vähe. Intressimäär on ka kõrge. See 300 eurot kuus – kui me arvestame, et kaks kuud aastast inimene ei õpi ja nii jääb 10 kuud – ei taga elamiskulusid, aga 820 eurot õpingukuudel küll. See võimaldab juba sihukese kokkuhoidliku elamisviisi korral mitte töötada. Nii et kõik ei peaks töötama.
Nii, edasi. Valitsusele ei meeldi, et loobutaks senisest paindlikkusest õppelaenu suuruse määramisel ja see summa sätestataks seaduses. Mina ütlen, et tudengitele just meeldiks stabiilsus. Paindlikkuse korral nad ei teaks, missugune õppelaenu suurus on. Meie riik ausalt öeldes on ju ikka kodanike, mitte ametnike jaoks.
Edasi. Valitsus on vastu sellele, et kokkuleppel krediidiasutusega võib alustada õppelaenu tagasimaksmist praeguse 12 kuu asemel 18 kuu möödumisel õpingute lõpetamisest. Mina vastan. Muudatuse eesmärk on anda laenusaajatele lisaaega, et lahendada võimalikke probleeme, mis takistavad õppelaenu tagasimaksmist. Need võivad olla töökoha otsimine, majanduslik või tervislik seisund, esialgne madal palk uuel töökohal või pärast stuudiumi.
Edasi. Valitsus on vastu sellele, et eelnõu kohaselt lisataks seaduse paragrahvile lõiked, mille kohaselt õpingute ajal või eel lapsevanemaks saanud ja last kasvataval ühel vanemal on õigus teiste seaduses märgitud tingimuste täitmise korral taotleda riigi tagatud õppelaenusumma tagasi maksmata osa osalist kustutamist. Selle eelnõu kohaselt riik kustutab isiku laenukohustused krediidiasutuse ees iga sündinud lapse puhul 50% ulatuses, kaksikute puhul 75%, kolmikute puhul 100%. Iga järgmise sündinud lapse puhul, kui nad ei ole mitmikud, kustutab riik isiku laenukohustused 50% ulatuses õppelaenu summa tagasi maksmata osast.
Nii. Valitsus leiab, et riigieelarvele pikaajaliste lisakohustuste võtmist ei saa toetada. Tõepoolest, need oleks kaugemas tulevikus lisakohustused. Valitsus jätkab, et see võib kaasa tuua õpingute aja olulise pikenemise ning lõpetajate hilisema jõudmise tööjõuturule ja ei pruugi seega olla sobivaim abinõu õppimise soodustamiseks. Valitsus leiab edasi, et toetuste näol on tegemist osaga kõrgharidussüsteemist ja toetusi tuleb analüüsida õppetoetuste ja kõrgharidussüsteemi kui terviku kontekstis. See on sihuke copy-paste-lause kõigi kõrgharidusõppesse puutuvate seadus[eelnõude] puhul. Et tuleb ikka [oodata] tervikut. Aga seda tervikut ei tule! Ja jätkatakse, et Vabariigi Valitsuse tööplaanis on 2024. aasta esimeses pooles õppelaenusüsteemi analüüs ja muudatusettepanekute esitamine, mille raames vaadatakse üle ka õppelaenu suurused ja tagasimaksmise [kohustuse] võimaliku kustutamise tingimused. Seda juttu oleme kuulnud juba kaks aastat.
Ma leian, et siin on nüüd esimest korda sees ka selline ideoloogiline vastuolu meie eelnõu ja valitsuse vaate vahel. Meie seisukohalt on palju olulisem, strateegiliselt palju olulisem, et sünniks rohkem Eesti lapsi, mitte see, et lõpetaja jõuaks varem tööturule. Ta ju jõuab nagunii. Meie seisukohalt on Eesti lapsed kõige olulisemad.
Lõpuks kritiseerib valitsus eelnõu mõne vea pärast, mille ma hea meelega omaks võtan, aga need defektid on kolme minutiga parandatavad. Valitsus leiab, et eelnõuga pakutud muudatused on läbivalt põhjendamata ja nende mõjud hindamata. Tsiteerin valitsust: "HÕNTE kohaselt peab seadus olema mõjus, sealjuures kõiki eelnõuga kaasnevaid mõjusid tuleb teadvustada ning hinnata enne seaduseelnõu väljatöötamist."
No vaat sellega ma päris nõus ei ole. Arvutasin välja, konsulteerisin rahvastikuteadlastega, et seadusemuudatustega kaasnevad teavituste ja uuenduste läbiviimise kulud on tegelikult … Vabandust, seda ma välja ei arvutanud, aga neid [kulusid] on võimalik kanda vastavate valitsusasutuste eelarvetest. Mis aga puudutab laenude kustutamise kulu, siis siin ma lasksin oma arvutusi rahvastikuteadlastel kontrollida. Selle tulemuse kohaselt ei too lähiperspektiivis – see on siis kuni viis aastat – muudatuse rakendamine kaasa kulusid. Keskmises perspektiivis – see on siis 5–20 aastat, mil riik hakkab noorte perede laene kustutama – tekivad esiteks kaudsed tulud tänu kvaliteetsemalt koolitatud spetsialistidele, aga ka kulud õppelaenu kustutamisel. Kulude arvestamisel on kasutatud 2022. ja 2023. aasta näitajaid: miinimumpalga näitajaid ja rahvastiku struktuuri näitajaid. Ma ei hakka teile seda ette lugema. See arvutuskäik on seletuskirjas toodud, mul tuli välja, et 2023. aasta hindades oleks kulu 28,3 miljonit eurot aastas. Tegelikult muidugi sünnitusealiste naiste arv veel väheneb ja sellega seoses ka kulu, aga kaugemas perspektiivis, alates 20 aastast, on muudatused selgelt kasulikud, kuna need toovad kaasa tööealistest inimestest maksumaksjate arvu ja proportsiooni suurenemise Eesti ühiskonnas.
Nii. Ennetamaks mõningaid küsimusi selle laenude kustutamise mudeli kohta, ütlen, et see on kopeeritud 2009. aastani kehtinud seadusest. Ja veel ütlen, et vaadake, see riskide kaalumine ja läbirääkimine ongi HTM-i ülesanne ja nii väikeste [sammude] puhul, nagu siin on toodud, on mõjuanalüüsi nõudmine ausalt öeldes piinlik. Aga need suured summad on välja arvestatud. Eriti tundub see piinlik, arvestades seda, et valitsuse enda eelnõud on hoopis olulisemate küsimuste puhul olnud ilma korraliku mõjuanalüüsita. Tänan tähelepanu eest!